Stepjes tegen de grond

BikerJoris

Rookie
11 aug 2016
25
0
Antwerpen
In korte bochten kom ik al eens met mijn stepjes tegen de grond, maar in een lange snelle bocht heb ik hier schrik van. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
 
Bijna iedereen die of een lage/brede motor rijdt (hoe scooter-achtiger hoe meer) of 'm wel eens lekker plat heeft gelegd in een bocht heeft hier ervaring mee. Er zitten niet voor niets van die nokken onder de meeste stepjes. Bij sommige motoren en zeker sommige scooters wil het ook nog wel eens de jiffy of de middenbok zijn die het asfalt raakt.

Als je het niet aan ziet komen of als je het voor het eerst meemaakt kan het inderdaad best angstaanjagend zijn... *SCHRIEIEIEIEP* Het gevaarlijkste eraan is nog dat je daardoor misschien een reflexmatige correctie toepast, waardoor je de controle in de bocht verliest. Dus prent het in je hoofd: 1) het is natuurlijk beter om sowieso te voorkomen, maar 2) het is geen ramp, gewoon blijven kijken waar je naartoe wilt en rustig je bocht afmaken.

Licht je voet optillen zodat je zo min mogelijk gewicht op het stepje duwt kan helpen, maar dat kan ook weer nogal een effect op je balans hebben als je dat halverwege de beweging doet.

Zie het als een waarschuwing/alarm dat je waarschijnlijk te ver helt, of anders dat je vering misschien wat slap staat.
 
Gewoon Cheng Shing banden monteren, dan heb je er nooit meer last van.:P
 
Laatst bewerkt:
Yamaha tracer 900
Wow..
Beetje je gewicht verplaatsen naar de kant waar je een bocht naar toe maakt...
vantevoren...
Nieuwe motorrijders hebben ook wel een de neiging om hun motor de bocht in te drukken
 
Stepjes hebben niet voor niets een slijtbout die je kunt vervangen... 🙄 8-)
 
Het verschilt natuurlijk per motor nog al. Z1000 is met name een bekend buiten de stepjes komen ook de uitlaatdempers op de straat.
maar het is 90% houding. Zelf heb ik onlangs circuit training gedaan op het PVI in Lelystad. Hier heb ik zelf erg veel geleerd over houding.
wellicht ook eens een dagje boeken.
 
Koop een GSX_R dan heb je daar geen last meer van
}) verder is het natuurlijk je eigen schuld,niemand die zegt dat je zo plat door de bocht moet gaan dat je stepjes de grond raken,
rijstijl aanpassen dus
:]
 
Beetje met je hoofd richting spiegel bewegen. Als dat niet meer genoeg is wat gaan verzitten.

Dit is te ver:
]
 
in langzame krappe bochten drukken de meeste mensen de motor dieper de bocht in als op snelheid. tegen de tijd dat je op snelheid de steppen aan de grond gaat rijden ben je er in langzame bochten allang aan gewend. veel mensen scharen op lage snelheid om de bocht makkelijk te nemen (hoe schever de motor hoe krapper de bocht wordt) op hogere snelheid verplaats je je lichaam meer naar binnen en dan hoeft de motor minder ver in te kanten en komen je voetsteunen dus ook minder snel aan de grond. de meesten die ook erg trots zijn dat ze een knie aan de grond rijden zal je dan ook zien dat de steppen eigenlijk nooit de grond raken.
 
Als je van bochtjes houdt is het vaak beter om de vering / demping aan te passen. ik ga meestal naar Hyperpro.
 
Vering op orde / aangepast aan je gewicht ?
Zitten er lange of korte slijtboutjes onder de steps ?
 
Heb ook een tracer gehad.
Het zijn lange slijtbouten. Maar met goede houding in de bocht heb ik ze zelden tegen de grond gekregen. Als je hem in de bocht duwt heb je dat snel.
 
Ik had vroeger een Aprilia Falco met slijtbouten. Als ik bij een stoplicht wegreed bleven die altijd aan de schachten van mijn laarzen haken. Twee minuten sleutelen en het euvel was bezworen. Ook problemen met de grondspeling waren als sneeuw voor de zon verdwenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan