Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Show hier je nieuwe gereedschap *VII*: The Hammer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freakie_1

MF veteraan
Lid geworden
11 apr 2009
Waarderingsscore
273
Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden/antieke/zelf-bedachte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap
De techniek achter de gereedschappen & hoe te gebruiken

En als je er echt niet meer uitkomt of een vast zittend boutje hebt...

Laatst bewerkt:
Hebikook

PowerFix

Blijkt de koffer te zijn die bij mij standaard open staat, en dus het meest gebruikt wordt.

En ik maar voor 20.000 euro aan spul hebben staan en liggen, terwijl 80% van het werk uit de doos van 79,95 komt

Haha inderdaad. Ik ben ook een beetje aan het kijken voor een gevulde kar met goed gereedschap. Maar telkens als ik naar die inlay sets kijken zijn ze nooit zo compleet als die set. En je hebt het meeste bijna nooit nodig natuurlijk. Maar op het moment dat je zo'n kar hebt, dan heb je natuurlijk spullen nodig die niet in de kar zitten. haha

Alsof iedereen hier kennis heeft van werkelijk elk stukje gereedschap
Nee, er is zat gereedschap dat ik niet ken. Dat koop ik dan ook niet. Ik heb het niet nodig. Maar als je een tap en snijsetje koopt en niet weet wat het krukje is vind ik dat "bijzonder".
Het komt over als een heli coil setje kopen en dan vragen waar die veertjes voor zijn.

Nee.
Ik wil gewoon goed gereedschap en mooi gereedschap is leuk. Het is voor mij hobbymatig en dat betekent dat ik aldoende leer. Dus soms komt het voor dat je een setje koopt en een onderdeel niet herkent. Dus dat vraag je dan even op het mf.

@yuriEnrico
Even voordat je gaat tappen. Met een beetje (snij)olie aan de tap of snijplaat gaat het beter en een handtap (t.b.v. binnendraad) mag je niet terugdraaien tijdens tappen. Een snijplaat (t.b.v. buitendraad) moet je af en toe terugdraaien om de spaan te breken.

grtz,

Cees

Thx. Het tappen is al gebeurd Met snijolie
Ging als een warm mes door boter

Maar dat terugdraaien heb ik dus wel gedaan… overal gelezen en verteld dat dit dus wel moet. (zie ook eind pag. 3)
Zelfs een paar slagen teruggedraaid (tap niet eruit), snijolie erin spuiten en dan weer terug. Resultaat zag er erg goed uit en de de bouten gingen er makkelijk in. Kraftwerk

Bij tappen moet je juist de tap af en toe terugdraaien, om de draad te breken, omdat anders de tap vastloopt en kan breken. Draadtap - Wikipedia

Ja, als je staal tapt. Aluminium smeer je met alcohol/spiritus.

als je veel draad tapt is een machinetap in de accuboor ook erg fijn.
ik heb een paar losse voor de maten die ik veel gebruik.

@yuriEnrico
Even voordat je gaat tappen. Met een beetje (snij)olie aan de tap of snijplaat gaat het beter

en een handtap (t.b.v. binnendraad) mag je niet terugdraaien tijdens tappen. Een snijplaat (t.b.v. buitendraad) moet je af en toe terugdraaien om de spaan te breken.

grtz,

Cees

ik, loodgieter opleiding gedaan, hoefde met het tappen van draad op dikwandig stalen buizen (grote diameter) niet terug te draaien tijdens het tappen op school.
mijn vader, heeft metaal bewerking gedaan en zegt: altijd 2 heen, 1 terug! dit hous ik heel heilig aan dus.

Bij tappen moet je juist de tap af en toe terugdraaien, om de draad te breken, omdat anders de tap vastloopt en kan breken. Draadtap - Wikipedia

Ja, als je staal tapt. Aluminium smeer je met alcohol/spiritus.

Status
Niet open voor verdere reacties.