Stuur trekt naar het midden: balhoofd lager verrot?

Daanzzzzz

Die hard MF'er
9 jan 2013
932
4
Een tijdje terug viel het me op dat wanneer ik het stuur heen en weer draai het stuur als het ware naar het midden wil zodra je daar in de buurt komt. Het voelt een beetje als een veer die het stuur recht wil trekken. Ik heb de koppeling als eens op laten komen met de band tegen de muur maar er lijkt verder geen speling op te zitten. Het sturen gaat ook gewoon soepel op die slag in het midden na en vervelend is het niet.

Is dit iets dat normaal is op een CBR 600 F3 uit '97 of is mijn balhoofdlager gewoon verrot?
 
Voel je het alleen tijdens het rijden, of is het ook voelbaar als je de motor op zijn kant zet op de jiffy met het voorwiel in de lucht? Het kan ook een raar versleten voorband zijn.
 
Voel je het alleen tijdens het rijden, of is het ook voelbaar als je de motor op zijn kant zet op de jiffy met het voorwiel in de lucht? Het kan ook een raar versleten voorband zijn.

Ik merk het niet tijdens het rijden :) Het is eigenlijk alleen als ik stil sta of heel langzaam rijd. De "knik" is ook minimaal maar wel merkbaar. Ik dacht eigenlijk dat dit meer een feature was om de motor makkelijker rechtuit te laten gaan.

Moet zeggen dat ik laatst wel wat vreemde slijtage zag op mijn voorband en de voorkant over de afgelopen maanden steeds meer begint te trillen bij bepaalde toerentallen. Ik heb een inkeping naast het midden van de band die 2-3 mm verschil heeft tussen de linker en rechter rand terwijl de inkeping zelf hooguit 5-8mm breed is (PR 2CT).

Ik dacht zelf dat het los stond van het balhoofdlager omdat daar geen speling op lijkt te zitten maar misschien dat het toch wel met elkaar te maken heeft. Binnenkort toch maar eens de boel los halen om te checken wat er aan de hand is. Zal vanavond eerst eens proberen met het voorwiel in de lucht.

Thanks voor de reacties!
 
Net even de tijd genomen pm goed te kijken. Hele vreemde slijtage op de voorband EN een dood punt in t lager. Ik heb wat te doen dus :)
full
 
Balhoofdlagers inclusief schalen LATEN vv onmiddelijk

Je rydt levensgevaarlijk.

Sturen is een heel subtiel proces en dit is gevaarlijk ryden

En NEEE DIT IS GEEN FEATURE
 
Laatst bewerkt:
ooit weleens bij een motor het balhoofd lager eruit gehaald en dan erachter komen dat het door de dealert bestelde lager niet ging passen... en als je dan het balhoofd lager er niet precies hetzelfde inzet als dat het heeft gezeten, krijg je een héél gek effect ;) dan zit dat dooie punt ineens ergens in je stuurslag, das pas echt kl.. rijden :Y
 
Iemand die die vreemde slijtage naar 1 kant kan verklaren? Bandenspanning is goed (eerder te hard dan te zacht), wiel ook gebalanceerd en ik maak vaak genoeg bochten :)

Sowieso balhoofdlagers en schalen vervangen. Nieuw voorbandje lijkt me ook verstandig... Was gelukkig toch bijna aan zn eind.
 
Duidelijk! Maar ik doelde eigenlijk meer de slijtage op de band. Je ziet over de hele lengte van de band een lijn lopen. Het is wel een 2 componenten band, is dat gewoon de overgang of is de slijtage typisch iets voor een voorvork die getordeerd is oid?
 
Duidelijk! Maar ik doelde eigenlijk meer de slijtage op de band. Je ziet over de hele lengte van de band een lijn lopen. Het is wel een 2 componenten band, is dat gewoon de overgang of is de slijtage typisch iets voor een voorvork die getordeerd is oid?

MPP,is normaal,dat lijntje,niks aan de hand met de band :)

En dat rijmt :Y
 
Laatst bewerkt:
MPP,is normaal,dat lijntje,niks aan de hand met de band :)

En dat rijmt :Y

Vreemde is wel dat dat maar aan 1 kant is en het 'uitgesmeerd' lijkt. Moeilijk op de foto te krijgen en uit te leggen maar de band is ook onregelmatig versleten over de lengte zelfs.

Anyway, nieuwe lagers, lagerschalen, progressieve voorvork veren en olie besteld :-)
 
Lagers en lagerschalen zelf vervangen (kogellagers door konische cilinderlagers) en het ding gaat weer als een tiet!

Nog niet kunnen rijden want ik ben de voorvorken ook aan het reviseren, maar ik verwacht een behoorlijk verschil nu het dode punt er uit is :) Nog bedankt voor de tips!
 
Terug
Bovenaan Onderaan