Hallo,
Ik heb een probleempje met mijn CB-1.
Het probleem is dat de ketting al geruime tijd klappert tijdens het rijden.
Als ik de ketting met de juiste spanning gespannen heb en het wiel een half slag draai dan staat de ketting of te strak of weer veel te los.
Dat verklaart natuurlijk ook het klapperen van mijn ketting.
Na een kort onderzoek kwam ik erachter dat de naaf scheef zit.
Althans als ik het wiel laat draaien terwijl de motor op de bok staat dan zie ik dat de naaf zwabbert c.q. scheef zit.
Het zwabberen zie je door het verschil in afstand tussen de pijltjes op de foto.
Dan zou je natuurlijk meteen denken dat het lager in de naaf versleten zou zijn maar na demontage blijkt het lager geen speling te vertonen.
Het wiel zelf zwabbert overigens niet, dus het probleem moet ergens in de naaf zitten (denk ik).
De ketting en tandwielen zijn niet versleten.
Het achtertandwiel is ook goed, dwz het asgat zit precies in het midden.
Wie heeft er wel eens een soortgelijk probleem gehad, en wat was de oplossing?
Is het mogelijk dat de rubbers versleten zijn?
Of is het naaflager toch versleten?
Misschien kom ik er via dit forum ook uit zonder naar een garage te gaan.
Raymond W
Ik heb een probleempje met mijn CB-1.
Het probleem is dat de ketting al geruime tijd klappert tijdens het rijden.
Als ik de ketting met de juiste spanning gespannen heb en het wiel een half slag draai dan staat de ketting of te strak of weer veel te los.
Dat verklaart natuurlijk ook het klapperen van mijn ketting.
Na een kort onderzoek kwam ik erachter dat de naaf scheef zit.
Althans als ik het wiel laat draaien terwijl de motor op de bok staat dan zie ik dat de naaf zwabbert c.q. scheef zit.
Het zwabberen zie je door het verschil in afstand tussen de pijltjes op de foto.
Dan zou je natuurlijk meteen denken dat het lager in de naaf versleten zou zijn maar na demontage blijkt het lager geen speling te vertonen.
Het wiel zelf zwabbert overigens niet, dus het probleem moet ergens in de naaf zitten (denk ik).
De ketting en tandwielen zijn niet versleten.
Het achtertandwiel is ook goed, dwz het asgat zit precies in het midden.
Wie heeft er wel eens een soortgelijk probleem gehad, en wat was de oplossing?
Is het mogelijk dat de rubbers versleten zijn?
Of is het naaflager toch versleten?
Misschien kom ik er via dit forum ook uit zonder naar een garage te gaan.
Raymond W