Kampyon
Die hard MF'er
- 10 okt 2010
- 811
- 2
Hallo allemaal.
Ik ben al een tijdje bezig met mijn GN250 en dacht laat ik es een topic erover openen.
Vorig jaar als pekelfiets gekocht in vrij nette staat:
En toen er toch een beetje teveel sneeuw lag maar besloten om er een project van te maken:
En toen ik deze GN400 was tegengekomen wou ik deze een beetje als voorbeeld aanhouden:
De motor maar gemonteerd een meegenomen naar werk toe om daar het frame aan te passen, hier het frame nog intact:
Hier het frame ontdaan van al het onnodige:
Aangezien het belangrijk is dat de tank en het zadel in 1 lijn komen moest de tank er ook aan geloven.. deze heb ik aan de achterkant moeten verhogen en het bevestigings punt wat eerder achter de tank zat verplaats naar onder de tank dit zodat ik het zadel strak tegen de tank kan laten aansluiten:
Het bevestigingspunt op het frame ook naar voren verplaats en een plaat over de gehele achterzijde van het zadel gedeelte gelast:
Ondertussen de 2 buizen van het frame aan de achterkant aanelkaar gelast met een bocht en deze een omhoog gezet zodat het overeen zou komen met het voorbeeld en direct een rvs zadelplaat gemaakt:
En zo stond het er toen bij:
De volgende stap waren de velgen ! ik vond de 18inch voorwiel niet mooi staan en had liever 2 velgen van 16inch.. voor 3 tientjes een complete achtervelg op de kop kunnen tikken:
En zo waren de velgen klaar om gecoat te worden en voor nieuwe spaken.
2week laten waren ze binnen !:
Qua banden heb ik voor de ME77 Perfect gekozen van Metzeler:
Maar nu werd het wel heel duidelijk dat de originele achterveren veel ste kort waren om de tank en zadel in een mooie rechte lijn te krijgen:
Dus heb ik gekozen voor langere zwarte hagon schokbrekers:
Volgende stap was de uitlaat.. ik wou eerst de originele uitlaat gaan gebruiken en alleen de demper vervangen en dan de rest met hittebestendige band te wikkelen....... MAAR alleen de bevestigings oren en de busjes die op de cillinder aansluiten waren nog te redden.
Dus de maten overgenomen en deze van rvs gemaakt:
Aangezien ik de dezelfde maat rvs buis niet had liggen als de uitlaat uiteindelijk een buis gekozen die inwendig 7mm groter was en deze gebogen:
Aangezien mijn laatste TIG-ervaring een paar jaar geleden was even het laswerk aan een collega gegeven:
Volgende stap de uitlaat buizen op maat maken en de dempers erop !
Maar aangezien de zadelplaat ook al klaar was:
Had ik deze al afgeleverd om bekleed te worden.
En toen was het zover het zadel was klaar ! en ik had de uitlaten ook ingekort:
En ik had ook een mooi setje dempers kunnen vinden:
Deze konden op 2 manieren aan de uitlaatbuizen vast.. in 1 rechte lijn of in dezelfde lijn als het uiteinde van de zadel mee omhoog... ik heb voor de laatste optie gekozen en de dempers aangepast en vast gelast:
En het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf :
En toen was het achterspatbord aan de beurt.. ik wou de originele gaan gebruiken als basis alles moest deze wel aardig ingekort gaan worden en zaten er 3 zaten in die ik niet meer van plan was om te gaan gebruiken:
Dus ingekort en dichtgelast moest ik het hier mee doen:
Ff weer wat inkopen gedaan en thuisgekomen met een koplamp en acherlicht.. beiden Bates style:
Op de onderste kroonplaat zat een ophangings punt voor de remleiding en die leek me perfect als ophangingspunt voor de koplamp..... alleen zat deze niet in het midden en moest de flex er maar weer bij komen:
Nieuw stripje eraan gelast en de koplamp kon erop:
Achterspatbord en achterlicht ook geplaatst:
En nog ff een paar mooie plaatjes:
De bedrading wil ik door het frame gaan leiden maar aangezien de originele kabelboom nogal wat draden telt heb ik deze ook ontdaan van al t onnodige, Links wat er van de kabelboom over is en rechts al het onnodige :
Aangezien de GN400 die ik als voorbeeld heb genomen een kickstarter heeft heeft deze geen dikke accu nodig en ik vind dat kale nogal mooi dus moest ik op zoek naar een hele kleine accu en een plek om deze te verstoppen....
Uiteindelijk op een Alliant accu uitgekomen, deze is zeer klein en daarom zeer geschikt: 114x86x40.
Hiervoor heb ik een bakje gelast wat onder de achterbrug zit en zodoende uit het zicht.
Toch had ik nog het idee dat er iets mist aan de motor..... een voorspatbord.
Maar ik wou deze t liefst zo klein mogelijk houden en aangezien de voorband te breed was voor het originele spatbord moest ik zelf maar wat maken:
Ik dacht dat ik het spatbordje niet hoefde mee te buigen met de vorm van de band maar na het gepast te hebben bleek het zeker wel nodig te zijn ! :
Aangezien ik geen ster ben met materiaal in vorm kloppen en aangezien het ook rvs is heb ik besloten om er sleuven in te slijpen en daarna dicht te lassen:
Dat lijkt er meer op !
Vervolgens de houder van de spatbord ook maar es gefatsoeneerd:
Vandaag na werk het geheel gepast:
Morgen het spatbord vastlassen aan de beugel en dan is dat ook weer klaar!
En aangezien ik nog niet verder ben laat ik het hier ook eerst weer bij...
Gr. Ken
Ik ben al een tijdje bezig met mijn GN250 en dacht laat ik es een topic erover openen.
Vorig jaar als pekelfiets gekocht in vrij nette staat:
En toen er toch een beetje teveel sneeuw lag maar besloten om er een project van te maken:
En toen ik deze GN400 was tegengekomen wou ik deze een beetje als voorbeeld aanhouden:
De motor maar gemonteerd een meegenomen naar werk toe om daar het frame aan te passen, hier het frame nog intact:
Hier het frame ontdaan van al het onnodige:
Aangezien het belangrijk is dat de tank en het zadel in 1 lijn komen moest de tank er ook aan geloven.. deze heb ik aan de achterkant moeten verhogen en het bevestigings punt wat eerder achter de tank zat verplaats naar onder de tank dit zodat ik het zadel strak tegen de tank kan laten aansluiten:
Het bevestigingspunt op het frame ook naar voren verplaats en een plaat over de gehele achterzijde van het zadel gedeelte gelast:
Ondertussen de 2 buizen van het frame aan de achterkant aanelkaar gelast met een bocht en deze een omhoog gezet zodat het overeen zou komen met het voorbeeld en direct een rvs zadelplaat gemaakt:
En zo stond het er toen bij:
De volgende stap waren de velgen ! ik vond de 18inch voorwiel niet mooi staan en had liever 2 velgen van 16inch.. voor 3 tientjes een complete achtervelg op de kop kunnen tikken:
En zo waren de velgen klaar om gecoat te worden en voor nieuwe spaken.
2week laten waren ze binnen !:
Qua banden heb ik voor de ME77 Perfect gekozen van Metzeler:
Maar nu werd het wel heel duidelijk dat de originele achterveren veel ste kort waren om de tank en zadel in een mooie rechte lijn te krijgen:
Dus heb ik gekozen voor langere zwarte hagon schokbrekers:
Volgende stap was de uitlaat.. ik wou eerst de originele uitlaat gaan gebruiken en alleen de demper vervangen en dan de rest met hittebestendige band te wikkelen....... MAAR alleen de bevestigings oren en de busjes die op de cillinder aansluiten waren nog te redden.
Dus de maten overgenomen en deze van rvs gemaakt:
Aangezien ik de dezelfde maat rvs buis niet had liggen als de uitlaat uiteindelijk een buis gekozen die inwendig 7mm groter was en deze gebogen:
Aangezien mijn laatste TIG-ervaring een paar jaar geleden was even het laswerk aan een collega gegeven:
Volgende stap de uitlaat buizen op maat maken en de dempers erop !
Maar aangezien de zadelplaat ook al klaar was:
Had ik deze al afgeleverd om bekleed te worden.
En toen was het zover het zadel was klaar ! en ik had de uitlaten ook ingekort:
En ik had ook een mooi setje dempers kunnen vinden:
Deze konden op 2 manieren aan de uitlaatbuizen vast.. in 1 rechte lijn of in dezelfde lijn als het uiteinde van de zadel mee omhoog... ik heb voor de laatste optie gekozen en de dempers aangepast en vast gelast:
En het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf :
En toen was het achterspatbord aan de beurt.. ik wou de originele gaan gebruiken als basis alles moest deze wel aardig ingekort gaan worden en zaten er 3 zaten in die ik niet meer van plan was om te gaan gebruiken:
Dus ingekort en dichtgelast moest ik het hier mee doen:
Ff weer wat inkopen gedaan en thuisgekomen met een koplamp en acherlicht.. beiden Bates style:
Op de onderste kroonplaat zat een ophangings punt voor de remleiding en die leek me perfect als ophangingspunt voor de koplamp..... alleen zat deze niet in het midden en moest de flex er maar weer bij komen:
Nieuw stripje eraan gelast en de koplamp kon erop:
Achterspatbord en achterlicht ook geplaatst:
En nog ff een paar mooie plaatjes:
De bedrading wil ik door het frame gaan leiden maar aangezien de originele kabelboom nogal wat draden telt heb ik deze ook ontdaan van al t onnodige, Links wat er van de kabelboom over is en rechts al het onnodige :
Aangezien de GN400 die ik als voorbeeld heb genomen een kickstarter heeft heeft deze geen dikke accu nodig en ik vind dat kale nogal mooi dus moest ik op zoek naar een hele kleine accu en een plek om deze te verstoppen....
Uiteindelijk op een Alliant accu uitgekomen, deze is zeer klein en daarom zeer geschikt: 114x86x40.
Hiervoor heb ik een bakje gelast wat onder de achterbrug zit en zodoende uit het zicht.
Toch had ik nog het idee dat er iets mist aan de motor..... een voorspatbord.
Maar ik wou deze t liefst zo klein mogelijk houden en aangezien de voorband te breed was voor het originele spatbord moest ik zelf maar wat maken:
Ik dacht dat ik het spatbordje niet hoefde mee te buigen met de vorm van de band maar na het gepast te hebben bleek het zeker wel nodig te zijn ! :
Aangezien ik geen ster ben met materiaal in vorm kloppen en aangezien het ook rvs is heb ik besloten om er sleuven in te slijpen en daarna dicht te lassen:
Dat lijkt er meer op !
Vervolgens de houder van de spatbord ook maar es gefatsoeneerd:
Vandaag na werk het geheel gepast:
Morgen het spatbord vastlassen aan de beugel en dan is dat ook weer klaar!
En aangezien ik nog niet verder ben laat ik het hier ook eerst weer bij...
Gr. Ken