Scheurtje in alu offroad velg, lassen een optie?

Raymond W

Vetertje
Donateur
23 okt 2006
17.883
9.550
Mijdrecht
Hoi,

Ik ontdekte gisteren een scheurtje in mijn voorvelg (yamaha ttr250) op een bestaande las en nu wil ik een noodreparatie uit laten voeren om mijn vakantie te redden.
image.jpeg
 
Vervolg post...
Nu wil ik vandaag op zoek naar een alu lasser om er een rupsje op te lassen.
Zijn er speciale dingen wat betreft lassen om rekening mee te houden?
Is dit uberhaubt wel te lassen?
Het scheurtje is op een fabriekslas, garantie zal het wel niet zijn.:X
Velg krijgt overigens flink op zijn donder want we rijden hier veelal offroad over flinke rivierstenen.
Andere optie is uiteraard "even" een andere velg scoren maar hier in zuid Spanje kan dat waarschijnlijk dagen zoniet weken gaan duren.
 
Laatst bewerkt:
Afgezien of het verstandig is my 2 cents...
Gaatje boren aan het einde van de scheur om verder scheuren te voorkomen en de scheur iets in frezen zodat er een v onstaat die vol gelast kan worden.
Een rupsje bovenop plakken lijkt me niet voldoende.
Weet je welk materiaal je velg exact is?
 
Ik heb geen idee welk materiaal het exact is, staat dat misschien op de velg?
Straks ga ik het wiel eruit halen, bandje eraf etc en dan op zoek naar iemand die dit kan lassen.
Zal wel een hele zoektocht worden want het gaat hier vooral via, via etc.
Gaatje boren is een goede tip.
 
gene schrik, gewoon laten lassen. verbrede velgen zijn ook gewoon aaneen gelast. wel binnen en buitenkant.
gaatje boren ? na het lassen bestaat die scheur niet meer, kan ze dus ook niet verder scheuren.
 
Als noodoplossing lijkt mij het lassen verreweg de beste oplossing.... inderdaad inslijpen, van 2 kanten lassen en de binnenkant afwerken voor de passing van de band. Buitenkant lekker de lasrups laten zitten.
Zonder reparatie gaat het zeker niet lang meer goed denk ik. En uiteraard je reparatie extra vaak checken!

En welk materiaal het exact is maakt voor de noodreparatie niet zoveel uit denk ik.... gewoon doen, je hebt nu niks en het kan hooguit niks worden.... dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Later,

Loek
 
Zoals verwacht werd het een hele zoektocht om een lasser te vinden.
Uiteindelijk via, via, via een alu lasser gevonden in een dorp 20km verderop.

Helaas had hj geen tijd om de machine om te bouwen (is dat nodig?) en de velg te lassen.
Morgen en dit weekend is het feest en alles gesloten.
Maandag gaat hij hem lassen.
Hopelijk kan ik nog een paar daagjes knallen hier:]
Tot die tijd gaan we maar mee in het feestgedruis.*O*
 
als je goed laswerk wil en hij is niet toevallig alu aan het lassen dan moet waarschijnlijk het lasapparaat omgebouwd worden. voetpedaal er aan dat soort dingen. ook zal hij iets moeten maken om de velg op te spannen om kromtrekken te voorkomen.
en als je sneller had gewild gewoon in nederland een vervanger zoeken als je denk dat het dan makkelijker te vinden is en dan gewoon met de pakketdienst laten opsturen. als je hem morgen laat versturen heb je hem waarschijnlijk zaterdag als je in een redelijk grote plaats bent.
 
Tja, ik heb thuis nog wel een velg van een wr liggen maar die postduiven hier weerhouden mij ervan iets op te laten sturen.
Sowieso is een pakket 5 werkdagen onderweg en afleverpunten kent dpd en seur niet.
Zo zwerft er nog een pakketje met onderdelen tussen gb en spanje wwarvan ik hoop dat het snel boven water komt.
Lokaal was er hier geen velg te vinden.
 
ik heb jaren in de scheepvaart wereld gewerkt en daar moet ook nogal eens iets snel verstuurd worden. en binnen europa was havensteden normaal binnen 24 uur. en dat ging dan meestal met TNT of DHL. en dan de express variant. en dan moet je misschien het pakket ophalen bij een depot in de grote stad maar je hebt het wel.
 
Wat nou ombouwen.... Als het een TIG apparaat is max. 5 minuten werk. Hier op het werk kun je over een half uurtje je velg weer komen ophalen als je hem netjes kaal en schoon langsbrengt, afwerken kun je ook zelf weer doen.... MIG/MAG ombouwen is idd een ander verhaal, maar is sowieso niet de handigste methode voor dit klusje.

Succes ermee!
 
Wat nou ombouwen.... Als het een TIG apparaat is max. 5 minuten werk. Hier op het werk kun je over een half uurtje je velg weer komen ophalen als je hem netjes kaal en schoon langsbrengt, afwerken kun je ook zelf weer doen.... MIG/MAG ombouwen is idd een ander verhaal, maar is sowieso niet de handigste methode voor dit klusje.

Succes ermee!
Misschien moest hij ook nog andere dingen doen en ook dit werk verder voorbereiden.. opstelling maken.
We kunnen niet naar zijn apparaat en planning kijken van achter de computer.
Ik heb ook wel dingen die snel kunnen maar toch een week levertijd hebben voordat het opgepakt wordt. :)
 
Misschien moest hij ook nog andere dingen doen en ook dit werk verder voorbereiden.. opstelling maken.
We kunnen niet naar zijn apparaat en planning kijken van achter de computer.
Ik heb ook wel dingen die snel kunnen maar toch een week levertijd hebben voordat het opgepakt wordt. :)
Precies, hij was bezig met een andere klus en dan is het al gauw mañana.
Daarbij gaan de dingen hier iets anders dan in Nederland.
Mag al blij zijn dat ik iemand gevonden heb die dit kan.
Alleen achteraf gezien had ik de velg beter mee terug kunnen nemen, een onroadritje had hij het nog wel uitgehouden.


Velgje per express had hier ook niet voor het weekend geweest, tenzij je het in Madrid op wil gaan halen.
(5,5 uur rijden 500km enkele reis.)

Gelukkig schijnt het zonnetje ;)
 
Moesten de spaken losgehaald worden ?
Nee, niet dat ik weet.
Had het hele wiel daar afgegeven en hij heeft het keurig gelast.
Jaar later was het achterwiel aan de beurt, een maandje later had hij er tijd voor.
Ik zat in NL en de corona kwam om de hoek dus vorig jaar het wiel weer op gehaald en in de TTr gezet.
De TTr staat inmiddels in NL en mag hier zijn oude dag slijten.
IMG_7262.jpeg

Het lasje is nog steeds perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan