Suzuki GSX 1100 G

Ha g-techneuten, vraagje: een hamerend geluid dat je vooral hoort vanaf de 3e versnelling en dan snelheidsafhankelijk is. Klinkt niet alsof er direct iets stukloopt (zegt mn garage man) maar het was er niet en is te luid om te negeren. Cardan is goed. We denken aan de haakse overbrenging naar de cardan of een lager in de 2e as (?) van de versnellingsbak. mijn vakman kan het niet zo thuisbrengen, zonder iets opengehaald te hebben (lastig want er hangt een zijspan in de weg). Blok kleine 50k en loopt, trekt, etc verder als een zonnetje. Iemand?
 
Oefff dat is een lastige, ik heb werkelijk geen idee. Olie afgetapt? Metaaldeeltjes in de olie?
 
Weet je wel uit welk deel van het blok het geluid komt?
Hoor je het alleen als je rijdt of ook als je stilstaat en gas geeft?
 
Weet je wel uit welk deel van het blok het geluid komt?
Hoor je het alleen als je rijdt of ook als je stilstaat en gas geeft?
Da's het lastige, stationair hoor je niets, alleen tijdens het rijden en alleen bij belasting. Als ik t gas dicht doe hoor ikniks meer, en in de eerste en tweede versnelling ook niet. Dus dat maakt het lastig lokaliseren. En mijn garageman heeft veel ervaring met 90's suzuki's en herkent t niet.
 
Da's het lastige, stationair hoor je niets, alleen tijdens het rijden en alleen bij belasting. Als ik t gas dicht doe hoor ikniks meer, en in de eerste en tweede versnelling ook niet. Dus dat maakt het lastig lokaliseren. En mijn garageman heeft veel ervaring met 90's suzuki's en herkent t niet.
Als het geluid alleen onder belasting plaats vind en niet stationair dan zou ik het richting aandrijving zoeken. Als het geluid uit het blok komt bij de versnellingsbak dan zit het daar zou ik zeggen (even een grote schroevendraaier tegen de bak houden en je oor op het handvat leggen, dan hoor je wel of het daar vandaan komt of elders).
 
Je zou ook kunnen controleren door de motor op de standaard te zetten en hem dan in de versnelling te doen. Hoor je het dan ook bijvoorbeeld of alleen onder het rijden.
 
Hoi hoe gaat het hier? Inmiddels is mn G zijspan voorzien van een nieuw dakje, weer heldere raampjes en waterdicht.
 

Bijlagen

  • 20221029_170256.jpg
    20221029_170256.jpg
    410,9 KB · Weergaven: 17
  • 20221013_164642.jpg
    20221013_164642.jpg
    187,3 KB · Weergaven: 15
  • 20221013_164652.jpg
    20221013_164652.jpg
    339,2 KB · Weergaven: 15
Ik heb net bedacht dat ik dat eens zelf ga proberen. Eerst eens dikke 10 cm van mijn zijspanruit zagen en dan vrachtwagen dekzeil stuk en drukkertjes kopen, en dan zelf proberen. Maar eerst een afspraak maken om (onder deskundige begeleiding) te kijken waar dit tik in de aandrijving vandaan komt (en te fixen)
 
Ik had dus een tik in de aandrijving. Update na de hele aandrijving uit elkaar gehad te hebben: alles ziet er super uit vanbinnen. Dus we konden niets vinden. Nergens speling of rare slijtage. Dus maar weer dichtgemaakt... en toen zag ik dat er een klepje op de cardan as zit om de kruiskoppeling te bekijken. Dat kapje zat scheef en tikte onder belasting net iets tegen de kruiskoppeling! Opgelost. Nu nog ff een beurtje en dan kan ie er weer 5 jaar tegen
 
Ik had dus een tik in de aandrijving. Update na de hele aandrijving uit elkaar gehad te hebben: alles ziet er super uit vanbinnen. Dus we konden niets vinden. Nergens speling of rare slijtage. Dus maar weer dichtgemaakt... en toen zag ik dat er een klepje op de cardan as zit om de kruiskoppeling te bekijken. Dat kapje zat scheef en tikte onder belasting net iets tegen de kruiskoppeling! Opgelost. Nu nog ff een beurtje en dan kan ie er weer 5 jaar tegen
 
Gisteren ff naar Gildehaus getoerd naar een treffen, stond nog een G met een EML speed zijspan.
 

Bijlagen

  • 20221119_143918.jpg
    20221119_143918.jpg
    409,1 KB · Weergaven: 18
Ja klopt, de eigenaar was goed te spreken over het koppel. Vroeg hem ook of hij bekend was met de gsx1100g groep op fb maar de beste man doet niet aan .
 
Al een tijdje stil hier! Inmiddels een heerlijke vakantie in de Alpen gehad, de Suz geen klap verkeerd en een kleine 3000km gereden.
 

Bijlagen

  • 20230708_123654.jpg
    20230708_123654.jpg
    223,1 KB · Weergaven: 5
  • 20230704_132811.jpg
    20230704_132811.jpg
    345,3 KB · Weergaven: 5
  • 20230710_152042.jpg
    20230710_152042.jpg
    328,3 KB · Weergaven: 7
Yep! Maar dat wist je al van mij :) mijn combi heeft er net een zijspanweekend opzitten in midden Limburg, dus hij is weer lekker warmgestookt geweest.
 
Er rijdt zeker nog een g sidecar rond, een zwarte met een watsonian bak, zo'n klassiek torpedomodel. Was toen in handen van.een lid van de CMA, wel es mee gesproken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan