SV650: vreemd geluid bij afremmen op de motor

Jeroen_K_90

MT-09 2021
4 okt 2014
244
72
Helmond
Hallo allemaal,

Mijn SV650 uit 2008 heeft sinds een aantal weken een vreemd kwaaltje. Bij het afremmen op de motor (vooral in versnellingen 1 - 2 - 3) komt er een vreemd mechanisch geluid vanuit het blok, het lijkt uit de linker kant te komen. Het geluid klinkt een beetje als een rinkelend geluid zoals je bij droge Ducati koppelingen hoort. Maar dan dus alleen op het moment dat er (sterk) op de motor wordt afgeremd. Het begint zachtjes, en naarmate er harder wordt afgeremd op de motor wordt het geluid ook harder.

Ook heb ik laatst iemand achterop gehad, toen hoorde ik bij stationair draaien af en toe het geluid (in 1e versnelling met koppeling ingeknepen). Bij stilstand klonk het meer als een schavend geluid, maar het kwam duidelijk uit de zelfde richting. Als ik alleen op de motor zit is er bij stilstand niets vreemds te horen.

Tot slot lijkt het probleem erger te zijn bij hoge buitentemperaturen en wanneer de motor goed warm is.

Het vliegwiel van de dynamo wordt door tandwielen aangedreven, zou het kunnen dat hier iets fout zit wat het geluid veroorzaakt?

Of heeft iemand andere ideeën wat dit zou kunnen zijn?

Groeten Jeroen.
 
Zoiets dacht ik eerst ook. Alleen ik vond het zo raar dat je het bij stil staan ook kon horen als er iemand achterop zat. Kan dat wel als het tandwiel van de ketting het probleem zou zijn?
 
Net even snel gekeken naar het tandwiel, deze vertoont wel wat slijtage. De tandjes beginnen een beetje krom te worden. Ook zat de ketting een beetje aan de losse kant. Vanavond even de ketting stellen en kijken of het beter is.

Update: Heb zojuist de ketting wat strakker gespannen en gesmeerd. Na een kort stukje rijden lijkt het wel een stuk beter, ik moet nu moeite doen om het geluid nog te horen. Maar het is nog niet verdwenen. Vrijdag even een langer stuk rijden en deze maand nog een nieuwe ketting/tandwiel set er op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan