Stuur naar links of naar rechts op de jiffy?

Vtwinner

MF veteraan
10 jun 2006
2.914
1.100
Cranendonck
Voor het eerst sinds lange tijd heb ik een motor zonder middenbok. Toen ik die nog had werd die ook vrijwel altijd gebruikt behalve bij heel kort parkeren en op grind. Lang geleden, toen het stuurlot nog op het balhoofd zat, moest het stuur wel naar rechts omdat dat stomme slotje links zat en je er anders niet bij kon. Hoeft met een geïntegreerd stuurslot niet meer. Mijn vraag is nu of er een voorkeur is voor het stuur naar rechts of naar links op de jiffy? En als er een voorkeur is waarom?
 
Kwam links pas ook tegen in een instructieboekje terwijl ik rechts gewend was uit het verleden. Vandaar mijn vraag. Bedankt voor de uitleg.
 
Meestal naar links, soms naar rechts. Als de ondergrond een beetje naar rechts helt staat mijn GSA stabieler met het stuur naar rechts. En hij kan naar rechts ook op het stuurslot.

Thuis staat hij op de bok met het stuur naar rechts omdat dan de ketting naar het muuranker makkelijker is om te leggen.

Mijn Versys heeft geen middenbok en staat altijd met het stuur naar links omdat hij naar rechts niet op het stuurslot kan. Maar die helt van zichzelf wat meer naar links van de GSA dus geen noodzaak het stuur naar rechts te zetten. En die staat thuis naar links vastgezet op een muuranker.
 
Ooit heb ik geleerd om hem eerst uit de voorvering te trekken. Dus stuur een beetje naar me toe trekken bij het op de jiffy zetten. Doel daarvan is me duister maar de gewoonte is blijven hangen. Maar goed; de meesten draaien dus het stuur naar links. Dat ie gemakkelijker om zou vallen met het stuur naar rechts bij een duwtje van achteren begrijp ik nog niet helemaal. Als het voorwiel rechtuit staat begrijp ik dat wel maar links of rechts zou bij een duwtje niets uit moeten maken. Denk ik.
 
De normaal is links. Er zijn uitzonderingen, maar niet veel.
Stuur naar rechts staat hij rechterop. Dan schuift hij makkelijker over de standaard als hij een duwtje krijgt of op schuin wegdek staat.
 
De normaal is links. Er zijn uitzonderingen, maar niet veel.
Stuur naar rechts staat hij rechterop. Dan schuift hij makkelijker over de standaard als hij een duwtje krijgt of op schuin wegdek staat.
Bij mijn GSA staat hij dus juist niet rechterop met het stuur naar rechts.
 
Kun je hem ook in het midden zetten want ik heb een bepaalde gewenning met het insteken van de sleutel in het slot...:?
 
Is dat nog altijd zo? Bij mij R100RS kon je maar beter de middenbok gebruiken. Ten eerste omdat anders de verbrandingskamer van de laagste cilinder vol met olie kwam te staan en ten tweede omdat die verrekte jiffy zo'n veer had om hem automatisch te laten inklappen. Dus zeker niet stationair op de jiffy laten draaien om even een tuinhek open te maken. Gelukkig zaten er valbeugels op. Ben blij dat tegenwoordig jiffy's met een schakelaar beveiligd worden ipv zo'n veer.
 
Als ik op vakantie ben staat mijn GSA wekenlang op de zijstandaard. Nooit problemen met walmen of verhoogd olieverbruik gemerkt.
 
Gelukkig maar. Mijn R100RS leek dan wel een tweetakt. Wat betreft olieverbruik ook. Niets van aantrekken en gewoon elke week bijvullen. Een rijdend milieudelict; andere tijden. Maar de middenbok was zo goed uitgebalanceerd en met een uitklapbaar handvat onder het zadel dat een jiffy ook nauwelijks nodig was. Nu moet je bijbetalen voor een middenbok.
 
Bij mijn GSA staat hij dus juist niet rechterop met het stuur naar rechts.

Maar met je stuur naar links, is het 'invalmoment' toch wel verder naar binnen, de kant waar hij op leunt?
Dus hij heeft meer druk op de jiffy.

Denk dat je wel gelijk hebt dat je motor verder naar binnen staat met het stuur naar rechts, soort tegensturen. Maar dat is eigenlijk niet wat ik bedoel.
 
Maar met je stuur naar links, is het 'invalmoment' toch wel verder naar binnen, de kant waar hij op leunt?
Dus hij heeft meer druk op de jiffy.

Denk dat je wel gelijk hebt dat je motor verder naar binnen staat met het stuur naar rechts, soort tegensturen. Maar dat is eigenlijk niet wat ik bedoel.
Nee, niet bij mij GSA, die komt juist omhoog als ik het stuur naar rechts draai. Ik denk dat dat aan de Telelever ophanging van het voorwiel ligt. Die komt bij hard remmen juist ook wat omhoog in plaats van dat hij induikt.
 
Gewoon technisch: Je staat op de zijstandaard. Als je stuur naar rechts draait verleng je de "wielbasis", omdat je het contactpunt van de voorband naar voren draait. Motor staat dan op drie punten dus voorwiel positie doet wel iets. Als je naar links draait verkort je deze. Dus naar rechts minder gewicht op je voorwork, en komt daardoor iets omhoog. Naar links iets meer gewicht erop en dus wat lager. Iphone waterpas op stuur?
 
Grappig dat er toch nog zoveel mogelijkheden zijn.
Ik doen hem altijd naar links en een klein duwtje naar achteren zodat ik weet dat ie uit is de stanaard.
Nog nooit geprobeerd of het stuurslot ook op rechts kan.
 
Bij mijn TDM naar rechts want die kan langs beide kanten op stuurslot bij de Tracer naar links, die kan rechts niet op stuurslot. Langs rechts heeft mijn voorkeur. Is voor mij althans gemakkelijker om op of af te stappen. Wel altijd in eerste versnelling.
 
Is dat nog altijd zo? Bij mij R100RS kon je maar beter de middenbok gebruiken. Ten eerste omdat anders de verbrandingskamer van de laagste cilinder vol met olie kwam te staan en ten tweede omdat die verrekte jiffy zo'n veer had om hem automatisch te laten inklappen. Dus zeker niet stationair op de jiffy laten draaien om even een tuinhek open te maken. Gelukkig zaten er valbeugels op. Ben blij dat tegenwoordig jiffy's met een schakelaar beveiligd worden ipv zo'n veer.
De nieuwere hebben er niet zo last van. De oudere motoren wel. Dus mij k100 en gl1200 vooral

En die gl1200 is hard werken om op de middenbok te zetten
 
Terug
Bovenaan Onderaan