Suzuki gs500 brandstof systeem

ThaYankee

MF'er
17 mei 2005
33
0
Beste mensen,

Ik rijd al enige jaren op een suzuki gs500 (1991).
Maar sinds kort krijgt het brandstof systeem wat kuren. Hij pompt soms namelijk onvoldoende/geen benzine meer. Vooral wanneer ik op de snelweg rijd (hoog verbruik en toerental) dan is het na een aantal kilometertjes afgelopen. Als ik dan aan de kant van de weg ga staan blijft de motor wel gewoon lopen en als ik naar het benzine filtertje kijk pompt hij er weer gewoon benzine bij. Als het filtertje weer gevuld is en ik weer ga rijden dan begint hetzelfde liedje gewoon weer. Wanneer ik langzamer (onder de 80) rijd dan blijft hij het wel gewoon doen.
In tussentijd heb ik ook al een keer het gehele brandstof systeem los gehaald, schoongemaakt en bekeken. Dit alles veranderd niks aan dit vervelende verschijnsel. Ook is er geen verschil wanneer ik het kraantje op on, res of pri zet.
Wanneer ik de tank eraf heb en het kraantje op pri zet, dan komt de brandstof er gewoon normaal uitlopen. Aan het kraantje kan het dus al niet liggen volgens mij.
Wie kan mij hiermee helpen?
 
inderdaad .......... ik zou het in de tankontluchting zoeken.

maak aan je reserve sleutel even een touwtje (tegen het verliezen). dat touwtje maak je ergens aan je motor vast. bijv je frame net onder je tank. Dan doe je die reserve sleutel in je tankdop.

rustig de snelweg op.......en als hij in gaat houden draai je de tankdop los.......stopt het inhouden moet je het daar dus zoeken.

maak je sleutel niet aan het stuur, die moet vrij kunnen draaien, en houdt er rekening mee dat op een hobbelige weg er snel benzine uit je tank komt).....

suc6 ;)
 
Update:

Ik heb het truukje met de tankdop open tijdens het rijden even uitgevoerd, maar spijtig genoeg zonder positief resultaat. Na een stukje boven de 80km/h rijden krijgt hij na een paar kilometer weer benzine tekort en gaat stotteren/uitvallen. Even een half minuut stilstaan met draaiende motor en ik kan weer verder rijden. Ik ga morgen de boel toch maar weer voor een laatste keer losschroeven en kijken waar het probleem kan zitten. Ik vermoed dat het toch iets in de carburateur is, aangezien de benzine gewoon normaal uit het kraantje komt lopen wanneer ik de slangetjes loshaal. Of er is iets in het vacuum gedeelte niet goed waardoor het membraanpompje in het kraantje niet goed werkt, maar dan zou de motor wél normaal moeten rijden wanneer ik hem op 'pri' zou zetten toch? Ik heb in ieder geval alle 3 de kraanstanden getest met zowel tankdop open als tankdop dicht. Allemaal met hetzelfde resultaat.
Niemand anders ervaring met dit vreemde 'verschijnsel'?
Ik heb overigens nog een filmpje gemaakt van de het benzinefiltertje tijdens een lopende motor:

 
ja joh das lastig.......wat je zelf aan aangeeft is denk ik de beste keus.

opnieuw alles los, en goed na lopen.

misschien nog enkel tips.

- kijk met een werkplaats uitdraai of alle vacuum slangetjes echt op de goede plek zitten.

- probeer de motor open te maken nadat je hebt gereden. Dus flink het gas erop, motor uit en gelijk je kraan dicht. Zodat jeje vlotter nieveau kan controleren.

- controleer de vacuum slang naar de tank op scheurtjes/valse lucht mogelijkheden.


suc 6 en anders eens langs bij een dealer en persoonlijk je verhaal vertellen aan een monteur, vaak willen ze echt wel met je meedenken.
 
Ik zou zowieso effe het filtertje eruit gooien. Origineel zit die er ook niet tussen.
Het is een zwaartekracht systeem, dus er is geen pomp! Elke belemmering, ook een filter, kan dus ervoor zorgen dat de benzinestroom te klein word.
Verder ook effe het filter uit de tank schroeven om te kijken of alles goed schoon is!

Suc6 Marc
 
Hmmm..... zou dat filtertje er tussen gezet zijn vanwege roest in de tank? Dat doen mensen wel vaker. Dan zou ik de benzinekraan/filter toch eens goed nakijken.
 
Ik zou eens kijken naar de afstelling van de vlotters, als die te krap staat krijg je precies wat jij nu meemaakt.


Ik heb inderdaad de vorige keer grondig gekeken naar het vlottergedeelte, alleen jij hebt het over afstellen.. maar hoe kun je de vlotters dan precies afstellen? Je zou namelijk inderdaad zeggen dat de vlotters de toevoer te snel afsluit.
Het gekke is dat het zomaar plotseling is begonnen en het daarna weer een tijdje over was en nu weer ineens begint (misschien temperatuursafhankelijk?).

Ik zal morgen aan de hand van het handboek even alles opnieuw nalopen wat betreft aansluitingen en ook vooral kijken naar het vlotter gedeelte. Zou iemand me misschien iets meer kunnen vertellen over het afstellen van de vlotters en met name waarmee/hoe het afgesteld wordt?
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

edit: Ik heb even wat gezocht in het werkplaatshandboek en daar staat dat de floaterheight 14,6mm +-1mm moet zijn tov de onderkant van de carb waar het deksel tegenaan komt. . Het afstellen schijnt te moeten gebeuren door een lipje die het vlotternaaldje duwt te verbuigen, maar volgens mij is deze van plastic. Valt niet echt makkelijk te buigen lijkt mij, of misschien eerst verwarmen? maarja, daar ben k dan niet zo happig op eigenlijk. Ik zal het morgen eens bekijken!
 
Laatst bewerkt:
Hmmm..... zou dat filtertje er tussen gezet zijn vanwege roest in de tank? Dat doen mensen wel vaker. Dan zou ik de benzinekraan/filter toch eens goed nakijken.


Ik heb een tijd terug inderdaad vreselijke last gehad van roest in de tank, dan is een filtertje wel een must. Overigens heb ik ongeveer een half jaar terug het middeltje 'tank cure' gebruikt en mijn tank is nu roestvrij en voorzien van een mooi laklaagje. In principe zou het filtertje er wel weer tussenuit kunnen, maar ik verwacht niet dat dat het probleem is, zeker niet omdat ik al 2 jaar met een filtertje ertussen gereden heb. Het filtertje is vrij groot van formaat en laat de benzine daardoor ook makkelijk door (heb ook al eens slag kleiner gehad en daar reed hij ook gewoon mee). Plus dat je door het filtertje mooi kunt zien wat de brandstof doet, want daardoor ben ik snel achter dit brandstof probleem gekomen:P.
 
Staat er toevallig een pijl op dat filtertje? Tamelijk wat typen hebben dat, om aan te geven wat de doorstroomrichting moet zijn. Moet naar de carb wijzen en dus NIET naar de tank, anders drukt het filtertje zich al gauw bijna-dicht.

Tref je dit verkeerd-om aan, dan NIET het filtertje omkeren want dan krijg je alsnog de opgezamelde troep in de carb(s) en er is daar maar heel weinig van nodig om vlotter(naaldje(s)), sproeiers of enige nauwe doorgangen te verzieken. In zulk geval VERVANGEN dus en indien met pijl, per se in de goede stroomrichting.
 
Laatst bewerkt:
Als je rijdt heb je kans dat door de centrifugaalkracht de benzine naar 1 kant van de filter "geduwd" wordt waardoor er géén of weinig brandstof door je filter heenkomt. Hoe harder je rijdt des te groter is de centrifugaalkracht.

Probeer het eens zonder de filter.
 
heb hetzelfde gehad, lekker 120+ en plots voel je dat hij afremt hoe veel gas je ook geeft.. na het afremmen tot een lagesnelheid pakte hij hem weergewoon op alsof er niks aan de hand was. je moet het klipje van je gasnaald omhoog plaatsen
( deze bepaald de toevoer op midden gebied. ) net zo lang tot hij het goed volhoud
 
heb hetzelfde gehad, lekker 120+ en plots voel je dat hij afremt hoe veel gas je ook geeft.. na het afremmen tot een lagesnelheid pakte hij hem weergewoon op alsof er niks aan de hand was. je moet het klipje van je gasnaald omhoog plaatsen
( deze bepaald de toevoer op midden gebied. ) net zo lang tot hij het goed volhoud

Dat is klinkklare onzin........
 
heb zelf ook een suzuki gs500 en recentelijk ook een benzine filter geinstalleerd en had exact hetzelfde probleem als jij hier beschrijft. je hebt het over 'als het filtertje weer gevuld is' en precies daar zit het probleem. als er een beetje lucht in dat filter zit dan is dat genoeg om boel te ontregelen. je moet dus zorgen dat er geen lucht meer in je aanvoer zit, bij mij kwam het omdat ik het filter horizontaal had hangen. je moet het filter zoveel mogelijk verticaal hangen (en dan het liefst verticaal onder de tank ipv verticaal onder de carbs) zodat de lucht eruit kan en er ook uit blijft.
 
Geen lucht in het filtertje... :? :?


Dit werkt al een paar jaar en een paar duizend kilometers:
Afbeelding004-2.jpg


Zit de benzineslang niet klem?
Vacuumdeel van kraan werkt niet? (Ik heb mijn kraan ook gemodificeerd naar een normale open, dicht en reserve kraan).
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het probleem verholpen! Ik heb maar weer een keer het gedoe losgehaald, Membraanpompje gechecked (aan vacuumslang zuigen) op alle 3 de standen, alle benzineslang aansluitingen nog nagekeken. Alles hiervan was in ieder geval in orde!
Daarna de carburateurhandel nagekeken, vlotterhoogte gemeten, was ook prima binnen de volgens handboek voorgeschreven limieten. Daarna toch nog even een gekeken naar de vlotternaaldjes, want voor mijn gevoel moest het daar toch wel in zitten. Wat mij toch opviel was de clipjes om het vlotternaaldjes heen, waarmee de vlotternaald aan de vlotter 'gebordgd' zit. Deze leken toch wat veel 'ruimte te hebben'. De vlotter kon een vrij grote slag maken voordat hij het naaldje uit de 'tube' haalt. Misschien dat de naaldjes in de tube bleven hangen en dat de benzinedruk niet hoog genoeg is om ze terug te duwen. In ieder geval heb ik die clipjes heeel ietsjes gebogen zodat de vrije slag van de vlotter voordat hij het naaldje meeneemt wat kleiner is.
Daarna alles weer in elkaar gezet en van de week even een paar keer een stuk snelweg gepakt en alles lijkt het weer prima te doen!
Of dat vlotternaaldclipje nou uiteindelijk echt het probleem is geweest is natuurlijk moeilijk te zeggen. Maar ik heb al 3 keer eerder het brandstofsysteem + carburateurs gechecked vanwege dit probleem zonder het verholpen te hebben. De kans is dus groot dat het dat wel geweest is.
In ieder geval heel erg bedankt voor al het meedenken en de vlugge reacties!
full
 
Oi.... vlotternaalden, dan kom je op Willem z'n favoriete terrein..... :+

Maar het lijkt in ieder geval een logische oorzaak voor je probleem. Het verklaart het hoe en waarom van je klachten. Is de naald wel goed gangbaar, maw. beweegt ie zonder hapering omhoog en omlaag, blijft ie nu nergens meer hangen?
 
Ik schijn precies hetzelfde probleem te hebben met de GS500E die ik gister gekocht heb, gister op weg naar huis (140 km) 4 keer gebeurd.

Ik zou graag jouw oplossing willen uitproberen, heb alleen wat hulp nodig met waar te beginnen! Ben handig, doch onervaren.

Alvast bedankt!

Daarna toch nog even een gekeken naar de vlotternaaldjes, want voor mijn gevoel moest het daar toch wel in zitten. Wat mij toch opviel was de clipjes om het vlotternaaldjes heen, waarmee de vlotternaald aan de vlotter 'gebordgd' zit. Deze leken toch wat veel 'ruimte te hebben'. De vlotter kon een vrij grote slag maken voordat hij het naaldje uit de 'tube' haalt. Misschien dat de naaldjes in de tube bleven hangen en dat de benzinedruk niet hoog genoeg is om ze terug te duwen. In ieder geval heb ik die clipjes heeel ietsjes gebogen zodat de vrije slag van de vlotter voordat hij het naaldje meeneemt wat kleiner is.
[afbeelding]
 
Terug
Bovenaan Onderaan