Route Eindhoven - Zwitseland/Milaan

Floris97

Rookie
7 nov 2018
12
0
Hallo!

Ik wil komende zomer voor het eerst een echt lange tourrit maken, en omdat ik familie heb wonen in Zwitserland leek het mij leuk om op mijn motor naar Zwitserland te rijden.
Eindbestemming Locarno in Zwitserland, of Milaan in Italië. (Dit is een klein stukje verder dus ook geen probleem :)).
De duur van de rit maakt niet uit, ik heb de tijd dus als er routes zijn die aan te raden zijn, alles is welkom!
Nu was mijn vraag: Heeft iemand ervaring met deze route of een deel ervan?

Ik wil uiteraard mijn eigen route rijden maar ervaring van anderen zou erg fijn zijn. Absolute routes/wegen die ik moet volgen of juist moet vermijden?
Elke tip en ervaring zou fijn zijn :)
Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Het is maar helemaal de vraag wat je precies wilt.

Met een paar uurtjes ben je in Basel, dan effe Zwits door en dan kom je vanzelf in Locarno. (denk in CH om de flitsers!)
Wanneer je 's morgens op tijd vertrekt ben je met het middaguur op je bestemming. Hoewel.....................??
Als je door de Gotthardt-tunnel wil dan is in hoogseizoen grote kans dat er tot wel 50km file voor de ingang staat.
Dus wordt dat dan km's lang tussen de stilstaande auto's filteren. (wat in Zwits eigenlijk niet mag)

Je kan er ook meerdere dagen over doen. Als je Geleen voorbij bent pak je de eerste afslag richting de heuvels.
Neem een gedetailleerde kaart en maak een route door alle gebieden waar maar een beetje heuvels, bergjes en bergen zijn.
Leuke gebieden om doorheen te rijden: Z.Limburg, Ardennen, Eiffel, Pfalz, Vogezen, Schwarzwald en verder in Zwitserland bergen everywhere.
Wel alle bergen rijden alleen met mooi weer. Bij regen pak ik net zo lief de Autobahn. Met slecht weer heb je (eeeh......ik dus) niets te zoeken op de cols.

Ticino (Locarno/ Lugano) is prachtig. Bij Milaan is het mooiste voor de motor wel weer voorbij............
 
Misschien moet je iets meer achtergrond info geven; reis je alleen, hoe lang wil je er minimaal/ maximaal over doen, ga je kamperen, B&B of hotel, alles binnendoor of ook stukken snelweg, sight-seeing of alleen rijden?

:]
Tip: rijdt alles binnendoor. Dat is het leukste, het mooiste en dan zie je het meeste. Zowel heen als terug.
:]

(Niet luisteren naar mensen die zeggen dat je het eerste en laaste stuk snelweg moet rijden: die hebben er niets van begrepen! *D )

Zelf zou ik denken:
Heen: Eiffel, Zwarte Woud, Zwitserland, Locarno, Lugano, Milano
Terug: Milano, Turijn, Briancon, Jura, Vogezen, Luxemburg, Eiffel, Thuis. (Met een boog om België heen dus, ook al woon je in EHV.)

Vaak die kant uit geweest, altijd 100% voltreffer.
Ik heb een aantal prachtige routes, die je zo mag hebben, als je me PB-t. Alles binnendoor.
 
Bedankt voor de reacties! wat achtergrond info:
- Waarschijnlijk alleen, zou een maatje mee kunnen rijden maar ga er niet van uit.
- Minimum 2 dagen, maximum 4 dagen.
- Slaapplek zal waarschijnlijk hotel/B&B etc worden
- Het liefst alleen binnendoor, omdat ik meer sight-seeing wil doen en snelweg gewoon niet leuk/fijn vind om te rijden op de motor.
- Gotthardtunnel wil ik het liefst vermijden, door de drukte en omdat ik dit stuk met de auto al niet leuk vind ;)
 
Ik zou tot Luik de snelweg nemen, dan afzakken via de Ardennen, Luxemburg en zo vervolgen tot sjengen. Van daruit omlaag via de Vogezen en iets onder Straatsburg richting het zwarte woud, B500 en zo omlaag naar Zwitserland.
 
Pimaat: routes met uitleg in je mail! (Met een paar sfeer foto's erbij. Ik fotografeer nooit zoveel onderweg, dus de foto's zijn niet maatgevend.
@Floris97: stuur me even een PB met een mailadres, dan stuur ik je eea op.

En zoals gezegd: oneens met David_ZZR; gewoon lekker alles binnendoor. Maar goed; dat is ieder voor zich.
 
Niet luisteren naar mensen die zeggen dat je het eerste en laatste stuk snelweg moet rijden: die hebben er niets van begrepen! *D ....................Alles binnendoor.
Dat werkt niet altijd zo..................:P
Ik reed langs de Noord-Spaanse kust (stuk van Camino) met allemaal baaien, bergjes, bochten en vissersdorpen.
Omhoog-omlaag omhoog-omlaag... prachtig-prachtig!! Helaas 50km snelweg bleek dubbele afstand langs de kust.
Het schoot absoluut niet op, de tijd vloog voorbij. Niks erg, want het was daar wel super genieten.:t

Toch heb je soms een doel voor het eind van de dag. Dus uiteindelijk toch de snelweg opgedraaid om gewenste bestemming te bereiken.;(
 
Joh, ik maak maar een geintje he! Als iemand snelweg wil/moet rijden, moet ie dat vooral doen .
Alleen doe ik het zelden of nooit. :]

En toegegeven; afgelopen jaar, komend uit Italie hebben mijn maat en ik ook besloten om vanaf Luxemburg de (oer en oer en oer saaie :r) Ardennen snelweg te pakken en zo nog op tijd thuis te zijn voor het verjaardagsfeest van mijn jongste zoon.

Niets menselijks is mij dus vreemd. :Y
 
Ik doe normaal zelf ook altijd wel alles tussendoor (zekerop de Vespa) maar in NL pak ik (op de strom) gewoon de snelweg want in NL rijden daar is geen zak aan in het drukke verkeer hier. Snelweg tot Luik of Namen en dan binnendoor, even anderhalf uur doorzitten is dat voor mij en dan zit je gelijk in leuk gebied. Ideaal als je een dagje Luxemburg wil doen. Geheel binnendoor lukt dat niet maar als je het eerste en laatste anderhalf uur van de dag even doorzit kun je wel daar een mooi rondje rijden en zit je voor dagtochtjes niet gebonden aan het eeuwige saaie Nederland.
En kom je vanuit Italië terug zoals Monster hierboven schrijft dan ruik je je eigen nest en ga je echt niet voor de lol nog door Limburg heen tuffen als je al dat moois gezien hebt dan wil je naar huis.
 
Dat laatste klopt wel.....................
Eenmaal terug in NL, zeker na veel mooie bergen, de snelste weg naar huis.
Nadat ik dit jaar terugkwam van de RDGA en vele andere heuvel/ berggebieden met oa de Ardennen stak ik de grens van NL over bij Slenaken.
Daarna rechtdoor naar de N278 Vaals-Maastricht en via deze weg rechtstreeks naar de A2. Op de snelweg met 1 1/2h weer thuis.
 
Dag @Froris97,
Naar CH in een paar dagen?Ik weet niet waar je in NL woont maar hier een route zonder snelweg : Maastricht / Luik / Luemburg ga hier overnachten (Camping Le Moulin in Heider-scheidergrund een echte Motor Camping en goed eten) anderedag Verder naar Bridel / Metz / St.Die / Colmar (stad om te bekijken) Basel / Liestal / Balsthal / Olten / Zofingen /Sursee /Luzern rij langs de linker oever van het Viewaltstättersee naar Brunnen / Altdorf / Airolo / Bellinzona / Locarno /Chiasso / Milano.
Dit is alles zonder snelweg te doen in +/- 3à4 dagen, veel plezier bij het kaartlezen etc. en natuurlijk ook op de Motor !
Nog dit: @mean-machine , hoe kom je er in Godsnaam bij dat je in een "paar uurtjes" in Basel bent,ik doe er minimaal acht uur over incl.een paar stops.
 
Venlo-Basel is 565km
Gemiddeld 140, dat wordt dus 4 uurtjes.:]
Oke je hebt ook hier en daar een Baustelle, en je moet effe tanken. Jij je zin 5 uurtjes.
 
Ik zou direct in 8u naar Basel rijden en veeeeeel langer rond de Furkapas en omgeving verblijven. (Mits droog weer daar). Of iig pas bij de Schwarzwaltklinik van der Autobahn afgaan.
Kom immers vaker in de Eifel en Luxemburg. Minder vaak in de Alpen.
 
T,ja @mean-machine , gemiddeld 140km/h plus nog een paar stopjes is 150/160 km/h of meer op de Tacho (ooooh wat een lol) . Wierden / Basel is 710km,ik rijdt deze route sinds 1973 van de vorige eeuw, in de seventies redde je dat in +/- zes uur,er was veel minder verkeer als nu, ofschoon mijn motor het niet zo prettig vond en ik als berijder ook niet.
Trotzdem @mean machine , ride safe ! groet Thunderbolt.
 
Ik zou ongeveer doen wat David_ZZR aanraadt: onder Luik van de snelweg af, door de Ardennen naar Luxemburg, daar de N10 nemen langs Vianden, dan naar Beaufort, langs de Schiessentümpel, doorsteken naar de Vogezen (rijd bijv. de Route des Crêtes) en pas bij Basel CH inrijden. Daar alles binnendoor (vignet), zeker Süstenpas, Grimselpas, Furkapas, oude Gotthardpas meenemen en dan naar Lugano. Zoiets....
 
Ga komende zomer naar Toscane op de motor en wil hoofdzakelijk binnendoor.

Via de snelweg zsm richting Aken om daar de B258 te pakken naar Cochem.
Vanaf daar binnendoor naar Baden-Baden rijden, waar ik de B500 wil volgen.

Vanwege de flitskasten wil ik eigenlijk Zwitserland vermijden en via Oostenrijk naar Italië te rijden.
 
@Thunderbolt
Voor veel mensen begint de vakantie als ze de straat uit rijden.
Voor mij is dat vaak pas als ik aankom in vakantie-gebied. Dat kan ook bijv. Drenthe zijn, zoals komend voorjaar.

Soms heb je weinig tijd en het enige wat dan telt is om er zo snel mogelijk te komen. Als je een week weggaat naar de Alpen is het jammer daarvan 2 dgn te spenderen om er te komen en terug ook weer 2 dgn. Alle reistijd zie ik dan als verloren tijd. Liefst pak ik in de middag al de eerste echte col.

Als je meer tijd hebt kan het heel leuk zijn om overal binnendoor te rijden. Want ook Schwarzwald, Vogezen, Pfalz en Eiffel zijn heel leuk om binnendoor te doen.
Ik kan je melden dat ik afgelopen zomer vanaf de Bodensee er 4 dgn over heb gedaan om weer in NL te komen. (als moet kan ook in enkele uren)
Alle gebieden, zoals net genoemd, heb ik toen doorkruist. Het was goed weer, mooie uitzichten, goede terrasjes; Ik heb er zeker van genoten!
In NL alles weer routine en daarom vanaf de grens direct weer de snelweg gepakt. Binnenwegen hier zijn me wel bekend of ik doe 't nog wel eens met een weekend-tochtje.
 
Ga komende zomer naar Toscane op de motor en wil hoofdzakelijk binnendoor.

Via de snelweg zsm richting Aken om daar de B258 te pakken naar Cochem.
Vanaf daar binnendoor naar Baden-Baden rijden, waar ik de B500 wil volgen.

Vanwege de flitskasten wil ik eigenlijk Zwitserland vermijden en via Oostenrijk naar Italië te rijden.
Jammer naar Toscane.;( Daar wil nu juist iedereen naar toe. Net ietsje verder zijn Umbrië en Marche, imho voor de motor echt wel mooier.

Zwitserland over snelweg is best wel te doen. Oke, houd je snelheid in de gaten.
Ook in Oostenrijk heb ik kasten zien staan. Alleen het tarief is iets minder heftig.
Maar oke, ik had in Zwits op een goed moment wel kramp in de rechter hand om het gas in bedwang te moeten houden.

Afgelopen zomer ook de B500 gereden. Als je daar eens vrij baan zou hebben.:]
Op zich een prachtige weg, maar helaas zijn er 100.000 anderen die dat ook vinden.:t (die rijden dus allemaal in de weg :X)
 
Dank voor alle berichten! Heb ondertussen al een goed idee hoe ik wil gaan rijden en hoelang ik hierover kan doen.
Het wordt mijn eerste echt lange rit dus bedankt voor alle info + slaapplekken enz. :)
 
Hallo!

Ik wil komende zomer voor het eerst een echt lange tourrit maken, en omdat ik familie heb wonen in Zwitserland leek het mij leuk om op mijn motor naar Zwitserland te rijden.
Eindbestemming Locarno in Zwitserland, of Milaan in Italië. (Dit is een klein stukje verder dus ook geen probleem :)).
De duur van de rit maakt niet uit, ik heb de tijd dus als er routes zijn die aan te raden zijn, alles is welkom!
Nu was mijn vraag: Heeft iemand ervaring met deze route of een deel ervan?

Ik wil uiteraard mijn eigen route rijden maar ervaring van anderen zou erg fijn zijn. Absolute routes/wegen die ik moet volgen of juist moet vermijden?
Elke tip en ervaring zou fijn zijn :)
Alvast bedankt voor het meedenken!
Beste Floris,
 
Altijd de pas nemen en nooit de tunnel. Zeker me de motor !
Milaan is een mooie stad maar verder is er niks...helemaal niks. Rondom Milaan is een grote sobere kale vlakte.
Als je niet voor de dolomieten kiest, neem dan de Appenijnen (vooral tussen Terni en L'Aquila). Daar kun je uren aan een stuk kronkelwegen rijden met fantastische natuur, dorpjes etc....
De familie zou ik dan als "tussendoortje" benutten :P
 
Laatst bewerkt:
Dank voor alle berichten! Heb ondertussen al een goed idee hoe ik wil gaan rijden en hoelang ik hierover kan doen.
Het wordt mijn eerste echt lange rit dus bedankt voor alle info + slaapplekken enz. :)

Zorg dat je wat klein gereedschap meeneemt en een bandenreparatie setje.
 
Altijd de pas nemen en nooit de tunnel. Zeker me de motor !
Milaan is een mooie stad maar verder is er niks...helemaal niks. Rondom Milaan is een grote sobere kale vlakte.
Als je niet voor de dolomieten kiest, neem dan de Appenijnen (vooral tussen Terni en L'Aquila).
Daar kun je uren aan een stuk kronkelwegen rijden met fantastische natuur, dorpjes etc....

De familie zou ik dan als "tussendoortje" benutten :P
Appenijnen :t

Milano komt van mi en plano en betekent zoiets als 'midden van de vlakte'.:/
Dus voor de motor is er weinig te beleven. Afgelopen zomer zelf ervaren. Gereden van Brescia naar Parma. Daarna ging 't gelukkig weer omhoog!
 
Terug
Bovenaan Onderaan