Startproblemen ER500

Am_aury

Rookie
Lid geworden
22 dec 2024
Berichten
4
Waarderingsscore
2
Dag motor-forumgangers,

Amaury hier met een vraag over mijn eerste motor. Momenteel heb ik al ruim een jaar een Kawa ER500 uit '03. Loopt prima, maar heeft nu startproblemen, dat begon vorige winter al lichtjes: dan moest ik met open choke een aantal keer de startknop indrukken voordat-ie starten wilde. Daarna 's zomers nauwelijks problemen gehad en laat dit najaar is het weer erger geworden en nu wil de motor niet meer wil starten. Lijkt mij een probleem bij de startmotor, maar daar ben ik niet helemaal zeker over.
Intussen heb ik volgende gecheckt:
- batterij is prima
- solenoïde klikt

Ik ben nog vrij nieuw in de motorwereld en weet niet echt waar te starten - of in dit geval - vooral waarop door te gaan. Verder ben ik bij veel onderdelen nog niet precies op de hoogte van waarvoor ze dienen, maar hoop hier weer wat van te leren.

Alvast bedankt voor enige en alle hulp!
 

how to - accu en laadsysteem controleren

Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu. Bron motorzot
www.motor-forum.nl
www.motor-forum.nl
Heb je een multimeter?

En zeker bedankt voor de link, maar zoals ik al zei is er denk ik niets mis mee, maar om jullie te overtuigen hier nog mijn bevindingen erover:
Zonder stroomvraag: 12.3 V
Met sleutel in slot gedraaid: 11.4 V
Met lichten aan: 8.2 V
Mocht er toch iets mis mee zijn, laat het me weten, maar ik dacht - en als ik het stuk over hoe de accu te controleren goed heb gelezen, denk nog steeds - dat het zo goed zat.

En aangezien ik de motor niet aankrijg, heb ik geen idee hoe het zit met het laadsysteem, maar ik vermoed dat dat meer van invloed is op hoeveel stroom de accu van de motor krijgt om weer op te laden, klopt dat?
 
Accu niet best. Nieuw 12.8 v en tijdens het starten meer dan 12.4 v zijn
Test je motor eens met een auto accu er op ,dus startkabel op auto accu + en deze kabel op + motor accu zo ook startkabel op auto accu - en deze startkabel op - motor accu
 
En zeker bedankt voor de link, maar zoals ik al zei is er denk ik niets mis mee, maar om jullie te overtuigen hier nog mijn bevindingen erover:
Zonder stroomvraag: 12.3 V
Met sleutel in slot gedraaid: 11.4 V
Met lichten aan: 8.2 V
Mocht er toch iets mis mee zijn, laat het me weten, maar ik dacht - en als ik het stuk over hoe de accu te controleren goed heb gelezen, denk nog steeds - dat het zo goed zat.

[knip]
Heb je de eerste alinea uit de link gelezen, dat gedeelte dat Zot heeft geschreven?

1734949865272.webp
 
En zeker bedankt voor de link, maar zoals ik al zei is er denk ik niets mis mee, maar om jullie te overtuigen hier nog mijn bevindingen erover:
Zonder stroomvraag: 12.3 V
Met sleutel in slot gedraaid: 11.4 V
Met lichten aan: 8.2 V
Mocht er toch iets mis mee zijn, laat het me weten, maar ik dacht - en als ik het stuk over hoe de accu te controleren goed heb gelezen, denk nog steeds - dat het zo goed zat.

En aangezien ik de motor niet aankrijg, heb ik geen idee hoe het zit met het laadsysteem, maar ik vermoed dat dat meer van invloed is op hoeveel stroom de accu van de motor krijgt om weer op te laden, klopt dat?
Ja accu is overleden.
 
Accu niet best. Nieuw 12.8 v en tijdens het starten meer dan 12.4 v zijn
Test je motor eens met een auto accu er op ,dus startkabel op auto accu + en deze kabel op + motor accu zo ook startkabel op auto accu - en deze startkabel op - motor accu
Laat mij eens een filmpje zien van je motor die nog 12.4 v overhoudt tijdens het starten? O-)

Ik heb toevallig net een nieuwe 20 Ah accu in een motor gezet en gemeten tijdens het starten, die redde die 12.4 v echt niet.

12.8 is ook een beetje hoog trouwens, ik zie 12.65 tot 12.60.
 
En zeker bedankt voor de link, maar zoals ik al zei is er denk ik niets mis mee, maar om jullie te overtuigen hier nog mijn bevindingen erover:
Zonder stroomvraag: 12.3 V
Met sleutel in slot gedraaid: 11.4 V
Met lichten aan: 8.2 V
Mocht er toch iets mis mee zijn, laat het me weten, maar ik dacht - en als ik het stuk over hoe de accu te controleren goed heb gelezen, denk nog steeds - dat het zo goed zat.

En aangezien ik de motor niet aankrijg, heb ik geen idee hoe het zit met het laadsysteem, maar ik vermoed dat dat meer van invloed is op hoeveel stroom de accu van de motor krijgt om weer op te laden, klopt dat?
de accu is leeg. Dat kan verschillende oorzaken hebben.
overleden of niet goed geladen of heel lang stil gestaan
in de howto staat dat je alles moet meten met een volledig geladen accu.
Wanneer de accu niet of slecht geladen wordt door het laadsysteem worden er best vaak accu's onterecht vervangen. Soms wordt zelfs de nieuwe accu daarna ook nog afgekeurd na een paar ritten, want die doet het ook niet goed.

Dus eerst accu laden en dan pas meteni
 
En aangezien ik de motor niet aankrijg, heb ik geen idee hoe het zit met het laadsysteem, maar ik vermoed dat dat meer van invloed is op hoeveel stroom de accu van de motor krijgt om weer op te laden, klopt dat?
Dat is check nummer twee.
Want een nieuwe accu is natuurlijk snel stuk zonder goed laadsysteem. ;)

Ik lees trouwens nergens iets over je accu opladen?
Heb je wel een oplader?
Modelletje Dunlop bij de Action is goed genoeg.

Staat de motor regelmatig lang stil zonder opladen?
Zo ongeveer om de maand laden geeft verminderde slijtage en een langere accu levensduur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan