Speling op lager koppelingskorf of niet?

Daanzzzzz

Die hard MF'er
9 jan 2013
932
4
Achter de koppelingskorf van mijn CBR 600 '97 zit het lager op onderstaand plaatje (nr 22.)

brgndl35x42x23_big91026MV9671-01_69b3.jpg


Dat is nr. 22 op Honda CBR600F HURRICANE 1997 (V) GERMANY CLUTCH - buy CLUTCH spares online

Iemand enig idee hoe veel speling zo'n lager mag hebben en hoe ik kan testen waar er dan speling zou moeten zitten? De binnenste schaal kan behoorlijk heen en weer. Zou speling op dit lager een schokkende motor bij lage (1500 - 3000) toeren kunnen veroorzaken?
 
Ik heb ook al eens zo'n zelfde lager gekocht voor de koppelingskorf van een VF750 1988, onder het motto dat kan niet goed zijn.

De nieuwe had niet merkbaar minder speling...
Dus gewoon even veel speling.
 
Laatst bewerkt:
Bus 4 zit er in en dat sluit ook wel netjes in het blok (geen speling daar). Ik kon ook geen speling op de as vinden die er doorheen gaat maar vertrouwde het toch niet. Denk dat het dan normaal is dat de binnen schaal los zit. Thanks.
 
Bus 4 zit er in en dat sluit ook wel netjes in het blok (geen speling daar). Ik kon ook geen speling op de as vinden die er doorheen gaat maar vertrouwde het toch niet. Denk dat het dan normaal is dat de binnen schaal los zit. Thanks.

Jouw CBR is 10 jaar jonger dan mijn magna, maar het is wel een Honda.
Geen garantie dat het dan bij jouw ook zo hoort, een lager met "voorspeling". (zo heet het geloof ik).

Als ik het altijd goed begrepen heb is de speling eruit, als het lager op bedrijfstemperatuur is.
 
de binnenschaal is een kooi om de naalden op hun plek te houden en heeft niets met wel of geen speling van het lager te maken.
en als er speling in zit, dan moet je dat kunnen voelen met de binnenbus nr 4 in het lager geplaatst.
 
de binnenschaal is een kooi om de naalden op hun plek te houden en heeft niets met wel of geen speling van het lager te maken.
en als er speling in zit, dan moet je dat kunnen voelen met de binnenbus nr 4 in het lager geplaatst.

Dat bedoel ik dus even voor de duidelijkheid. Bij een magna van 1988 heeft het naaldlager in koude toestand speling op bus nr.4.
Of dat ook geld voor deze CBR, geen idee.
 
Achter de koppelingskorf van mijn CBR 600 '97 zit het lager op onderstaand plaatje (nr 22.)

[afbeelding]

Dat is nr. 22 op Honda CBR600F HURRICANE 1997 (V) GERMANY CLUTCH - buy CLUTCH spares online

Iemand enig idee hoe veel speling zo'n lager mag hebben en hoe ik kan testen waar er dan speling zou moeten zitten? De binnenste schaal kan behoorlijk heen en weer. Zou speling op dit lager een schokkende motor bij lage (1500 - 3000) toeren kunnen veroorzaken?

Gewoon vervangen, is het werk niet (nog leuk ook vind ik).
Ik heb hem vorig jaar vervangen, geen merkbare resultaten gehad maar weet wel zeker dat het goed zit nu :)
 
Ook in gemonteerde toestand (dus moer laten zitten als je gaat controleren)?

Poehh, daar vraag je me wat. Is meer dan 10jaar geleden.
Ik durf het niet voor 100% te zeggen, maar het lijkt me sterk dat ik het achteraf niet gecontroleerd heb met een nieuw lager, als je speling in het koppelingshuis hebt geconstateerd met het oude lager.

Zo los in het handje hadden het oude en het nieuwe lager voelbare speling op bus nr4. (nieuw naaldlager met nieuwe bus 4)

Waarom vraag je dat? (Ik weet niet meer precies hoe het zaakje in elkaar zat).
 
zo n stalen rolkooilager is best prijzig.
Misschien ff bij de lokale lagerboer informeren, gaat schelen in de prijs wellicht.

Ja dat klopt. Ik meen me te herinneren dat zo'n naaldlager incl. bus toendertijd 60 euro koste bij de dealer. CMSNL opgeteld is 70 ecl. verzendkosten.
(Ammertech in Deventer had niets passends)

Dat is ook de reden dat ik het nieuwe lager bewaard heb, na de blokwissel. Oude blok lag toch al uit elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de boel inmiddels al weer een paar weken in elkaar zitten maar dat lager bleef knagen. Zo maar vervangen was ik niet van plan, is me het lager wat te duur voor. Al een paar lager toko's gevraagd of ze dit lager kunnen leveren maar tot nu toe nog niets.

Als het iets warmer is weer de schuur en en nog 1 keer goed testen. Als er geen speling op de as zit of tussen het lager en die bus er omheen dan laat ik het lekker voor wat het is.

Bedankt voor de info :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan