Schijfrem voorkant (aan 1 kant) vervangen. Nieuw of tweedehands product kopen?

fietske

MF'er
22 nov 2017
57
3
Ik heb afgelopen maandag wat pech gehad met m'n motor (Honda CBR600F uit 2002) en nu is mijn remschijf aan de voorkant (rechts) krom. Deze zal vervangen moeten worden, echter schrok ik nogal van de prijs die mijn garage me aangaf; 320 euro voor een originele vervanger.
Een ander merk (voor een stuk minder geld) zou kunnen, maar dan zit je met twee verschillende schijven aan de voorkant. 2x een ander merk komt prijstechnisch dan weer in de buurt van 1 originele schijf.

Nu was ik even rond aan het kijken op (2ehands) onderdelenwebsites en daar zie ik dan passende remschijven voorbijkomen van 50 of 100 euro. De dikte ervan is er dan netjes bij vermeld.

Mijn vraag; iemand ervaring of advies over wat ik moet doen?
320euro uitgeven voor een nieuw origineel onderdeel, of een tweedehandse schijf kopen voor een fractie van de prijs?

Misschien komt de dikte van de 2ehandse schijf wel beter in de buurt van mijn (nog goede) linkerschijf, dan de nieuwe, die natuurlijk een stukje dikker is. Of maakt het niet uit dat de schijven niet dezelfde dikte hebben?
 
Nissins bij Jos Smit waren destijds ongeveer de helft van een nieuwe originele. Als die andere ook bijna klaar is, zou ik er 2 verse aftermarketschijven opzetten. Of het moet een hele mooie CBR zijn die een originele schijf waard is.
 
:^

Kwam ik in een ander topic tegen








Motorfiets wielen:
  • velgen richten
  • remschijven richten
  • velgen stralen
  • velgen spuiten
  • vorkpoten richten




Tevens is het mogelijk om remschijven van motorfietsen te richten.
 
Bedankt voor de reacties! :)

Kijk dan de eerste hit, wellicht effe verder zoeken maar hier begin je met een kostenpost van 75 eurie


Hmm oke, dat zou inderdaad ook nog kunnen! Wel heb ik dan liever precies dezelfde wielen als ik nu heb
*edit: Trouwens. Ik zou die schijven dan misschien kunnen overzetten? Hmm, wellicht interessant.

Hoever zit die andere schijf dan nog van de slijtagegrens?

Ik hoor vrijdag meer van de garage en dan stel ik die vraag meteen. (Motor gisterochtend gebracht en ik was vanmiddag nog even binnengelopen. Er was nog geen tijd om naar m'n motor te kijken, maar we hebben wel even wat dingen opgezocht zodat ik een klein beetje een idee kreeg van hoe of wat qua prijs)

Nissins bij Jos Smit waren destijds ongeveer de helft van een nieuwe originele. Als die andere ook bijna klaar is, zou ik er 2 verse aftermarketschijven opzetten. Of het moet een hele mooie CBR zijn die een originele schijf waard is.

Dat kan inderdaad ook, ik zie er (bij MLM) voor 162,50 staan. Keer 2 dus.

Wat is er gebeurt met die schijf? pech gehad zegt niet zoveel. Ben je ermee gevallen? Dan is richten meestal wel mogelijk.

Ik ben tegen de linkerachterkant van een auto voor me aangereden.
Ik zag gisteren wel dat ie echt krom was, maar ik weet niet in hoeverre daar een marge voor correctie/richten op zit. Ik zal daar komende vrijdag even naar vragen.

:^


Tevens is het mogelijk om remschijven van motorfietsen te richten.


Ah interessant! Ga ik even bekijken :)
Ik zou zelf eerder zeggen; remschijf krom = vervangen. Gezien gevoeligheid van onbalans e.d.
 
Laatst bewerkt:
Schijven overzetten en wielen verkopen ;)
Schijven van 1992 en 2002 zijn niet uitwisselbaar.

Deze passen wel volgens de site van Ferrodo

MAKE​
MODEL​
CC​
START​
END​
FRONT​
NUM SET​
SIDE​
REAR​
NUM SET​
SIDE​
HONDA
HONDA​
CBR F SPORT​
600​
2001​
>​
2002​
2​
HONDA​
CBR F​
600​
2001​
>​
2007​
2​
HONDA​
CB F HORNET​
900​
2002​
>​
2006​
 
Update:
De garage geeft aan dat de rechter remschijf vervangen dient te worden, maar ze vonden het geen probleem als ik zelf een (2ehandse) vervangende schijf kan regelen. Dat is mooi meegedacht! :)

Ik ga dus even op zoek naar een vervanger en zal nog een update posten van wat ik heb gekocht en hoe het is afgelopen!
 
Laatst bewerkt:
Update:
De garage geeft aan dat de rechter remschijf vervangen dient te worden, maar ze vonden het geen probleem als ik zelf een (2ehandse) vervangende schijf kan regelen. Dat is mooi meegedacht! :)

Ik ga dus even op zoek naar een vervanger en zal nog een update posten van wat ik heb gekocht en hoe het is afgelopen!
Fijn dat ze meewerken. Een wiel eruit halen en zelfs de schijf verwisselen is overigens geen rocketscience.
Maar enige ervaring is wel fijn, of een helpende hand van derden. Maar het is nooit te laat om ervaring op te doen.

(Bij sommige garages kan je meekijken of onder professionele begeleiding zelf sleutelen)

Jammer dat de diverse professionele sites alsnog goud voor oud vragen.
Particulier kan een hoop schelen, maar dan moet je beter naar de dikte kijken en of hij echt goed vlak is - testen. :)
Een schuifmaat bij de Action kost overigens iets van vijf euro. :+
 
Schuifmaat van de action is best goed maar niet om te controleren of ze recht zijn :)

Liggen er hier 2 voor bijv. boutjes en grove maten. Valt het een keer, jammer dan. Plastic dus roest ook niet.

De goede schuifmaat ligt droog binnen naast de micrometer en klok.
Zelf zou ik ook voor tweedehands gaan.

Ik zou de schijven als set vervangen want 9 van de 10 keer koop je ze ook als set en rechts en links aan de juiste kant houden.

Pasvlakken goed schoonmaken en monteren conform aanhaalmoment WPHB.
 
Schijven links en rechts kun je niet wisselen. Ze hebben een draairichting. Ik weet niet waarom.
Ik zou een 2e hands zoeken tenzij de goeie schijf al bijna op de slijtage grens zit.
Dikte meet je met een micrometer.
Rechtheid meet je met een meetklok.
Als je die niet hebt zou ik op het oog kijken of de slijtage overeenkomt. En de verkoper vertrouwen dat er geen slag in zit. Dat kun je eenvoudig controleren door hem te monteren en het wiel weer in de motor doen. Als er een slag in zit dan hoor je hem aanlopen in de remklauw/blokjes.
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat ze meewerken. Een wiel eruit halen en zelfs de schijf verwisselen is overigens geen rocketscience.
Maar enige ervaring is wel fijn, of een helpende hand van derden. Maar het is nooit te laat om ervaring op te doen.

(Bij sommige garages kan je meekijken of onder professionele begeleiding zelf sleutelen)

Jammer dat de diverse professionele sites alsnog goud voor oud vragen.
Particulier kan een hoop schelen, maar dan moet je beter naar de dikte kijken en of hij echt goed vlak is - testen. :)
Een schuifmaat bij de Action kost overigens iets van vijf euro. :+
Die boutjes kunnen soms erg vast zitten ( van de remschijf) gezien de ervaring van de vraagsteller zou ik hem aanraden er niet aan te beginnen
 
Gecontroleerd omdat je het zo stellig beweert: zowel op de originele als aftermarket schijven op de 2 motoren die hier staan voor en achter staat geen draairichting :)
 
Jawel, er staat een pijl op voor de draairichting. Op het wiel staat ook een pijl voor de draairichting en op de band ook.
Niet op de ouwe meuk die ik heb iig, ik denk dat er inderdaad schijven zijn die vanwege de constructie echt Li en Re zijn, maar twee identieke schijven, dus 1 bestelnummer voor beiden, gooi ik gewoon doorelkaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan