Suzuki SV1000 (rookt)

Le Mans 24

Rookie
19 mrt 2019
2
0
Hallo,

Ik ben een trotse bezitter van een Suzuki SV1000 uit 2005. De motor heeft inmiddels 37.000 gelopen en loopt goed.
Mijn motormaatjes klagen erover dat je de motor wel erg ruikt als je erachter rijdt en hij lijkt ook wat te roken.

Qua onderhoud heb ik tot nu toe alles zelf gedaan en moet eerlijk erkennen dat ik de kleppen al enige tijd niet heb gecontroleerd. Ook verbrandt de motor wat na in de (sport) uitlaat waardoor hij van tijd tot tijd wat pruttelt en knalt, zelf vindt ik dit wel bij de charme van een V-twin passen maar hoort misschien niet. Voor de rest is de motor netjes onderhouden en is olie ect. nieuw. Mijn vraag aan dit forum is of iemand mij kan adviseren wat hier eventueel mis kan zijn, gezien de leeftijd lijkt mij enig olieverbruik op zijn plaats (circa 1ltr op 1500km).

Misschien heeft iemand tips wat te doen, zit zelf te denken aan:
- Kleppen controleren en stellen indien nodig
- Motor wegbrengen naar dealer voor controle
- Misschien is motor te rijk afgesteld waardoor hij rookt

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen.
Bij voorbaat dank voor jullie tips en een goed motorseizoen gewenst!

Met vriendelijke groet,
Jeroen
 
..en daardoor vocht is gaan bevatten..

Lijkt me dat vocht in de olie afhankelijk is van de laatst gereden afstand en de stalling. Lange laatste rit + warme stalling lijkt mij weinig vocht in de olie?

Een 2005 SV heeft een ander carter ventilatie systeem dan de TL, en daar hebben ze 3 versies op gehad. Je zou dan denken dat die redelijk goed olie kan afscheiden. Is wel het controleren waard. Als zuigerveren vanwege vervuiling vast gaan zitten, dan zou de blow-by toe kunnen nemen. Of dat meetbaar is bij de compressie, lijkt me best mogelijk. Meer blow-by zou weer best meer olienevel in de inlaat kunnen betekenen en dus weer meer vervuiling.

Zal eens zoeken, heb er wel eens iets over gelezen bij een TL.

Edit: Gevonden, TLS met iets lage compressie op beide cilinders (-15%). Verholpen met een motorflush. Goeie kans dat vast zittende zuigerveren als mogelijke optie staat bij compressie onder spec (Werkplaatshandboek).

Het bekijken waard in elk geval.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me dat vocht in de olie afhankelijk is van de laatst gereden afstand en de stalling. Lange laatste rit + warme stalling lijkt mij weinig vocht in de olie?
Die lange rit is wel fijn tegen vocht, maar een warme stalling niet. Je zou het gevoelsmatig niet direct zeggen, maar motorolie is hygroscopisch (water aantrekkend) en warme lucht bevat relatief meer vocht dan koudelucht. Regelmatig warmrijden is het enige dat echt helpt. in alle andere gevallen komt er door stailstand altijd een zeker percentage vocht uit de lucht bij. Bij lange stilstand is wisselen daarom beter.

Een 2005 SV heeft een ander carter ventilatie systeem dan de TL, en daar hebben ze 3 versies op gehad. Je zou dan denken dat die redelijk goed olie kan afscheiden. Is wel het controleren waard. Als zuigerveren vanwege vervuiling vast gaan zitten, dan zou de blow-by toe kunnen nemen. Of dat meetbaar is bij de compressie, lijkt me best mogelijk. Meer blow-by zou weer best meer olienevel in de inlaat kunnen betekenen en dus weer meer vervuiling.
Houd er rekening mee dat er verschillende soorten zuigerveer op een zuiger zitten: de compressieveren en de olieschraapveren. Als je compressie meet meet je de toestand van de compressieveren. Als je veel blow-by hebt ligt het probleem ook bij de compressieveren, maar over olieverbuik doordat er olie op de cylinderwand achterblijft door een probleem met de olieschraapveer(of veren, ik weet niet of Suzuki er één of twee toepast in dit blok) zegt de compressiewaarde niets, terwijl dit juist wel een veel voorkomende oorzaak van verbruik is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Die lange rit is wel fijn tegen vocht, maar een warme stalling niet. Je zou het gevoelsmatig niet direct zeggen, maar motorolie is hygroscopisch (water aantrekkend) en warme lucht bevat relatief meer vocht dan koudelucht. Regelmatig warmrijden is het enige dat echt helpt. in alle andere gevallen komt er door stailstand altijd een zeker percentage vocht uit de lucht bij. Bij lange stilstand is wisselen daarom beter.

Nooit geweten dat olie hygroscopisch is :t Alleen zie ik nog niet direct in hoe er meer vocht bij de olie komt bij warme stalling. De lucht in het carter blijft warmer, lijkt me dat er dan minder condensatie plaats vind. Met een relatief stabiele omgevingstemperatuur lijkt me dat het carter nagenoeg niets ademt tijdens de stalling?

Houd er rekening mee dat er verschillende soorten zuigerveer op een zuiger zitten: de compressieveren en de olieschraapveren. Als je compressie meet meet je de toestand van de compressieveren. Als je veel blow-by hebt ligt het probleem ook bij de compressieveren, maar over olieverbuik doordat er olie op de cylinderwand achterblijft door een probleem met de olieschraapveer(of veren, ik weet niet of Suzuki er één of twee toepast in dit blok) zegt de compressiewaarde niets, terwijl dit juist wel een veel voorkomende oorzaak van verbruik is.

De TL zuigers hebben 3 zuiger veren. Van wat ik begrijp compressie, olie en er eentje tussen in die beide een beetje doet. Begint de ellende met olie vervuiling vanuit het carter?
 
Nooit geweten dat olie hygroscopisch is :t Alleen zie ik nog niet direct in hoe er meer vocht bij de olie komt bij warme stalling. De lucht in het carter blijft warmer, lijkt me dat er dan minder condensatie plaats vind. Met een relatief stabiele omgevingstemperatuur lijkt me dat het carter nagenoeg niets ademt tijdens de stalling?



De TL zuigers hebben 3 zuiger veren. Van wat ik begrijp compressie, olie en er eentje tussen in die beide een beetje doet. Begint de ellende met olie vervuiling vanuit het carter?
Olie is ook helemaal niet hygroscopisch, dat hele verhaal is onzin. Water in de olie komt door blow-by gassen.
 
Olie is ook helemaal niet hygroscopisch, dat hele verhaal is onzin. Water in de olie komt door blow-by gassen.
Tja.. Je hoeft me niet te geloven hoor, maar doe maar eens een klein testje: oliepeil op max zetten en de motor een paar maanden laten staan. Gegarandeerd dat je oliepeil daarna boven max staat. De gemiddelde motor doet niet echt aan blow-by in die situatie.


Nooit geweten dat olie hygroscopisch is :t Alleen zie ik nog niet direct in hoe er meer vocht bij de olie komt bij warme stalling. De lucht in het carter blijft warmer, lijkt me dat er dan minder condensatie plaats vind. Met een relatief stabiele omgevingstemperatuur lijkt me dat het carter nagenoeg niets ademt tijdens de stalling?
Punt is dat je geen condensatie nodig hebt voor vocht uitwisseling met een hygroscopische stof. Denk bijvoorbeeld aan remvloeistof. (of, misschien nog illustratiever, huis-tuin-en-keuken zaken als keukenzout of sillica-cel zakjes) die als je het aan lucht blootstelt vocht gaat bevatten door dit vocht direct uit de lucht te onttrekken. Vocht gaat hierbij direct over van de ene "drager" naar de andere zonder condensatiefase.

Alle lucht bevat een zeker percentage vocht. probleem is alleen dat de maximale hoeveelheid vocht die lucht kan bevatten verschilt met de temperatuur: koude lucht is eerder verzadigd (met minder vocht per volume) dan warme lucht. Als vochtige warme lucht afkoelt komt er en punt dat je 100% relatieve luchtvochtigheid hebt, koelt het nog verder af dan condenseert het overschot aan vocht. Hiermee is niet per definitie gezegd dat warme opslag slecht is omdat warme lucht meer vocht bevat, maar wel omdat warme lucht potentieel meer vocht kan bevatten dan lucht die zich rond het vriespunt bevindt. òf die warme lucht dat vocht ook bevat hangt af van de rest van de omgeving (een broeikas is lekker warm en vochtig, een centraal verwarmde dubbelsteens woonkamer gewoonlijk niet, ook bij gelijke temperatuur.)
 
Tja.. Je hoeft me niet te geloven hoor, maar doe maar eens een klein testje: oliepeil op max zetten en de motor een paar maanden laten staan. Gegarandeerd dat je oliepeil daarna boven max staat. De gemiddelde motor doet niet echt aan blow-by in die situatie.
Telkens als ik van een zeereis van 3 maanden terug kwam, gedurende tientallen jaren, zag ik dat het oliepeil precies gelijk was aan dat van 3 maanden ervoor.
dat is ook niet zo vreemd, want de lucht in het motorblok wordt vrijwel niet ververst. Olie is ook niet hygroscopisch, wat wateraantrekkend betekent. Wel is motorolie zodanig bewerkt dat het een bepaald percentage water kan opnemen. Daardoor komt de smering niet zo snel in gevaar.
 
BTW ben nieuw hier op dit bij tijd en wijle interessant sv forum topics .😎
 

Bijlagen

  • 20180714_151733.jpg
    20180714_151733.jpg
    226,9 KB · Weergaven: 3
ONDERDRUK (TECHNISCH) Onderdruk is het verschijnsel dat er in het carter van een motor druk opgebouwd wordt door ongelijke lekkage van gassen tijdens de arbeidsslagen van de motor langs de zuigers naar beneden. Onderdruk zorgt voor kapotte oliekeerringen onderin de motor en lekkage langs kleppendekselpakking, langs de distributiekeerring(en) en uit de carterventilatie. Die lekkages kunnen voorkomen worden door voldoende carterventilatie en een opvangreservoir ( dat is dus hel luchtfilterhuis voor de sv)voor de uitgeworpen olie. Onderdruk is een indicatie dat een motor behoorlijk is versleten.
 
ONDERDRUK (TECHNISCH) Onderdruk is het verschijnsel dat er in het carter van een motor druk opgebouwd wordt door ongelijke lekkage van gassen tijdens de arbeidsslagen van de motor langs de zuigers naar beneden. Onderdruk zorgt voor kapotte oliekeerringen onderin de motor en lekkage langs kleppendekselpakking, langs de distributiekeerring(en) en uit de carterventilatie. Die lekkages kunnen voorkomen worden door voldoende carterventilatie en een opvangreservoir ( dat is dus hel luchtfilterhuis voor de sv)voor de uitgeworpen olie. Onderdruk is een indicatie dat een motor behoorlijk is versleten.
Onderdruk bij lekkage verbradings gassen? :o
 
Als je onderdruk opbouwt dan zal die ergens heen moeten . Hij schrijft dat je het ruikt en een beetje walmt . Wat er door de carteventilatie naar boven gaat dus in de behuizing luchtfilter wordt verbrand en dat kan de walm en de reuk veroorzaken toch .?
 
Als je onderdruk opbouwt dan zal die ergens heen moeten . Hij schrijft dat je het ruikt en een beetje walmt . Wat er door de carteventilatie naar boven gaat dus in de behuizing luchtfilter wordt verbrand en dat kan de walm en de reuk veroorzaken toch .?
Ik weet niet wie "hij" is, maar ik denk dat "hij" het bij het verkeerde eind heeft.:+
 
olie verbruik kan volgens mij op 3 manieren gebeuren:

1) - via de schraapveren langs de zuigers - te controleren met compressietest
2) - via de klepsteelgeleiders - ook met een compressietest te controleren
3) - via de airbox waar de carter ventilatie in uitkomt, makkelijk te zien aan de vette bende in de airbox,

1:1500 lijkt mij teveel voor een motor met deze kilometerstand, leeftijd maakt niks uit.

1) Als er olie langs de veren komt wil dat niet zeggen dat je dan minder compressie hebt, Olie sluit zelfs af, of het moet zijn dat je bedoelt dat er meer compressie is
2) Trek ik in twijfel omdat de jitter van de kleppen zo minimaa is dat er nauwelijks verandering in Compressie is

Mocht het roken een probleem zijn kan je een keer Nicotinepleisters proberen
 
Terug
Bovenaan Onderaan