Tandwiel versleten of kan het nog wel even mee?

MrDobby

Rookie
30 nov 2018
7
0
Goedemorgen allen,

Eerste post hier, wil even checken of mijn tandwiel nog een beetje oké is.
Heb namelijk heel veel slack op de ketting al (kan hem aan de onderkant tegen mn brug aan duwen als ik wil), maar volgens mij ziet het tandwiel er nog wel oké uit?
IMG_1806.JPG


Zou ik er dan eventueel gewoon een aantal schakels tussenuit moeten halen of moet ik wel mn hele set vervangen?
HIj zit met de "stelschroef" bij de achteras ook al wel redelijk op zn eind lijkt het namelijk.

Hoor 't graag van jullie!

Groet,
 
kijk beter naar je voortandwiel... dat is de grootste slijtert... is die op aan het raken moet je die omdraaien alles vervangen. ketting optillen op het achtertandwiel (kettingwiel) geeft een indicatie van de slijtage van de ketting
 
Kijk of je aan de achterzijde van het kettingwiel de schakels er af kan trekken,
zo ja dan is het spul versleten en moet de ketting en kettingwielen vervangen worden.
Kijk ook of er geen schakels vast zitten,ook dan vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Wat men hierboven bedoeld is als je de ketting van het tandwiel kan optillen en 'onder de ketting door kan kijken (dus tussen ketting en tandwiel door) is je ketting gaar..
 
Ziet er zo niet versleten uit, maar zoals al gezegd zegt een voortandwiel veel meer. Maak daar eens een foto van. En ook van de spanners in je achterbrug.
Een paar schakels eruit halen is geen goed plan. Het is geen fietsketting die door een derailleur vast gehouden wordt.

Overigens is het niet erg als je hem tegen de geleider aan de onderkant van de brug kan duwen. Ga er eens op zitten, dan is het een ander verhaal.
 
@RG-gamma, heel handig filmpje, legt het perfect uit!

Ik heb op mijn Honda CBR600F uit 2011 van die streepjes op de achterburg staan, die zit nu al wel in het "versleten" deel, zal zo nog eens wat foto's/filmpjes maken.

Voortandwiel moet ik nog even uitzoeken hoe ik daarbij kom met mn motor, heb hem nog niet zo lang :).
 
Op tijd vervangen is natuurlijk altijd verstandig.
Bij een ketting die ouder is moet je altijd inspectie op de hele ketting uitvoeren zitten er schakels vast zitten alle rollen er nog op.
als je veel met ketting spray werkt zitten er vaak schakels vast bij smeren van olie of vet komt dit veel minder voor.
Rij je veel met hoge snelheid is het veiliger om het op tijd te vervangen.
Is je buget klein rustig door rijden en blijven inspecteren en regelmatig vetten en olie erop geen spray dit is te droog voor de ringen.
 
Goedemorgen allen,

Eerste post hier, wil even checken of mijn tandwiel nog een beetje oké is.
Heb namelijk heel veel slack op de ketting al (kan hem aan de onderkant tegen mn brug aan duwen als ik wil), maar volgens mij ziet het tandwiel er nog wel oké uit?
Bekijk bijlage 1341441

Zou ik er dan eventueel gewoon een aantal schakels tussenuit moeten halen of moet ik wel mn hele set vervangen?
HIj zit met de "stelschroef" bij de achteras ook al wel redelijk op zn eind lijkt het namelijk.

Hoor 't graag van jullie!

Groet,


ik zou willen dat de mensen zulke schone tanden hadden :t
 
@wijnald, ik heb spray voor O/Xring kettingen van Motul, neem aan dat dat dan gewoon goed is?

Net even foto's gemaakt, hoor jullie mening graag.
Ik denk nu inmiddels eigenlijk dat ie zelf wat weinig slack heeft?
Ketting is namelijk geen mm van het achtertandwiel af te halen.

IMG_1820.jpg

IMG_1821.jpg

IMG_1823.jpg


IMG_1825.jpg



Excuses voor de grote fotos, weet nog niet zo goed hoe t forum werkt.
 
Als de ketting geen mm van het achtertandwiel te halen is dan is deze niet versleten. Het zegt echter niets over de speling. Wel je foto's met de rolmaat, zo te zien iets van 1 cm. Dat is zeker niet te veel en waarschijnlijk te weinig. De juiste speling verschild per type dus dit moet je opzoeken in het handboekje of werkplaatshandboek of andere het internet.

Ga niet rijden met te weinig speling dan liever te veel.
 
Speling in mn handboek is inderdaad 30 - 50mm, ik zal dus de achteras los moeten maken, wiel naar voren schuiven en daarmee meer speling geven?

Nog dingen waar ik dan op moet letten, wiel moet daarna weer uitgelijnd worden waarschijnlijk?
En aan welke kant van de 30-50mm gaan zitten? Denk proberen rond de 35mm te zitten?
 
Draai ook de boutjes achterop de brug een gelijk aantal slagen los. Bijvoorbeeld 3. (en ook de as) duw dan het wiel naar voren en span de ketting door de boutjes een gelijk aantal slagen aan te draaien.

Inderdaad liever op 35 dan op 25. Daarbij moet je eerst het strakste punt op zoeken door je wiel te draaien en tegen de onderloop aan te drukken met je vinger. !Let op met de hand draaien en je vingers niet tussen het wandwiel en de ketting steken.

Daarna weer achteraf vast zetten en nogmaals speling controleren.

Als je de stelboutjes een gelijk aantal slagen verdraait en het wiel is nu uitgelijnd dan is deze na het stellen dat ook.
 
Rij je veel met hoge snelheid is het veiliger om het op tijd te vervangen.
Is je buget klein rustig door rijden en blijven inspecteren en regelmatig vetten en olie erop geen spray dit is te droog voor de ringen.

ALs je alleen op lagere snelheid rijdt is het zaak onderhoudt te plegen en op tijd te vervangen. Een ketting die knapt bij 80km/u brengt je ook in problemen.

Als de ketting geen mm van het achtertandwiel te halen is dan is deze niet versleten. Het zegt echter niets over de speling. Wel je foto's met de rolmaat, zo te zien iets van 1 cm. Dat is zeker niet te veel en waarschijnlijk te weinig. De juiste speling verschild per type dus dit moet je opzoeken in het handboekje of werkplaatshandboek of andere het internet.

Ga niet rijden met te weinig speling dan liever te veel.

TS heeft een cm speling op zijn ketting. Dat is anyway veel te weinig. Als hij versleten is en je trekt de ketting erg straks krijg je m alsnog niet van t tandwiel.

Topicstarter, met google of de M-F zoekfunctie is heel erg makkelijk info te vinden over het onderhoudt van je ketting. ALs ik zo lees wat je post is het belangrijk dat je eerst eens wat gaat lezen over dit onderwerp.

Per merk/type/bouwjaar kan er behoorlijk verschil zitten in hoe je je ketting spant en hoe strak/los. Die gegevens zou je makkelijk uit een werkplaatsboek kunnen halen, dat is een aanrader om aan te schaffen !





Speling in mn handboek is inderdaad 30 - 50mm, ik zal dus de achteras los moeten maken, wiel naar voren schuiven en daarmee meer speling geven?

Nog dingen waar ik dan op moet letten, wiel moet daarna weer uitgelijnd worden waarschijnlijk?
En aan welke kant van de 30-50mm gaan zitten? Denk proberen rond de 35mm te zitten?

Je hebt een werkplaatshandboek... daar haal je de gegevens uit, daar staat toch ook hoe je die speling moet afstellen ? Ik zou die info maar aanhouden, lijkt me het makkelijkst, toch :?
 
@MeanBlueMan, ik lees al genoeg hoor! Motor staat nu in de winterstalling dus doe bijna niks anders omdat ik het rijden zo mis :(

Voor het werkplaats handboek is de Haynes het meest aangeraden volgens mij he?
Want dan bestel ik die er ook even bij, wil zo veel mogelijk zelf gaan doen eraan.


Puntje bij paaltje, volgens mij ziet de ketting + tandwiel achter er nog goed uit (voortandwiel weet ik nog niet, kan nog niet bij het tandwiel komen).
Spanning is echter niet oké, dus deze zal ik aanpassen zodat de slack op ongeveer 35mm gaat uitkomen.

mbt achterwiel uitlijnen, wat ik heb geleerd is met een touwtje om je voorwiel, naar achter trekken.
Dit touwtje heeft dan eerst een contactpunt aan de "voorkant" van je achterband en daarna pas met de achterkant, speling tussen beide kanten hierin moet hetzelfde zijn toch?
 
Je kan gewoon een goede kettingspray gebruiken hoor,niets mis mee.
Ik hoop niet dat je gereden hebt met een speling van maar 1 cm, je kan zo een hoop kosten krijgen,want je vernielt de boel.

n.b. probeer gewoon,evt via ebay ofzo, het originele werkplaatshandboek te bemachtigen.
n.b.2 het lijkt er op dat je ook het instructieboekje niet hebt van deze motor,een honda dealer kan die zo voor je bestellen. Erg handig voor de meest belangrijke inspecties e.d.
 
Laatst bewerkt:
Hayes bevat alles. Dus hoe je je alles uitelkaar haalt, controleert een weer in elkaar zet.

Je hebt ook de officieel werkplaatshandboeken van het motorfiets merk maar die leggen niets uit. Die gaan er vanuit dat je een volleerd
 
WPH geeft nooit weer wat je tegen gaat komen... Benzinelekkage die je haast niet ziet, maar 'smorgens een druppel en stank... Denk maar niet dat het WPH zegt: joh dan moet je effe dat en dat doen en dan is het weg.. neehoor, ga maar lekker zoeken. Gebroken tapeinden, kapotte bedrading... :N Alle getallen, feiten en maten staan er in, maar geen intuitie en ervaring
 
Heb dit onderstaand boekje, vind de informatie erin wat karig though.
Heeft het Haynes boekje meer info voor echt sleutelen?

Bekijk bijlage 1341491
Dat is geen werkplaatshandboek. Dat is een gebruikershandleiding.

Een werkplaatshandboek is wat men in een garage gebruikt om specifieke info van een model in te zien. Dit wordt gebruikt door monteurs (mensen met basiskennis en ervaring) ter ondersteuning. Niet om te leren \ lezen hoe ze iets in basis moeten doen.

Het is dus geen studieboek (of "How to") die jouw leert sleutelen. Een must is het wel als je echt gaat sleutelen, want er staan altijd belangrijke waardes in (aanhaalmomenten bijvoorbeeld) die per model verschillen.

Ikzelf regel altijd een originele (meestal met beetje speuren wel op internet te vinden) en geen Haynes (ik heb 0 ervaring met Haynes dus misschien zijn die wel handiger).

Youtube is tegenwoordig ook een erg handig medium! Daar staan wel weer veel How to's op e.d.
Zelfs hele films van een paar uur waar iemand met een GoPro op zijn hoofd zijn kleppen gaat stellen en alles toelicht.


Bijvoorbeeld:

(Ik heb het filmpje niet bekeken!!!!!! Puur als voorbeeld.)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor de eerste optie gaan die je in je o.p. opteerde....meteen een paar schakels er tussen weg halen...... Het is per slot van rekening wel vrijdag hè :+
Maar aan alle serieuze reacties te lezen is dit het eerste topic op mf dat over het spannen van een ketting gaat.

Btw, welkom op mf......een forum mét zoekfunctie.
 
Als de ketting echt aan het eind van zijn stelbereik zit en hij is niet versleten, dan kan het zijn dat hij te veel schakels heeft of dat niet de originele tandwielverhouding is toegepast.
 
Goedemorgen allen,

Heb namelijk heel veel slack op de ketting al (kan hem aan de onderkant tegen mn brug aan duwen als ik wil), maar volgens mij ziet het tandwiel er nog wel oké uit?

,


@wijnald


Ik denk nu inmiddels eigenlijk dat ie zelf wat weinig slack heeft?

.


@MeanBlueMan, ik lees al genoeg hoor! Motor staat nu in de winterstalling dus doe bijna niks anders omdat ik het rijden zo mis :(

Voor het werkplaats handboek is de Haynes het meest aangeraden volgens mij he?
Want dan bestel ik die er ook even bij, wil zo veel mogelijk zelf gaan doen eraan.

MrDobby, prima dat je veel leest.

Maar als je op 1 en dezelfde dag denkt dat je ketting te slap staat en vervolgens dat ie te strak staat dan heb je het verkeerde gelezen.
Als je het rijden mist dan haal je m uit de winterstalling en rij je de winter gewoon door. Als je dat niet wil omdat het weer niet meezit, dan mis je het rijden niet genoeg ;)





Haynes staat alles in. Enig basis technisch inzicht is wel makkelijk als je eea wilt interpreteren. Hoe je je ketting spant zal er ongetwijfeld in staan.
Het is dan ook een dik boek ipv het foldertje dat handleiding heet.

Lees anders ook even How-to: Herken een versleten kettingset en/of How To: Ketting en tandwielen vervangen
 
Terug
Bovenaan Onderaan