Start problemen Honda XR600R 1985

Hallo,

Ik heb sinds een aantal maanden een Honda XR600R uit 1985 in de schuur staan. Deze motor heeft wat problemen met starten (helaas met kickstarter ;) ).

Wanneer de motor koud word gestart start deze de ene dag wel de andere dag niet! Heel raar!!
Wanneer de motor warm is en ik stop hem met de dodemans knop en vervolgens weer wil starten is de Honda niet aan de praat te krijgen. ( dodemans knop heb ik al doorgemeten).

Kan iemand mij verder hier mee helpen.

De motor is al voorzien van nieuwe bougie dus dat is het al niet!.

alvast bedankt en ik zie graag jullie reacties.

Mvgr,

Erik
 
Laatst bewerkt:
Is dit een amerikaanse uitvoering met twee carberateurs? Eventueel kan je ook proberen om hem aan te duwen in de 2 of 3, gebruik dan de kleppenlichter tijdens het starten.


Welkom op MF, stel je zelf eerst even voor in het juiste forum gedeelte.
 
Laatst bewerkt:
Het XR 250 t/m 650 Topic Part 8

Honda XR600R How-to Topic


Starten

Er zijn vaak mensen die problemen hebben met het aantrappen van een zware eencilinder. Zonde, want als je weet hoe het moet is het enorm simpel.
Ik ga er wel vanuit dat de motor verder in orde is, dus goede carburatie, goede vonk, goede compressie enzovoort.
Eveneens gelden deze manieren voor motoren met uitsluitend handmatige kleplichter, hoewel het grootste deel ook met automatische kleplichter gebruikt kan worden.

Koud starten
- Zet de choke vol open (heveltje op de carb helemaal omhoog).
- Knijp de decompressiehendel op je stuur geheel in.
- Kick enkele malen rustig.
- Laat de decompressiehendel los.
- Kick voorzichtig totdat je compressie voelt.
- Knijp de decompressiehendel weer in en trap de kickstarter een klein stukje naar beneden.
- Laat de decompressiehendel weer los.
- Kickstarter helemaal naar boven laten komen.
- Geef geen gas!
- Geef een krachtige maar gelijkmatige kick.
- Herhalen totdat de motor aanslaat ;)

Vaak zal de motor zo binnen 1 of 2 trappen starten.
Geef vooral geen gas, dit zorgt voor een terugslag van de kickstarter.

Warm starten is eigenlijk precies hetzelfde, maar dan zonder choke. Soms kun je een heel klein beetje gas geven, maar teveel gas zorgt weer voor een terugslag dus wees er voorzichtig mee.

Het kan voorkomen dat je de motor verzuipt, om welke reden dan ook (te veel kicken, vallen enzovoort).
Als de motor verzopen is zet je de benzinekraan uit, knijp je de decompressiehendel in en geef vol gas.
Dan kun je rustig een aantal keer kicken waardoor de cilinder weer 'schoongepompt' wordt. Je hebt echter nog steeds een vonk waardoor je een terugslag kunt krijgen (ondanks dat de uitlaatklep gelicht is).
Als je hier bang voor bent kun je met je duim de ontsteking nog onderbreken of de bougiedop eraftrekken.
Daarna op de normale wijze starten (warm of koud, afhankelijk van of je motorblok warm of koud is).


Suc6 O-)
 
Laatst bewerkt:
Lukt prima weet ik uit ervaring met een XL600r indien je de kleplichter gebruikt. Indien je enkel de koppeling gebruikt zal het een teleurstelling zijn.

Wat vaak hielp bij de mijne was een halve milimeter gasgeven tijdens het starten als die warm is. Let hierbij wel op, hij kan terugslaan.
 
Het is de uitvoering met dubbele carb. De kleppen lichter is niet in gebruik deze is ooit eejs verkeerd in elkaar gezet door vorige eigenaar. Hij start wel zonder kleppen lichter alleen heb het idee dat tie niet zo scherp meer vonkt. Heb mn spoel al doorgemeten en deze is nog goed. Kan het ook aan mn bobine liggen?

En het vreemde is soms start tie zo en soms totaal niet aan te krijgen (koud). En warm ap helemaal niet aan te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan