TDM 3VD 1993 start niet meer!

MikeHK

Rookie
18 sep 2018
4
0
Hallo allemaal,

Ik ben de trotse bezitter van een Yamaha TDM 3VD uit 1993
Motor rijdt prima al de tijd dat ik hem bezit.
Echter heb ik eens gehad dat ik 2 welen niet reed en hij niet genoeg power meer had om te starten.
Nachtje oo de lader en hoppa weer lopen.
Omdat er geen bezinemeter op zit moet je een beetje oo gevoel rijden en dat gaat vaak ook prima.
Echter had ik zaterdag jl een probleem dat ik niet eerder aan de hand had gehad.
De benzinetank was vrij leeg en in eerste instantie dacht ik dat ik op tijd de kraan oo reserve had gezet.
Ik stopte omdat ik een bekende tegen kwam en deed de motor uit, maar daarna startte hij niet meer en voordat ikm uit zette maakte ie al een ploffend en knallend geluid, meestal het teken om hem op reserve te zetten wat ik dus gedaan had.
Accu leeg gestart en lopend naar huis, was gelukkig in de straat.
Accu weer aan de lader, volle tank gehaald en starten weer..... maar niks hoor.
Vervolgens bougies gechecked en die waren erg vet.
Schoongemaakt en terug geplaatst maar niets.
Accu is geladen en tank is vol.
Starten met en zonder choke lukt niet.
Nieuwe bougies halen of is het iets anders.
Hoor graag jullie mening!

Grt Mike
 
een tdm die helemaal lege vlotterbakken heeft gehad is een nachtmerrie, de vacuüm benzine pomp levert erg weinig, dus heel lang door starten
 
een tdm die helemaal lege vlotterbakken heeft gehad is een nachtmerrie, de vacuüm benzine pomp levert erg weinig, dus heel lang door starten

Bedankt voor je reactie.
Ik heb deze problemen nooit gehad.
Starten lopen was t elke keer weer, en Mn tank was niet helemaal leeg. Dan lijkt me dat de vlotterbakken dan vol moeten zitten toch?
 
Dan lijkt me dat de vlotterbakken dan vol moeten zitten toch?
met uitleg, omdat je het echt niet snapt.

De smilie was vanwege jouw veronderstelling die eindigde met een verzoek tot bevestiging, terwijl jouw veronderstelling gebaseerd is op een gedachtegang die ik niet kan volgen.

Je rijdt de vlotterbakken leeg. Die moeten weer gevuld worden. Dat gaat met een pomp die op vacuum werkt. Die pomp is ook een afsluiter als de motor niet rond draait. Wanneer je rijdt geeft die pomp een veel hogere opbrengst, want veel pulserend vacuüm (toeren per minuut) Met de startmotor draait alles langzaam en wordt er weinig benzine gepompt.
 
of als je het echt niet meer ziet zitten, zuigen .
oja de smiley voor het geval dat : ;)

controleer ook of je vlotters niet ergens lekken en of alle slangen vd benzinekraan wel goed zitten, zal niet voor iedereen even logisch zijn hoe dat zit.
 
Ik heb de bougies vervangen maar ging maar even goed.
Nu op de afrit overschakelen op reserve stand maar sloeg af en niet meer te starten.
Nieuwe benzine erin, accu aan de lader een nachtje maar niets hoor.
Wordt er een beetje moe van want sleutelen is niet helemaal mijn ding en de tijd heb ik r al helemaal niet voor.
Hoopte dat t simpel zou zijn maar kennelijk is er meer aan de hand dan een simpel benzine probleem.
 
Doe ook maar een nieuwe accu als je toch bezig bent, want dit hoort ook niet. Krijgt ie ook geen fatsoenlijke zwiepert.

Verder begrijp je Zot volgens mij niet helemaal, je motor begon al te stotteren dus je vlotter bakken waren al leeg. Toen zette je de motor uit dus ze zijn ook niet meer gevuld. Op de startmotor alleen krijg je ze niet goed gevuld. Lang doorstarten moet je dan, maar dat gaat met jouw accu niet.
 
Als ik het zo een beetje aanhoor,kan het ook je dynamo zijn.
Tja,zoals hier boven gezegd : als je niet echt technisch bent,is het beter hem weg te brengen.
Maar een cursus kan wel al verhelderend werken ;).
De accu na het laden checken.Dan starten en nogmaals checken.Wijzigd de spanning niet (moet hoger worden),
dan is het waarschijnlijk je dynamo.
En dat is geen klus om zomaar zelf aan te beginnen …….
 
Terug
Bovenaan Onderaan