Suzuki GSX-R 600&750 deel 8: Een nieuwe topic impuls!

Die vergat ik inderdaad!
Had van het weekend mijn kroonplaat eraf en had dat beeld van de lager nog in mijn hoofd.

Los daarvan moet beetje monteur dat toch wel kunnen?

Denk dat het mij wel lukt in een half uur (als het moet). Zeker als ik het eerst ff keertje mag oefenen zodat elk stapje er vers in zit, maar ik ben dan ook geen monteur :o
Die lagerschalen zijn misschien tijdrovend als die niet willen. Dat kan ik nog bedenken, maar anders vind ik het een trage monteur O-)

Haastige spoed....

Maar zelfs met oefenen geloof ik niet dat je het in een half uur red ;)

Dacht dat lagers wel minimaal 2 uur duren

2u is wel wat lang denk ik?
1-1,5u zou mijn schatting zijn.
 
Een lager kost ongeveer 40 euro.
Monteren nog geen 30 min als ze rustig aan doen. Er hoeft geen kuip los of iets. Alleen de kroonplaat.

Reken maar uit.

Ik heb deze wel eens vervangen en kies nu altijd voor OEM lagers, omdat ik dan de aanhaalmomenten uit het werkplaatshandboek kan aanhouden.
Neem je een ander type lager dan kan je niet het werkplaatshandboek volgen en moet je de info elders vandaan halen of op ervaring werken.

Wij mogen aannemen dat men bij garages ervaren genoeg is om het met elk type lager goed te monteren. Ik zou mij daarom daar niet echt zorgen om maken.

Ga je het zelf doen dan zou ik OEM adviseren zodat je het werkplaatshandboek kan volgen. Of je moet niet vies zijn van beetje lopen kloten \ zoeken naar het juiste aanhaalmoment.
Ik heb dat 1 keer geprobeerd en daarna nooit meer :)
Ok dan laat ik de keuze van de lagers over aan de garage. Ik dacht dat er misschien nog aanbevelingen in konden zijn vandaar dat ik die vraag hier even gesteld had.
 
Ok dan laat ik de keuze van de lagers over aan de garage. Ik dacht dat er misschien nog aanbevelingen in konden zijn vandaar dat ik die vraag hier even gesteld had.

Over het algemeen worden conische lagers geplaatst, geloof ivm minder snel inslaan. De echte racers hebben wel kogellagers maar dat verschil gaan wij echt niet merken.
 
Haastige spoed....

Maar zelfs met oefenen geloof ik niet dat je het in een half uur red ;)



2u is wel wat lang denk ik?
1-1,5u zou mijn schatting zijn.
Eens even rekenen.

Wiel en klauwen loshalen. 5 minuten?
Kroonplaat en clip ons loshalen. 5 minuten?

Zit je al bij het bovenste lager. Loshalen 5 minuten als de lagerschaal niet vast zit? En anders kan het tijdrovend worden.

T stuk zijn 4 boutjes. 5 minuten inclusief de 2 poten er uit schuiven??
Onderste balhoofdlager er uit. 5 minuten als ook hier die lagerschaal niet tegenwerkt?

25 minuten en dan is het er uit. 25 voor terugplaatsen.
30 is dan inderdaad erg optimistisch.

Dit is echter mijn tempo en ik ben geen vakman. Mag toch verwachten dat een vakman het sneller kan als ik.

Als ze er langer dan een uur over doen voel ik mij genaaid. :o
Tenzij de lagerschalen vast zitten om wat voor reden. Dan wordt het zomaar een irriterend klusje.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eens opletten van de zomer als ik mijn vorkpoten er uit haal.
Als ik het niet vergeet houd ik de tijd in de gaten.

Was niet van plan de lagers te vervangen, maar een indicatie geeft het.
 
Eens even rekenen.

Wiel en klauwen loshalen. 5 minuten?
Kroonplaat en clip ons loshalen. 5 minuten?

Zit je al bij het bovenste lager. Loshalen 5 minuten als de lagerschaal niet vast zit? En anders kan het tijdrovend worden.

T stuk zijn 4 boutjes. 5 minuten inclusief de 2 poten er uit schuiven??
Onderste balhoofdlager er uit. 5 minuten als ook hier die lagerschaal niet tegenwerkt?

25 minuten en dan is het er uit. 25 voor terugplaatsen.
30 is dan inderdaad erg optimistisch.

Dit is echter mijn tempo en ik ben geen vakman. Mag toch verwachten dat een vakman het sneller kan als ik.

Als ze er langer dan een uur over doen voel ik mij genaaid. :o
Tenzij de lagerschalen vast zitten om wat voor reden. Dan wordt het zomaar een irriterend klusje.

Je rekent als een planner 😂

A naar B is 90km dus dat doe je in een uur 😉

Je vergeet:
Motor binnen rijden en op de brug.
Motor ondersteunen dus wss alsnog zijkuipen eraf.
Spatbord los
Wartels bij balhoofd los
Alles wat je loshaalt evt schoonmaken voor het terugplaatsen.

Ik zeg het je, dat red je echt niet in een half uurtje.
Ik zou bijna zeggen laat het me de 14e maar zien 😝

Maar goed, maakt ook niet uit we lullen over een half uurtje ;)
 
Je rekent als een planner 😂

A naar B is 90km dus dat doe je in een uur 😉

Je vergeet:
Motor binnen rijden en op de brug.
Motor ondersteunen dus wss alsnog zijkuipen eraf.
Spatbord los
Wartels bij balhoofd los
Alles wat je loshaalt evt schoonmaken voor het terugplaatsen.

Ik zeg het je, dat red je echt niet in een half uurtje.
Ik zou bijna zeggen laat het me de 14e maar zien 😝

Maar goed, maakt ook niet uit we lullen over een half uurtje ;)
Nee, half uurtje is inderdaad weinig.
50 min!

En uiteraard geen onnodige dingen doen. Doet de dealer ook niet. _O-
 
Je rekent als een planner 😂

A naar B is 90km dus dat doe je in een uur 😉

Je vergeet:
Motor binnen rijden en op de brug.
Motor ondersteunen dus wss alsnog zijkuipen eraf.
Spatbord los
Wartels bij balhoofd los
Alles wat je loshaalt evt schoonmaken voor het terugplaatsen.

Ik zeg het je, dat red je echt niet in een half uurtje.
Ik zou bijna zeggen laat het me de 14e maar zien 😝

Maar goed, maakt ook niet uit we lullen over een half uurtje ;)
Motor ondersteunen inderdaad... Ik dacht altijd, dat zullen ze vast met zo'n balhoofd paddock stand doen, maaaar dat is natuurlijk niet handig :+
Hangen ze hem dan met spanbanden of iets dergelijks aan het plafond? Of toch maar de krik onder het uitlaatspruitstuk |(?

En uit interesse, niet dat ik het ooit zelf ga doen, maar zowel de remklauwen als de clip-ons gaan los. Halen ze die dan ook weg of is het gebruikelijk dat dat hele spul gewoon "lekker" aan de remleiding blijft hangen?

Van het weekend overigens de motor weer een wasbeurt gegeven. Daarbij viel op dat het remvloeistof reservoir achter los hing tegen de achterschokbreker. :? Geen probleem dacht ik, even een schroefje uit de voorraad halen en monteren dat ding... Bleek het schroefje van het beugeltje wat aan het frame zit weg te zijn. Waarschijnlijk los getrild. Helaas zit dat gat op een plek waar ik alleen met mijn handen bij kan. Een steeksleutel past niet omdat een deel van het beugeltje ervoor zit. Morgen naar Hoegee, hopelijk hebben zij een oplossing. Anders moet de schokbreker even los B|.
 
Motor ondersteunen inderdaad... Ik dacht altijd, dat zullen ze vast met zo'n balhoofd paddock stand doen, maaaar dat is natuurlijk niet handig :+
Hangen ze hem dan met spanbanden of iets dergelijks aan het plafond? Of toch maar de krik onder het uitlaatspruitstuk |(?

En uit interesse, niet dat ik het ooit zelf ga doen, maar zowel de remklauwen als de clip-ons gaan los. Halen ze die dan ook weg of is het gebruikelijk dat dat hele spul gewoon "lekker" aan de remleiding blijft hangen?

Van het weekend overigens de motor weer een wasbeurt gegeven. Daarbij viel op dat het remvloeistof reservoir achter los hing tegen de achterschokbreker. :? Geen probleem dacht ik, even een schroefje uit de voorraad halen en monteren dat ding... Bleek het schroefje van het beugeltje wat aan het frame zit weg te zijn. Waarschijnlijk los getrild. Helaas zit dat gat op een plek waar ik alleen met mijn handen bij kan. Een steeksleutel past niet omdat een deel van het beugeltje ervoor zit. Morgen naar Hoegee, hopelijk hebben zij een oplossing. Anders moet de schokbreker even los B|.

Ik dènk gewoon van onderen steunen. Zou ik zelf thuis niet doen maar moet allemaal snel verwacht ik bij de dealert...

Remmen gewoon laten hangen, gebeurt niets mee zolang je maar niet gaat remmen 😝

Foto? Kan me dat zo niet voorstellen?
 
Ik takelde de voorkant aan het frame op met hijsbanden voor de onderste. Had een takel aan het plafond destijds.


En laat de boel gewoon hangen altijd. Het hangt nooit lang.

Is er geen Youtuber die uitlegt hoe je bij je remreservoir komt?
 
Eens even rekenen.

Wiel en klauwen loshalen. 5 minuten?
Kroonplaat en clip ons loshalen. 5 minuten?

Zit je al bij het bovenste lager. Loshalen 5 minuten als de lagerschaal niet vast zit? En anders kan het tijdrovend worden.

T stuk zijn 4 boutjes. 5 minuten inclusief de 2 poten er uit schuiven??
Onderste balhoofdlager er uit. 5 minuten als ook hier die lagerschaal niet tegenwerkt?

25 minuten en dan is het er uit. 25 voor terugplaatsen.
30 is dan inderdaad erg optimistisch.

Dit is echter mijn tempo en ik ben geen vakman. Mag toch verwachten dat een vakman het sneller kan als ik.

Als ze er langer dan een uur over doen voel ik mij genaaid. :o
Tenzij de lagerschalen vast zitten om wat voor reden. Dan wordt het zomaar een irriterend klusje.

Makelijk voor reken zo, maar je vergeet alles precies en goed in elkaar zetten. Ik wil jou wel ff alles in 5 minuten zien doen. Blijkbaar kun jij alles geblinddoekt en zit er nooit wat tegen bij jou.

Ik ben automonteur geen motorfiets monteur maar bij mij duurt alles altijd langer dan ik dacht. Ondanks dat ik me zelf als redelijk technisch beschouw.
Maar door mijn vak weet ik dat mensen denken dat iedereen denk dat monteurs makelijk veel geld verdienen. Vergeet ook niet kosten in gereedschap, opleiding en alle andere overhead kosten.
 
Makelijk voor reken zo, maar je vergeet alles precies en goed in elkaar zetten. Ik wil jou wel ff alles in 5 minuten zien doen. Blijkbaar kun jij alles geblinddoekt en zit er nooit wat tegen bij jou.

Ik ben automonteur geen motorfiets monteur maar bij mij duurt alles altijd langer dan ik dacht. Ondanks dat ik me zelf als redelijk technisch beschouw.
Maar door mijn vak weet ik dat mensen denken dat iedereen denk dat monteurs makelijk veel geld verdienen. Vergeet ook niet kosten in gereedschap, opleiding en alle andere overhead kosten.

Monteur verdient ruk. Dealer vraagt veel geld ivm duur pand/gereedschap/apparatuur/enz.
 
- onderste lagerschaal van balhoofdpen verwijderen -> is lastig / valt tegen (als je het een beetje netjes wil doen).
- spatbord
- remleidingen + klauwen netjes ophangen (dus niet aan de remleiding)
 
Ik dènk gewoon van onderen steunen. Zou ik zelf thuis niet doen maar moet allemaal snel verwacht ik bij de dealert...

Remmen gewoon laten hangen, gebeurt niets mee zolang je maar niet gaat remmen 😝

Foto? Kan me dat zo niet voorstellen?
Zal straks even een foto maken. Uploaden zal vanavond worden denk ik.
Ik takelde de voorkant aan het frame op met hijsbanden voor de onderste. Had een takel aan het plafond destijds.


En laat de boel gewoon hangen altijd. Het hangt nooit lang.

Is er geen Youtuber die uitlegt hoe je bij je remreservoir komt?
YouTube had ik nog niet aan gedacht, thanks!
Helaas geen positief resultaat, alleen video's of ontluchtingen en remleidingen vervangen.

Hopelijk hebben ze bij Hoegee de juiste tools.
 
Terug
Bovenaan Onderaan