Schone uitlaatpoort door brandstof reiniger??!

g-flater

MF veteraan
22 jun 2010
7.070
3.457
Groningen
Het gaat om een Suzuki GSXR 600 Srad van 1998, nieuw gekocht, en vnl voor race en circuitdagen gebruikt. En twee jaar stil gestaan.
Dit jaar wil ik de motor weer af en toe gebruiken voor op de weg, naar het werk enz. (heb een circuit srad ernaast)

2 weken geleden de motor weer tevoorschijn gehaald om hem weer rijdbaar te maken (afgelopen winter al olie gewisseld, klepspeling gecontroleerd end) maar nu de carburateurs end gereinigd. En dat was nodig want werkelijk alles was verstopt en de eerste proefrit was niet bevredigend. Dus carburateurs er weer af en weer schoongemaakt met nog meer aandacht en doordrongen door het feit dat het echt niet vanzelf oplost. Maar goed echt de sproeiers goed schoon gemaakt en nauwkeurig tegen het licht gehouden, en kanaaltjes van de carburateur door geblazen, en gevoeld.
Eerst 1 tank leeg gereden 200 km, motor loopt en reageert op choke zoals hij moet (loopt warm zonder choke en is koud niet te starten zonder), 8000 a 9000 Rpm loopt hij prima, alles eronder is en beetje schokerig en soms een beetje trillingen. Ook reageert de motor nog een beetje schokerig op het gas rond de 6500 7000 Rpm.
Daarom de secondary valve solenoids eens doorgeblazen, en dit leek meteen een goed resultaat te leveren de proefrit erna. Maar de dagen daarna naar mijn werk toch weer het idee dat het weinig had gedaan.
Maar deze problemen denk ik op te lossen met de carburateurs synchroniseren, maar voor dat ik daar tijd voor kon vinden toch maar een flesje brandstof reiniger in de tank gedaan en daar weer 200 km mee gereden ondertussen.

Daar ben ik nu aan toe omdat ik een paar dagen vrij ben (momenteel heb ik geen auto, daarom had ik weinig keus om met de motor te rijden, maar ben alle dagen bezig geweest)
Maar goed nu een paar dagen vrij en het stond al op de planning om de uitlaat te wisselen, oude zitten een paar deuken in en de vervangende heb ik gelijk een lambda sensor "bung" in gelast, voor mijn "innovate LC-2 kit".

En daar vond ik dus dit:
20190523_185849.jpg
20190523_185926.jpg


Ik heb ff uitgerekend en dan zou de motor 1:13 gereden hebben afgelopen week??.... Dat is niet echt zuinig
Verder de pilot schroeven zouden volgens mijn Haynes manual op 3 slagen uit moeten staan, bij het controleren 2 weken geleden stonden ze op 4 slagen uit (dus voordat ik ermee ging rijden)
In 2007 heeft de motor op een Dyno gestaan en hiervoor heb ik de kleppen laten controleren en de carburateurs laten reinigen, ik vermoed dat hier de pilot schroeven versteld zijn naar 4 slagen uit. De motor stond op de bank te rijk en daarna zijn de naalden 1 groef laten zaken (op advies). De jaren erna heb ik daar niet meer aangezeten en alleen maar gesynchroniseerd.

Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd of een brandstof reiniger deze schone uitlaatpoorten kan veroorzaken. En ik heb eerder het idee dat de motor te rijk staat dan te arm.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig de benzine in een oude plastic kan gedaan, die waren van ander plastic dan tegenwoordig en kunnen niet tegen ethanol. De huidige zwarte polyethyleen kannen kunnen er wel tegen.

Nee deze benzine had ik vanuit mijn benzine tank van de gsxr in een reserve benzine tank van mijn KTM gedaan. Zo'n tank van een offtheroad is makkelijk om hoog op te hangen en heeft een kraantje, dus perfect voor zo'n klus.
Maar ik geloof niet dat dit plastic invloed heeft op de benzine.
 
Terug
Bovenaan Onderaan