Route barée

Super gaaf. Nog last gehad van "het niet starten" zoals je in het begin had?. Oorzaak spanningsregelaar?. (Pffff, knap hoor, dat jij de motor aan kon duwen (Bij supermarkt St Jean en Royan volgens mij))
Het bleek iets veel simpelers te zijn.
Het schakelaartje dat de koppeling volledig ingetrokken is heeft al eens eerder dit zelfde probleem gegeven.
Dat was ik toen echter compleet vergeten. Het is begonnen nadat ik van die dealextreme rem en koppelings hendels heb gemonteerd.
Die zorgde er net niet voor dat bij vol ingetrokken koppeling de mircoswitch werd ingedrukt.
En dan start het ding niet, het lijkt dan alsof de accu leeg is. Alles werkt verder maar bij straten gaat alles uit.
Na flink wat met de hendel heen en weer te bewegen, het schakelaartje met de hand wat te activeren heeft het de rest van de trip gewerkt.

En ja je hebt het goed het was de supermarkt in St Jean en Royan, dat heb je goed gevonden ;)

Leuk verslag.
Ik ben nieuwsgierig naar de plaatsen die je aangedaan hebt.
Kun je de gpx files openen in de myroute app?
Dan heb je mijn routes, met dus ook alle plaatsnamen.
Ik weet ze niet echt meer namelijk.. :$ ik ben voornamelijk aan het rijden geweest.
 
Ah... En toen was het broertje van dit topic op Tweakers gesloten-O-
Dan meer hier verder. Neem aan dat er nog wat dagverslagen komen? :)
(Bremzer/Melkunie)
 
Ah... En toen was het broertje van dit topic op Tweakers gesloten-O-
Dan meer hier verder. Neem aan dat er nog wat dagverslagen komen? :)
(Bremzer/Melkunie)
Hee Melkunie, tof dat je hier even reageert.
Ja jammer dat het gesloten is daar, ik ga echt niet bloggen daar pas ik voor, ik post op een forum omdat ik de interactie tof vind.
Een blog blijf ik altijd een beetje egotripperij vinden, maar goed dat is mijn idee.
Ik baal er wel een beetje van om eerlijk te zijn, maar goed dat is de eenzijdigheid van forums/moderators

Ja de rest van de dagen volgen nog.
Gisteren heel de dag naar Pinkpop geweest dus niet echt tijd om de andere dagen te schrijven en toe te voegen.
 
Laatst bewerkt:
Dag 5:
Overzichtje:
Kilometers gereden: 237 km
Vertrek: 8:20 uur, Barcalonnette, Frankrijk
Aankomst: geen idee... , Saint-Jean-De-Maurienne, Frankrijk
Overnachting: Camping Des Grands Cols Frankrijk
Route GPX: Vandaag geen uitleg hieronder.

Vandaag is een vreemde dag, niet alleen gaat het een beetje mis maar mijn routes kloppen niet.
Ik was er van de week al achter gekomen maar ik heb te veel routedagen gemaakt in My route app.
Eén heen reis en dan vervolgens 8 dag routes.. Mijn reis is van zaterdag tot zaterdag, dat zijn er 8.
Vandaar dat ik ook 8 dagrotues had gemaakt.. alleen die heenreis dag.. die had ik niet mee geteld.. :?
Dus daarmee kom ik niet uit en aangezien ik een "rondje" rijd moest ik daar iets mee doen.
Vanuit Barcalonnette (waar ik deze dag ben) had mijn route via allerlei col's en passen (incluisief de Turini en de onverharde doorgang daar) naar Cuneo, Italië moeten gaan.
De dag daarop volgend, weer door naar Lanslebourg-mont-Cenis, enzovoorts.
Daar moest dus één dag tussen uit, en aangezien ik vanuit Cuneo via de Col d'Angel terug Frankrijk in zou komen en die nog gesloten is (sneeuw) heb ik maar bedacht om dat te schrappen.
Dus is vandaag in 1 keer door naar Lanslebourg-mont-Cenis, dat is het idee. Dat geeft me tijd en ruimte om het rustig aan te doen.
Misschien even wat winkeltjes in te gaan, opzoek naar iets leuks voor mijn meisje.

Het vriest ik weet het zeker...

full


Die naam is dus gelogen, want ik heb het koud. Het is een oude donzen dekenslaapzak van de Perrysport.
Het ding slaapt heerlijk, ik heb alle ruimte en ik houd van het dons gevoel. Maar vannacht was het iets te koud voor dit ding.
Toch ga ik geen nieuwe kopen, het zal wel, die paar keer dat ik er in slaap als het vriest.
Voor de volgende trip zo in het voorseizoen neem ik wel een extra dekentje mee.

Ik scharrel mijn zooi bij elkaar, laad weer alles op de motor.
Ondertussen zijn mijn buren uit Leeuwarden ook bezig, die hele vierkantenmeter aan tent moet ook weer achterop die GSX.

full


Ondanks dat ik de tijd heb vandaag doe ik niet echt rustig aan, daar is het te koud voor.
Ik zet een bakkie, eet het laatste restje stokbrood op en rommel wat verder.
Net na 8en ben ik zo ver en rijd de camping af.

full


Ik maak weer eens een selfie en stuur die naar mijn vriendin... ;)

full


Ik rijd naar het oosten, ik heb in de navi Briancon aan geklikt, over Col de Vars is de route.
Terwijl ik Barcalonnette uit rijd herken ik het hier ineens van 2 jaar terug.
Was hier niet een toffe offroad pas, iets met een tunnel..

Ik stop nog in het volgende dorpje, het is koud en ik heb nog kleren in mijn tas zitten die ik aan kan doen.
Dus op het marktplein parkeer ik de motor, trek mijn jas en de rest van mijn bovenkleding uit en begin met een goede eerste laag.
Een thermoondershirt, vervolgens de rest van de laagjes.
Het leven van een motorreiziger, gewoon midden op een marktplein je zooi uitspreiden, je zelf omkleden, of zelfs je tandenpoetsen met het water uit een fonteintje.
Hier houd ik van heerlijk, vakantie.
Er was hier ergens een bakkertje maar ik kan de zaak niet vinden, en degene die ik vind is gesloten.
Nou ja het zal we, over een uurtje of 1,5 ben ik wel aan de andere kant van deze bult.

full


Ja hoor daar is tie weer.. als het met de Vespa kan lukt het met dit ding ook wel. Ik maak weer de zelfde foto als 2 jaar terug en draai de zijweg op.
Waar het asfalt ophoud en het grind begin stap ik nog even af voor een fototje.

full


full


In de verte de sneeuw op de toppen, het groene gras mooie blauwe lucht. Heerlijk dagje vandaag.
Ergens passeer je nog een tof bruggetje, in tegenstelling tot 2 jaar terug stroomt er nu flink wat (smelt)water onderdoor.

full


Zoals denk ik iedereen die deze pas over rijd stop ik weer op het houten bruggetje voor een foto. Wat een uitzicht hier.

full


Bovenop zie ik wel een hoop sneeuw liggen, misschien gaat hem niet worden vandaag.
Ik zie wel, het grindpad stelt niet veel voor op de Suzuki maar sneeuw gaat hem niet worden.
Ik hobbel lekker verder. naar mate ik hoger kom ligt ook de eerste sneeuw min of meer op het pad.
Ik zeg nog een keertje tegen mezelf dat ik niet door de sneeuw ga ploegen.
Houd het heel en veilig, zeg ik nog een keertje hardop in mijn helm.

full


Oh jee.. daar ging 250kg. en het is hier best hoog en stijl langs het pad.
Ik krijg het ding niet op getild op deze manier. Het stuur ligt "heuvel af".
De vele filmpjes die ik gezien heb van offroad rijden en het weer terug optillen van een motor op een helling hadden me geleerd dat ik dan de wielen richting het dal moet draaien.
Dan hoef ik niet het "volle" gewicht te tillen, dus ik trek en sjor aan de wielen net zo lang tot het ding 180 graden is gedraaid.
Er is vast iets beschadigd nu maar ja op zijn kant ligt het toch al.
Ik haal de bagagerol van het zadel en leg die op het pad. Zet mezelf schrap en til het ding op zijn wieltjes.
De handkap is losgekomen maar de dealextreme koppelingshendel die "om kan klappen" heeft zijn werk gedaan, ik kan nog koppelen.
Wel is het schakelen wat lastiger geworden want het schakelpedaal is afgebroken.
Gelukkig alleen het uitstekende deel dat je op of onder je voet hebt.
Ik ros het ding in zijn 1, start hem en klim er op om te proberen terug op het pad te komen, echter sta ik midden in een plakkaat sneeuw en heb ik nul grip.
Wat volgt is een hoop gestuntel en een paar minuten later sta ik helemaal nat van het zweet onderaan dat plakkaat sneeuw.
Of te wel nog een paar meter heuvelafwaarts... :F
Het is hier zo stijl dat ik niet meer omhoog richting het pad kan komen.. Ook kan ik de motor hier niet neer zetten op de jiffy.
Ik zie een wat vlakker stukje nog een eind naar beneden, dan maar daar heen, motor op de jiffy zetten en een plan maken.
Ik hobbel naar beneden, val nog een keer of 2 en zet de motor uiteindelijk neer.

full


Ik trek de bagage inclusief de topkoffer er van af en breng die in 2 etappes terug naar boven naar het pad waar ik gevallen was.
Waar ik ook uitkom, ik weet dat ik daar naar toe terug kan rijden.
Onder tussen heb ik het zo warm dat ik mijn regenbroek en extra trui en shirt maar eens uit doe.
Ik heb er ook ontzettende dorst van dus ik ga even boven op het pad met mijn bagage zitten uithijgen.

full


Dit is wel ff fook zeg maar. De helling is zo stijl en ik ben behoorlijk afgedaald ten opzichte van het pad dat ik daar niet meer op terug kan komen.
Het plan is om de motor weer met het voorwiel de andere kant op te draaien en dan terug omhoog te rijden, zoals ik net naar beneden ben gekomen.
Het is stijl maar het ziet er wel uit alsof dat te doen is.
Ik draai de motor om en ook daarbij val ik weer een aantal keer.
Uit eindelijk wijst het voorwiel weer bergop en laat ik de koppeling opkomen, maar ik blijf gewoon stilstaan.
Geen grip totaal niets.
Ik kan ook niet meer afstappen, en de motor neer zetten, omdat de jiffy richting het dal wijst.
Ik val nog een keer..
Ik begin uitgeput te raken en ik heb zo een dorst..
Okay, bergop lukt niet, dan maar naar beneden naar het eerste pad berg afwaarts.
Ik weet de motor weer om te draaien, dus terwijl het ding ligt op zijn zijkant net zo lang sjorren aan de wielen dat het voorwiel "heuvel af" ligt.
Ik til hem weer op en hobbel een stukje naar beneden, val weer en laat de motor maar even liggen.

Eerst even op onderzoek uit, ik loop wat naar beneden, dat kost al moeite zo stijl is het hier.
Als ik deze richting op blijf gaan dan kom ik bij een "grind verschuiving" uit, zo een "waterstroom" die met een hoop grind de heuvel af komt.
Daar kan ik nooit met de motor door heen.
Ik moet dus meer afdalen, dat is echter zo stijl dat ik een paar keer zal moeten steken.
Terug naar de motor om dat te proberen, ik klim er weer op, start het ding, schuifel iets naar beneden, al weer val ik.
Maar nu voor het eerst val ik aan de "heuvel af kant" van de motor.
Ik maak een paar koprollen over mijn rug naar beneden en de motor klapt achter mij met het stuur in de grond.
Nu ligt het stuur dus dal af en moet ik hem weer omdraaien.
Lang verhaal kort, ik val nog 1 keer, ben kapot en moet uit eindelijk bijna recht naar beneden lopen.
Dit alles doe ik met de motor uit in zijn 1 en met de koppeling in knijpen en de voorrem lossen schuifel ik cm voor cm naar beneden.

Uiteindelijk op het pad klim ik er weer op, start het ding en rijd terug omhoog naar het punt net voor waar ik gevallen was.
Daar keer ik de motor, zet hem neer en ga mijn bagage halen.

full


Een kwartier later zit alles er weer op en kan ik mijn weg terug naar beneden vervolgen.
Schade: schakelpedaal afgebroken, handkap rechts afgescheurd, wat krassen her en der, beide knipperlichten aan de rechterkant afgebroken/in stukjes, nummerbord los gebroken. En het ding zit vol met modder.
Maar hij loopt nog, en ik ben nog heel. Moe maar heel.

full


Waar ik er vanaf ging:

full


In totaal ben ik vanaf het moment dat ik viel tot hier bijna 2 uur bezig geweest.
Met alles er terug op, rijd ik weer naar het dal.
Net voor het bruggetje komen er 2 jeeps aan gereden, met 2 duitsers er in.
We kletsen even en ik vertel ze mijn avontuur, ze moeten er wel een beetje om lachen en ze maken een foto van mij.
Shame picture.. (jammer dat ik niet om een e-mail adres heb gevraagd, had graag die foto gehad).

Iets meer terug op het grindpad maak ik nog een selfie en stuur die naar mijn vriendin.
Ik moet nog ff een manier bedenken om dit zo te vertellen dat ze zich geen zorgen gaat maken.

full


Bijna weer in de bewoonde wereld..

full


Bij het punt waar ik op de heenweg ook stopte, waar het asfalt grind wordt stop ik nu nogmaals en vul mijn drinkflessen met het water uit die bron hier.
Lekker en ijskoud water.
Ondertussen is me duidelijk dat ik wel een beetje kan schakelen ook al is het "voetje" afgebroken. Voor de rest merk ik niets aan motor wat niet goed zou zijn.
Ik bedenk me dat ik "gewoon" mijn route naar Briancon ga vervolgen. Daar vind ik vast een motorzaak die mijn schakelpedaal kan fixen.
Dus via Col de Vars rijd ik verder.

full


Ondertussen best wel honger en niets te kanen bij me, beetje rond kijken dus.
Boven op de pas is een restaurantje, het ziet er dicht uit maar mijn nieuwe vrienden uit Leeuwarden hadden me gisteren verteld dat ze daar een goede uitsmijter hebben gegeten.
En ja hoor, in mijn gebrekkige Frans vertel ik dat ik honger heb, iets met eieren wil, kaas ham alles er bij.

full


Ik "inhaleer" het eitje in 5 minuten, zo een honger heb ik. Ik vraag nog om een mars en een jus d'orange om mijn energie weer een beetje aan te vullen.
Ook koop ik hier een super foute ansichtkaart en schrijf een analoog berichtje aan mijn vriendin.
Na deze lunch klim ik weer op de Suzuki en rijd de berg af.
Het is hier wel echt mooi, en het is ook een leuk stukje sturen aan deze kant van Col de Vars

full


Net voor Briancon google ik een motorzaak en die vind ik eentje.

Het blijkt een halve sloperij te zijn, maar hij heeft tijd om het te fixen.
Hij heeft geen nieuw pedaaltje maar met een gaatje boren en een flinke bout er in kan ik weer fijn schakelen.

full


Die gast in de blauwe overall is niet de gene die mijn motor fixt, deze knakker is te druk bezig mijn zijn handen in zijn zakken te stoppen.
Die gaat er wel komen zo.. |:(
Ik ga nog even naar de wc hier.... ik heb veel toiletten gezien, en zeker in het uiterste zuiden van Italië kunnen ze er iets van wat betreft viezigheid.
Maar dit slaat alles. De pot is denk ik 10 jaar terug neer gezet en nooit gepoetst. En dat op een plek waar mannen werken... :r :X
Wat een viezigheid.
Maar goed voor 10 euro is het gemaakt, inclusief een nieuw lampje voor in de fitting van mijn knipperlicht.

Om de hoek zit nog een bouwmarkt daar stop ik ook even. Mijn op maat gemaakte oordoppen beginnen me pijn te doen, echt pijn.
Dus ik koop een zakje van de schuimpjes, even iets anders in mijn oren. Dat is wel even prettig.

Ik klik nog wat op mijn navigatie en geef een plaats in die heel dicht bij de eerste leuke pas is van mijn volgende dag route.
Dat is Saint-Jean-De-Maurienne, dat is nog een uurtje of 2 sturen. Geen probleem.
Het is lekker weer, goed warm dus dat voelt goed.
Ik stuur een fijn stukje en bedenk me dan dat ik mijn achterband daar op de Parpaillon flink leeg heb laten lopen, en ja hoor de vellen hanger er bijna aan.
Vreemd genoeg merk ik er niet veel van met rijden.
Eerst volgende dorpje, dat in Italië blijkt te zijn gooi ik de tank vol en pomp mijn band op.
Er zat nog 1 bar in.. :o :$
Een stuk verder draai ik ineens de snelweg op, ik heb geen idee waar ik ben, ik volg gewoon stompzinnig de tomtom.
Het volgende tankstation stop ik voor een echte Italiaanse Espresso, een cola en een mars.
Ook koop ik alvast een paar blikjes bier voor straks op de camping en een zak chips.
Meteen na het tankstation sta ik ineens voor een tunnel..
Het blijkt de tunnel van Frejus zijn en voordat ik het echt door heb mag ik 32 euro pinnen om er met de motor door heen te mogen.
Ik had het net wat koud gekregen dus ik had mijn trui weer aan gedaan, blijkt het in die tunnel een partij heet te zijn..gggrrr..

Aan de andere kant rol ik nog wat kilometers verder over een vrij saaie doorgaande weg.
Volgens mij was het ergens rond 4 uur toen ik de camping opdraaide.
Ik vraag om een plekje en kan mijn paspoort nergens vinden, ook ben ik mijn leatherman kwijt.
Dus naast de schade aan de motor kan ik dat er ook nog bijtellen..
Ik bouw mijn kamp op, drink een pilsje eet wat chips en duik uiteindelijk eens onder de douche.
Die is niet echt tof, veel te koud met echt te weinig water.
De dag sluit ik af in het Italiaanse restaurant net bij de ingang van de camping.
De door mij bestelde Pasta Carbonara is niet te nassen, dus ik drink maar wat pilsjes en vecht me door de pasta heen. Ik kan de energie wel gebruiken.

Na het eten maak ik nog een wandelingetje door het dorpje en stuur mijn vriendin nog een foto.

full


Wat een dag.. de graspollen zitten aan de bovenkant van mijn tourruitje...
Dit gaan we niet meer zo doen zeg maar. 8)7 :P
 
Laatst bewerkt:
Wat een verhaal, maar gelukkig is alles redelijk goed afgelopen. Ik weet precies hoe het voelt, wat kan je jezelf op zo'n moment wel voor je kop slaan. Sta je te zwoegen, bloedheet en op een hoogte waar je normaal na een paar stappen al buiten adem bent. Als je na een hele tijd kloten zonder één mens te zien dan eindelijk het spul weer op de rit hebt, komt er opeens iemand langs. Maar achteraf was het een mooi avontuur, en die blijven je het langste bij. Troost je met de gedachte dat als je de tunnel al had gehaald je aan de noordzijde nooit had kunnen afdalen, want daar ligt tot ver in juni sneeuw.

Frejus tunnel is duur, lang en heet, maar schiet wel lekker op. Alternatief is over de Galibier of de Mont Cenis, maar dat kost je zeker 2 uur extra.

Volgens mij heb ik jou Friese vrienden een paar weken terug gesproken toen ze op de heenweg stonden te tanken langs de A2 in Zuid-Limburg. Kan het niet helemaal goed zien maar de motoren lijken gelijk. Volgens mij gingen ze naar Monaco en daarna door naar Mugello voor de Motogp.
 
Laatst bewerkt:
Behoorlijk voor mijn kop slaan. Er ging echt wel een paar keer door mijn hoofd: ik krijg dit ding hier echt niet meer alleen naar beneden.
Ik wist dat het dichtstbijzijnde huis iets van 7 of 8 km lopen was/is dus ik dacht dan laat ik het hier maar achter en loop daar heen of zo.
Op een gegeven moment kwam er een helikopter over vliegen, ik dacht nog ik moet naar hem seinen..
Nee dit was niet een van de slimmere dingen om te doen.
Niet omdat ik alleen was, er sneeuw lag en vooral omdat ik gewoon normale wegbanden onder het ding heb zitten.
Inderdaad had er waarschijnlijk aan de andere kant nog veel meer sneeuw gelegen, noord zijde. Dat kwartje valt nu jij het zegt pas eigenlijk.

Alternatief voor de Frejus was er niet, de beide passen die je noemt waren nog dicht.
Daar waren "onze" Friese vrienden ook al achter gekomen toen ze van Galibier terug om moesten draaien en ook alleen via de Frejus konden.
Dus ja het waren die gasten die jij beschreef.
Eentje op een Suzuki GSX de andere op een VFR (dacht ik, in ieder geval een zwart ding) Ze hadden 2 weken om rond te toeren en gingen inderdaad naad de MotoGP.
Zou me niets verbazen als ze ook beide hier rond hangen.
 
Parpaillon is een mooie pas, maar niet eentje om alleen te rijden met een DL 1000 die eigenlijk net iets te zwaar is om dit werk te doen. Gelukkig heb je het er zelf heel van af gebracht. De plekjes in de Vercors komen me alleen erg bekend voor. Blijft een topgebied om te rijden.
 
Wat een avontuur !. Ach, goed opgelost!!! Mooi verhaal als je later 85 bent.

Ik heb de motor nog niet neergelegd op de Sommelier, Assietta en Parpaillon (afkloppen). Deze zomer weer die kant op. Maar dan is alle sneeuw zeker weg. Strategisch gezien lette ik erop, met een schuin oog, dat er Jeep oid ver achter mij aanreed, just in case. Is idd vervelend dat je dan alleen rijdt en niet met meerderen.

(Goede tip: een reserve kopp.hendel meenemen.).
 
Wat een avontuur !. Ach, goed opgelost!!! Mooi verhaal als je later 85 bent.

Ik heb de motor nog niet neergelegd op de Sommelier, Assietta en Parpaillon (afkloppen). Deze zomer weer die kant op. Maar dan is alle sneeuw zeker weg. Strategisch gezien lette ik erop, met een schuin oog, dat er Jeep oid ver achter mij aanreed, just in case. Is idd vervelend dat je dan alleen rijdt en niet met meerderen.

(Goede tip: een reserve kopp.hendel meenemen.).
Die had ik bij me ;)
Een paar maand terug had ik via dealextreme zo een opklapbaar setje gekocht hendels. De oude lagen in de schuur. Met de voorbereidingen van deze trip kwam ik ze tegen een heb ze samen met wat gereedschap onder het zadel gestopt.
Opletten dat er iemand achter je rijd is wel een goede tip. Nooit zo over nagedacht.
Met de Vespa heb ik ook wel ooit ergens compleet vast gezeten in veel te hoog gras met rotsblokken er tussen.
Ook toen ben ik zeker een half uur bezig geweest om het ding er uit te krijgen. En ook dat was in het midden van nergens.. :X :$

Parpaillon is een mooie pas, maar niet eentje om alleen te rijden met een DL 1000 die eigenlijk net iets te zwaar is om dit werk te doen. Gelukkig heb je het er zelf heel van af gebracht. De plekjes in de Vercors komen me alleen erg bekend voor. Blijft een topgebied om te rijden.
De Vercors was echt top, ook de Drome en de Provence zijn toch ook in de "lagere" gebieden echt leuk om te rijden.
En wat betreft de motor te zwaar..
Ja voor dit dus wel, had er geen sneeuw gelegen dan was het geen probleem geweest.
Er rijden daar fiat panda's omhoog..
Het is "maar" een grindpad met her en der een haardpeldbocht, wat kuilen en wat stijlere stukjes.
 
En wat betreft de motor te zwaar..
Ja voor dit dus wel, had er geen sneeuw gelegen dan was het geen probleem geweest.
Er rijden daar fiat panda's omhoog..
Het is "maar" een grindpad met her en der een haardpeldbocht, wat kuilen en wat stijlere stukjes.

De Parpaillon hebben ze de laatste jaren best wel "aangeharkt", zo slecht als een paar jaar terug is het niet meer. Momenteel kan je zeker op de zuidhelling inderdaad wel met een Panda omhoog, en met een toermotor durf ik het ook nog wel aan. Mits er geen sneeuw ligt uiteraard, want dan is elke motor te zwaar.
 
En toch, omdat handling van lichter spul beter en gaaf is op dit soort paden, denk ik er soms over om bijvoorbeeld een Transalp 600 te kopen en de heen- en terugreis met een motor aanhanger achter de auto tot Grenoble ofzo..... Of cb500x!
Ach, over een paar jaar zullen deze onverharde passen vanuit milieu oogpunt oid afgesloten worden vermoed ik...
 
Dag 6:
Overzichtje:
Kilometers gereden: 456km
Vertrek: 8:40 uur, Saint-Jean-De-Maurienne, Frankrijk
Aankomst: 18:30 uur, Pontarlier, Frankrijk
Overnachting:Camping le Larmont, Frankrijk
Route GPX: My route app dag 6

Dit was een goede nacht, althans dat denk ik.

full


Ik ben in bed gaan liggen, paar keer er uit gemoeten om te plassen maar ik voel me uitgerust als ik wakker word.
Mijn lijf voelt okay dus ik heb gisteren zonder al te veel schade overleefd. Wat krassen op mijn benen maar dat is het.
Ik schraap mijn zooi bij elkaar, bind het op de motor en rijd naar de receptie.
Tussen mijn zooi vond ik gisterenavond laat toch nog mijn paspoort, die ben ik dus niet kwijt geraakt gelukkig. _/-\o_
Mijn Leatherman blijft echter onvindbaar, die zal wel met die koprol bergaf gisteren uit zijn riemhouder geschoten zijn.
Balen maar goed ik ga er niet voor terug rijden.. :9

full


Ik betaal de camping, neem mijn bestelde broodjes mee en maak nog een selfie.
Nu ik het verslag schrijf en de foto's daarbij uitzoek zie ik dat ik er als een boer met kiespijn op sta.
Dag 5 heeft duidelijk invloed op mij gehad, later vandaag merk ik dat ook wel maar nu ik zo net wakker ben denk ik (nog) dat het wel meevalt.

Evengoed ik klim op de Suzuki, rijd wat rondjes door het dorp opzoek naar een postzegel om die kaart die ik gisteren heb gekocht te kunnen versturen naar mijn vriendinnetje/huis.
Na wat speurwerk vind ik een winkeltje met de zegels, nu nog een brievenbus. Ik krijg wel uitleg maar die komt niet binnen.
Dus ik rijd nog een rondje en vind uiteindelijk ook die brievenbus.

Eerste toffe col op de planning: Col du Chaussy
Google deze maar eens, dat deed ik ook thuis tijdens de voorbereiding en ik vond hem vet.. die moest ik in mijn route hebben.

De rit er naar toe is maar kort, klein stukje provinciaal tussen de groene velden door.
Toffe plek hier, het dorp waar ik geslapen heb heeft echt wel een centrum met veel winkeltjes, het is aan de voet van de Galibier en het is hier mooi.

full


Ik zie de col al in mijn rechter ooghoek

full


Zo op de foto bijna niet te zien, maar hij is er echt. Wat betreft lengte is het een lachertje, als je doorrijd ben je in een 10 minuten boven.

full


Dit is waarom ik hem zo tof vond:

full


Er is zelf een waterval.. :P

full


Mij krijg je trouwens met geen stok over die touwbrug maar dat is een ander verhaal.
Zoals zo vaak op dit soort weggetjes kom ik eigenlijk niet aan rijden toe.
Misschien moet ik gewoon eerst een keertje omhoog rijden voor het rijden en dan nog een keertje terug heen en weer voor de foto's

full


In een van de haarspeldbochten, in de zon stop ik voor mijn croissantje.
Ik heb eigenlijk ook wel zin in koffie maar niet in het zetten daarvan, dus ik houd het bij het stok eten en een jus d'orange.

full


full


Het blijft maar door gaan met die bochten.... 8-)

full


Eenmaal boven strekken de wegen zich wat meer en is er ook weer een uitzicht om een behangetje van te maken.

full


full


Boven op de col stop ik eens voor het bordje van de col.
Vorige trips maakte ik rijen van dit soort foto's, dat was ook nu mijn planning maar dit is de eerste keer dat ik er aan denk.

full


full


Eigenlijk is het zelfs na de haarspeldbochten echt wel een toffe col, totaal niet hoog maar gewoon lekker rustig en leuke bochtjes.
Maar voor mij niet te moeite om nog eens heen te gaan, tenzij ik weer in de buurt ben.

full


Op de route staat Col de Madeleine, die sluit met wat kleine weggetjes aan op de col du Chaussy
Voordat het echt leuk wordt stopt de doorgang echter ineens.

full


Route Bareé zeg maar.
Er komt een knul van een jaar of 12 op zijn mountainbike langs, en die fiets gewoon door.
Zijn moeder volgt 2 minuten later en in mijn slechte Frans probeer ik te achterhalen of de col geopend is.
Ik begrijp van niet, en dat hun gewoon naar boven fietsen en weer terug naar onder komen.
Nu bedenk ik me dat ik wel even op internet had kunnen kijken of de col echt gesloten was of zo maar goed zoals ik iets hier boven al schreef.
Ik was toch wel een beetje van slag of zo.
Ik keer de motor , rommel wat met de navigatie en geef een punt in net na deze col en laat het ding een omleiding berekenen.

Op de weg naar beneden kom ik nog door een tof dorpje waar het markt is.
La Cambre of Le Martinet, Googlemaps weet het ook niet zeker dus hoe moet ik het dan weten.. |:(
Hier loop ik wat verloren rond, mijn telefoon in mijn hand en die laat ik natuurlijk op een vol terras met een enorme zwaai uit mijn hand schieten.
Het ding stuitert en schuift het halve terras over, mensen reageren en ik .. tja raap hem maar weer op en loop weer door.:o
Gelukkig heb ik er een goed hoesje omheen en is er niets aan de hand, maar het geeft wederom aan... dat ik er niet helemaal bij ben vandaag.

In een of ander tabaks winkeltje verkopen ze toffe en foute souvenirs dus ik ga opzoek voor mijn vriendin.
Natuurlijk koop ik een cheesy koelkast magneet met een bergmarmot er op :P en nog een leuk presentje.

Ik rijd het dorp weer uit, de drukte komt er op me af, en meteen buiten het dorp rijd ik een grindpad tussen de bomen in.
Het brengt me naar een klein rustig veldje.
Daar smeer ik nog wat stokjes met Nutella en drink een blikje cola.

full


full


Ook hier sta ik er weer als een zak zout op, nou ja het zal wel.
Ik rommel nog wat in de navi en bedenk mijn plan voor vandaag.
Ik heb nog een onverharde col in de planning voor vandaag, die is echt niet hoog dus ik ga eens kijken of ik daar wel door kan.
De route geeft aan dat dat een goed uurtje rijden is, dus ik klim er weer op en stuur een saai stukje over rechte (snel)wegen.

Uiteindelijk na nog een keertje tanken en een dodelijk saaie rit draai ik de doorgaande weg af voor een toffe col. Cormet d'Arêches
Ik herken de weg hier niet meteen maar dat komt omdat ik de vorige keer van af Bourg-Saint-Maurice kwam aangereden toen ik hier met de Vespa was.

full


Het is hier supertof, het weer is lekker en ik tokkel gewoon rustig de berg op. Ik maak wat foto's en luister naar muziek in mijn helm.

full


full


Ja hoor ook hier ligt sneeuw... |:(
Ik maak een selfie en stuur die naar mijn meisje met de boodschap dat ik meteen ben omgedraaid, met mijn staart tussen mijn benen. :P

full


Daar is niets aan gelogen. Ik heb niet eens gedacht over een paadje of mogelijkheid langs de sneeuw, het zal wel, 2 dagen achter elkaar ga ik dit niet opzoeken.

full


Onderweg naar beneden kom ik langs een kapelletje en ik laat mijn motor weer ff zegenen.
Er tegenover is een bankje en ik ga er ff lekker bij zitten. Smeer het laatste stukje stokbrood en pak er wat te drinken bij.
Even van de motor af.

full


Ik voel me echt wel beter dan ik er uit zie, wat een bakkes zeg.. :X
Evengoed ook deze route loopt dus dood.
Tijd om die echt hoge bergen achter me te laten. laten we maar eens het lagere land opzoeken.
Ik scrol door mijn route track op de tomtom en zie dat deze door Annecy gaat.
Dus ik tik een punt daar aan en stap weer op de stepjes. Tijd om door te gaan, om door de drukte van Annecy te worstelen.

Dat doe ik dus ook, het duurt een half uur voordat ik in de buurt van deze stad ben, en vervolgens nog een half uur voordat ik er door heen ben.
Gelukkig trekken de motorrijders zich hier niets van inhaalverboden, dubbele door getrokken strepen of wat dan ook aan.
En de automobilisten zijn er op ingesteld, althans de meeste maken ruimte. Enkele eikels gaan zover naar links dat ik er niet langs kan.
Maar goed dan komt de scooter hooligan in mij naar boven en laat mijn Suzuki nou net in zijn 1 staan.
Voordat ze kunnen knipperen met hun ogen zit ik dan al rechts naast ze en ben ik er voor bij.
Lekker een beetje slalommen zeg maar >:) Eikels..

Via de westkant kom ik uit de drukte, ik moet enorm plassen en heb ook wel weer trek in iets te kanen.
Na wat zoeken en heen en weer gewip op mijn zadel omdat ik zo nodig moet vind ik een tentje langs de weg waar ze broodjes en zo verkopen.
Het toilet blijkt defect maar gelukkig zijn ze het restaurant er naast al aan het openen en mag ik daar naar de plee.
Ik eet en drink wat en stap weer op, door.

full


Het weer is nog goed, en zo een beetje rustig door rijdend gaat het wel okay.
Mijn spotify lijst galmt door mijn helm, er zit nog benzine in de tank dus ik beslis om door te rijden en zeker alvast 100km van de route van morgen af te snoepen.
Morgen is het vrijdag en dan komt mijn meisje thuis, aangezien mijn kop er niet meer naar staat heb ik het plan opgepakt om de zaterdag route te schrappen.
Of anders gezegd, ik wil morgen gewoon rond middernacht thuis zijn, dan komt mijn meisje weer thuis en ik mis haar.
Dus nu door rijden tot een uur of 7 is het plan, morgen door tot ik genoeg van binnendoor weggetjes heb en dan snelweg naar huis.

full


Het wordt kouder, flink wat wolken maar het is er niet minder mooi van hier.
Totaal andere omgeving, het ziet er ook kouder uit. Ik bedoel: de huizen zien er anders uit, grijzer, veel stookhout overal.
Er hangt een winter sfeer zeg maar, zonder sneeuw maar een beetje in braille dus eigenlijk ;)

Ik moet nog een keertje stoppen voor benzine en ik trek weer wat extra kleding aan maar het rijden gaat nog perfect.
Dus ik ga nog even door.
Het dorpje dat ik bedacht had om te overnachten voelt niet goed dus ik trek nog even aan het gas en rijd uit eindelijk Pontarlier in.
Hier voelt het wel fijn, ik kan niet uitleggen wat of waarom maar het is gewoon zo.
Ik Google een camping en vind een municipal meteen aan de rand van het dorp.

full


Het is pas half 7 dus dat heb ik mooi gedaan.
De receptie is gesloten dus ik zoek een plekje op.
Terwijl ik de tent opzet trekken de wolken weg en sta ik schijnbaar (pun intended) precies midden in de ondergaande zon.
Een cadeautje, ik ga op mijn krukje in de zon zitten en drink een pilsje, heerlijk zo.

full


Ik rijd naar het centrum, opzoek naar pizza.

full


full


De vind ik en nog een lekkere ook.. :Y 8-)
Het toetje dat ik me laat aanraden smaakt helaas wat minder, de espresso daarin tegen is weer perfect.

full


full


Terug op de camping blijk ik een motor buurman te hebben, die in geen velden of wegen te bekennen is.
Nou ja het zal wel, hij heeft een Franse nummerplaat en ik heb toch geen zin in een handen en voeten gesprek.
Ik duik onder de douche en blijf er zeker een half uur onder staan.
Het water is goed heet maar zodra er iemand in het gebouw een kraan opent blijft er zo weinig over dat ik half opdroog
Maar nogmaals het is goed heet, ik ben gaar en het is okay zo.
Vanochtend voelde ik me nog okay, deed mijn lijf geen pijn en had ik slechts wat schrammen.
In de loop van vandaag kwam echter de spierpijn opzetten,in mijn benen en armen.
Die laatste voelen alsof ze 5 cm langer zijn geworden van dat tillen gisteren.

Ik maak het dus niet laat, en lig er volgens mij voor 10 uur in.
De wekker zet ik morgenvroeg om 6 uur, dat gaat een lange dag in het zadel worden.
De GPX track zegt 333 km binnen door en dan ben ik pas in Strasbourg, dan moet er dus nog 485 km snelweg achteraan.
 
Laatst bewerkt:
Leuk verhaal, leest wederom weer lekker weg ennuh..doorzettings vermogen genoeg lees ik*D
 
@bommes heb je echt een 800+ km dag gemaakt? Lijkt me net iets meer dan wenselijk :?
Je loopt vooruit op mijn verslag...;)
Maar inderdaad net iets over de 800km was het de laatste dag.
Is te doen als je gewoon vaak afstapt, goed drinkt en eet.
Maar die dag volgt nog in het verslag..8-)
Bommes goed bezig ! Ik volgde je al op Tweakers. Zo een RoadTrip wil ik ook nog eens doen op mijn R1100R
Kost je een weekje aan snipperdagen, 2 knipperlichten, paar handkappen en nog wat klein grut..:P
 
Heel herkenbaar om de terugweg te versnellen. Op een gegeven moment is het genoeg en wil je zo snel mogelijk weer thuis zijn. Dat je je vriendin mist versterkt dat nog eens extra.
 
Terug
Bovenaan Onderaan