SKF6305/C4 vs SKF6305 TN9/C4

boomhauer

MF veteraan
5 dec 2006
3.345
26
33
Vraagje voor de lagerkenners:

Kan iemand mij het verschil uitleggen (behalve het feit van glasfiber bescherming rond de kooi) tussen SKF6305/C4 en SKF6305 TN9/C4?

Waarvoor dient die extra bescherming?

Zijn lagers voor een krukas.

Kan ik de gewone 6305/C4 gebruiken zonder problemen?

Groeten.
 

Droogmole

Rookie
21 aug 2015
18
0
Heerhugowaard
Het was even zoeken maar volgens mij heb ik het gevonden. Uit dit verhaaltje concludeer ik dat het gunstig is voor de levensduur van het lager. (gezien de eigenschappen van het materiaal)
http://m.kik.nl/site/polyamide-6-6-pa6-6

Voor zover ik kan zien heeft het niets te maken met je max toerental of bedrijfs temperatuur. Deze laatste wordt mede bepaald door je C aanduiding.

Ik heb werkelijk geen idee of je een gewoon C4 lager kan gebruiken.
 

boomhauer

MF veteraan
5 dec 2006
3.345
26
33
Ok, ik heb momenteel 2 identieke motorblokken open die nieuwe lagers moeten hebben maar ik kreeg 2 gewone en 2 TN9's geleverd... Zal nog 2 TN9 bij bestellen.
 

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
3.180
33
60
Mag ik vragen voor welk blok ze zijn?Puur uit nieuwsgierigheid,heb eens C4 lagers vervangen van de krukas van mijn trialmotor,maar vond ze wel erg ruim....
 

boomhauer

MF veteraan
5 dec 2006
3.345
26
33
Husqvarna WR250&WR300. Onderblok van beiden zijn eigenlijk hetzelfde, enkel de boring verschilt.
Wat ik had gevonden is dat dit type lagers heel vaak worden gebruikt voor 2T motoren van dit soort.
 

gassen

MF veteraan
26 apr 2004
10.826
69
58
noord limboland
Lees net dat polyamide niet zo goed tegen bepaalde esters in de synthetische olie bestand is.

http://www.skf.com/binary/tcm:12-121486/SKF rolling bearings catalogue_tcm_12-121486.pdf (blz 156)

" Therefore, whether polyamide cages are suitable for a specific application depends on
the operating conditions and life requirements. The classification of lubricants into “aggressive” and “mild” is reflected by the “permissible operating temperature” for cages made of glassfibre reinforced PA66 with various lubricants (table 18). The permissible operating temperature intable 18 is defined as the temperature that provides a cage ageing life of at least 10 000 operating hours.
Some media are even more “aggressive” than those provided in table 18. A typical example is ammonia, used as a refrigerant in compressors. In those cases, cages made of glass fibre reinforced PA66 should not be used at operating temperatures above 70 °C(160 °F).
Polyamide also has a low temperature limit because it loses its elasticity, which can cause cage failures under extremely cold conditions.
As a result, cages made of glass fibre reinforced PA66 should not be used in applications where

Mineral oils:
Oils without EP additives, e.g. machine or hydraulic oils Temp 120C max
Oils with EP additives, e.g. industrial and automotive gearbox oils Temp 110C max
Oils with EP additives, e.g. automotive rear axle and differential gear oils (automotive),
hypoid gear oils temp 100C max
Synthetic oils, Polyglycols, polyalpha olefins Temp 120C max
Diesters, silicones Temp 110C max
Phosphate esters temp 80C max

Lithium greases temp 120C max
Polyurea, bentonite, calcium complex greases temp 120C max
For sodium and calcium greases and other greases with a maximum operating temperature
<; 120 °C, the maximum temperature for a polyamide cage is the same as the
maximum operating temperature for the grease".