Suzuki GS450L trilproblemen

DeBadmeester

Rookie
15 sep 2009
27
0
Stadskanaal
Beste Motor forum lezers.

Ik zit met een tril probleem. De motor is hiervoor al verscheidene keren bij de garage geweest, maar gezien het een 'niet constant aanwezig' probleem is, kan de monteur het trillen niet nabootsen.

Gezien ik wel een technische achtergrond heb (eerder een Honda Shadow gereviseerd hobby matig) leek het me verstandig om hier een topic te openen voor jullie mening over de situatie. Voor de duidelijkheid, ik wil niet gaan sleutelen aan de motor, ik wil proberen de mogelijke oorzaak hierlangs te vinden om in te schatten of reparatie rendabel is.

Motor feiten:
  • Suzuki GS450L
  • 47.000 Km op de teller (32.000 gekocht +/- jaar geleden)
  • Geen monteur handleiding
  • Het probleem is in mijn bezit ontstaan/opgedoken (15.000Km gelden gekocht, +/- 10.000 geleden voor eerst opgedoken

Wanneer:
  • Willekeurig
  • Duidelijk wel of niet aanwezig (geen tussenweg van hard of minder hard trillen)
  • Lijkt 'aan of uit' gezet te kunnen worden door terug schakelen en afremmen op blok, of de koppeling los en het blok in hoge toeren gooien

Probleem en kenmerken (enkel als het probleem er is!):
  • Duidelijk merkbare trilling in hele motor (tank, stuur, voetensteun)
  • Vrouw zouden het mogelijk een fijne ervaring vinden tijdens het rijden
  • Motorblok toerental gerelateerd (meer gas geven is meer trilling)
  • Koppeling in of uit (wel of geen weerstand op het blok via banden) geeft geen verschil
  • Merkbaar minder vermogen (max 120kmph ipv 140kmph en benzine verbruik van 1:22 naar 1:17)
  • Start met meer moeite
  • Als hij start met dit probleem, kun je de grond voelen trillen als je ernaast staat
  • Bij afremmen op het blok de eerste twee seconden een merkbare piek in het trillen (het moment van gas geven naar afremmen). Gevoelsmatig lijkt het of er iets zit te tollen/onregelmatig trillen (voelbaar tussen linker en rechter voetpedaal). Net of iets stabiel moet worden met draaien in het blok.
  • Meer geluid
  • Moment aanwezig word vaker en langer

Geprobeerd om te verhelpen (bij een beroeps monteur):
  • Nieuwe carburateur(niet geholpen, schoongemaakt en gesteld)
  • Nieuwe tandwielen set voor en achter plus ketting
  • Vele testrondes van de monteur (waar het probleem natuurlijk er nooit is)

Mijn eerste gedachtegang is een lager die niet bij de versnellingsbak zit (hij trilt immers ook met koppeling in). Mogelijk bij de krukassen ofzo. Zijn er Suzuki kenners die het blok open hebben gehad? Wat is jullie mening?
 
Maakt de temperatuur van het blok nog uit?
En zitten alle motorsteunen goed vast?

Er staat me iets bij van balansas-lagers die stuk kunnen gaan, zelf niet meegemaakt bij de 3 Suzuki twins die ik heb gehad.
 
@bolletjebas, geen idee wat je hiermee bedoeld.
@robinjo, nee, zowel zomer als winter als 400Km achter de rug of net startende. Wet je zo hoe de balansas te testen is zonder blok los te halen? klinkt namelijk als iets wat niet makkelijk te vervangen is...
 
Weet niet of je er wat aan hebt,maar heb vroeger een offroad suzuki sp370 gehad.
Deze trilde ook behoorlijk afhankelijk van toerental en belasting.
Bleek later dat de montage bouten van het blok niet goed waren aangetrokken (moment),en dat er zelfs een ontbrak.
Kun je altijd even nalopen en evt. met juiste moment natrekken.

succes.
 
@bolletjebas, geen idee wat je hiermee bedoeld.
@robinjo, nee, zowel zomer als winter als 400Km achter de rug of net startende. Wet je zo hoe de balansas te testen is zonder blok los te halen? klinkt namelijk als iets wat niet makkelijk te vervangen is...

Misschien dat je wat kan voelen als de zijdeksels eraf zijn als ik zo op de fiches kijk: 1982 Suzuki Motorcycle Parts Catalog

En de motorsteunen? Te makkelijk om niet effe te controleren.
 
Die oude suusjes schijnen daar toch gevoelig voor te zijn, voor die resonantie?


Ik bedenk me namelijk net dat de gsx van m'n vrouwtje ook zo iets heeft.
Rijdt perfect, enkel tussen de 5000 en 7500 toeren trilt het ding behoorlijk.

Het is minder geworden na het lossen en opnieuw ( op moment ) vastzetten van alle blokbouten/motorsteunen.
 
Laatst bewerkt:
Die oude suusjes schijnen daar toch gevoelig voor te zijn, voor die resonantie?
Ik bedenk me namelijk net dat de gsx van m'n vrouwtje ook zo iets heeft.
Rijdt perfect, enkel tussen de 5000 en 7500 toeren trilt het ding behoorlijk.
Het is minder geworden na het lossen en opnieuw ( op moment ) vastzetten van alle blokbouten/motorsteunen.

Waar jij het mogelijk over hebt is de "harmonische resonantie". Hoewel een 4cil van nature niet erg trilt, heeft hij er rond die toerentallen altijd wel wat last van.
Maar die resonantie is er altijd (en kan uiteraard verergerd worden door de niet goed aangehaalde ophanging van het blok of slechte rubbers), wat TS noemt treedt af en toe wel en af en toe niet op. Ik vermoed dat TS een ander probleem heeft.
 
Laatst bewerkt:
@kawa-ad, oke, duidelijk. Maar dit blok is nog ooit onder de motor vandaan geweest of uberhaubt uit elkaar... Daarnaast is het probleem er duidelijk wel, of niet.

@robinjo, duidelijk, thnx! dat miste ik nog een lijst met bouwtekeningen :-) wat bedoel je met motorsteunen? De bouten die het blok in het frame houden?

@bolletjebas en @opajan, sluit me hier bij aan :-)

@red force, duidelijk, waar baseer je dat op? Is dit te testen/meten/bekijken, en zo ja een manier om te beredeneren welke dit is?

Iedereen bedankt voor de reacties zover! :)
 
Iets wat me vooral dwars zit is dat het er de ene keer wel is, andere keer niet. En door schakelen of in zijn vrij (met koppeling in) flink wat toeren te maken het probleem weg is. Alsof iets op zijn plek moet vallen om niet te trillen... Kan iemand dat verklaren?

Ohja, als het trillen er is, en ik ga stoppen (voor bijvoorbeeld te tanken), kan het zo zijn dat met starten het trillen ook weg is.

Verschil tussen trillen en niet trillen is een soepel draaiende motor (zowel geluid als vermogen), tegen enorm trillen, merkbaar minder vermogen en meer geluid.
 
Laatst bewerkt:
@kawa-ad, oke, duidelijk. Maar dit blok is nog ooit onder de motor vandaan geweest of uberhaubt uit elkaar... Daarnaast is het probleem er duidelijk wel, of niet.

@robinjo, duidelijk, thnx! dat miste ik nog een lijst met bouwtekeningen :-) wat bedoel je met motorsteunen? De bouten die het blok in het frame houden?

@bolletjebas en @opajan, sluit me hier bij aan :-)

@red force, duidelijk, waar baseer je dat op? Is dit te testen/meten/bekijken, en zo ja een manier om te beredeneren welke dit is?

Iedereen bedankt voor de reacties zover! :)

Motorblok zit met wat bouten en schetsplaatjes vast, alles goed vastzetten kan nooit kwaad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan