Rondreis hulp Noorwegen en/of Zweden gevraagd door beginner

Ik zou toch echt zeker een tentje meenemen. Je mag in Noorwegen wildkamperen (mits je je aan bepaalde regels houdt). Dat lijkt me ook wel wat waard ;)

Een Hytte is echt niet altijd beschikbaar. Ga je begin of eind augustus?
 
Omdat ik qua campingspullen niets heb en alles nieuw zou moeten aanschaffen

Je begint aan een avontuur(tje) denk dan ook op een manier die daarbij past. Marktplaats geeft je de tent, luchtbed en slaapzak.voor een paar tientjes. De benzinepomp het ontbijt voor de volgende morgen. Klaar.

Vakantie vier je. Stap uit je dagelijkse Nederlandse hokjesgeest van alles moet kloppen en geniet van het improviseren.

Veel plezier, Scandinavie is geweldig
 
Ik zou toch echt zeker een tentje meenemen. Je mag in Noorwegen wildkamperen (mits je je aan bepaalde regels houdt). Dat lijkt me ook wel wat waard ;)

Een Hytte is echt niet altijd beschikbaar. Ga je begin of eind augustus?

Als je kamperen leuk vind dan is het zeker wat waard ;)
Ik kom op 9 augustus van de pont in Göteborg.

Je begint aan een avontuur(tje) denk dan ook op een manier die daarbij past. Marktplaats geeft je de tent, luchtbed en slaapzak.voor een paar tientjes. De benzinepomp het ontbijt voor de volgende morgen. Klaar.

Vakantie vier je. Stap uit je dagelijkse Nederlandse hokjesgeest van alles moet kloppen en geniet van het improviseren.

Veel plezier, Scandinavie is geweldig
Hmm, stof tot nadenken .... dank je wel 👍
 
Ik zie niet waar ik deze vraag anders zou kunnen stellen, hoop dus dat deze offtopic vraag hier ook gesteld mag worden.

Wat voor laarzen zouden jullie kiezen voor de zomermaanden, luchtige koele laarzen met "overtrek hoezen" voor eventuele regenbuien, of waterdichte warme laarzen?
 
Ik rij zomer en winter met mijn TCX Infinity laarzen. Belangrijk is het om goede sokken te hebben in de warme maanden. Geen katoen want die worden vochtig van het zweet, maar bv goede wandelsokken. Te warme voeten heb ik eigenlijk nooit, ook niet in Zuid-Spanje.

Voor Noorwegen moet je rekening houden met nogal afwisselend weer. Ik heb meegemaakt dat het de ene dag 30 graden zonnig was. De volgende ochtend mistig en bewolkt en temperatuur van een graad of 8. Dus neem ook je winterhandschoenen en een trui of voering mee.
 
In 2001 en 2002 zat ik in Noorwegen voor mijn werk voor een project op de Statoil raffinaderij in Mongstad. Moet zeggen dat ik enorm heb genoten van de omgeving daar al, en vooral Bergen is een mooie stad. Rondom de haven vind je nog authentieke huizen (die huizen in zowat alle kleuren van de regenboog). Ik zat samen met een hoop collega's in vakantiehuisjes beneden in het dorp bij het haventje aan de fjord. Verder in het weekend veel in de omgeving gereden over de diverse eilandjes daar. Soms op best spannende weggetjes gereden waar je aan de ene kant op armlengte van een rotswand reed met de autospiegel en aan de andere kant van de auto reed je langs een knullige vangrail met direct daarachter een metersdiepe afgrond.... Maar wel genieten!
 
Kijk eens naar de Alpinestars Air Plus V2, winddoorlatend met gore-tex!
Bedankt voor de tip, heb deze gekocht, zijn erg licht, voelen inderdaad koel aan, zijn wat zachter en comfortabel. Kon ze gisteren gelijk goed testen met een regenbuitje. In de regen heb ik nog geen half uurtje gereden, maar zonder problemen, voetjes droog.
 
Na veel nadenken nu toch maar een tentje, slaapzak, matje en stoeltje gekocht. Wat gebruiken jullie om deze spullen op de motor vast te maken?

En hebben jullie voorkeur, liever dwars achter je op de bijrijder zitplaats of liever in rijrichting op de zij-koffers?
 
Na veel nadenken nu toch maar een tentje, slaapzak, matje en stoeltje gekocht. Wat gebruiken jullie om deze spullen op de motor vast te maken?

En hebben jullie voorkeur, liever dwars achter je op de bijrijder zitplaats of liever in rijrichting op de zij-koffers?
In de breedte en de lengte
 

Bijlagen

  • IMG_20190705_125720.jpg
    IMG_20190705_125720.jpg
    257 KB · Weergaven: 38
😀😀😀 wauw, dat is nog eens een pakezel. Bij jou duidelijk geen voorkeur .... daar waar nog een plekje is.

Misschien nog een tip voor de bevestigingsmaterialen?
 
Bevestigingsmiddelen vraag is al opgelost, had hier in andere posts gelezen dat de Rok Straps goed waren en in de winkel adviseerde ze mij die ook. Heb die dan maar gelijk meegenomen.
 
Super, bedankt voor de zinvolle reacties en verhelderende foto's. Ik zie dat er ook stroom in de hut zit, dat is natuurlijk ook wel prettig om het e.e.a. op te laden.

Omdat ik qua campingspullen niets heb en alles nieuw zou moeten aanschaffen neem ik de gok maar dat er in de meeste gevallen een hytter vrij is en ik wat simpels kan opwarmen. Mocht dit niet zo zijn kan ik in noodgevallen dan ook een keer in een hotel gaan.


Ja dat is natuurlijk ook zo, ik heb vakantie en geen haast, dus misschien per dag 15-30 minuutjes ervoor uit trekken om een slaapplekje te vinden bij een kopje koffie.
Ik heb hier ergens gelezen dat de Noren zelf juist in juli op vakantie zijn en in theorie augustus dus rustiger zou moeten zijn. Tenzij het land natuurlijk overspoeld wordt van (Nederlandse) motorrijders 8-)
15-30 minuten uitrekken voor het vinden van een slaapplaats is wel kort, in Noorwegen zijn stukken weg waar je in 15-30 minuten geen dorp of mens tegenkomt.
Het beste is om de avond er voor een plek voor de dag er na te vinden en mogelijk te bespreken, vertrouw zeker niet op wat de navigatie als slaapplek of tankstation aangeeft (vaak bestaan die niet meer).
Mijn ervaring is ook dat in de vakantie tijd of bij slecht weer de hutjes gauw allemaal verhuurd zijn.

[EDIT] dat was een reactie op een ouder bericht, maar nog steeds gemeend :$
 
15-30 minuten uitrekken voor het vinden van een slaapplaats is wel kort, in Noorwegen zijn stukken weg waar je in 15-30 minuten geen dorp of mens tegenkomt.
Ik bedoelde dat ik die tijd nodig had om via een app (bijv. Norcamp) of via een andere campinggids naar de volgende slaapplaats ging zoeken en te bellen of ze wat vrij hebben. Niet om al rijdend op zoek te gaan.

[EDIT] dat was een reactie op een ouder bericht, maar nog steeds gemeend :$
Dank je wel, alle tips neem ik als rookie nog steeds in me op.
 
Als je vroeg in Kiel bent zet de motor bij Louis Mega Shop Kiel
Steek over en ga eten bij Buffet Haus China
Prop je vol voor 11€ en ga naar de boot
Het centrum in met de motor om iets te eten kun je vergeten
En heel vroeg in de rij staan op de swedenkai is ruk
Ik zou een ontbijtbuffet aan boord wel vooraf regelen,anders sta je in de rij
 
geloof het of niet, maar hotels zijn (vooral in de zomer) best prijzig.
(mijn ervaring)
ik zou veel data inkopen, (Noorwegen hoort niet bij de EU, dus hoge kosten voor de roaming)
en zo je accommodatie zoeken/ boeken.

andere optie is om eerst via de bruggen naar zweden te gaan en via Oslo/ Kristiansand met de boot retour naar Denemarken.
Maar zoals ik en anderen al aangaven,
je hebt niet veel tijd,
succes met plannen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan