Suzuki GS1000 wordt heet en gaat daarna niet harder dan 100

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
De machine heeft een tijd stilgestaan.
Kleppen zijn gesteld.
Rijdt de eerste 4 km zonder problemen ,hij kan nadat die op de snelweg (rijdt dan gewoon 130-140) begint te brommen en stagneren zomaar beneden de afrit uitvallen. Vervolgens moeilijk starten en dan zo weer wegrijden , als er niets aan de hand is. Maar zodra die moet presteren komt het euvel terug en rijdt niet harder dan 100.
Omdat het vermoeden dat het elektrische is , CDI, 2 Bobines , pick-ups gewisseld.
Bougies zijn bruin-zwartbruin. (het zwarte kan de olie zijn)
Ik weet even niet waar ik het moet zoeken, iemand een hint?
 
De linker bougie op de foto is kapot of vet geslagen. Ontsteekt in ieder geval niet.
Kan komen door een defecte bougiekabel of bougiedop, olie, overstromende carb of een vervuilde carb
2e en 4e bougies laten zien dat die cilinders te weinig brandstof krijgen.
Dat brommen en afslaan komt dus door dat de motor op 3 cilinders gaat lopen.
Vindt de warm gemeten compressie waardes ruim aan de lage kant.
Wel met het gas volledig open gemeten?

Toen ik de mijne kocht liep ie maar op 3 poten, en toen haalde ie eigenlijk net 110km/h...

Welk merk bougies heb je?
De mijne loopt beroerd op Denso.
 
Rond de 8,5 compressie is niet schokkend laag,de fabrieksopgave is 9,2 .
Ik vind overigens die bougies er vreemd uit zien lijkt wel of ze water hebben verstookt,dat zou ook de witte rook kunnen verklaren,
je zou denken dat er water in de benzine zit.

Dat is ook zo. Er zit ook water in die E5 pis die we sinds dit jaar alleen nog maar kunnen krijgen 😡😡.....
 
Kun je niet beter eerst proberen om een diagnose te stellen. En dingen afvinken en uitsluiten.
Je hebt je brandstof niveau gecontroleerd maar heb je ook de vlotter hoogte afgesteld? Je brandstof niveau controleren is prima en hoort zeker bij de basis afstelling en controle maar het is niet heel nauwkeurig dus hoeft niet alles duidelijk te maken. Dit soort dingen zou ik eerst doen voordat ik nieuwe naalden zou kopen tenzij je daadwerkelijk hier een probleem vindt. Een paar stationair sproeiers van een maat groter zou naar mijn idee wel een goede investering zijn, omdat je daar eventueel een verschil mee bereikt.
De test die @Janbros je aangeeft kan je al weer verder helpen bijv. En dat kost je niets alleen een paar tooltjes maken.
 
Kun je niet beter eerst proberen om een diagnose te stellen. En dingen afvinken en uitsluiten.
Je hebt je brandstof niveau gecontroleerd maar heb je ook de vlotter hoogte afgesteld? Je brandstof niveau controleren is prima en hoort zeker bij de basis afstelling en controle maar het is niet heel nauwkeurig dus hoeft niet alles duidelijk te maken. Dit soort dingen zou ik eerst doen voordat ik nieuwe naalden zou kopen tenzij je daadwerkelijk hier een probleem vindt. Een paar stationair sproeiers van een maat groter zou naar mijn idee wel een goede investering zijn, omdat je daar eventueel een verschil mee bereikt.
De test die @Janbros je aangeeft kan je al weer verder helpen bijv. En dat kost je niets alleen een paar tooltjes maken.
Probeer zoveel mee te pikken van het forum, vlotter hoogte is namelijk al eerder genoemd en die waren gem 3 mm onder vlotterbak.
Omdat daddyphilipsen een paar dingen opnoemde ga ik dus eerst aan de naalden werken.
 
Ik zal nog eens testen heb per ongeluk 1 en 2 bougie verwisseld, denk ik. (shit).
- Kabels zijn al een keer gewisseld, bougiedoppen zijn nieuw maar kan natuurlijk een defecte bij zitten....
- Bougies zijn nieuw
- olie, ja dat kan heel goed, oude machine en hij rookt wit af en toe.
- overstromende carbs: Ja dat heeft ie op cil 1 en 2 maar alleen als die een tijdje stilstaat
- carbs zijn ultrasoon gereinigd
- Ik meen dat die machines niet meer compressie maken, test gedaan met gas vol open.

Zal eerst die overstromende carbs doen, maar vind die revisie setjes ook bagger, heb die op m'n 750 gehad en die lekte in het begin ook.
Daarna een keer de zetels gepolijst en toen was het over.

Bedankt voor het meedenken.
Hier mijn uitleg voor degene die het niet begrepen, hoop ik hier mee duidelijkheid te scheppen, maar geef reply als je m'n werkwijze niet begrijpt.
 
Ik heb jaren geleden heel lang op een gs1000 gereden .Bij mij sloegen de bougies nog al eens vet .
Dit zag ik op de foto van de bougies. helemaal links vet
Ik heb er toendertijd geen lange bougies in gedraaid maar korte .sinsdien nooit geen problemen meer mee gehad.
En daarna nog veel probleemloze kilometers gemaakt .
Wat een heerlijke motor was dat.
Nou moet ik wel zeggen dat mijn motor al over de 100000 km was
 
Kan je dan uitleggen wat ik verkeerd doe? ipv deze onzin

Je Excel bestand is een prima registratie, maar je werk wijze is niet erg logisch. Je springt van het een naar het ander. En je begint niet bij het begin. En dat is wel het beste ook al denk je dat iets wel goed zit gewoon alles vanaf 0 controleren en afstellen.
En zoals de bougies waarvan er duidelijk 1 een afwijkend beeld geeft, horen dan niet verwisseld te worden. Maar dat zou je moeten weten waar deze gezeten heeft. Dan is het interessant om te onderzoeken waarom deze afwijkt van de rest.....bijv.
 
Die zwart geslagen bougie in ieder geval vervangen.
Zo lang als je de carbs niet goed hebt blijf je zoeken naar wat er aan de hand is.
Die zwart geslagen bougie komt uit de cilinder met de laagst gemeten compressie waarde?
Wit roken bij een luchtgekoelde motor is meestal een teken van teveel brandstof.
Raakte even in de war, het is geen witte maar blauwe rook = olie
 
Je slaat altijd de basis over en maakt aannames op slechte fundamenten
1402436

Zoals je gehoord hebt ben ik goed in Excel en plakken in paint.
 
Mijn werkwijze na opmerkingen van DaddyPhilipsen:

defecte bougiekabel
0​
Er is al van Bobine met kabels gewisseld
vervuilde carb
0​
Carbs zijn schoon en doorgeblazen
defecte bougiedop,
1​
Kan maar zijn nieuw, testrit maken en kijken welke bougie zwart wordt, daarna nieuwe dop kopen
overstromende carb
2​
Dit euvel is aanwezig., dus vlotternaalden kopen
olie,
3​
Dit is het meest waarschijnlijke, olieklepseals en zuigerveren, topend pakkingset
 
Terug
Bovenaan Onderaan