Schakelen zonder te koppelen

Liever niet doen, een koppeling kost minder dan een verrotte versnellingsbak.

Alhoewel het toch wel mogelijk is (anders bestaan er geen quickshifters), moet je het wel juist doen, dus gas voor een milliseconde uit en met veel kracht ik bedoel snelheid omhoog schakelen, dan weer gas erop.
 
Laatst bewerkt:
veel kracht is helemaal niet nodig gaat het alleen maar kapot van. zolang de versnellingsbak ontlast is normaal schakelen en dan blijft het prima heel. het hoeft ook niet in een milliseconde daar heb je best wat meer tijd voor, voor snelheid heb je kracht nodig en van kracht gaat het kapot. ik schakel eigenlijk altijd zonder koppelingsgebruik en dat gaat schokvrij en al meer als 130000 km goed met de zelfde bak. dus met beleid en gevoel blijft het prima heel.
 
Als je kracht nodig heb is je timing niet goed, en dan nog moet je wel heel veel kracht zetten, en door blijven duwen wil er wat kapot gaan.
Het eerste wat dan verbuigt of breekt zal je waarschijnlijk je schakelpook zelf zijn, maar dan ben je wel heel lomp bezig, dan moet je er waarschijnlijk op trappen, of op gaan staan ofzo.

Normaal gesproken valt die er vanzelf in, het downshiften met tussen gas zal even wennen zijn, maar upshiften is een makkie
 
Zoals ik al schreef, licht druk op het pookje zetten en als hij vanzelf in de volgende versnelling schiet als je even heel kort het gas dichtdraait dan doe je het goed.
Zit je te laag in toeren dan gebeurd er niets of hij valt in een valse vrij. Het meest veilige bij een valse vrij is dan eerst stoppen maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben, eerst in toeren laten zakken en dan omhoog schakelen is optie 2.
Zet je kracht op de pook voor het gas loslaten dan kan je schakelvork verbuigen en kan je je blok uit elkaar halen.
 
Jawa heeft vanaf de jaren '50 halfautomaatjes in hun motoren. Ze hebben ook een dergelijk systeem ontwikkelt voor Honda destijds..
Zijn er nog recente motoren met een dergelijk systeem?
 
Het is geen bak van een auto, je moet alleen je timing goed hebben en niet te lomp zijn want dan heb je kans op een kromme schakelvork.

Ook met een auto kun je zonder koppeling schakelen; met een beetje gevoel voor de techniek gaat dat makkelijk.
Ooit een escort met gebroken koppelingskabel naar huis gereden. Voor een stoplicht in zijn vrij zetten. Bij stilstand motor af en in zijn 1. Bij groen beetje gas en starten en je je rijdt weer. Niet aan te raden in de file :+
 
Ik wil graag leren opschakelen zonder te koppelen. Dit omdat ik ook graag eens wat sneller weg wil zijn op een rechte weg en hem eens goed door kan trekken.

Zijn er nog tips om dit te oefenen ?
Vooropgesteld dat ik het nut niet inzien van opschakelen zonder te koppelen, kan je ook sneller optrekken door je tandwielen te veranderen. Neem een kleiner voortandwiel en een groter achtertandwiel.

Het scheelt nl. een bakreparatie.
 
Ik ben van mening dat je het gewoon moet doen.
Ervaren die zooi. Proberen en leren.

Ja, het kan fout gaan en ja het kan kapot gaan. Het is ook weer niet zo dat 1 of 2 keer tandjes poetsen alles meteen aan gort is.

Ik denk als je het een paar keer hebt gedaan dat je er ook weer gauw klaar mee bent. Zoveel sneller als snel de koppeling gebruiken is het niet, maar dan heb je dat zelf ervaren ipv dat andere van alles aangeven.

Wil je echt sneller kunnen opschakelen dan heb je een quickshifter nodig. Sneller gaat niet.
En ja, dat kan op den duur ook problemen opleveren, maar het is wel leuk. Alles kan stuk uiteindelijk.
 
Vooropgesteld dat ik het nut niet inzien van opschakelen zonder te koppelen, kan je ook sneller optrekken door je tandwielen te veranderen. Neem een kleiner voortandwiel en een groter achtertandwiel.

Het scheelt nl. een bakreparatie.

Je kan je tandwielverhouding wel veranderen maar uiteindelijk moet je toch door naar de volgende versnelling en dan kan je zonder de koppeling te gebruiken toch wat sneller opschakelen.

Ik rijd met mijn straatmotor ook op het circuit en daar schakelde ik ook zonder koppeling (totdat ik een quickshifter monteerde).
Zonder koppeling schakelen gaat prima, je moet ervoor zorgen dat je zodra je door wilt schakelen geen aandrijving meer hebt op de bak (dus op dat moment draai je je gas even open en dicht)
 
Schakelen zonder koppeling is als je het goed doet sneller... maarrrrr....
Er staat niemand met een stopwatch de tijd op te nemen en op de openbare weg schiet je er bar weinig mee op. Op circuitdagen kan je er best een paar tienden mee van je rondetijden schaven.
Zelf schakel ik regelmatig zowel op als af zonder koppeling, niet omdat in haast heb of sneller wil/moet zijn maar omdat het gewoon zonder problemen kan in de meeste gevallen en in de gevallen waar het niet kan schakel ik gewoon niet want het kan niet (vloeiend) bij lage toerentallen maar dan is er toch geen reden om te schakelen.
 
Gewoon de koppeling gebruiken. Toen ik nog een quickshifter had, moest ik na elke rit de ketting stellen. Als ik de koppeling gebruikte gebeurde dat niet.
 
Dan zit er toch iets niet goed want ik deed het met mijn vorige ook en die had wel ketting (heb nu cardan) en hoefde zelden te spannen.
 
Je voet tegen de pook aanduwen terwijl je nog gas geeft. Zolang je gas geeft schakelt die nog niet.

Op het moment dat jij jouw gas dichtdraait valt die in de volgende versnelling.

Een quickshifter is beter (sneller) en leuker.

Dit geldt overigens niet voor het wegrijden uit stilstand. Dat kan niet zonder koppeling.
Precies. Zolang je gas geeft staat er radiaal kracht op het tandwiel waardoor hij axiaal niet wil verschuiven.
Als je dan zachtjes tegen de schakelpook aanduwt, dan zet je de schakelvork tegen het tandwiel aan. Zodra je even van het gas gaat floept het tandwiel opzij in de volgende versnelling.
Het achterwiel, ketting en uitgaande versnellingsbak as blijven net zo snel ronddraaien. De dogs op het tandwiel moeten in 0 seconde het toerental van de krukas aanpassen aan de nieuwe versnelling. En als je weet hoe zwaar een krukas is, dan kun je er een voorstelling bij hebben hoeveel kracht daarbij komt kijken.

Een hobby mag geld kosten.
 
Schakelen zonder koppeling kan totaal geen kwaad op een motor (mits je het goed doet)

De klappen in de bak en op krukas vallen zoals gezegd enorm mee als je het goed doet. Effe wat hoofdpijn:

Uitgaande van een schakeltijd van 50 miiliseconden op 6000 motor toertjes, een primaire reductie van 1.5000 en neem van 3de (ratio 1.3000) naar 4de (1.000). Voorbeeldtjes, afgerond van een 1200GS, zelf aan te passen

Dan draait de ingaande transmissie as 6000/60.000*50/1.5 = 3.33 maal rond. En de uitgaande as 3.33/1.3000 een 2.56 keer. Omdat de uitgaande as tijdens het schakelen dezelfde snelheid behoud,dan moet de ingaande as naar 2.56/1.000 = 2.56 keer rond. Een verschil van 0.77 omdraaiing of een 270 graden.. Maar daarmee zijn we er nog niet.

In die 270 graden moeten de dog teeth uit het 3e tandwiel komen, en in het 4de kunnen schuiven. Ze kunnen pas uit het 3e beginnen te schuiven als je de tanden ontlast hebt door gas terug te nemen. En ze kunnen pas weer belast worden wanneer ze al redelijk ver in het 4de zitten. Dus neem even 90 graden voor uitschuiven, 90 graden om het 4de te vinden, en 90 graden voor inschuiven(= 270 totaal)

Typisch heb je 3 dog teeth per tandwiel, met drie grote gaten waar die inpassen. Dus op een schakeling heb je of het geluk dat de dogs mooi ommiddelijk in de beschikbare gaten vallen, of pech en ze vallen tegen een 'spaak' en moeten even wachten. Als ze tegen een spaak vallen, dan kan het zijn dat je 90 graden verdraaing nodig hebt voordat ze in de eerst volgen gaten kunnen vallen.

En dan nog je doet dit niet helmaal zelf. je voet draait de schakel as (selector drum) die de dogteeth doet ontkoppelen, maar dan is het de veer op de schakelas die de dog teeth in het volgende tandwiel drukt. Of je nu de koppeling gebruikt of niet. Dus schakelvorken verbuigen doe je tijdens het uitschuiven door lomp tegen de schakelpoot te stampen, terwijl de dogs/tandwielen nog volbelast zijn

De quickshifter gebruikt de onsteking om vermogen te verminderen. Dus in dit voorbeeld draait de krukas 5 maal in 50ms. Heb je een twee cylinder met quickshifter, en schakel je net na een onsteking, dan heeft die dus al 10 miliseconden nodig voordat die kan reageren. Net zoals gas terugnemen, maar dat gaat nog iets langzamer vanwege nog aanwezige mengsel tussen gasklep en inlaatklep

Ik zal wel iets overzien hebben, maar zo werkt het grotendeels (denk ik). Als ik het fout heb, dan graag commentaar.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon de koppeling gebruiken. Toen ik nog een quickshifter had, moest ik na elke rit de ketting stellen. Als ik de koppeling gebruikte gebeurde dat niet.

Dan ben ik heel benieuwd op welke motor dat was of had je je quickshifter beter af moeten (laten) stellen denk ik, Op mijn fiets heb ik buiten de normale slijtage en dus stellen van de ketting met het gebruik van de quickshifter nooit de ketting hoeven stellen.
 
Dan ben ik heel benieuwd op welke motor dat was of had je je quickshifter beter af moeten (laten) stellen denk ik, Op mijn fiets heb ik buiten de normale slijtage en dus stellen van de ketting met het gebruik van de quickshifter nooit de ketting hoeven stellen.
Een Triumph Street Triple met de originele quickshifter, die kun je niet afstellen.
 
De klappen in de bak en op krukas vallen zoals gezegd enorm mee als je het goed doet.
.
.
.
.
Als ik het fout heb, dan graag commentaar.

fout weet ik niet, maar het nut van je gehele berekening ontgaat me, vermits je het enkel over tijd hebt, terwijl het zou moeten gaan over krachten.
 
Jawa heeft vanaf de jaren '50 halfautomaatjes in hun motoren. Ze hebben ook een dergelijk systeem ontwikkelt voor Honda destijds..
Zijn er nog recente motoren met een dergelijk systeem?
Yamaha FJR AS, iedere Honda met DCT of .................... een scooter :P
 
Ook met een auto kun je zonder koppeling schakelen; met een beetje gevoel voor de techniek gaat dat makkelijk.
Ooit een escort met gebroken koppelingskabel naar huis gereden. Voor een stoplicht in zijn vrij zetten. Bij stilstand motor af en in zijn 1. Bij groen beetje gas en starten en je je rijdt weer. Niet aan te raden in de file :+

De koppelingskabel zelf, of de kunststof heugel waar de kabel aan vast zit?
 
Tips om het te oefenen? Gewoon het gas een klein beetje dicht en rustig de pook omhoog drukken. Gewoon een kwestie van doen. Motor rijden is nog altijd een praktisch iets.
Ik doe niet anders op mijn crossmotor. Na een tijdje is het automatisme. Ik heb weleens ooit gehad dat ik de timing fout had en dan knarst het inderdaad een beetje maar dat is maar 1 keer op de zoveel duizend keren dat je schakelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan