Standalone Carplay Unit

steef12111

Rookie
Lid geworden
19 nov 2024
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Onlangs begonnen met motorrijden en wil graag kijken voor een navigatie unit. Nu spraken de Carplay units van Carpuride, Podofo en Chigee mij aan.
Nu zijn er nog 2 vragen die voor mij nog onbeantwoord blijft: Is het mogelijk om offline navigatie apps op deze apparaten te draaien?
Bijvoorbeeld door de mappen op het geheugen van de carplay unit te zetten en zo ook de GPX bestanden.

Ook vroeg ik me af hoe jullie kijken tegen de diefstal gevoeligheid van deze unit. Ik heb een BMW R1200 GS, zonder de BMW navigatie cradle.
Weet iemand toevallig of de Carpuride 702 BWM versie op de Zumo 590 motorsteun past en daar ook mee gevoed kan worden?

Alvast bedankt voor de input!
1732022414734.webp
 
Carplay is een functionaliteit van je iPhone, niet van het apparaat waar je het op draait, die ondersteunt alleen het dupliceren van je iPhone. Nu kan iOS sinds versie 17 ook werken met offline kaarten. Dus volgens mij zou het moeten werken. Maar ik ben geen ervaringsdeskundige. Ik maak alleen af en toe online gebruik van Carplay in de auto en het vraagt nou ook weer niet zo heel veel data.

Uitwisselbaarheid van mounts kan ik niks over zeggen. Ken ze niet. Diefstalgevoelig is ieder systeem dat je op je motor laat zitten. 7 inch is best opvallend en ook weer niet zo heel makkelijk even in je zak te steken. Maar ik neem aan dat je niet van plan bent om het er zomaar op te laten zitten, dan ben je het waarschijnlijk snel kwijt. Zelfs als je geen klikmount hebt en dan heb je waarschijnlijk nog wat extra schade ook.
 
Carplay is een functionaliteit van je iPhone, niet van het apparaat waar je het op draait, die ondersteunt alleen het dupliceren van je iPhone. Nu kan iOS sinds versie 17 ook werken met offline kaarten. Dus volgens mij zou het moeten werken. Maar ik ben geen ervaringsdeskundige. Ik maak alleen af en toe online gebruik van Carplay in de auto en het vraagt nou ook weer niet zo heel veel data.

Uitwisselbaarheid van mounts kan ik niks over zeggen. Ken ze niet. Diefstalgevoelig is ieder systeem dat je op je motor laat zitten. 7 inch is best opvallend en ook weer niet zo heel makkelijk even in je zak te steken. Maar ik neem aan dat je niet van plan bent om het er zomaar op te laten zitten, dan ben je het waarschijnlijk snel kwijt. Zelfs als je geen klikmount hebt en dan heb je waarschijnlijk nog wat extra schade ook.
Ja, dat is waar ook. Ik maak me niet zo gek veel zorgen om het data verbruik, maar denk meer aan het batterij verbruik. Ik kan me voorstellen dat Bluetooth, GPS, 4/5G en muziek afspelen wat vraagt.

Klopt, maar de ball mount die vaak standaard geleverd wordt is wel makkelijk op locatie te demonteren, maar zo'n bal op de acherkant stopt niet makkelijk weg in de tas.

Wel heb ik ondertussen deze mount gevonden die Carpuride compatible maakt met QuadLock
 
Carplay werkt via je telefoon. Dus zonder telefoon werkt dat vanzelfsprekend niet.
 
Hier kan je veel vinden:

 
Je hebt altijd een telefoon er bij nodig, en de bediening is op z'n best "brak"
( heb zo'n systeem in m'n koekblik zitten )

T is alleen acceptabel omdat ik erg weinig auto rijd en het prima m'n muziek van de telefoon overbrengt op m'n auto speakers.
Navigatie is "mhe" , meestal doe ik het gewoon op m'n gsm indien nodig.

Moet er niet aan denken het op de motor proberen te bedienen.

Voor audio ? gebruik gewoon een Cardo .. .. ( ja .. duur... maar, naar mijn mening, de investering meer als waard )
Gewoon een full-option hands-free kit maar dan in je helm.


Heb nav op de motor met maps ( telefoon houder stuur ) , cardo ( telefoon in zak ) en tomtom rider geprobeerd .
tomtom rider wil ik nooit meer "vanaf"..
2e hands prima voor een nice price te koop trouwens.

* mijn * ideale combo is nu Cardo headset voor bellen en muziek + communicatie met maatjes tijdens ritten.
Tomtom rider op t stuur voor navigatie.
 
Voor audio ? gebruik gewoon een Cardo .. .. ( ja .. duur... maar, naar mijn mening, de investering meer als waard )
Gewoon een full-option hands-free kit maar dan in je helm.


Heb nav op de motor met maps ( telefoon houder stuur ) , cardo ( telefoon in zak ) en tomtom rider geprobeerd .
tomtom rider wil ik nooit meer "vanaf"..
2e hands prima voor een nice price te koop trouwens.

* mijn * ideale combo is nu Cardo headset voor bellen en muziek + communicatie met maatjes tijdens ritten.
Tomtom rider op t stuur voor navigatie.
Ik heb het precies zo. TT op het stuur, verbonden met Cardo headset. Muziek luisteren doe ik nauwelijks, maar dat komt misschien nog. Werkt allemaal perfect en geluidskwaliteit van Cardo headset is top. Overigens maakt de Cardo en de TT ook verbinding met de telefoon, maar dat heeft maar zeer beperkt invloed op de batterijduur. Eigenlijk nauwelijks merkbaar. De TT wordt gevoed door de motor, dus daarmee kan je eindeloos rijden. Mijn (Android) telefoon gaat een paar dagen mee op één keer laden. Alleen de Cardo heeft een duur van max. 13 uur, maar zo lang rijd je toch amper achter elkaar door.
Mijn TT heb ik voor 8 tientjes van MP geplukt, in nieuwstaat, dus voor een zacht prijsje is het een prima optie. Nee, je hebt dan alleen geen 7 inch scherm. En ja, iets grotere dan een TT zou wel prettig zijn, maar met instructies via je headset hoef je ook niet telkens op het scherm te kijken als je navigeert. Een TT haal je er makkelijk af en steek je ook eenvoudig in je jaszak.

Ik betwijfel overigens of je iPhone sneller leeg loopt als je offline kaarten gebruikt. Dan zou dat alleen voor het actualiseren van de kaart zijn. GPS blijft toch actief, dus dat zal samen met muziek luisteren veruit het meest bepalend zijn voor je accuduur. Maar het zijn maar aannames.

Groot voordeel van de TT t.o.v. Carplay vind ik toch de simpele bediening. Zelfs op een relatief klein scherm kan ik alles, zelfs met handschoenen aan, prima bedienen, wat ik voor gemak, comfort en veiligheid wel belangrijk vind.
 
Een standalone carplay unit bestaat dus niet. Een Garmin of TomTom rider komt het dichtst in de buurt.

Verder sluit ik me aan bij de vorige berichten. Ik heb al veel telefoons op mijn motor gehad. Ooit begonnen met een Nokia N8 en de laatste tijd een iPhone 12 en een Samsung Galaxy S23 Ultra in een SP Connect hoes. Werkt allemaal prima, maar je bent - als je het goed wilt hebben - veel geld kwijt aan bevestiging en (draadloos) laden. En het blijft gevoelig voor kou, schade, regen en diefstal. Ik heb daarom ook een Carplay/Android scherm overwogen, in dit geval een goedkoper Chinees exemplaar. Maar ik lees toch veel over gedoe met verbinding, leeglopende telefoon, etc. Ik durf het daarom toch niet aan.

Mijn betrouwbare oplossing blijft daarom toch de TomTom Rider 40 die ik ooit voor 100 euro kocht. Die werkt echt standalone. Hij zit met een TomTom Rider slot op mijn motor bevestigd, waardoor ik hem er bij een benzinestation gewoon durf te laten zitten. Via de MyDrive app kan ik bestemmingen vanag mijn telefoon sturen. Muziek luister ik vanaf de telefoon in mijn binnenzak die is gekoppeld ,met mijn Sena headset. Via de knoppen van de Sena op mijn helm kan ik muziek starten en pauzeren, doorspoelen naar het volgende nummer en het volume regelen.

Grootste nadeel is de traagheid van de oudere Rider. Als ik nog een keer een 5xx versie op de kop kan tikken, stap ik over.
 
Grootste nadeel is de traagheid van de oudere Rider. Als ik nog een keer een 5xx versie op de kop kan tikken, stap ik over.
Klopt, ik heb de 410, dat is ook geen snelheidsmonster, maar dan ben ik ook niet. Hij kijkt naar zijn baasje. Vooral met opstarten moet je even geduld hebben, maar onderweg vind ik hem snel genoeg voor het herberekenen van routes. De 500 serie is gewoon nieuwer en prijziger. Om te beginnen vond ik 80 tientjes voor een TTR410 netjes en upgraden hoeft nog niet zo nodig.
 
Klopt, ik heb de 410, dat is ook geen snelheidsmonster, maar dan ben ik ook niet. Hij kijkt naar zijn baasje. Vooral met opstarten moet je even geduld hebben, maar onderweg vind ik hem snel genoeg voor het herberekenen van routes. De 500 serie is gewoon nieuwer en prijziger. Om te beginnen vond ik 80 tientjes voor een TTR410 netjes en upgraden hoeft nog niet zo nodig.

Dat is waar. Nadeel van de 40 die ik heb is dat deze geen flitsmeldingen heeft. Maar dat overleef ik (Flitsmeistet aan op de telefoon met meldingen in mijn oor).

Ik zag een goedkope 50, maar daar lijk je zelfs te moeten betalen voor verkeersinfo. Is voor mij een no go.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij heb ik TT go op Android Auto, werkt super, ook voor de zelfgemaakte routes. En voor die 20,- per jaar hoef je het ook niet te laten.
Maar zoals altijd ; eenieder moet het doen op de manier die hem of haar het beste bevalt.
 
Ik heb onlangs bij oom Ali een CarPlay / Android Auto gekocht, was iets van €75,-, met twee camera's, ook te koop zonder camera's overigens.

Werkt goed, verbind razendsnel en is een mooi breed scherm.
Montage met het bekende balletje.

Voorheen gebruikte ik mijn telefoon voor navigatie ( TT Go ), met dit scherm is het allemaal net wat groter en beter te zien

Ik ga deze eens proberen op de motor, bevalt het niet dan is er geen man overboord..
Op de foto lijkt de unit erg groot, maar valt mee.


PXL_20241024_125931892.webp
 
Terug
Bovenaan Onderaan