Spanningsregelaar stekker gesmolten xt660z

lucasb

MF'er
5 jun 2012
214
9
Beste motorrijders,

Laatst is mijn stekker van mijn spanningsregelaar ( van een xt660z uit 2009) gedeeltelijk gesmolten. Ik heb gevraagd aan een motorzaak of ik deze stekker kan bestellen, maar tevergeefs. Mijn enige optie was een kabelboom van 890 euro.

De stekker maakt slecht tot geen contact meer, en moet dus wel echt vervangen worden.

Heeft iemand tips hoe ik dit het best kan oplossen?

Alvast bedankt!
full
 
Dat relais heeft zich niet uitgesoldeerd. Door trillen komen de contacten los zitten. Zelfs zo los dat alle tin weg trilt.


Dit relais heeft zichzelf uitgesoldeerd!!! (los gesoldeerd)
Op de printplaat was duidelijk de uitgevloeide harskern op het
soldeerpunt van dit relais zichtbaar.
(niet op alle overige soldeerpunten, de printplaat was schoon)

Tevens was een verkleuring van hitte (blauw.rood) op 1 van de soldeerpootjes te zien.
(hitte, die het tin van een pootje heeft doen smelten)
 
Laatst bewerkt:
Even een samenvatting want ik heb het idee dat sommigen het niet meer volgen.

Ik heb de voor en nadelen van de beide type verbinden opgegeven.
In dit geval ben ik van mening dat een krimp verbinding beter is. (Niet dat een soldeerverbinding kansloos is)
Soldeer kan gaan smelten bij verbindingen die hoge vermogens transporteren. Bijvoorbeeld door een slechte overgang, (kort stondige ) hoge belastingen , defecte componenten enz.
Dit eventueel icm trillingen waardoor de kans op breuk groter is dan bij krimp.

Daarbij komt voordat de tin echt de smelt temp bereikt wordt deze ook zachter en hebben trillingen meer invloed. Elke keer wordt daardoor de verbinding iets slechter.

Voor elk type verbinding geld als je hem slecht uitvoert dan is de kans op falen groot.
 
Soldeer kan gaan smelten bij verbindingen die hoge vermogens transporteren. Bijvoorbeeld door een slechte overgang, (kort stondige ) hoge belastingen , defecte componenten enz.

500A genoeg vermogen ? wij solderen altijd batterijstekkers van heftrucks. om de simpele reden dat als je de pennen toch eens moet veranderen omdat ze ingebrand zijn door slecht kontakt, je de kabels niet moet inkorten. gewoon de stekker verwarmen - draad eruit en vast solderen in een nieuwe.
als die stekker verbrand door slecht kontakt is hij behoorlijk warm geworden, toch nog nooit gehad dat het tin gesmolten was en eruit gelopen (op veel trucks zitten ze vertikaal dus het zou wel opvallen.


maw , ik volg v.d.v.
als het dan toch zou smelten , is dat zeker geen nadeel van de verbinding, maar een gevolg van een ander probleem.
 
Dit relais heeft zichzelf uitgesoldeerd!!! (los gesoldeerd)
Op de printplaat was duidelijk de uitgevloeide harskern op het
soldeerpunt van dit relais zichtbaar.
(niet op alle overige soldeerpunten, de printplaat was schoon)

Tevens was een verkleuring van hitte (blauw.rood) op 1 van de soldeerpootjes te zien.
(hitte, die het tin van een pootje heeft doen smelten)
Het begint ermee dat de soldeerverbinding los trilt. Hierdoor wordt de verbinding slecht en krijg je een overgangsweerstand. Die overgangsweerstand zorgt ervoor dat de verbinding heet wordt en de tin verdwijnt. Dit zal niet gebeuren zolang de soldeerverbinding niet losbreekt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het begint ermee dat de soldeerverbinding los trilt. Hierdoor wordt de verbinding slecht en krijg je een overgangsweerstand. Die overgangsweerstand zorgt ervoor dat de verbinding heet wordt en de tin verdwijnt. Dit zal niet gebeuren zolang de soldeerverbinding niet losbreekt.


Het begint er NIET mee dat de soldeerverbinding los trilt.
(soldeerverbindingen op printplaten trillen niet zomaar los)

Het begint er WEL mee dat er een overgangsweerstand ontstaat tussen de twee inwendige schakelcontacten in het relais.
Deze schakelcontacten zijn direct (uit één geheel) verbonden met de "soldeerpootjes".
De hitte die ontstaat tussen de schakelcontacten zet zich voort in de dunne soldeerpootjes.
Het tin aan deze "soldeerpootjes" wordt heet en smelt.
Door de trillingen van de vaatwasser komt het tin los van de "soldeerpootjes" en de soldeereilandjes op de print. (en de tin "trilt" er uit)
 
Het begint er NIET mee dat de soldeerverbinding los trilt.
(soldeerverbindingen op printplaten trillen niet zomaar los)

Het begint er WEL mee dat er een overgangsweerstand ontstaat tussen de twee inwendige schakelcontacten in het relais.
Deze schakelcontacten zijn direct (uit één geheel) verbonden met de "soldeerpootjes".
De hitte die ontstaat tussen de schakelcontacten zet zich voort in de dunne soldeerpootjes.
Het tin aan deze "soldeerpootjes" wordt heet en smelt.
Door de trillingen van de vaatwasser komt het tin los van de "soldeerpootjes" en de soldeereilandjes op de print. (en de tin "trilt" er uit)
Mijn werk bestaat al ruim 30 jaar uit het repareren van tv's en witgoed.
Zeker bij de beeldbuis tv's was zo'n 90% van de problemen loszittende spoelen en transformators die lostrillen door hun eigen resonantie. Dat heeft niks met overgangsweerstanden te maken. Hetzelfde gebeurd bij alle printrelais.Als jij denkt dat het anders is ga je je gang maar, maar ga andere aub niet op het verkeerde been zitten te zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan