Suzuki GN250 Cafe Racer Project

Kampyon

Die hard MF'er
Lid geworden
10 okt 2010
Berichten
811
Waarderingsscore
2
Hallo allemaal.

Ik ben al een tijdje bezig met mijn GN250 en dacht laat ik es een topic erover openen.

Vorig jaar als pekelfiets gekocht in vrij nette staat:
IMG-20131109-WA0000.jpg


En toen er toch een beetje teveel sneeuw lag maar besloten om er een project van te maken:
20140126_212110.jpg


En toen ik deze GN400 was tegengekomen wou ik deze een beetje als voorbeeld aanhouden:
suzuki-gn400-cafe-racer-.jpeg


De motor maar gemonteerd een meegenomen naar werk toe om daar het frame aan te passen, hier het frame nog intact:
20140128_093053.jpg


Hier het frame ontdaan van al het onnodige:
20140128_094847.jpg


Aangezien het belangrijk is dat de tank en het zadel in 1 lijn komen moest de tank er ook aan geloven.. deze heb ik aan de achterkant moeten verhogen en het bevestigings punt wat eerder achter de tank zat verplaats naar onder de tank dit zodat ik het zadel strak tegen de tank kan laten aansluiten:
20140130_162555.jpg

20140130_162606.jpg


Het bevestigingspunt op het frame ook naar voren verplaats en een plaat over de gehele achterzijde van het zadel gedeelte gelast:
20140130_162542.jpg

20140130_162527.jpg


Ondertussen de 2 buizen van het frame aan de achterkant aanelkaar gelast met een bocht en deze een omhoog gezet zodat het overeen zou komen met het voorbeeld en direct een rvs zadelplaat gemaakt:
20140130_162519.jpg


En zo stond het er toen bij:
20140130_162832.jpg



De volgende stap waren de velgen ! ik vond de 18inch voorwiel niet mooi staan en had liever 2 velgen van 16inch.. voor 3 tientjes een complete achtervelg op de kop kunnen tikken:
20140201_122642.jpg

En zo waren de velgen klaar om gecoat te worden en voor nieuwe spaken.

2week laten waren ze binnen !:
20140221_174409.jpg


Qua banden heb ik voor de ME77 Perfect gekozen van Metzeler:
20140221_233030.jpg


Maar nu werd het wel heel duidelijk dat de originele achterveren veel ste kort waren om de tank en zadel in een mooie rechte lijn te krijgen:
20140222_171305.jpg

20140222_171614.jpg


Dus heb ik gekozen voor langere zwarte hagon schokbrekers:
20140226_175258.jpg



Volgende stap was de uitlaat.. ik wou eerst de originele uitlaat gaan gebruiken en alleen de demper vervangen en dan de rest met hittebestendige band te wikkelen....... MAAR alleen de bevestigings oren en de busjes die op de cillinder aansluiten waren nog te redden.

Dus de maten overgenomen en deze van rvs gemaakt:
20140312_123045.jpg

20140312_123052.jpg


Aangezien ik de dezelfde maat rvs buis niet had liggen als de uitlaat uiteindelijk een buis gekozen die inwendig 7mm groter was en deze gebogen:
20140311_122647.jpg


Aangezien mijn laatste TIG-ervaring een paar jaar geleden was even het laswerk aan een collega gegeven:
20140313_094338.jpg

20140313_094409.jpg

20140313_094434.jpg

20140313_094441.jpg


Volgende stap de uitlaat buizen op maat maken en de dempers erop !
20140313_165907.jpg


Maar aangezien de zadelplaat ook al klaar was:
20140222_154943.jpg

Had ik deze al afgeleverd om bekleed te worden.

En toen was het zover het zadel was klaar ! en ik had de uitlaten ook ingekort:
20140315_164224.jpg


En ik had ook een mooi setje dempers kunnen vinden:
20140315_072915.jpg


Deze konden op 2 manieren aan de uitlaatbuizen vast.. in 1 rechte lijn of in dezelfde lijn als het uiteinde van de zadel mee omhoog... ik heb voor de laatste optie gekozen en de dempers aangepast en vast gelast:
20140317_145741.jpg

20140318_122725.jpg


En het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf :) :
20140318_170548.jpg

20140318_170616.jpg


En toen was het achterspatbord aan de beurt.. ik wou de originele gaan gebruiken als basis alles moest deze wel aardig ingekort gaan worden en zaten er 3 zaten in die ik niet meer van plan was om te gaan gebruiken:
20140411_072124.jpg


Dus ingekort en dichtgelast moest ik het hier mee doen:
20140411_073505.jpg

20140411_073516.jpg


Ff weer wat inkopen gedaan en thuisgekomen met een koplamp en acherlicht.. beiden Bates style:
20140417_171336.jpg


Op de onderste kroonplaat zat een ophangings punt voor de remleiding en die leek me perfect als ophangingspunt voor de koplamp..... alleen zat deze niet in het midden en moest de flex er maar weer bij komen:
20140419_123952.jpg


Nieuw stripje eraan gelast en de koplamp kon erop:
20140419_140536.jpg


Achterspatbord en achterlicht ook geplaatst:
20140419_140610.jpg


En nog ff een paar mooie plaatjes:
20140419_144330.jpg

20140419_144344.jpg

20140419_144426.jpg

20140419_144431.jpg


De bedrading wil ik door het frame gaan leiden maar aangezien de originele kabelboom nogal wat draden telt heb ik deze ook ontdaan van al t onnodige, Links wat er van de kabelboom over is en rechts al het onnodige :) :
20140223_130355.jpg


Aangezien de GN400 die ik als voorbeeld heb genomen een kickstarter heeft heeft deze geen dikke accu nodig en ik vind dat kale nogal mooi dus moest ik op zoek naar een hele kleine accu en een plek om deze te verstoppen....
Uiteindelijk op een Alliant accu uitgekomen, deze is zeer klein en daarom zeer geschikt: 114x86x40.
Hiervoor heb ik een bakje gelast wat onder de achterbrug zit en zodoende uit het zicht.

Toch had ik nog het idee dat er iets mist aan de motor..... een voorspatbord.
Maar ik wou deze t liefst zo klein mogelijk houden en aangezien de voorband te breed was voor het originele spatbord moest ik zelf maar wat maken:
20140505_093223.jpg

20140505_122328.jpg

20140505_123957.jpg


Ik dacht dat ik het spatbordje niet hoefde mee te buigen met de vorm van de band maar na het gepast te hebben bleek het zeker wel nodig te zijn ! :
20140505_170136.jpg

20140505_170215.jpg


Aangezien ik geen ster ben met materiaal in vorm kloppen en aangezien het ook rvs is heb ik besloten om er sleuven in te slijpen en daarna dicht te lassen:
20140507_210758.jpg

wenTbhEoXg9JQIVcQ17t5pNBYzvFo0pIsvp1TCwin9M=w269-h201-p-no

Dat lijkt er meer op !

Vervolgens de houder van de spatbord ook maar es gefatsoeneerd:
20140610_092736.jpg

20140610_095004.jpg


Vandaag na werk het geheel gepast:
20140611_194206.jpg

20140611_194700.jpg

20140611_194713.jpg

20140611_194726.jpg

20140611_194741.jpg


Morgen het spatbord vastlassen aan de beugel en dan is dat ook weer klaar!


En aangezien ik nog niet verder ben laat ik het hier ook eerst weer bij... :)

Gr. Ken
 
Heel vet ding.
Alleen jammer dat de uitlaat zo ver van het frame zit.
Hij lijkt alleen wel heel erg kort
 
Laatst bewerkt:
Wat een geweldig leuk project dit, wat een werk is er al verzet en wat een leuke creatieve oplossingen.
Maar het het is meer bratstyle cq bobber dan caferacer. Maar wel een totaal eigen gezicht.

Super ga zo door
 
Tijd niks meer gepost en eigenlijk ook weinig aan de motor gewerkt.

frame staat in de grondverf en is klaar om gespoten te worden, zodra dit gedaan is zal ik het blok erin hangen en wat fotos plaatsen.

gr.
 
Laatst bewerkt:
vet ding!

maar zou wel nog de uitlaat wrappen, ziet er wat smalletjes uit zo..
zadel zou ik ook wat langer gemaakt hebben maargoed, het is de joue! :)
 
Dankje,

Uitlaat word ook zeker nog gewrapt zodra de rest gedaan is.

vond juist het korte wel mooi lijken :)
 
Erg leuk gedaan!
Zelf loop ik vast met mijn enfield-projectje op hete maken/vinden van een uitlaatbocht..
Kun je een tip geven over het maken van uitlaatbochten?
 
ziet er goed uit man!
alleen 2 puntjes:
- ik zou gekozen hebben voor een wat kortere voorvork ipv langere achterschokbrekers...
- de uitlaatbochten had ik ff wat meer bocht gegeven zodat hij dichter tegen het frame/blok zit. nu hangen ze er maar bij lijkt het

voor de rest goed bezig
 
@Sammie:
ik werk in een trailerbouw bedrijf waar we 2 buigapparaten hebben en veel rvs materiaal dat maakt t stukken makkelijker natuurlijk. Ik had eerst een proefstuk gemaakt van een wat dunnere aluminium buis en toen ik daar tevreden over was de maten van de buigingen van aangehouden.

@chrisjemol:
De voorvork inkorten was ook mijn eerst bedoeling maar dan werd ie echt veel ste laag ( nu eigenlijk ook al met mn 1.96m ) en daardoor toch maar voor de andere optie gekozen wat de langere achterveren dus zijn geworden.

Uitlaten wrappen wou ik sowieso als laatste gaan doen en als de bochten me dan tegenstaan slijp ik er bij beiden uitlaten een stuk tussen weg ( tussen de 1e en 2e buiging vanaf de flens ) en las ik ze weer aan elkaar vast.
 
Laatst bewerkt:
Super mooi. Ben zelf net aan een gn250 begonnen als scramblerproject en zie hier veel goede info en voorbeelden.
Even een concrete vraag: Je hebt achter langere schocks gemonteerd (wil ik ook want de motor is behoorlijk klein). Welke lengte heb je gemonteerd en gaf dat nog problemen met de aandrijving?

Alvast super bedankt,

Robert
 
deze motor is inmiddels in mijn bezit
topicstarter heeft hem aan mij verkocht,hoe lang ben je??
er zitten idd langere veren op
 
Oké, hoe staat de motor er nu bij? En heb je nog plannen of is hij klaar?
 
heb wat kleine dingen gedaan eraan,kunststof dopjes gedraaid voor boven in de veerpoten
dempers voorzien van nieuwe vulling(waren leeg en maakte best kabaal)db killers gemaakt
en voorzien van een claxon.
ook de km(orgineele) teller heb ik een rvs houder voor gelasserd(heb ik nog 2 van liggen)
zelfde ga ik denk ik gebruiken als ik de toeren tellen wil monteren.
moet nog een kleine accu scoren want er zit nu een op de brug ipv eronder
ding is zo goed als klaar
rijd echt super
hoog fun gehalte,en rij er zo 60 km mee of meer door de fijne zithouding
zowel ik als de vorige eigenaar zijn vrij lang
ondanks dat is de zit erg comfortabel

wil er nog mee de bank op vanwege de openlucht filter en open uitlaat
 
mis soms wel wat vermogen dus een 400 is meer geschikt,maar bochten werk is echt lachen
ding komt goed mee in het verkeerd
 
Terug
Bovenaan Onderaan