Schadevrije jaren verdwenen

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Hallo allemaal,

Vorige maand reed ik tussen de file en raakte ik de achterbumper van een auto met mn laars toen ik tussen de auto's heen wilde gaan. Mijn schuld dus. Er is lakschade bij de achterbumper.
Schadeformulier ingevuld en ik ben de schuldige. Helemaal akkoord hiermee.

Totaal los hiervan is mijn motor 2 weken later total loss gereden door een auto die achterop klapte. Ik heb daar het bedrag al van ontvangen.

Probleem:
Ik ben van plan om een nieuwe motor aan te schaffen, voor de zekerheid ging ik even contact opnemen met de tussenpersoon. Hij zegt dat ik die motor niet kan verzekeren omdat ik -4 schadevrije jaren zou hebben volgens het systeem. -O-

Het rare is dat ik 10 jaar mijn autorijbewijs heb en 10 jaar 0 schades heb veroorzaakt, noch geclaimed. Ik heb mijn motorrijbewijs al 6 jaar en sinds dag 1 doe ik mijn woon werk verkeer ermee. Nu na 6 jaar mijn eerste schade veroorzaakt en zit ik meteen op -4. Volgens de tussenpersoon geeft het systeem aan dat ik met mijn vorige motor op 1 schadevrije jaar zat.
De nota wordt inmiddels opgevraagd van de schade zodat ik misschien het bedrag uit mijn eigen zak kan betalen. Ik schat dat de schade zeker minder dan 1000 euro is.

Foto schade:
Hoe kan dit? Het is toch vreemd dat ik na zo n lullige schade opeens totaal onverzekerbaar ben?
 
Laatst bewerkt:
Tja, lang leve verzekeringsmaatschappijen. Hier noemen ze dat laaielichters! Zou toch even contact opnemen met de maatschappij zelf en de historie van je opgebouwde jaren schriftelijk opvragen. Maar zal me ook niet verbazen dat je met 6 opgebouwde schadevrije jaren op min uitkomt, bij het melden van 1 louzy schade.
 
Laatst bewerkt:
Je bent wel verzekerbaar, maar niet bij hun....
Verzekeraars willen alleen het risico gedekt hebben..
Met -4 betekend dat (veel) meer premie en maar een beperkt aantal verzekeraars :-(
 
Ja dat heb ik meer gehoord.
Sinds 2016 word je per gemelde schade 5 jaar terug gezet als je pech hebt.
Het maakt dus niet uit of het je schuld is of niet dit is afhankelijk per geval en verzekering.
6 jaar min 10 is -4.
Gaat een verzekering voor brokkenpiloten worden met hoge premie en een jaar vooruit betalen ben ik bang.
 
Het beste is om die lakschade aan de achterbumper van de auto zelf te betalen, zou hou je je schadevrije jaren.

Dat was ook zo geweest als je motor daarna niet total loss werd gereden en je nu een nieuwe koopt. Kleine schades kun je beter zelf betalen ipv claimen.
 
Ironische was dat ik expliciet voor de premieberekening vroeg dat ik geen all risk wil op die nieuwe motor vanwege dit soort geneuzel.
 
Laatst bewerkt:
Is de schade al geclaimd bij de verzekering?

Anders ervoor kiezen dit alsnog niet via de verzekering te regelen en \ of te annuleren.

Dat je terug wordt gezet is niet vreemd tenzij je een no claim bescherming hebt ofzo.

Mij is onlangs uitgelegd dat er niet wordt gekeken naar de hoogte van het bedrag van de schade. Je wordt per claim beoordeeld of dat nu 1000 euro of 5000 euro is. Claim je dan ga je er op achteruit.
 
Laatst bewerkt:
Heb begrepen dat de zaak nog in behandeling was. Ik dacht ooh stelt niets voor, dan gaat er maar 2 jaartjes van de 6 vanaf ofzo. Niet dus.

Hoe doen al die brokkenpiloten het dan?
 
Is de schade al geclaimd bij de verzekering?

Anders ervoor kiezen dit alsnog niet via de verzekering te regelen en \ of te annuleren.

Dat je terug wordt gezet is niet vreemd tenzij je een no claim bescherming hebt ofzo.

Mij is onlangs uitgelegd dat er niet wordt gekeken naar de hoogte van het bedrag van de schade. Je wordt per claim beoordeeld of dat nu 1000 euro of 5000 euro is. Claim je dan ga je er op achteruit.

En als je wel een no claim beschermer hebt, is de premie weer navenant hoger. Dus uiteindelijk betaal je het toch zelf.
 
10 jaar een rijbewijs hebben is niet bepalend voor de opbouw van jouw schadevrije jaren.

Een verzekering op jouw eigen naam hebben en dan geen schade claimen die van invloed is op jouw schadevrije jaren, dat is wel bepalend.

Jouw verzekeringsadviseur gaat toch voor jou uitzoeken hoe het zit neem ik aan?
daar heb je hem namelijk voor.

succes :)
 
Toen ze op mijn achterbumper hadden gezeten 2 jaar terug moest het plastic gelast worden en opnieuw gespoten gaven ze 650euro voor op bij de schadeboer. Dus als je het nog zelf kunt regelen
 
10 jaar een rijbewijs hebben is niet bepalend voor de opbouw van jouw schadevrije jaren.

Een verzekering op jouw eigen naam hebben en dan geen schade claimen die van invloed is op jouw schadevrije jaren, dat is wel bepalend.

Jouw verzekeringsadviseur gaat toch voor jou uitzoeken hoe het zit neem ik aan?
daar heb je hem namelijk voor.

succes :)
Het zijn 10 schadevrije jaren met de auto(altijd een auto op naam gehad) en 6 schadevrije jaren op de motor. Het systeem ligt er dus uit natuurlijk dus die informatie was niet opvraagbaar.

Heb even zitten graven in mijn administratie thuis en heb de polisblad van mijn ex GSX-R gevonden uit 2017. Daarop staat dat ik nog 5 schadevrije jaren heb.

Volgens mij is er iets niet helemaal goed gegaan toen ik mijn ZX-10R ging aanschaffen omdat de GSX-R nog 2 maanden erbij had staan.

Beste schade trouwens als je dat alleen met je laars hebt geraakt..
Klopt. Ik hoopte dat het weg te poetsen was maar niet dus :P

Toen ze op mijn achterbumper hadden gezeten 2 jaar terug moest het plastic gelast worden en opnieuw gespoten gaven ze 650euro voor op bij de schadeboer. Dus als je het nog zelf kunt regelen
Ben benieuwd wat de schadepost is. Dit lijkt op simpel spuitwerk en heel misschien nog op te lossen met spot repair. Zoals je al aangeeft is dat een bedrag rond de 650.
 
't is vrij simpel:

no-claimkorting bouw je op per polis
schadevrije jaren bouw je op per kenteken.

in geval je 2 kentekens op 1 polis hebt, krijg je over beide kentekens wel dezelfde premiekorting, maar niet hetzelfde aantal schadevrije jaren.
 
Lijkt me niet te kloppen toch?

De schade met de autobumper was jouw fout. Dat kost je terecht no-claim.
Maar de schade 2 weken later waarbij je motor total loss gereden werd, lijkt me de schuld van de tegenpartij? Dan zou dat jou toch niets mogen kosten aan no-claim/schadevrije jaren?

10 jaar terugval voor 1 enkele schade lijkt me ietwat veel?
 
Probeer er met de auto-eigenaar uit te komen om het op jouw kosten te laten repareren, zonder verzekering.

Spot repair zou een redelijk betaalbare oplossing kunnen zijn.
 
lijkt me de schuld van de tegenpartij? Dan zou dat jou toch niets mogen kosten aan no-claim/schadevrije jaren?

Jawel dat heeft Rutte 2 besloten |(
Schade is schade en dat heeft niets met schuldvraag te maken.
Niet alle verzekeraars gaan er zo mee om en dit is echt iets voor het gezegde: lees de kleine lettertjes.
 
Ja dat heb ik meer gehoord.
Sinds 2016 word je per gemelde schade 5 jaar terug gezet als je pech hebt.
Het maakt dus niet uit of het je schuld is of niet dit is afhankelijk per geval en verzekering.
6 jaar min 10 is -4.
Gaat een verzekering voor brokkenpiloten worden met hoge premie en een jaar vooruit betalen ben ik bang.

Onzin, geen schuld is geen verlies schadevrije jaren.

Per polis bouw je schadevrije jaren op. Een verzekerinfsmaatschappij is vrij om jou schadevrije jaren te gebruiken op meerdere polissen. Je kunt dus 1 potje hebben met schadevrije jaren op meerdere polissen alleen is het dan soms wel dat als je schade rijd met een voertuig dat je ander verzekerd object ook duurder gaat worden.

Indien je een polis royeert ( beeindigd ) is de maatschappij verplicht je opgebouwde schadevrije jaren te melden/ “parkeren” in het zogeheten roy-data. Deze kan je dus “opnemen” bij het aangaan van een nieuwe polis. Roy data bewaart deze “potjes/registraties” 18 maanden.
 
Zie er niet uit als extreem dure schade.
Ben wel bang dat ook al wil je het zelf gaan betalen je je schade vrije jaren niet meer terug krijgt.
Gemeld is gemeld en daar gaan ze gegarandeerd moeilijk over doen, best kans dat ze het als poging tot fraude gaan bestempelen.

Fraude is het zeker niet. Schadevrije jaren zijn gekoppeld aan geclaimde en uitgekeerde schade. Er zijn zelfs verzekeraars die pro-actief voorstellen voorstellen een betrekkelijk kleine schade terug te betalen aan de verzekeraar omdat je op lange termijn aan no-claim terugval meer kwijt bent dan wanneer je de schade zelf betaalt.
 
Het zijn 10 schadevrije jaren met de auto(altijd een auto op naam gehad) en 6 schadevrije jaren op de motor. Het systeem ligt er dus uit natuurlijk dus die informatie was niet opvraagbaar.

Heb even zitten graven in mijn administratie thuis en heb de polisblad van mijn ex GSX-R gevonden uit 2017. Daarop staat dat ik nog 5 schadevrije jaren heb.

Volgens mij is er iets niet helemaal goed gegaan toen ik mijn ZX-10R ging aanschaffen omdat de GSX-R nog 2 maanden erbij had staan.Klopt. Ik hoopte dat het weg te poetsen was maar niet dus :PBen benieuwd wat de schadepost is. Dit lijkt op simpel spuitwerk en heel misschien nog op te lossen met spot repair. Zoals je al aangeeft is dat een bedrag rond de 650.

Ja. Dan ben je dus bij je ZX-10R opnieuw op nul begonnen met je schadevrije jaren (want niks in roydata), daarna heb je je GSX-R polis beëindigd en zijn die schadevrije jaren in roydata gepleurd, en na X periode (ik meen 18 maanden) zijn die weer vervallen. Je had eigenlijk na het verkopen van je GSX-R je verzekeraar moeten bellen dat je de schadevrije jaren opbouw daarvan wilde gebruiken voor je ZX-10R.

Schadevrije jaren gaan per voertuig, niet voor jou als persoon (gek genoeg). Bij het opzeggen van de verzekering worden de schadevrije jaren van die polis in roydata gegooid, waar een volgende verzekeraar ze vervolgens weer uit plukt.
 
Fraude is het zeker niet. Schadevrije jaren zijn gekoppeld aan geclaimde en uitgekeerde schade. Er zijn zelfs verzekeraars die pro-actief voorstellen voorstellen een betrekkelijk kleine schade terug te betalen aan de verzekeraar omdat je op lange termijn aan no-claim terugval meer kwijt bent dan wanneer je de schade zelf betaalt.

:^

Schade schat ik trouwens op €700 incl. btw
 
Dat hele no-claim systeem zou bij wet verboden moeten worden, per direct!!! Verzekeraars en banken, oplichters van de ergste soort, met toestemming van Den Haag... :r :r :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan