Suzuki GS 1000 cafe racer

-jeroen-

Die hard MF'er
6 nov 2006
284
0
Delft
Na een suzuki gs 500 omgebouwd te hebben tot streetfighter, was ik begonnen met het volgende project, een cafe racer op basis van een Aprilia RSV Mille blok. Maar net toen ik het blok en de wielen had liggen kwam mijn oom met de mededeling dat hij al jaren een Suzuki GS 1000 G stil in de schuur staan, welke al tijden niet meer liep en met de vraag of ik hem wilde hebben om op te knappen. Hier kon ik uiteraard geen nee tegen zeggen en zo is het rsv cafe racer project even in de wacht gezet tot na dit project. Mijn bedoeling was om de gs 1000 globaal te verbouwen tot een cafe racer en er niet te veel geld en tijd in te steken, maar eenmaal begonnen wordt er steeds meer werk in gestopt. Kan het dan toch niet laten om sommige dingen te laten liggen. Hier wat foto's van het project.

permamedia


permamedia


permamedia


permamedia
 
Als eerste heb ik het blok opgeknapt. De cilinders zijn uit elkaar geweest, kleppen geslepen, cilinders geslepen, alles schoon gemaakt, nieuwe pakkingen, oliefilter, kelp seals enz. en een nieuw kleurtje over het blok.

permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


permamedia
 
Laatst bewerkt:
De bedoeling is om de nodige kilo's van de motor af te halen en om het iets sportiever te laten rijden. Het is echt een ontiegelijk zware motor, volgens mij iets van 255 kg.
Alle onnodige beugeltjes en onderdelen als voetstep bevestigingspunten heb ik van het frame geslepen.

permamedia


permamedia


permamedia


Het chroom van de binnenpoten van de voorvork zat vol met roest putten, dus daarom laatst een voorvork op marktplaats gekocht. Het is een wp vorkje uit een laverda 650 geworden. Omdat hij een stuk korter is dan de originele wordt de wielbasis een paar cm korter en de voorvork hoek ook wat steiler. Weet de waardes niet meer exact maar dacht dat de voorvork hoek nu rond de 26 graden zit en de wielbasis op 1455mm. De balhoofdpen heb ik wat aan moeten passen en adapter platen moeten maken voor de remklauwen.

permamedia


permamedia


Nog clip ons gekocht, moesten alleen nog worden uitgedraaid van 53 naar 54mm.

permamedia


permamedia


Stuuruitslag nokjes gemaakt

permamedia
 
Laatst bewerkt:
De plaats van de originele voetstepjes zaten ook op tourstandt, dus hier ook nieuwe voor gemaakt.

permamedia


permamedia


De plaats van de nieuwe voetstepjes bepalen.

permamedia


De achterremklauw naar de onderkant van de achterbrug verplaatst.

permamedia
 
De schetsplaten voor de voetstepjes en stepjes zelf wou ik uit "kwalitatief" wat beter aluminuim halen. De schetsplaten en pendalen heb ik uit alu 6082 gemaakt en de voetstepjes zijn van alu 7075.

permamedia


permamedia


permamedia


permamedia


Ook een nieuw accubakje van aluminium gemaakt.

permamedia


permamedia


permamedia
 
Nu de laatste foto's (tot waar ik nu ben met het project). Had nog een gs 500 koplamp liggen en vindt deze net wat mooier dan die van de gs 1000. Dus van het weekend koplamp oren van aluminium gemaakt om de koplamp te bevestigen. Was nog heerlijk tobben om de uitsparingen voor de M5 boutjes te maken zonder freesbank. Uiteindelijk een boortje geprobeerd te slijpen tot een soort van freesje en deze in de klauwkop van de draaibank opgespannen. Het stuk rond van de koplamporen op de slede van de draaibank geklemd en met een beetje prutsen toch de uitsparingen kunnen frezen.

permamedia


permamedia


permamedia


Nog even de motor van de brug gehaald om het totaal plaatje tot nu toe te bekijken.
Begint al aardig op een cafe racer te lijken. :) Het zadel is trouwens niet degene die erop komt, is even tijdelijk. Ga proberen om zelf een achterkantje uit aluminium plaat te kloppen. Van de week eindelijk het goede aluminium kunnen vinden. Was opzoek naar 1050 H111 (zacht aluminium wat ver kan rekken), maar kon het nergens krijgen. Was gelijk verplicht om een hele pallet af te nemen. Nu wel 2 platen van 1,5 mm dik in 1200 H111 kunnen krijgen. Ben benieuwd of het gaat lukken, lijkt mij in ieder geval een leuke uitdaging. Een tijdje geleden een engels wiel gemaakt en wat hamers en meuk gekocht, kan niet wachten om te beginnen :) . Het wordt overigens wel een duo zit. Vindt een mono zitje vaak wel mooier, maar heb dat nu ook op mijn gs500 en wil eigenlijk ook wel is iemand achterop meenemen.

permamedia


permamedia


permamedia


permamedia
 
Ik zit met een probleempje. Ik ben opzoek naar banden voor de GS 1000, maar de velg maten uit die tijd zijn een beetje exotisch: 1,85 x 19 inch voor velg en een 2,50 x 17 inch achter velg. Nu zijn er uiteraard wel banden in die die maat maar eigenlijk ben ik opzoek naar een beetje zachte plak bandjes. Heb onder mijn gs 500 het verschil gemerkt tussen de michelin pilot active en de pilot power en het verschil is zo onwijs groot. Die pilot powers geven vele male meer grip waar de pilot active al begon te glijden. Maar voor een 19 inch voorwiel en een smal 17 inch acterwiel kan ik niet zo veel vinden wat mij geschikt lijkt om een beetje sportief mee te rijden.

Weet iemand misschien waar ik dit soort banden kan krijgen of wat voor soort bandjes geschikt zijn? Want ik neem aan dat toen der tijd ook met dit soort velg maten op het circuit gereden werd. Andere velgen onder de motor is ook niet echt een optie vanwege de cardanaandrijving, dat wordt me wel erg gek om dat allemaal aan te gaan passen.
 
Ik zit met een probleempje. Ik ben opzoek naar banden voor de GS 1000, maar de velg maten uit die tijd zijn een beetje exotisch: 1,85 x 19 inch voor velg en een 2,50 x 17 inch achter velg. Nu zijn er uiteraard wel banden in die die maat maar eigenlijk ben ik opzoek naar een beetje zachte plak bandjes. Heb onder mijn gs 500 het verschil gemerkt tussen de michelin pilot active en de pilot power en het verschil is zo onwijs groot. Die pilot powers geven vele male meer grip waar de pilot active al begon te glijden. Maar voor een 19 inch voorwiel en een smal 17 inch acterwiel kan ik niet zo veel vinden wat mij geschikt lijkt om een beetje sportief mee te rijden.

Weet iemand misschien waar ik dit soort banden kan krijgen of wat voor soort bandjes geschikt zijn? Want ik neem aan dat toen der tijd ook met dit soort velg maten op het circuit gereden werd. Andere velgen onder de motor is ook niet echt een optie vanwege de cardanaandrijving, dat wordt me wel erg gek om dat allemaal aan te gaan passen.

Even vragen in het banden topic onder techniek, snel antwoord en vast ook wel iemand die je een aanbieding kan doen.
 
Jeroen, je kunt goed lassen en ik vraag me af of je het frame ook verstevigd om de rijeigenschappen te verbeteren?
Door mooie lassen wordt het er iig niet lelijker op... :9

Topic aan mijn favorieten toegevoegd :Y
 
Laatst bewerkt:
Jeroen, je kunt goed lassen en ik vraag me af of je het frame ook verstevigd om de rijeigenschappen te verbeteren?
Door mooie lassen wordt het er iig niet lelijker op... :9

Topic aan mijn favorieten toegevoegd :Y

Heey Mus,

Ik heb er over na zitten denken om het frame te verstevigen, maar ik vraag me af of de frame's toen der tijd zo beroerd waren dat door het verstevigen de rijeigenschappen merkbaar omhoog gaan. Want ieder extra buisje of plaatje zijn ook weer extra kilo's aan de motor, waar de gs 1000 g er al veel te veel van heeft. Maar misschien dat ik wel wat ga proberen.
 
Heey Mus,

Ik heb er over na zitten denken om het frame te verstevigen, maar ik vraag me af of de frame's toen der tijd zo beroerd waren dat door het verstevigen de rijeigenschappen merkbaar omhoog gaan. Want ieder extra buisje of plaatje zijn ook weer extra kilo's aan de motor, waar de gs 1000 g er al veel te veel van heeft. Maar misschien dat ik wel wat ga proberen.
:Y stabiliteit wordt aanzienlijk beter.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan