Ik heb op school en in het bedrijfsleven net het omgekeerde geleerd.Mij is als werktuigbouwkundige geleerd dat je een HANDtap (dus 1e tap, 2e tap, 3e tap) niet terug mag draaien omdat de spanen dan vastlopen in de achter-geslepen vrijloophoek en de kans op vastlopen cq breken erg groot is. Altijd het hele gat door tappen en tap aan onderzijde werkstuk eruit pakken. Machinetappen en blinde-gaten tappen is uiteraard een ander verhaal. 2 vooruit, 1 achteruit gaat bij mijn weten op bij de snijplaten voor uitwendige schroefdraad.
grtz,
Cees
Ik heb op school en in het bedrijfsleven net het omgekeerde geleerd.
Dus handtap na 1 draai halve draai terug om de spaan te bereken en bij machinetappen kan je doordraaien (zoals op een draaibank of in de boormachine).
Vergeet de belangrijkste nieter zijn meerdere manieren voor het tappen. dat iedereen wel wat anders gewend is. ook verschilt het nog per materiaalsoort, soort tap, gebruik van smering.
Ja...en die wordt gesmeerd met bier
Dus handtap na 1 draai halve draai terug om de spaan te bereken en bij machinetappen kan je doordraaien (zoals op een draaibank of in de boormachine).
Mooi setje! waar vandaan?Nou ik had mij wielen opnieuw gespaakt met een eigengemaakt sleuteltje 6,2 mm.
Maar ik moest ze toch eens naspannen, nou daarvoor maar een leuk setje gekocht.
Dat gaat een stuk makkelijker!!
Maten 5.2 t/m 7.0 zitten erin
[afbeelding]
Mooi setje! waar vandaan?
thnx, meteen besteld!