Suzuki GS850 problematiek

VerreijtRick

MF'er
8 feb 2019
33
0
Dag allen,

Allereerst zal ik mijzelf even kort voorstellen. Mijn naam is Rick Verreijt en ik ben trotse eigenaar van een KTM EXC450 en sinds kort (minder trots op dit moment!) ook van een Suzuki GS850 uit 1979.

Deze beauty heeft laadproblemen zoals vele andere GS-en op dit forum. Hé wat verrassend! Ik had dan ook mooi alle tips bij elkaar gesprokkeld over hoe ik dit moest oplossen. Na een avondje alles doormeten kwam ik tot de conclusie (geen voltage uit de kabels terwijl de motor liep) dat de dynamo kapot zou moeten zijn. Zojuist deze vervangen en netjes er terug opgezet. Echter wanneer ik de motor aanzet hoor ik een vreemd zoemend geluid. Dit geluid gaat bijna zo hard dat het haast over het mooie brul geluid heengaat. Kap eraf, kap er terug op en nog steeds het geluid! Iemand ervaring hiermee? Hoor ik het vliegwiel wellicht over mijn dynamo schaven o.i.d? Durf de motor ook niet goed te laten lopen om verdere beschadigingen te voorkomen. Van dit gekke geluid heb ik ook een geluidsfragment wat helaas nog niet krijg toegevoegd.

Komt iemand dit bekend voor? Help!

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Evenveel spoelen (12) als de vorige, diameter die goed passend over de ring heen gaat.

Electro Sport Stator voor Suzuki GS 850 1979 (optie 2)


Zojuist wederom kap eraf gehaald en nu denk ik inderdaad dat de uitwendige diameter ietsie groter is. Zeg circa 1mm. Aan de dynamo-buitenkant zat namelijk een groene plastic gloedje en dat is nu (denk ik) deels afgesleten. Heb helaas geen goede foto van hoe die was in nieuwe staat om het te vergelijken. Ik zie dit dan weer niet liggen in het vliegwiel, wat dan wel zou moeten..
 

Bijlagen

  • IMG_20190209_001217.jpg
    IMG_20190209_001217.jpg
    751,1 KB · Weergaven: 39
  • IMG-20190206-WA0010.jpeg
    IMG-20190206-WA0010.jpeg
    626,7 KB · Weergaven: 36
  • IMG-20190206-WA0007.jpeg
    IMG-20190206-WA0007.jpeg
    865,3 KB · Weergaven: 36
suzuki-gs850g-1979-n-usa-e03-starter-clutch_big3IMG00923153_59c7.gif


de linker ring 3 blijft vaak plakken aan het deksel bij demontage. Valt dan ergens op de grond en wordt vergeten. Op dat moment kan het tandwiel teveel naar links en gaan aanlopen.
 
Laatst bewerkt:
suzuki-gs850g-1979-n-usa-e03-starter-clutch_big3IMG00923153_59c7.gif


de linker ring 3 blijft vaak plakken aan het deksel bij demontage. Valt dan ergens op de grond en wordt vergeten. Op dat moment kan het tandwiel teveel naar links en gaan aanlopen.

Tandwiel eruit gehaald en kon beide ringetjes niet vinden! Zaklamp erbij en eentje gevonden in het gootje onder mijn vliegwiel. Tweede geen spoor van te bekennen. Volstaat één ring ook?
 
Vandaag het ringetje binnengehad en gelijk de garage ingedoken. Ringetje ertussen en het geluid is volgens mij weg. Naja weg, ik blijf iets horen, maar dat zal wel goed zijn.

Met de nieuwe dynamo erin meet ik stationair 12.2 - 12.3V.

Met wat toeren (geen toerenteller) 12.8V

Goed toeren 13.2 volt.

Volgens alle online meetrapporten dus niet voldoende! De spanningsregelaar moet volgens mij goed zijn, want anders moet ik toch veel meer voltage meten?

Iemand enig idee voor probleem nummer 1?

Probleem nummer 2!
De suzuki loopt niet harder dan 100kmph . Voor een 850cc 5bak is dat goed mis. Wellicht dat die niet op alle 4 de cilinders loopt? Maar daar heb ik allemaal weinig verstand van. Als ik tijdens het rijden ook toeren maak gaat die goed sputteren en overslaan.. Hoe pak ik dit euvel aan of is dit echt iets voor de motorzaak?

Dacht zelf aan nieuwe bougies aangezien deze aardig roetzwart zijn. Echter lijkt het mij sterk dat dit de max snelheid van 100kmph gaat oplossen.

Iemand die mij weer wat avondjes in de garage vooruit kan helpen of wordt het toch de motor garage?
 
Laatst bewerkt:
Voelen aan de uitlaat bochten.

Zojuist de moter gestart en de twee linkse bochten (vanaf foto gezien) kan ik al snel niet meer vasthouden, zeg hooguit 1min. Dan wordt de meest rechter ook zo heet na ong 2/3min en de tweede van rechts kan ik een aardige tijd vasthouden, maar ook daarin komt uiteindelijk de warmte..

Moeten deze bochten evenredig warm worden?
 

Bijlagen

  • IMG_20190218_180640.jpg
    IMG_20190218_180640.jpg
    807,3 KB · Weergaven: 8
Ja.
Je hebt een carburatie probleem gok ik. Ik denk vlotter hoogte.

Wat bedoel je precies met vlotter hoogte? Vlotterbakjes kan ik namelijk makkelijk verwijderen zonder mijn carburateurs los te maken. Anders zit ik natuurlijk met het synchroon stellen van de carbs. Maar weet niet dat ik daar iets mee opschiet behalve het eventueel schoonmaken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan