Slippende koppeling CBR1000rr van 2004

vandiklout

Rookie
6 dec 2006
26
7
Maasland
Goedemiddag,

Afgelopen seizoen had ik tijdens een van de laatste ritjes last van een slippende koppeling.

Nu heb deze afgelopen maand vervangen voor een complete nieuwe set van EBC brakes. Platen, stalenplaten en nieuwe veren.
De platen die eruit kwamen zagen er nog wel aardig uit, maar de veren waren aan hun minimale maat en dus op.
Ik heb gelijk de olie ververst en het filter vervangen. Voorheen gebruikte ik Putoline en nu heb ik er Carstrol RS inzitten.
Koppelingsolie heb ik ook ververst.

Gister het eerste ritje gemaakt van dit seizoen. Nu lijkt de koppeling weer/nog te slippen. Koud leken er geen problemen te zijn, maar toe de motor warm was begon de koppeling weer enigszins te slippen.
Gelijk naar huis gegaan en ik zag dat ik te veel koppelingsvloeistof in het reservoir had zitten. Ruim boven max. Wat opviel is dat ik maar naar de handel hoefde te kijken en dan ontkoppelde hij al.
Ik heb niet meer gereden, maar twijfel er aan of dit het heeft kunnen veroorzaken.

Bij een koppelingskabel zou ik deze terug stellen, maar bij een hydraulische koppeling is dat niet mogelijk.

Hebben jullie nog ideeën of zaken die vaker voorkomen bij deze Honda's? Koppelingscilinders?

Gr,
jan-Willem
 
begin met het teveel er uit te halen. net zoals bij remmen heeft een koppelingscylinder een compensatiegaatje langswaar de volume-toename van de vloeistof door warm worden weg kan. zit je potje vol lukt dat niet meer en gaat er misschien wat restdruk op je pomp blijven staan waardoor de koppeling reeds licht ingedrukt is.
 
Wellicht ooit voor de mooi aftermarket rem en koppelingshendel gemonteerd? Deze willen door afwijkende maatvoering of ander concept er soms ook voor zorgen dat de zuiger van de mastercilinder net niet ver genoeg terug komt om het systeem te ontlasten. Er kan dus geen sap terugvloeien waardoor bij opwarmen het systeem oppompt. Vervolgens gebeurt er wat hier boven staat.
 
Goedemiddag,

Inmiddels alles gecontroleerd. Koppeling nogmaals ontlucht en vrije slag handel gecontroleerd. Eerst paar mm voel je dat er geen druk is en daarna gaat hij pas druk opbouwen dus dat is goed.

Koppelingsset weer gedemonteerd en het blijkt dat de nieuwe druk veren 54.4mm zijn waar deze origineel Honda rond de 58mm zijn.
Afkeur maar Honda is 55.6mm. De oude ware 55.4mm dus afkeur. (reden van slip in oude situatie vermoed ik)
Het betreft een complete vervangingsset van EBC brakes. Gebeld met de leverancier en deze zegt dat de veren 25% sterker zijn en daarom 4mm korter als origineel. Dit lijkt me erg sterk overigens.

Ik ga nu alles maar origineel bestellen en hoop dat het dan goed is. Jammer genoeg wel ruim 260,- euro extra bovenop de reeds betaald 160,- euro.
 
Of je kijkt eerst nog goed naar de koppeling, cilinder en reservoir zoals hierboven geopperd en besteld alleen nieuwe originele veren als je daar aan twijfelt.

Of je doet idd gewoon lekker weer alles vervangen voor een hoop geld met 99% kans dat het klote blijft.
 
Inmiddels direct met EBC brakes in de UK contact gehad en de veren horen 57mm te zijn en niet 54.4mm zoals nu in de set zat.
Verkeerde veren in de clutch-kit dus.

De zeer behulpzame Engelsman gaat het voor me oplossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan