Route barée

De col de Madeleine was alleen open tussen 12 en 14 uur ofzo en na 16uur en in het weekend.gelukkig was ik daar op tijd en kon zo doorrijden..
 
Leuk om te lezen!
Veel plaatjes herkenbaar met veel bekende cols.
Voor mij uit verschillende vakanties, meer midden zomer en daarom voor mij meestal zonder sneeuw.

Mooie avonturen, behalve dan om de motor neer te leggen.
 
Dag 7:
Overzichtje:
Kilometers gereden: 803km
Vertrek: 7:50 uur, Pontarlier, Frankrijk
Aankomst: 21:00 uur, Eindhoven, Nederland
Overnachting: THUIS.. :P
Route GPX: My route app dag 7 + wat extra snelweg km's.

Terug onderweg naar de stal...
Natuurlijk ga ik van de week weer spijt krijgen dat ik niet gewoon mijn route heb aan gehouden en ook die laatste zaterdag volgens planning heb gereden.
Maar voor nu wil ik naar huis, niet in 1 streep maar gewoon de dag route van vandaag volgen. Is die onder de wielen door dan is het idee om te kijken hoe mijn pet staat. Of de rest ook nog binnendoor of dan de snelweg op.

full


Ik ben om een uurtje of kwart over 6 wakker en blijf nog ff in bed liggen, beetje surfen. En om eerlijk te zijn het is me te koud buiten de slaapzak.
Na wat gedraal sta ik toch maar op en pak mijn spullen in. Ik heb niets meer te eten bij me maar natuurlijk wel een bakkie koffie.
Rustig pak ik mijn zooi in, gooi mijn vuilnis weg, poets mijn tanden en klim net voor 8 op de motor.
De receptie van de camping is nog gesloten,net als toen ik aankwam gisteren avond.
Goedkoop nachtje zo dus. ;)

In het dorp stop ik bij een bakker en koop weer en stokje, croissantje, paar blikjes cola en een jus d'orange.
Het meisje achter de balie lacht erg vriendelijk naar me.. 8-)
Buiten zie ik mijn weerspiegeling in de ramen van haar winkel..
en ik twijfel meteen aan de vriendelijkheid van haar lach..:X B|

full


Dit dorp is wel echt tof, in de erg dun bevolkte heuvels ligt ineens dit dorp in een dalletje.
Goede sfeer, leuke straat met winkels, niet te klein, goede camping.
Deze ga ik onthouden.
Ik eet mijn croissant en drink mijn jus meteen buiten haar winkel op.
Mijn motor staat recht op een zebrapad die van de winkel oversteekt naar het ziekenhuis..
HHmm motorreizen maken een botte hork van je 8)7

Het ziet er goed uit, de lucht is mooi schoon en ondanks dat ik het best wel koud heb is het fijn om weer in het zadel te zitten.
Na een kwartiertje stop ik op een parkeerplaats om mijn vizier even schoon te maken.

full


Ik leg mijn helm op de grond en giet uit mijn waterfles wat water over het vizier. Met mijn hand maak ik het vizier schoon.
Bij gebrek aan beter werkt dat best wel okay.
Ineens staat er een vrachtwagenchauffeur naast me met een fles glassex en een keukenrol.
Ik had zijn truck wel zien staan, hij stond denk ik ff pauze te houden.
Hij helpt ff met mijn vizier schoonmaken, steekt zijn duim omhoog en loopt weer terug naar zijnn truck.
Toffe gast zeg, ik zie weer helder en klim weer op de Suzuki en rijd weer verder.

Mijn route volgt al een tijdje de zelfde weg, en wat on oplettend rijd ik zo langs een zijweg af waar ik in had gemoeten.
Ik keer en waar ik af moet slaan staat een of ander vreemd oud ding op een pleintje.

full


Het lijkt op een waterpomp ding.
Dus ik maak maar ff een selfie om naar mijn vriendin te sturen.
Het is fijn om van die doorgaande weg af te zijn want de koffie en jus moeten er uit.
Ik stop ff voor een plaspauze, en om mijn helm weer even af te doen.
De laatste dagen beginnen mijn oren steeds meer pijn te doen.

full


Ik rijd met dopjes op maat maar meestal na een paar dagen beginnen die wel te irriteren.
Maar nu gaat het wel iets verder dan irriteren, met de helm op doet het gewoon pijn. Shit.
Die schuimdopjes die ik gekocht hadden doen ondertussen ook net zo veel pijn, dat gaat hem dus niet worden.
net voor de vakantie heb ik een nieuwe bluetooth set gekocht voor in mijn helm.
Een Cardo freecom 4 met Jbl speakers, die een flink stuk dikker zijn dan de oude speakers die mijn dealextreme setje zaten.
Ik begin me af te vragen of die speakers niet gewoon tegen mijn oordoppen drukken.
Dat moet ik dus even op gaan lossen, beetje ruimte maken in het schuim achter de speakertjes.
Echter ben ik sinds mijn sneeuwschuiver avontuur mijn leatherman kwijt.
Opzoek naar een bouwmarkt dus om een stanleymesje te kopen dus.

Een paar km verder rijd ik een grotere versie van al die kleine dorpjes in en ik kijk goed rond voor een bouwmarkt.
Als ik het dorp weer uitrijd vind ik er eentje.
Ik zoek een goedkoop stanleymes uit en ga betalen.
Het blijkt een winkel voor bedrijven te zijn, of althans ik kanniet betalen zonder dat ze van alles in de computer in vult.
Mijn naam, adres, enz.
Voor een mesje van 4 euro..|(

full


Het wordt warmer dus ik stop ff om een trui uit te doen en ondertussen moet ik echt naar de wc.
Ik duik ergens de bossen in en als een echte bush man laat ik wat meststof achter.
I know, disgusting maar ja ook dat moet soms onderweg.:$

Een half uurtje later begin de ruimte die er nu schijnbaar is zich te wreken, ik krijg honger.
Ik stop op een grote p-plaats en smeer een stokje, drink wat en maak maar weer eens een selfie.

full


Het wordt langzaam aan drukker met motorrijders, het is ook een toffe route maar die drukte valt me wel op.
Ik zit in de Vogezen, ergens boven Colmar en rijd over de D48 en D42.
Ik had er nog nooit van gehoord maar ik denk bij de rijders die vaker hier komen het een bekende route is.
Aan de hoeveelheid motoren te zien is het in ieder geval hier erg bekend.

Ik weet niet meer precies waar maar ergens passer ik het zoveelste dorpje en zoals bij zoveel dorpjes hier stikt het van de rotondes.
De laatste rotonde rijd ik halfrond met een busje voor me, meteen na de rotonde is een grote parkeerplaats aan de rechterkant.
Met daarop denk ik wel 40 bmw motoren.
Net voordat het busje en ik er voorbij zijn draait 1 van de bmw's met zijn alarmlichten aan onze rijbaan op en houd het busje tegen.
Achter hem aan beginnen de rest 1 voor 1 te volgen, echter de rijder die aan de andere kant het verkeer moet tegen houden is niet zo heldhaftig.
Dus er komen nog een hoop auto's tussen door waardoor de al de weg op gereden bmw's "klem" komen te staan op onze rijbaan.
Dit slaat natuurlijk nergens op.. Wat een zooi.
Ten eerste ben je gewoon een stel aso's als je zo een grote groep perse bij elkaar wil houden in zo een drukke omgeving.
En al helemaal als je daarin zo ver gaat dat je verkeer gaat tegen houden.
Kom op man het is hier kei druk, wat een stel aso's.
Ik sta ondertussen naast het witte busje en ook die bestuurder is duidelijk geïrriteerd.
Als de groep senioren bijna zo ver is, rijd ik langs de eikel die voor me stond om ons tegen te houden en leer hem een paar Nederlandse woordjes. :( })
De held aan de andere kant leer ik een paar andere, kunnen ze elkaar misschien nog wat leren.
Wat een dombo's
Ter beeld vorming, het was daar ongeveer Valkenburg tijdens de kerstmarkt op steroïden keer 2.
Zo druk was het er. Dan ben je echt wereld vreemd als je zo een grote groep bij elkaar denkt te kunnen houden.

Ik rijd (iets minder rustig) weer een paar kilometer verder.
Ondertussen is het helaas wel weer een flink stuk kouder geworden dus ik top ff om mijn trui weer aan te doen.

full


Het is hier wel tof maar dus niet op vrijdag na Hemelvaart. Volgens mij moet je hier gewoon op een willekeurige doordeweekse dag komen rijden.
Erg leuke bochtjes, flink wat terrassen, ik denk dat je je hier wel een paar dagen kan vermaken.

full


Eenmaal de drukte uit stop ik in een volgend dorp, ga er ff bij zitten en smeer een stokje.

full


full


Mijn route brengt me over de Col de Fouchy, mag nauwelijks een col heten maar er zitten wel een paar leuke haarspeldjes in.
Ik maak er maar ff een foto van om te locatie te onthouden.

full


Mijn route brengt me nog via allerlei kleine weggetje in de buurt van Strasbourg.
Ik heb het wel gehad met al die slinger weggetjes dus ik stop even en klik "huis" aan in de navi.
Okay nog 480 km of zo iets te gaan.. oei.
Ik heb geen zin in die lange Duitse snelwegen dus ik volg nog even eigenwijs de borden richting Nancy en Metz.
Ik vermijd de tolweg en hobbel zo ff een half uurtje door.
Dat gaat hem ook niet worden, dus ik draai uit eindelijk toch ergens de snelweg op en ga er voor zitten.
De heen weg had me geleerd dat ik niet te lang stil moet blijven zitten dus ik stop gewoon veel vaker.
Loop dan een rondje om de motor, drink wat, eet wat en klim er weer op.
Er zijn veel weg werkzaamheden maar ik had de snelheid toch al niet veel hoger dan 100/110 dus heel veel maakt het me niet uit.

Dit gaat wel goed zo, ergens halverwege Luxemburg aan de Duitse kant begint het benzine metertje weer te etteren, eerste tankstop is net voor Luik.
Dat moet wel lukken, ik trek het gas goed open en blaas ff de vouwen uit mij broek.
Ik gooi de tank vol en ondanks dat ik barst van de honger duik ik niet de winkel in maar druk nog ff door naar de Mac net voor Maastricht.

full


Daar gooi ik mijn tank vol en klim nog 1 keer in het zadel voor het laatste stuk terug naar de stal.

full


Om een uurtje of 9 rijd ik mijn tuinpaadje op.
Ik ben nog heel en met wat schrammen kan ik het zelfde zeggen over de Suzuki.
Wat een tof reis apparaat is dit zeg.
Maar toch heb ik mijn Vespa gemist, kan mijn vinger er niet opleggen waarom.

Dit was echt een toffe reis.
3474 km gereden in 7 dagen, 1 keer een flinke bui op mijn kop gehad tijdens het rijden.
Hele toffe weggetje gereden, gave dingen gezien.
Echter de volgende trip ga ik niet zo aanpakken.
Als ik alleen onderweg ben ga ik voor het rijden maar op een gegeven moment was het wel veel.
Ik had me zelf geen ruimte gelaten om ergens even rustig aan te doen, om gewoon eens een uur in het gras te gaan liggen.
Volgende keer denk ik dat ik niet meer zo een "rond reis" ga plannen maar misschien meerdere nachten op 1 plek blijf.
Dan van daar uit routes rijd.
En de Vespa.. tja de volgende rit wil ik toch echt weer eens met de Vespa door de bergen rijden.

Thanks voor het volgen en commentaar geven op mijn verslag, tot de volgende trip.:W
 
Laatst bewerkt:
De col de Madeleine was alleen open tussen 12 en 14 uur ofzo en na 16uur en in het weekend.gelukkig was ik daar op tijd en kon zo doorrijden..

Misschien wegens wegwerkzaamheden of een wazige wielertoer, want de Madeleine is normaal gesproken gewoon altijd open. Ben er al talloze keren overheen geweest, en altijd gewoon open.
 
Top. Heb ervan genoten.
Trouwens, neem me ook steeds voor om het de volgende keer rustiger aan te doen. Lukt me op de een of andere manier niet.
 
Bedankt voor het delen!
Ik herken veel, en dan bedoel ik niet alleen de omgeving. Croissantje op een dorpspleintje, bakkie zetten onderweg omdat je daar gewoon zin in hebt op dat moment, zo'n vrachtwagenchauffeur die effe komt helpen om je vizier schoon te maken, dat zijn voor mij de kleine dingen die het hem doen. En op sommige momenten voel je je gewoon effe kut, dat hoort er ook bij. En wat rustiger aan doen kost me ook altijd wat moeite, duurt meestal wel een paar dagen voor ik daaraan toegeef. Zal wel met onze gehaaste westerse levensstijl te maken hebben.
 
Mooi verslag weer! Ik ben zelf een paar dagen naar Luxemburg geweest en moest mezelf dwingen om wat rust te nemen. Maw heel herkenbaar wat je omschrijft. Bedankt voor het delen!👍
 
Super goed verhaal! Alsof je er zelf bij bent.
Wat leuk dat je de volgende keer weer eens met de Vespa gaat.
De motorscoot geeft mij toch meer rust, omdat je gewoon niet kan scheuren.
 
Ik ben een keer of 4, kan ook 5 keer zijn, met het gezin in de provence (castellane) geweest. Iedere keer als ik die plaats in rijd voel ik me een soort van thuis. Staat hoog op de bucketlist om daar twee weken rond te rijden met de motor. Stuk van Castellane naar Grass (eigenlijk de N85 vanaf Digne al) is ook zo'n mooie weg. Ik zie ook dat je bij "gorges van de rode rotsen", waaronder Daluis, bent geweest. Prachtig stuk rijden langs die donkerrode rotsen. Hele mercantour ook nog eens door - wauw :t :}

Hoe heb je de hotelletjes geregeld? Gewoon niet? Of puur en alleen maar je tentje gebruikt?

Oh - en dat toffe dorpje in volgens mij Entreveaux. Ben daar binnen geweest bij die citadel, fort-achtige ding. Echt mooi.
Heelijk verhaal. Waren die off-road wegen een beetje begaanbaar of normale tourmachines a la een K1600 :D

Net voordat het busje en ik er voorbij zijn draait 1 van de bmw's met zijn alarmlichten aan onze rijbaan op en houd het busje tegen.
Achter hem aan beginnen de rest 1 voor 1 te volgen, echter de rijder die aan de andere kant het verkeer moet tegen houden is niet zo heldhaftig.
Dus er komen nog een hoop auto's tussen door waardoor de al de weg op gereden bmw's "klem" komen te staan op onze rijbaan.
Dit slaat natuurlijk nergens op.. Wat een zooi.
Ten eerste ben je gewoon een stel aso's als je zo een grote groep perse bij elkaar wil houden in zo een drukke omgeving.
En al helemaal als je daarin zo ver gaat dat je verkeer gaat tegen houden.
Kom op man het is hier kei druk, wat een stel aso's.

Vast GS rijders.. raar volk.. Krijg spontaan plaatvervangende irritaties ;) -
(ja ik heb bijna 10 jaar op een gs gereden :-) )
 
Laatst bewerkt:
En eigenlijk zijn alleen mijn slaapmatje en handdoek van de Decathlon.. :P


Toevallig zag ik laatst ook bij MotorAvonturist een tent testje van een Decathlon tentje.. dan gaat het kriebelen.. Heb nu alleen een pop-up tent, maar als je die op je rug bindt en gaat motorrijden, stijg je een beetje op denk ik. Ik geloof dat ik alleen niet zo snel in m'n uppie een rondje zou gaan doen.
 
Hoe heb je de hotelletjes geregeld? Gewoon niet? Of puur en alleen maar je tentje gebruikt?

. Waren die off-road wegen een beetje begaanbaar of normale tourmachines a la een K1600 :D



Vast GS rijders.. raar volk.. Krijg spontaan plaatvervangende irritaties ;) -
(ja ik heb bijna 10 jaar op een gs gereden :-) )
Ik heb alleen maar gekampeerd, niks besproken, wel van te voren met het maken van de route meteen de campings "gezocht".
De dag routes had ik dus zo gemaakt dat deze bij een camping eindige.

Een K1600 is denk ik wel wat zwaar voor de col de Parpallion. Maar ja wie niet waagt door wint ook niet :P
Toevallig zag ik laatst ook bij MotorAvonturist een tent testje van een Decathlon tentje.. dan gaat het kriebelen.. Heb nu alleen een pop-up tent, maar als je die op je rug bindt en gaat motorrijden, stijg je een beetje op denk ik. Ik geloof dat ik alleen niet zo snel in m'n uppie een rondje zou gaan doen.
Met de Vespa heb ik op 2 trips ook zo een Decathlon op gooi tent mee gehad.
Inderdaad is die hoepel en flinke windvanger.
Bij de Vespa kon ik die redelijk goed mee krijgen achter mij rechtop tegen de topkoffer aan.
Het is wel erg fijn met kamperen, binnen 5 minuten staat je tent en in de zelfde tijd is het ding ook weer opgeruimd. Dat vond ik wil echt chill.
 
Genoten van jouw avontuur!!
Ook ik herken het dat als je een week alleen reist en eigenlijk teveel te lang rijdt, er een dag komt dat je denkt: "waar ben ik mee bezig?". Midden augustus ga ik weer een week die kant op. Ik probeer 2x2 nachten op dezelfde camping te blijven om wat meer regelmaat /rust te krijgen. (Tende en Salbertrand (nabij Jafferau Susa))
En ook daar hoort een snelweg trip bij van ca 850km per dag: ik heb max 8 dagen. Je wilt wat, dan niet lullen maar doorbijten op de snelweg! Het gaat om de netto rijtijd in dat supergebied!. En ja, met mijn xrv750 is de snelweg simpelweg doorbijten, maar na 19u is de tolweg leeg en kan je makkelijk nog 200km rijden met ca 120kmu.
Afgelopen 2 jaar heb ik ook op de camping in Pont d'Ain gestaan op de heenweg.

Ook herken ik de 'fuik' bij Annecy op de terugweg: hoe kom je daar langs?.

Mijn routes weet ik nu al in mijn hoofd maar ik plan per dag. Ik hou van de analoge Michelin kaarten die ik meeneem. Doelen zijn: LGKS (woensdag, dan is het open) en Jafferau. De rest is bijvangst. Simpelweg: hoe lang mag je daar nog rijden qua milieu etc?.

Begin juli montage van nieuwe Heidenau K60 banden.

Vespa is top. Wij hebben ook een cb500 uit 2002 en de fun is top!. Do more with less!.
(Bijv. Ed March Honda c50adventures-round-the-world).
Oh ja, ik ben uit de 'late 60-s' qua bouwjaar en merk dat veel van mijn vrienden al moe worden van de gedachte van de trip hierboven. Pffff.
 
@James Bond, voor mij zit het wat betreft lange trips weer op dit jaar.
Of ik niet nog ergens een stapel vrije dagen vandaan halen.
Nog even los van die vrije dagen wil ik ook samen met mijn meisje nog toffe dingen samen doen.
Denk dat ik nog wel een keer een lang weekendje naar Luxemburg of zo ga plannen.

Ongeveer een half uurtje rijden vanaf col de Tende in Italië zit camping Il Melo in Peverango.
Vanuit daar rijd je ook in een half uurtje naar colle Fauniera.
Volgens mij kun je daar ook wel gaaf offroad rijden.
Die hoek had ik ook voor mij deze trip op de planning staan maar de Agnel pas bleef maar dicht met sneeuw. Dus heb ik het om omgegooid.

En wat de leeftijd betreft, ik ben van 76 dit soort tripjes lukken nog wel.. ;)
 
Mein Frans is nogal mho veh , maar etape geld voor jou neem ik aan , soort trekkersveld vermoed ik ? , dan sta je wel ok voor 8,20 lijkt me .




tarifs-camping-2019-tentes-web.jpg


Mooi verslag hoor, daar ga ik dingetje uitpikken :t

een dl650 is wel een stukje zuiniger weet ik uit de praktijk.
die kreeg ik met geen mogelijkheid onder de 1op19.
 
Leuke , grappige verslagen bommes.
Altijd aangenaam om te lezen en ook wat te lachen , glimlachen.
Dat is iets typisch voor veel motards , rijden en nog eens rijden omdat het leuk is.
Ik stop enkel om iets te eten , te drinken of te plassen.
Nooit om eens ergens een uurtje ergens uit te puffen , behalve als ik ergens een bezoekje heb gepland voor een bezienswaardigheid.
In sept ga ik op reis voor 25 dagen en zal 7900 km bij elkaar rijden en in mijn planning staat 1 dag dat ik niet zal toeren omdat ik de archeologische site van Delphi zal bezoeken.
Nu zijn er wel dagen bij dat ik maar 5 tot 6 uur zal rijden van bestemming tot bestemming en dan kom je vrij vroeg in de namiddag aan als je een beetje op tijd vertrekt.
Dan heb ik voldoende tijd om te rusten , recupereren.
Reizen met de motorfiets vind ik geweldig om te doen.
Ik ben ook een fervente reisverslag schrijver , maar mijn reisverhalen staan op het Nederlandse ST1100-1300 forum.
Dat is mijn bakermat.
 
Laatst bewerkt:
krijg altijd de neiging om te gaan shoppen bij de decathlon als ik je verhalen lees.
Ja, idd wel om te gaan shoppen. Hoewel ik de meeste spullen denk ik wel voor elkaar heb.
Maar dan zeker NIET bij de Decatlon. Ik vind het alles maar zielige tentjes die ze daar verkopen.
Nu al verschillende keren 'buren' gehad met zo'n wegwerp (=weggooi) tent met 's nachts in de regen 'dikke problemen'.
Zeker in Frankrijk zie je heel veel D-tentjes. Nee, niet zo'n goed spul!!

Er zijn toch genoeg shops waar je wel een 'normale' tent kunt kopen. En ook daar hoeft 't niet veel te duur te zijn!
 
Erg gave trip, zeker inspirerend om die hoek eens op te zoeken. Bedankt voor het leesvoer. Alleen reizen is heerlijk, dit jaar voor het eerst gedaan en is erg goed bevallen. Ipv een rondreis enkele dagen op 1 plek blijven en van daar uit rondes plannen beperkt wel iets je bereik, maar je kunt langere dagen maken, bent elke dag vrij om te doen wat je wilt en je rijdt zonder al die bagage. Wat mij betreft ideaal.
 
Mein Frans is nogal mho veh , maar etape geld voor jou neem ik aan , soort trekkersveld vermoed ik ? , dan sta je wel ok voor 8,20 lijkt me .




tarifs-camping-2019-tentes-web.jpg


Mooi verslag hoor, daar ga ik dingetje uitpikken :t

een dl650 is wel een stukje zuiniger weet ik uit de praktijk.
die kreeg ik met geen mogelijkheid onder de 1op19.
Ik weet niet meer wat ik betaald heb op die camping.
Stond trouwems gewoon op een "normaal" plekje, niet echt op een trekkers veldje.
Dat zal in de zomer wel anders zijn denk ik.
Wel een toffe camping, vooral door de ligging. Je loopt zo het dorp Die in wat best een tof dorp is.

En het verbruik...
Vorig jaar met de Fazer was het 1 op 19 ongeveer, nu heb ik het niet eens uitgerekend.
Het is wat het is, er moet toch benzine in om te rijden.

@brunifumi
Het was zo maar een eerste idee om misschien eens een nachtje langer op 1 plek te blijven.
Eigen zonder de bagage is daar voor niet de reden hoor. Ik merk er eigenlijk vrij weinig van dat ik die zooi aan de motor heb hangen. Misschien omdat ik voorheen meestal met een duo achterop reed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan