Schotland op de motor [Centrale informatie]

Bedenk ook in welke periode je wilt gaan. Mei/begin juni heb je de grootste kans op goed weer, en nog geen midges.
 
Zelf gaan regelen is zo moeilijk niet daar heb je geen enkele reis organisatie voor nodig. Ligt er wel een beetje aan hoegroot de groep is en in welke periode
Een reis samenstellen is al een groot deel van de pret en hoe kleiner de groep hoe makkelijker een slaapplek te vinden. Langs de kust is normaal gesproken lastiger maar als je een half uurtje het binnenland in gaat is het meestal al eenvoudiger. Soms weet een hotel ook een b&b in de buurt (en vangt dan een paar pond).
 
Bedenk ook in welke periode je wilt gaan. Mei/begin juni heb je de grootste kans op goed weer, en nog geen midges.
Begin september ook prima kans op goed weer en geen midges.
Ik en mijn dochter hebben dit jaar 1e week september geen midge gezien en absurde 25-30C met volop zon gehad
 
Begin september ook prima kans op goed weer en geen midges.
Ik en mijn dochter hebben dit jaar 1e week september geen midge gezien en absurde 25-30C met volop zon gehad
Dan heb je geluk gehad. Mijn 30 jaar ervaring met de regio (ik had daar schoonfamilie) leert dat mei/begin juni de grootste kans op droog weer geeft. Dat is ook het advies dat de Schotse motorrijders (ik ken er een behoorlijk aantal) zelf geven.
 
Dan heb je geluk gehad. Mijn 30 jaar ervaring met de regio (ik had daar schoonfamilie) leert dat mei/begin juni de grootste kans op droog weer geeft. Dat is ook het advies dat de Schotse motorrijders (ik ken er een behoorlijk aantal) zelf geven.
Klopt, heel veel geluk gehad.
We hadden allerlei kledingstukken tegen kou en regen meegenomen maar geen koelvest... Dat koelvest heb ik echt gemist.
Ik moet wel zeggen dat ik altijd begin
September op vakantie ga en waar ik ook naartoe ga bijna altijd goed weer heb.
Zo ook in Noorwegen in 2022 twee weken goed weer gehad. Van de 14 dagen slechts 1 dag met regen
 
@Vulpis Volgens mij mis je dan de hooglanden, zou zonde zij! Om mijn website staat ook een mooi rondje incl. hotels. Scheelt je een hoop geld! (zijn al meerdere forum leden die hem zo gereden hebben of als inspiratie hebben gebruikt). Met een dag extra zou ik nog noorderlijker gaan...
 
@Vulpis Volgens mij mis je dan de hooglanden, zou zonde zij! Om mijn website staat ook een mooi rondje incl. hotels. Scheelt je een hoop geld! (zijn al meerdere forum leden die hem zo gereden hebben of als inspiratie hebben gebruikt). Met een dag extra zou ik nog noorderlijker gaan...
@Emile007 is mijn reisje niet - ik ben overal wel geweest hoor! :+
 
Dus misschien dat we voor Schotland '25 voor zo'n kant-en-klaar pakketje gaan, zoals dit:
Motorvakantie Shortbreak Schotland | MTR Motorreizen

Ik lees graag alvast mee met jullie avonturen!
Voor mezelf: Ik/Wij doe(n) Schotland zelf. Er is veel te zien, het is behoorlijk betaalbaar en ik spreek Engels, dus kan ter plekke dingen regelen.
Staat tegenover: Reizen verder weg of als taal een barriere is (Japan, volgend jaar de 5e keer), dat laten we uitzoeken. Ik regel niet eventjes een Ryokan, en het is handig als er al allerlei dingen uitgezocht zijn. Australië hebben we ook door de motorverhuur laten plannen.
Maar Schotland/Duitsland, dat doe ik zelf. Ik spreek de taal. Je kunt makkelijk nog een keer terug voor dat bijzondere "iets"dat je gemist hebt. Er staan een enorme berg aan tips voor routes online en hier in de groep.
Dus daar zou ik het ook een beetje van laten afhangen.
 
Laatst bewerkt:
@Vulpis Volgens mij mis je dan de hooglanden, zou zonde zij! Om mijn website staat ook een mooi rondje incl. hotels. Scheelt je een hoop geld! (zijn al meerdere forum leden die hem zo gereden hebben of als inspiratie hebben gebruikt). Met een dag extra zou ik nog noorderlijker gaan...
Noord Schotland en de west kust wil je niet missen, rij desnoods een flink stuk over de snelweg zou ik zeggen.
 
https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/8443834?mode=share
Dit is de route die we ( iig tot punt 10, Lockerbie, vertrek 2 augustus 2024) vast hebben staan, en waar we ook al onderkomens geregeld hebben.
Daarna is de route min of meer bepaald, maar regelen we de onderkomens wss ter plaatse of onderweg.
Tijdspanne: 20 juli vertrek vanuit IJmuiden :] ⛴️, 3 augustus vertrek vanuit Hull ⛴️, en 4 augustus terug in Rotterdam/Hoek van Holland en terug naar huis :]
 
Rondrit Schotland 2024
Dit is de route die we ( iig tot punt 10, Lockerbie, vertrek 2 augustus 2024) vast hebben staan, en waar we ook al onderkomens geregeld hebben.
Daarna is de route min of meer bepaald, maar regelen we de onderkomens wss ter plaatse of onderweg.
Tijdspanne: 20 juli vertrek vanuit IJmuiden :] ⛴️, 3 augustus vertrek vanuit Hull ⛴️, en 4 augustus terug in Rotterdam/Hoek van Holland en terug naar huis :]

Ik zou appelcross ook meenemen ;) Als ik je tijden zie dan is dat denk wel goed in te passen.
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2024-02-11 om 08.42.52.png
    Scherm­afbeelding 2024-02-11 om 08.42.52.png
    327,6 KB · Weergaven: 0
Tip 1 : tussen Newcastle en Edingburgh meer westelijk (Jedburgh) doorheen nationaal park
Tip 2 : tussen Perth en Inverness meer oostelijk doorheen de Cairngorms
Tip 3 : Applecross
 
Tip 1 : tussen Newcastle en Edingburgh meer westelijk (Jedburgh) doorheen nationaal park
Tip 2 : tussen Perth en Inverness meer oostelijk doorheen de Cairngorms
Tip 3 : Applecross
We gaan de route straks ook nog wat aanpassen.
De huidige route is van onderkomen naar onderkomen, de feitelijke route zweeft rond de aangegeven route
 
Nog 2 maandjes en dan mag ik. Vraagje over de boot, of meer een advies/wat doen jullie vraag.

Ik heb softcase tassen waar de binnenzak eruit kan dus ik zou ze eventueel mee kunnen nemen in de hut, maar ze kunnen niet op slot zoals een hardcase. Maar hoeverre is dit nodig om ze mee te nemen, diefstal gevoelig? Ik neem een rolbag mee waar ik belangrijke dingen in doe zoals mijn camera en papieren en in de softcase zal kleding komen. Als ik bv bij een restaurant ga eten onderweg was ik niet van plan om steeds de tassen eraf te halen, maar daar zit ik even. Op een boot zit je wel wat langer.
 
Als het niet al teveel moeite is, neem ze gewoon mee. Kans op diefstal is niet groot, maar als je ze niet op slot kunt zetten, dan meenemen.
Better safe then sorry.
En neem voor de zekerheid eigen spanbandjes mee..............altijd handig en nemen niet veel ruimte in.
 
Ik weet het niet zeker, maar wordt het dek waar de voertuigen staan afgesloten ‘s nachts?
 
Het autodek, waar ook je motor staat, wordt afgesloten bij vertrek. Passagiers mogen tijdens de overtocht niet op het autodek komen. Bij aankomst gaat het autodek weer open om te ontschepen. Er is dus weinig gelegenheid om iets te stelen.
Na het vastzetten van je motor neem je 1 handige tas met je tandenborstel en eventueel dure spullen als laptop etc. mee naar je hut, de rest laat je op je motor.

Dat werkt trouwens ook zo op korte overtochten, bijvoorbeeld Den Helder - Texel, Harlingen - Terschelling of over het Kanaal, geen passagiers op het autodek.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit al mijn spullen meegenomen naar mijn hut, wel de normale dingen die je nodig hebt en de dingen die voor anderen ook veel waard zijn en makkelijk mee te nemen zijn zoals geld en belangrijke papieren. Helm soms wel , soms niet. Handschoenen tussen de sjorbanden een het zadel. Sleutels nam ik ook altijd mee maar dat zou denk ik niet eens nodig zijn. Het dek wordt afgesloten maar ik weet niet meer of ik dat ooit gecontroleerd heb. Volgens mij bleven de deuren dan dicht als je op de knop drukte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan