Tandwielen laten maken GEEN kettingwiel

K@W@

MF veteraan
8 okt 2004
21.433
13.087
nijmegen
Ik heb een harrison draaibank , en daar heb ik een complete set tandwielen bij om imperial draad ( inchmaten) te snijden, maar ik wil daar graag een 127t tandwiel bij om ook metrisch te snijden...
Waar kan ik tegen een fatsoenlijke prijs een tandwiel laten maken, en nog belangrijker, hoe werken de afmetingen op tandwielen, waar moet je naar kijken, want de tanden moeten natuurlijk wel hetzelfde zijn als de andere
Of nog mooier is er een MF-er die dat kan
 
Tandwielen maken is niet iets dat je zomaar even doet. Er zijn hele wetenschappen over.
Als je alle specificaties van je tandvorm, moduul, drukhoek en dergelijke weet kun je het bij een goed metaal bewerkingsbedrijf laten maken. Er zijn verschillende methodes voor, van steken, brootsen, vonken tot laseren.
Heb je de specs van de tandvorm niet, dan zul je die eerst zelf moeten achterhalen of laten meten.

Ik heb wel eens een tandwiel laten opmeten en opnieuw laten maken bij: Assmann Verspaningstechniek Zevenbergen draadvonken zinkvonken honen leppen fijnmechanische metaalbewerking - Assmann Verspaningstechniek. Niet goedkoop, wel heel erg goed.
 
Ik denk dat je inderdaad bij Assmann goed zit. Ik heb wel eens bij een klant van ons gewerkt in Krimpen, Machinefabriek krimpen. Die waren daar ook mee bezig. Is het rechte vertanding? Dat is niet zo heel erg spannend
 
Je kan toch niet een enkel tandwiel vervangen? Je moet het tegenliggende tandwiel toch evenredig groter of kleiner maken.

Er zit een mogelijkheid op om de tussentandwielen via gleufbanen te verplaatsen, dus dat is geen probleem, 127 t is precies de helft van 25,4 ( inch dus) en daarmee kun je de spoed ( want daar gaat het om ) omzetten naar metrisch....
Voor de rest heb ik er ooit alles bij gekregen...20-40-50-55-60-70-100,120....
En een buurman van mij had een metrische draaibank, maar die gaat verhuizen en heeft de boel te koop staan of een deel is al verkocht, dus die mogelijkheid valt straks weg
 
Er zit een mogelijkheid op om de tussentandwielen via gleufbanen te verplaatsen, dus dat is geen probleem, 127 t is precies de helft van 25,4 ( inch dus) en daarmee kun je de spoed ( want daar gaat het om ) omzetten naar metrisch....
Voor de rest heb ik er ooit alles bij gekregen...20-40-50-55-60-70-100,120....
En een buurman van mij had een metrische draaibank, maar die gaat verhuizen en heeft de boel te koop staan of een deel is al verkocht, dus die mogelijkheid valt straks weg

5 keer zo veel ;)

Zitten er dan niet meerdere tussenassen in? Je kan tussentandwielen plaatsen wat je wil maar de uiteindelijke overbrenging blijft gelijk aan de eerste : de laatste?
 
Tandwielen liggen niet in 1 lijn.
D4C0C6A7-AF93-4DAB-A5EA-EDE8D9A9C562-4560-00000E11385133A6.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan