Scheve wielnaaf CB-1?

Raymond W

Vetertje
Donateur
23 okt 2006
17.897
9.566
Mijdrecht
Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn CB-1.
Het probleem is dat de ketting al geruime tijd klappert tijdens het rijden.

Als ik de ketting met de juiste spanning gespannen heb en het wiel een half slag draai dan staat de ketting of te strak of weer veel te los.
Dat verklaart natuurlijk ook het klapperen van mijn ketting.

Na een kort onderzoek kwam ik erachter dat de naaf scheef zit.
Althans als ik het wiel laat draaien terwijl de motor op de bok staat dan zie ik dat de naaf zwabbert c.q. scheef zit.
Het zwabberen zie je door het verschil in afstand tussen de pijltjes op de foto.

kkdodwapoeqeq-naaf.jpg

Dan zou je natuurlijk meteen denken dat het lager in de naaf versleten zou zijn maar na demontage blijkt het lager geen speling te vertonen.

Het wiel zelf zwabbert overigens niet, dus het probleem moet ergens in de naaf zitten (denk ik).

De ketting en tandwielen zijn niet versleten.
Het achtertandwiel is ook goed, dwz het asgat zit precies in het midden.

Wie heeft er wel eens een soortgelijk probleem gehad, en wat was de oplossing?
Is het mogelijk dat de rubbers versleten zijn?
Of is het naaflager toch versleten?

Misschien kom ik er via dit forum ook uit zonder naar een garage te gaan.


Raymond W
 
Ik denk ook dat je ketting en kettingwielen verslèten zijn, je zou anders op een "hobbelpaard"rijden Zoals jij nu zegt zit het wiel niet in het midden, lijkt me niet! ;)
 
en ook die naafrubbers er gewoon ff uithalen ter controle :Y :Y als je een bak bruin/geel/groene poeder eruit krijgt, weetje wat je t eerste kunt gaan vervangen _O- _O-

verder ben ik t eens met de tandwiel en lager vervang handelingen :Y :Y
 
Dat dacht ik in eerste instantie ook maar toen ik de motor liet draaien op de bok zag ik dat de naaf zwabberde, en daarmee natuurlijk ook het achtertandwiel.

Maar het vreemde is dat de naaf wel vastzit, echter tijdens het draaien op de bok (in zijn 2e vesnelling) heb ik een schroevendraaier tegen de naaf gehouden.
Die schroevendraaier laat kleine krasjes achter en die krasjes staan dus op 1 plek van de naaf.
(Is het nog te volgen?)

Bij een versleten ketting /tandwielen zou ik over de hele naaf krassen moeten zien.
Vandaar ook dat ik in de veronderstelling ben dat de naaf scheef zit.

Maar hoe en waarom deze scheef zit is mij een raadsel.

Is het mogelijk dat het lager in de naaf scheef zit?
Of komt het toch door versleten rubbers?
 
Dat dacht ik in eerste instantie ook maar toen ik de motor liet draaien op de bok zag ik dat de naaf zwabberde, en daarmee natuurlijk ook het achtertandwiel.

Maar het vreemde is dat de naaf wel vastzit, echter tijdens het draaien op de bok (in zijn 2e vesnelling) heb ik een schroevendraaier tegen de naaf gehouden.
Die schroevendraaier laat kleine krasjes achter en die krasjes staan dus op 1 plek van de naaf.
(Is het nog te volgen?)

Bij een versleten ketting /tandwielen zou ik over de hele naaf krassen moeten zien.
Vandaar ook dat ik in de veronderstelling ben dat de naaf scheef zit.

Maar hoe en waarom deze scheef zit is mij een raadsel.

Is het mogelijk dat het lager in de naaf scheef zit?
Of komt het toch door versleten rubbers?

pel hem eerst eve uit elkaar, dan weet je iig wat t NIET is.

hebbie dit probleem al sinds je hem hebt, of heb je hem nog niet zo lang?
 
Ik denk ook dat het in je ketting zit.
Draai je wiel eens naar het strakste punt en kijk dan of dat iedere keer de zelfde stand van het wiel is.
Als dat niet het geval is heeft het niks met je naaf te maken.
Is het wel ieder keer op de zelfde stand van je wiel ( kijk eens waar je ventiel dan staat) dan kan het ook nog aan het achtertandwiel liggen.
 
Voor zover ik weet is het al sinds we de cb-1 hebben, nu bijna 1 jaar.
Maar de laatste tijd is het klapperen van de ketting steeds erger geworden.

De ketting staat het strakst als het ventiel bovenaan zit, en dat na 2 keer het achterwiel gedemonteerd te hebben.
Vandaar ook dat ik het vermoeden heb dat het de naaf is en niet de ketting.

Ik had de naaf al uit elkaar gehaald en er is wel iets slijtage te zien aan de rubbers maar dat is niet erg schokkend.

Ik zal vanmiddag eens op zoek gaan naar een schuifmaat zodat ik het een en ander eens precies na kan meten.

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
 
Hoe kan je het beste meten of je achtertandwiel onrond is?


Ik heb vanmiddag het achterwiel weer in de achterbrug geplaatst, echter dit keer zonder tandwiel.
Als ik het wiel vervolgens ronddraai dan zie ik de naaf iets zwabberen.
Alsof de naaf onrond is.


Zelf zit ik meer aan een scheve montage van de naaflager te denken.
De rubbers zijn niet versleten.
Vanmiddag heb ik een nieuw naaflager gekocht dus morgen hoop ik dat het probleem de wereld uit is.

Omdat de ketting op steeds dezelfde stand van het achterwiel strak staat zou een onrond achtertandwiel ook 1 van de mogelijkheden kunnen zijn.
 
Volgens mij wel Loki.

H00380056.gif

Hopelijk doet het plaatje het.

Afstandsbus 5 komt tussen de achterbrug en de naaflager (met de vetkeering).
Bus 9 komt tussen de naaflager en de as. (vanaf de binnenkant van de naaf in het lager te plaatsen)
Afstandsbus 6 zit aan de rechterkant.
Voor de rest zitten er geen ringen o.i.d. tussen.

Ik moet wel zeggen dat er iets speling (paar mm) over is maar als ik de asmoer aandraai is dat weg.
 
Nummertje 9 zit ook goed, van binnen uit in het lager van de naaf.

Vandaag heb ik het nieuwe lager er in gezet.

Helaas zonder resultaat ;(

Een versleten ketting is trouwens uit te sluiten want zonder ketting zie je de naaf zwabberen.
Op de foto heb ik met de pijltjes aangegeven dat de naaf zich verplaatst tijdens het draaien van het wiel.


Telkens als het ventiel boven zit staat de ketting strak, speling van 1cm.
Als het ventiel beneden zit dan heeft de ketting 4,5cm speling.

Daardoor klappert die ketting ook zo.

Het tandwiel heb ik helemaal nagemeten met een schuifmaat en is rond.


Ik geef het bijna op. '(

Hoeveel kost een 2e hands achterwiel ongeveer?
Op MP staat er wel eentje maar daar zit de hele achterbrug aan, das te veel van het goede.
 
wat wil je bereiken met een ander achterwiel?
Je tandwiel zit op een tandwieldrager die appart gelagerd is op de as.
Al zou je wiel zo krom zijn als een hoepel dan zou dat nog niet uitmaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan