SWM Motoren

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.538
10.580
Andere kant van de evenaar
Ik was gister bij de Suzuki dealer, en daar zag ik een paar modellen van het merk SWM, ik had nog nooit van het merk gehoord.
Het schijnt Italiaans te zijn, wel leuke modellen, vooral de caferacer.

Zijn die motoren ook in NL leverbaar, ik woon aan de andere kant van de evenaar, en krijg dus niet alles mee. 😉
 
En waarom niet??

citaat:
"De motoren worden ontworpen en gebouwd in de hypermoderne en voormalige Husqvarna fabriek in Biandronno (Italië)."

en nog (hoofdzakelijk) door ex-Husqvarna medewerkers ook. Huskies waren/zijn niet bepaald troep.
Blokken uit China.. wel volgens Huskey specs.

Ik heb er pas een test over gelezen (Enduro) in de Motoplus en op de motorbeurs stonden ze ook.
Een aantal modellen (Retro, dacht zelfs een chopper) waren bij gewild bij het jonge publiek / veel proefzitten / foto's..
 
Laatst bewerkt:
De 400 cc is trouwens geen oud Husky blok.. dat is van origine een heel oud ontwerp van Honda.
Shineray, de fabrikant uit China heeft deze al lang geleden geadopteerd en is ook de geldverstrekker van SWM. :)

SWM-GRAN-MILANO-440-13892_4.jpg
 
Laatst bewerkt:
En waarom niet??

citaat:
"De motoren worden ontworpen en gebouwd in de hypermoderne en voormalige Husqvarna fabriek in Biandronno (Italië)."

en nog (hoofdzakelijk) door ex-Husqvarna medewerkers ook. Huskies waren/zijn niet bepaald troep.

Omdat ze vrij goedkoop zijn...

Dat ze door Husqvarna medewerkers gemaakt worden zegt helemaal niets, je weet niet wat de leiding wil/doet..

Dr tijd zal het leren, het zou mooi zijn als het wel iets goeds is, want ik vind het hele mooie motoren, veel mooier als wat er tegenwoordig uit komt.
 
Laatst bewerkt:
Collega rijd er dagelijks mee in de rondte
Een 650 enduro.
Hij had hiervoor een Yamaha XT660.
Ding ziet er super uit en loopt perfect.
Moest wel eerst een software update hebben ivb slecht starten.
Maar daarna geen problemen meer.


De enduro stond er ook, mooi ding, lekker basic zonder poespas, zoals een enduro er uit hoort te zien.
 
De motoren krijgen toch voornamelijk goede reviews. Ben zelf geïnteresseerd in een 300 enduro, of een 340 maar die lukt toch niet te komen.

Omdat ze er eigenlijk geen ontwikkelingskosten voor gemaakt hebben zijn ze scherp geprijsd. Devaluatie zal wel wat hoger zijn dan de gerenommeerde merken.
 
Merk heeft mijn interesse, ga er zeker een proefrit aan wagen.
SuperDual op de tank doet wel wat Chinees aan (SuperDeal).

Huidige Transalp heeft niet het eeuwige leven en is dit jaar 14 geworden.
Kan nog jaren mee, maar altijd leuk om naar wat nieuws te kijken :]
 
Bij Shineray in China worden ook de staande twin- en ééncilinderblokken van BMW gebouwd... dus ook troep ja :')

Vooroordelen weer bij gebrek aan kennis...

Ik heb die SWM op een beurs eens goed bekeken maar daar is optisch niks mis met de kwaliteit, ook de roestvrij stalen dempers zagen er mooi (laswerk) uit. Zeker gezien de prijs.
Ik geloof dat er alleen qua electronica wat issues waren, starten en/of gasaanname. Maar dat hoeft niet persé met China te maken te hebben, gezien hij in Italie opgebouwd wordt; die schijnen met slecht werkende electronica ervaring te hebben :+ (over vooroordelen gesproken)
 
Ik heb een tijd terug een testrit gemaakt met een tweetal SWM motoren en een tweetal Mash motoren.

Mijn indruk: Het zijn prima, handelbare fietsen, geschikt voor woonwerk (de SWM). Ze zijn niet extreem duur en smoelen toch heel leuk. Wij reden de 2016 modellen, de 2017 hebben ABS gekregen en betere software voor de motor.
De gasrespons en start van de 2016 modellen kan beter, hoewel ik er na een paar minuten wel aan gewend was. Het geluid en rijgedrag is typisch eencilinder en ik vind dat prachtig. Afremmen op de motor gaat bijna net zo snel als met het rempedaal en alle fietsjes voelen aan als gooi en smijt fietsen. Ze zijn relatief licht en daardoor (eigenlijk) niet geschikt voor het rijden met een duo. De power houdt niet over, ik schat in dat er net iets minder in zit dan mijn GS500.
Toch, vergelijk het eens wat je anders voor dat budget kan kopen.
Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding wel in orde.

Het testverslag
 
Bij Shineray in China worden ook de staande twin- en ééncilinderblokken van BMW gebouwd... dus ook troep ja :')

Volgens mij komen de blokken van een aantal BMW's bij Loncin vandaan, niet Shineray. O-) 8-)

Heb zelf op twee SWM's gereden, een SM125R en een SM650R (600cc). Van beide een verslag op mijn site staan. De klassiekers van SWM vind ik overigens ronduit lelijk. Ik vind het helemaal niet erg om voor lul te rijden, maar niet op zo'n lelijk hok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan