Slimme trailers...

Geeft dat geen problemen door gebrek aan smering omdat het blok niet loopt?
Geen idee. Maar ik ga ervanuit dat ie wel in neutraal staat _O-

Maar ik denk (en hoop) dat het aantal mensen die het zo doen zeer zeldzaam zijn :P
 
Geen idee. Maar ik ga ervanuit dat ie wel in neutraal staat _O-

Maar ik denk (en hoop) dat het aantal mensen die het zo doen zeer zeldzaam zijn :P

Ik vroeg het me af juist omdat hij waarschijnlijk in neutraal staat. De uitgaande as draait netjes met het wiel mee maar die lagers zijn dan niet voorzien van oliedruk.
 
Laatst bewerkt:
lagers van de versnellingsbak zijn niet drukgesnmeerd.
Alleen de krukaslagers maar die staat stil.

Ik denk dat het gewoon goed gaat. Auto's slepen ze wel vaker met een triangel (achter een camper oid) en dat gaat ook goed.
 
Hoe lang is de oprijplaat?
2 mtr.?
Zal het later eens opmeten ;)
Ik denk net iets korter.
Gemeten in rechte lijn (dus niet over het rijgedeelte), 1,99m. Om eroverheen te gaan zal het door de kromming dus 2m of een tikkeltje meer zijn. Het moest wel minder dan 2m zijn, want ze kan in de lengte in de trailer gelegd worden.
Wat is er nou 'slim' aan jouw trailer, DKP, behalve de prijs?
Aan de trailer zelf is er dus eigenlijk niks "slim", want het is niet meer dan een gewone standaard trailer (bakwagen) met een enkele as. Dat maakt hem dus idd goedkoop, omdat het puur bandwerk is waarvan er miljoenen geproduceerd worden.

Ik wilde gewoon even aantonen, als je weet hoe het te doen, en een geschikte oprijplaat gebruikt, je hem er op een "slimme" manier kan op zetten, zonder speciale dingen aan te schaffen. Maar dat is echt wel enkel aangewezen als je slechts sporadisch de motor eens op een trailer wil vervoeren. Niet omdat hij niet stabiel staat, maar wel omdat het wat handigheid en een beetje kracht vraagt om ze er zo schuin op te krijgen. Je kan er gerust 100den km's mee over "Belgische wegen" rijden, op normale snelheden, zonder dat de motor zal loskomen.
 
Zonder wielklem voor het voorwiel en een rail waarin het achterwiel zit zodat de motor niet zijdelings kan bewegen krijg je die nooit voldoende stabiel als je hem niet tegen de kanten, en "in zijn jiffy" trekt.


Jawel hoor, geen probleem.
Heb jaren lang motoren vervoert (in aanhangers en bestelbussen) met het voorwiel recht tegen de wand aan, zonder wielklem en rail oid.

4 spanbanden (2x om het stuur/voorvork om in de voorvering te trekken en 2x om de achterzijde in de achtervering te trekken) en de motor gaat geen kant uit.
 
Fotootje van? Wel benieuw om een zelfbouw wielklem te zien :Y
ook al hoeft een kant en klare wielklem niet altijd overdreven duur te zijn ...

De klem is nu niet gemonteerd. Die zet ik er pas weer op als ik hem als motortrailer nodig heb.

Maar het stelt niks voor. V/U vormige goot van ca. 40cm hoog die met 2 schroeven in het midden van de kopse plaat is geschroefd.
 
Jawel hoor, geen probleem.
Heb jaren lang motoren vervoert (in aanhangers en bestelbussen) met het voorwiel recht tegen de wand aan, zonder wielklem en rail oid.

4 spanbanden (2x om het stuur/voorvork om in de voorvering te trekken en 2x om de achterzijde in de achtervering te trekken) en de motor gaat geen kant uit.
Maar kan die dan door zijdelingse krachten (lees: schokken tijdens een bocht op Belgische wegen :+ ) niet verschuiven?
Je weet wel he, hier in B vind je nog veel wegen die nog gemaakt zijn uit van die "kedoenk kedoenk" beton platen :P

Nu ja, om dat te voorkomen zou ik natuurlijk nog twee extra spanbanden kunnen plaatsen rond de achterbrug naar de zijkanten toe.

Misschien probeer ik het de volgende keer wel eens gewoon rechtuit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij is die nooit verschoven, maar ik trok hem altijd stevig in de voorvering.
 
Je weet wel he, hier in B vind je nog veel wegen die nog gemaakt zijn uit van die "kedoenk kedoenk" beton platen :P

En juist daarom mogen mensen die mijn aanhanger lenen de motor daarop nooit de motor op de jiffy of nog erger, de middenbok, zetten.
Gewoon op de banden laten staan en met spanbanden vastzetten.
Als je het goed doet gaat die motor geen enkele kant op.

We hebben het geprobeerd met een 600 Yamaha die we naar de sloop brachten. Zo lomp als toen heb ik nog nooit gereden over drempels en door bochten, hard remmen etc. De motor bleef gewoon op zijn plek.
 
En juist daarom mogen mensen die mijn aanhanger lenen de motor daarop nooit de motor op de jiffy of nog erger, de middenbok, zetten.
Gewoon op de banden laten staan en met spanbanden vastzetten.
Als je het goed doet gaat die motor geen enkele kant op.

We hebben het geprobeerd met een 600 Yamaha die we naar de sloop brachten. Zo lomp als toen heb ik nog nooit gereden over drempels en door bochten, hard remmen etc. De motor bleef gewoon op zijn plek.
Ik zet, omdat mijn bodemplaat maar 12mm is ipv de gebruikelijke 18mm wel een houten plaatje van ongeveer 20cm doorsnee onder de jiffy. Geen stuk aglopaneel of zo, maar een stuk osb of bekistingspaneel overschot. Zo trek je de jiffy niet "in" de bodemplaat.

Maar ik ben er nu van overtuigd, volgende keer probeer ik het ook rechtuit. Als meerdere mensen daar al goede ervaringen mee hebben moet dat kunnen :Y
 
Zo kan het ook:

full
 
Erg interessant topic dit, zelfs nu het oud is. Sommige linkjes in het begin werken helaas niet meer maar dat is ook onvermijdelijk denk ik.

Is er ondertussen nog iets moois gebeurd in speciale trailers land? Ik zoek een trailertje die ik kan gebruiken voor mijn trial motor (weegt geen drol) maar incidenteel ook voor mijn SuperDuke 1290. Ik denk dat een Erde prima is maar daar zal ik ondanks zijn kleine formaat toch voor langere periodes stalling voor moeten zoeken omdat hij waarschijnlijk niet rechtop in de garage kan. Een motolug is me simpelweg te duur.

Zijn er nieuwe mooie opties?
 
Erg interessant topic dit, zelfs nu het oud is. Sommige linkjes in het begin werken helaas niet meer maar dat is ook onvermijdelijk denk ik.

Is er ondertussen nog iets moois gebeurd in speciale trailers land? Ik zoek een trailertje die ik kan gebruiken voor mijn trial motor (weegt geen drol) maar incidenteel ook voor mijn SuperDuke 1290. Ik denk dat een Erde prima is maar daar zal ik ondanks zijn kleine formaat toch voor langere periodes stalling voor moeten zoeken omdat hij waarschijnlijk niet rechtop in de garage kan. Een motolug is me simpelweg te duur.

Zijn er nieuwe mooie opties?
Ik heb ook een Erde aanhanger, en zet en gewoon op zn zijkant in de garage van mn ouders. Neemt haast geen plek in :t
 
Wij hebben een jaar of 6 geleden een nieuwe Weijtens ongeremde motortrailer gekocht voor 2 motoren voor ong. € 600.
Zelf 2 wielklemmen, kistje en reservewiel er op gezet.
Goten en spatborden zijn gemakkelijk te verwijderen en daardoor deze gemakkelijk op zijn zijkant geparkeerd wordt in onze garage.
Geen sec. spijt van gehad.:t

20180827_204628.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan