Schokdempers versleten of last van de kou?

40 kW powerrr

MF veteraan
21 sep 2010
1.608
374
Mijn schokdempers achter (conventioneel systeem met 2 spiraalveren waarbinnen dempers) bewegen na inveren vertraagd terug. Dat bleek toen ik de achtervering in de garage belastte. Het is me niet eerder opgevallen, maar wellicht heb ik niets opgemerkt omdat het probleem zich langzaam heeft verergerd. Er is nog geen warmere gelegenheid geweest om te testen of dit met de kou heeft te maken.

Zou dit bij warm weer overgaan (daarmee kan ik leven) of zijn ze sowieso versleten?
 
zal wel met de koude te maken hebben.

een versleten demper zal te weinig dempen, niet teveel.

edit : of de lagering van je achterbrug is aan het roesten en gaat daardoor stroef.
 
Ik had jaren geleden een gebruikte Honda SLR 650, waarvan de schokdemper dit ook deed. Ik weet niet of het een defect was of niet, maar na montage van een Hagon demper was het weg. Comfort en wegligging verbeterden enorm.
 
Lijkt me niet kloppen. Makkelijker inveren dan uitveren kan ervoor zorgen dat een paar hobbels vlug achter elkaar alle slag van de schokbreker tijdelijk opsnoepen. Zou er dan nog een hobbel volgen dan is er amper veerweg meer over. Stuurgedrag is ook heel anders als de machine achter een stug lager hangt.
 
De basisfunctie van een schokdemper is dat hij weinig / geen demping op de ingaande slag en veel demping op de uitgaande slag heeft, tot zover klinkt e.e.a normaal. Uitveren kan iets trager gaan als de olie dikker is, het moet immers allemaal door een ventieltje. E.e.a kan duiden op schokbrekers die op hun einde beginnen te komen, maar dat is niet te beoordelen zo.

Maar de suggesties hierboven kloppen óók: De scharnierpunten/lagers van de swingarm zijn een berucht dingetje om te vergeten. Onder invloed van water/pekel kan het maar zo zijn dat het hele scharnierpunt voor geen meter beweegt, waardoor de achtervering hakkelig en vaag gaat aanvoelen.
 
Als de temperatuur echt van grote invloed zou zijn, hoe zouden die duizenden automobielen dat s'winters dan hebben?
Ik heb er iig nog nooit over gelezen dat de winter een(grote) invloed heeft op de demping van een schokbreker.
Persoonlijk denk ik dat TS geen idee heeft of er écht temperatuurafhankelijk verschil is, hij merkt op dat het niet lekker meer werkt en zoekt een oorzaak.

Maar als je vaak losse auto dempers hebt liggen (check!) dan merk je het wel, vooral met ouderwetse fietspompjes. Beneden het vriespunt stuggere uitgaande slag en ze worden wat soepeler als je ze opwarmt. Dat verschilletje is alleen niet waarneembaar als er een veer omheen zit en er 1500kg auto op staat. En ik denk dat het na 100 meter "pompen" ook opgelost is.
 
Persoonlijk denk ik dat TS geen idee heeft of er écht temperatuurafhankelijk verschil is, hij merkt op dat het niet lekker meer werkt en zoekt een oorzaak.

Maar als je vaak losse auto dempers hebt liggen (check!) dan merk je het wel, vooral met ouderwetse fietspompjes. Beneden het vriespunt stuggere uitgaande slag en ze worden wat soepeler als je ze opwarmt. Dat verschilletje is alleen niet waarneembaar als er een veer omheen zit en er 1500kg auto op staat. En ik denk dat het na 100 meter "pompen" ook opgelost is.

Dan geld dat ook voor een motorfiets,
Als TS er niet zeker van is of zich er niet lekker bij voelt kan ie beter even bij een motorzaak langs gaan.
 
De basisfunctie van een schokdemper is dat hij weinig / geen demping op de ingaande slag en veel demping op de uitgaande slag heeft, tot zover klinkt e.e.a normaal.

Als het echt opvalt dan lijkt mij het verschil groter dan het moet zijn.. maar kan ernaast zitten.

Zolang de schokbrekers niet heel dicht op de warmte van blok en/of uitlaat zitten, lijkt me er weinig reden om de buitentemperatuur te verdenken. Bij normaal gebruik worden schokbrekers op straat volgens mij niet echt heel veel warmer? Sommige motoren hebben de schokbreker pal naast de uitlaat van de achterste cilinder. Dan ligt de bedrijfstemperatuur een stuk hoger en zal het bereik van de olie bij kou allicht merkbaar invloed hebben op de werking. Is bij de mijne zo in elk geval.
 
De uitgaande slag duurt 1 a 2 seconden. Dat lijkt me te lang voor een goede wegligging.
Ik heb het nog steeds niet kunnen testen bij warm weer.

P.s. Mijn motorzaak vind het ook opvallend en wil ook graag weten of het zich alleen bij kou of altijd voordoet.
Ik kan het bij hen uitgebreid laten testen, maar op zich fijn dat ze niet direct vervangen voorstellen.
 
De uitgaande slag duurt 1 a 2 seconden. Dat lijkt me te lang voor een goede wegligging.
Ik heb het nog steeds niet kunnen testen bij warm weer.

P.s. Mijn motorzaak vind het ook opvallend en wil ook graag weten of het zich alleen bij kou of altijd voordoet.
Ik kan het bij hen uitgebreid laten testen, maar op zich fijn dat ze niet direct vervangen voorstellen.
Dat is heel lang. Twee seconden is: eenentwintig, tweeëntwintig.
 
Ik heb het iets nauwkeuriger getest vandaag. Voor de koude start vanochtend duurde uitveren gemiddeld handgeklokt iets meer dan 2 seconden. Op mijn bestemming was het merkbaar korter, maar duurde het nog steeds een volle seconde. Dat was na 28 km, dus volledig opgewarmd door gebruik en uitlaat (naast de rechter demper) en aandrijving (linker demper). De vering is instelbaar in 5 standen en staat 1 standje strakker dan standaard, waardoor hij dus vrij snel zou moeten terugveren.
 
Laatst bewerkt:
Het kan inderdaad dat de uitgaande demping dicht slaat. Sommige dempers gooien typerend de olie eruit (b.v. K75 / K100) bij andere slaat de demping dicht (b.v. VF750 F). En vaak is de slijtage vrij random, maar slijtage is er altijd.

Gewoon vervangen door een nieuwe set specifiek voor voor je motor / scooter. In veel gevallen het beste wat je voor een wat oudere (en soms zelfs vrij jonge) motor kunt doen. LED knippers zijn mooi, maar van een vering upgrade wordt een motor écht beter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan