Suzuki GSX 1100 R

Speedy_J

MF veteraan
25 jun 2003
3.906
59
Deurne
Dag motorgekken...

Ik heb nu al een kleine 3 jaar een motor en benut deze dan ook ten volle. Het is een lieve GSX 600F uit 1994. Er is helemaal niets mis mee, en het is altijd starten en lopen. Nu wil ik voor komend zomer sparen voor iets anders.

Speurend op het net, kwam ik het volgende tegen. Diverse Suzuki 1100's stonden met de grote getallen te koop. Voor maar een paar duizend euro!
Wetende dat dit een "oude" bike is kan ik me enigsinds met de prijs/looks vinden. Zelfs met eventuele verkoop van mijn Soes, hoef ik nog maar weinig bij te leggen.

Nu de vraag... Is het verstandig om een 1100R te kopen?
En dan denk ik aan gebied op techniek, stuurgedrag en comfort. Pk's heeft hij wel voldoende, dat is eigenlijk ook de reden waarom ik zo eentje wil kopen. :]

Iemand zelf een 1100R en wil die ervaringen met mij delen?;
 
Laatst bewerkt:
Heb ook een gsxr 1100W en die gaat lekker , zelfs bij dit weer starten en wegwezen.
Heb nu wel ff dit probleem( Toerental gaat langzaam terug bij schakelen. ) maar denk dat het te maken heeft met een kabel of door het koude weer anders nop probs met deze brik.
Goede wegligging , zonder handen aan het stuur kan ik zelfs bijsturen aan hoge snelheid.
Is een zware machine maar zodra je aant rijden bent gaat die als een veertje en voel je niets van zijn gewicht.
Trek aan de gas en je voelt zijn kracht...GAAAAAAAAN.....
Anders ff eens testen hoe hij aanvoelt voor je koopt.
 
Heb ook een 1100w en kan eigenlijk alleen maar lof uiten voor dit beest.
Het enige nadel vind ik persoonlijk de achtervering, die in combinatie met het hoge gewicht heeft mij hier en daar nogal eens een keer verrast bij flink gummen in de bergen. hij lijkt dan een beetje gevoeliger voor witte strepen , slecht weg dek, en meer van dat soort onregelmatigheden.
Ook ben ik zelf niet zo tevreden met de zitpositie, de oudere gsxr-en zat je wat "dieper'in, waardoor je niet zo op je schouders en polsen hangt. Maar dat is persoonlijk.
Als ik nu de keus opnieuw zou maken, ging ik voor de 750w is wat lichter , iets korter en iets beterhandelbaar, en 6 versnellingen.
Ik rijdt de 1100w nu 4 jaar, en nog probeer ik op de (duitse ) snelweg bij 280 door te schakelen, omdat ik het gevoel heb dat hij zeker nog het vermogen heeft om nog een versnelling extra aan te kunnen.
MAar verder oerbetrouwbaar, goed handelbaar , niet zenuwachtig op het gas, degelijk, en nog steeds een prachtige motor om te zien, met een perfecte vormgeving, en ook bij 250+ als een blok op de weg. en wat ik ook belangrijk vind, als je iemand achterop neemt, heb je die niet een halve meter boven je uitsteken.]

Oh ja ff de orginele leidingen vervangen door staalfix, scheelt een dag en een nacht qua remreactie
 
Laatst bewerkt:
Goede fietsen, sterke techniek.
Rijgedrag e.d. hangt af van bouwjaar, zijn van '86 to '96 ofzo gemaakt, vanaf '93 watergekoeld. Heb er een paar keer mee gereden en vind het onmogelijk er niet mee te scheuren, rustig rijden zuigt ermee vanwege de zitpositie maar als je er een fighter van maakt is dat niet aan de orde. ;) Waanzinnig blok! :}
 
Gewoon kopen.
Je kan het altijd versleutelen als het niet voldoende vermogen heeft :P

Veel heb ik nog niet op de mijne gereden, omdat er nog geen kenteken op zit, maar de km die ik gemaakt hebt, waren soepel en comfortabel. En vrij vlot ook trouwens.

Vrij zware motor bij het stilstaan, met rijden merk je dit niet echt meer. Wel vergeleken met de modernste 600 natuurlijk, maar die heb je toch niet ;)

Remmen en vering zijn bij de mijne niet lekker, maar dat kan je snel verbeteren. Kan ook zijn dat de vorige eigenaar slecht onderhoud heeft gedaan.
 
Hallo,

De GSX 1100 R is een super fiets. Zelf rij ik er nu een 6 jaar op. Waar moet je op letten:

-Rond de 40 duizend km. nokkenas ketting vervangen, is een lastig klusje
-De versnellingsbak is van mindere kwaliteit, 2e en 3e versnelling kunnen rond de 50 duizend km versleten zijn, dit is een hele dure reparatie
-Motor heeft 5 versnellingen vind ik zelf een nadeel
-Schokbreker achter is van een slechte kwaliteit, zou ik vervangen

Het is een zware fiets met veel vermogen waar makkelijk veel aan te versleutelen is. In de bochten is het hard werken, hij wil eigenijk alleen maar recht door.
Op de kleinere circuits heeft ie niks te zoeken, maar de grotere (Assen, Zolder)kun je er goed mee uit de voeten.

Zal er een foto bij doen. Als je wat meer wil weten meld je maar. Heb veel ervaring met rijden en sleutelen

Bijlage: IMG_0966.jpg
 
Na 90k gaan ze echt wat olie gebruiken

Heb er zelf ook een gsx1100r, heerlijke fiets maar idd niet geschikt voor de korte bochten daarvoor is die te zwaar.

Het is ook een grote fiets en niet bepaald een dames fiets maar het hangt ook van je lengte en kracht af natuurlijk. Het is een werkfiets dus je moet echt werken op die fiets hij gaat niet zomaar de bocht rond zoals bij een R1 ofzo.

De power komt er plotseling in. En het is een fiets die je af en toe verrast. En dit komt met name omdat je haast niet merkt hoe hard je rijdt. Je wil alleen maar harder en platter.

En wat betreft die strepen...zit ik al die tijd te kutten met die achtervering staat er iemand die dat ook heeft ...d8 dat die te hard stond B|

Denk idd dat ik die achtervering maar eens ga vervangen.

Ik heb ook nog 21100ffies en die rijden ook goed, rijden wel relaxer trouwens.

Maar toch prefereer ik die gsx1100r.

Voor puur woon werk verkeer is een 1100F veel geschikter.


http://www.freewebs.com/richarddemunnik/1991_GSX-R1100_pair_800.jpg

ik heb die linker maar dan een mooiere uitvoering
 
Laatst bewerkt:
Sja, tis nu ook hard werken met een F in de bochten. Spaghetti frame, weinig cleerance en geen remmen.

Ik wil er wel voor werken ;)

Dan nog een laatste vraag: waterkoeling of luchtkoeling? Is er nog een bepaalde lichting van deze fietsen die slecht of goed zijn?

Vrgr,

Speedy

Pic: zo rijd ik, dan moet alles toch goed komen?

full
 
Ik heb een jaartje een lucht-olie gekoelde 1100R gehad. Lekker veel vermogen, heel soepel, voor een Suzuki behoorlijk netjes gebouwd, opvallend comfortabel voor iets dat ooit als sportfiets door moest gaan, maar ik kreeg altijd dooie vingers van het hoogfrequente trillen en het stuurde als een tank met defecte stuur-inrichting (zelfs voor destijdse normen, ergens mid-jaren 90). Een jaar was mooi zat, ik heb er na de verkoop nooit meer naar terugverlangd. Als je (zoals op de foto te zien) van sturen houdt zou ik een Gixxer 600 of 750 kiezen... of maar liever meteen een Buell :9
 
Ik heb een jaartje een lucht-olie gekoelde 1100R gehad. Lekker veel vermogen, heel soepel, voor een Suzuki behoorlijk netjes gebouwd, opvallend comfortabel voor iets dat ooit als sportfiets door moest gaan, maar ik kreeg altijd dooie vingers van het hoogfrequente trillen en het stuurde als een tank met defecte stuur-inrichting (zelfs voor destijdse normen, ergens mid-jaren 90). Een jaar was mooi zat, ik heb er na de verkoop nooit meer naar terugverlangd. Als je (zoals op de foto te zien) van sturen houdt zou ik een Gixxer 600 of 750 kiezen... of maar liever meteen een Buell :9

Seven Eleven :Y :9~
 
Tijdens het zoeken naar een geschikte motor qua vermogen/prijs/leeftijd kom ik ook af en toe een 750rw tegen.

Wie heeft meer info over deze motor? Of, kies ik toch voor de 1100?

Redline racer, jou ervaringen? (filmpjes, pics?)
 
De 750 stond bekend om zijn formidable stuureigenschappen. Beter dan een 1100R alhoewel de balhoofdshoek ook belangrijk is naast vele andere zaken zoals vering etc..

Dit is o.a. te bereiken met tailrisers.
 
Doen....direct doen......

mocht je dingen willen weten over de oudere versies..met name het motorblok....ik ben het laatste halfjaar een echte specialist geworden met een hok vol oliekoelers en bijbehorende onderdelen /revisies

LOL
 
Op marktplaats staat een mooie GSX-1100R voor 2950 en die heeft
enkelzijdige wielophanging en een seatpipe.
Ook staat er nog een mooie fighterbasis van een 1100 te koop voor
2000 euro.

1100 met enkelzijdige wielophanging

1100 voor streetfighterbasis

De bovenste vind ik heel aardig (op het oog).
De onderste vind ik vrij duur. Een schadebak voor 2000 euro. Flink afdingen als je voor die gaat.

De mijne van '95 kostte amper meer en dat was geen schadebak.
 
Een GSXR is gewoon een cultfiets!
Ik ben nu met m'n derde GSXR bezig.
Ik had ooit een 1100 van '92, en een 750W van '94.
Nu een ouwe oliekoeler van '90.

Gewoon stuk voor stuk lekkere recht-toe recht-an fietsen.
Lekker groot, lekker lomp, en toch best goed te sturen.
Vooral de 750W stuurde echt goed, op de dijk gewoon met de R1'tjes en de Blades mee. Maar het blijft uiteraard wel harder werken, dan met een R1 bijv.

De blokken zijn echt hufterproof, alleen netjes warmrijden, en op tijd goede (en voldoende) olie erin, maar goed, dat geldt voor elke motor.
Dan kunnen ze rustig een dikke ton mee.

Ook een voordeel is, dat je er gigantisch veel voor kunt kopen, zowel nieuw als tweedehands. Er worden er genoeg omgebouwd O-)


SoeF!
 
Terug
Bovenaan Onderaan