Rond rijden... Eindelijk weer eens echt onderweg.

pdv_moto

Mooi Weer Rijder
Donateur
20 sep 2013
10.037
5.429
Plan was (kaartje opzoeken)

Wenen,
Landsberg /L
Lausanne + Olten
Riga
Borovets
Kranj
en nog wat hier en daar.

Kaartje gevonden (de Lucca stop gaan we waarschijnlijk cancellen - gekkenwerk, doen we andere keer wel)
Screenshot-2019-04-17-at-20-59-13.png


mijn schrijfdiscipline is matig, want te veel andere zaken.


maar vandaag even een MF-momentje:
vandaag 4 uur regen gereden. goede test voor de FLM regenjas (altijd lek bij kin...)
in hotel probeer ik de handschoenen te drogen met de haardorger: Spuit het water eruit.
En na minuut slaat de haardroger op thermo-zekering.

Meer updates later.
Komend weekend hoop ik tijd voor schrijven te kunnen maken.

kaaretje tot nu toe..
Screenshot-2019-05-20-at-15-15-06.png




hier te volgen
 
Laatst bewerkt:
man man man (sorry: Person, Person, Person), ik ben nu 11 dgn onderweg, en met alle werk-dingen (goed) en afspraken (leuk), nog totaal geen tijd gehad.

trip link staat in OP, meen ik.

Ik edit dit later wel voor details (als ik tijd/zin kan vinden)


Dinsdag: naar Wurzburg, via dealer voor nieuwe riem en voorvork-afdichtringen(want niet op voorraad...)

Woensdag: naar Wenen, op tijd voor bowling + eten

Donderdag: werk

Vrijdag : beetje werk en B+B gevonden bij Tamsweg. Mooie plek, en meteen maar 2 nachten

Zaterdag: lekker rijden.. eindelijk.

Zondag naar Landsberg voor eetafspraak (vroeg, want regen, en smiddags vast wat gewerkt)

Maandag: door stromende regen naar Lausanne, jas weer schoon
s Avonds wel droog, en social-dinner in Lausanne: Mooi stadje.
Verademing na het cleane en stijve Wenen (ik tref de zelfde mensen overal... en we zijn het eens: de Franse Charme van Lausanne voelt lekkerder, menselijker, dan het ultra-cleane Wenen)

Dinsdag: werk en verplaatsen en meer werk.

Woensdag: werk + social dinner

Donderdag: Haasten tot in Pilzen (goedkoper hotel), maar was Gave Rit. Mooi weer ook. Gelukkig weinig Baustelle, en s avonds eindelijk rust, even door . Pilzen gelopen. Mooi rustig centrum, maar al wel bussen duitsers en chinezen in het hotel.

Vrijdag: Tot in Central Poland (morgen, Za, Luchafspraak bij Warsaw, met een kennis dit net een 114ci FatBoy gekocht heeft, tja...)
Cz is een onderschat motor-rijd-land: Uitstekende wegen (met kleine uitzonderingen) en relaxed verkeer. Aanbevolen.
Polen is ook Heerlijk rijden, maar is wel errug vol. Van 1500-1800 wel Rete-druk, zowel in city als rural. net iets te druik.
Ik weet dat het weekendverkeer ook zwaar kan zijn hier.
Vrijdagavond al heel veel weekend-motorrijders.. gezellig zwaaien.

Zaterdag, onderweg naar Lunch aan een meer NE of Warsaw. Man, wat een "zondagsrijders", na 10:00 zit alles vol+dicht.
Leuk: o.a. een oude Jawa+Zijspan gespot.
maar wat een Drukte, en wat een gestress...
En morgenoched, zondagmorgen, weet ik uit ervaring, is polen ook en-masse onderweg naar de kerk.
eens kijken waar ik vannacht ga slapen... tactisch plekje uitzoeken maar.

de verzoekfotos.. ff uploaden..

Obligate motor foto..
20190514-184018.jpg



Trivia-foto: hoe je bij tankstations de sleutel van de wc mee krijgt, met daaraan een stuk hout of iets dergelijks, zodat je niet vergeet om m terug te brengen.
in NL/D/A zijn de wcs het volgende verdienmodel.. 80c, waarvan 50c te besteden aan goederen in de winkel, die allmaal al 50c duurder zijn,....
Maar sommige, oude, tankstations hebben nog een junk-afsluitbare wc, met mega-object-sleutel..
ik ga een verzamelijk fotos maken van die objecten, voordat ze verdwijnen..
hier is nr 1:
20190514-161513.jpg



Eten in Wenen
20190515-214102.jpg


Zondag: Sneeuw op Hochkoning
20190519-084252.jpg


Deze stond op het marktplein in Pilsen, oude liefde..
20190523-191435.jpg


Leuk van Google: speed cameras staan op maps
Screenshot-20190524-165048-Maps.jpg

ik ben in vorige jaren minstens 2x "van voren" geflitst. hehehe

Schaamtelozen profilering...
Wat doen twee ongure, en in poland ongewoon-donkere types, ciggies rokend, in een oude mercedes naast MIJN MOTOR... ?
(de zijkoffers laat ik voor 1-nacht meestal hangen...)
even foto van nummerplaat gemaakt.
ik zit nu al 1.5 uur in hotellounge met zicht op uitgang, te spieden op welke dame deze jongens zitten te wachten...
ze staan er nog steeds, dus .,..
Wat doen ze daar... ????
En : Staat mijn motor daar morgen nog... ???
20190524-201529.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zie maar 1 slot Piet, is dat wel veilig ?
Keep the pics coming... 👍
 
Ik zie maar 1 slot Piet, is dat wel veilig ?
Keep the pics coming... 👍

tja.. op internet kan je vinden hoe het bmw-alarm te saboteren, en die Asus is met pur-schuim ook goed te neutraliseren..
ik hoop maar dat mijn moto zo vies is (nog nooit gewassen) en zodanig als "wijvenfietsje" bekend staat dat niemand m wil hebben..
 
Polen is toch ook een mooi motor-land.
Maar op Zaterdag wel druk..
morgen door naar Vilnius.

Vandaag wel relatief veel snelweg gedaan, en goede lunch met uitzicht over een meer bij Warsaw.
foto van de parkeerplaats..
beauty-and-beast.jpg


En over alarmen gesproken: Als die FatBoy (met een of andere slip-on uitlaat) een klein beetje aan zn gas draait gaan er 2 of meer alarmen op de parking af - Vindt-ie Prachtig!
Maar het alarm van de Beauty lijkt ongevoelig voor het lawaai. hehehe.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond Vilnius een beetje tegenvallen, maar ik zou het niet links laten liggen.

Geweldig om leesvoer van je te krijgen Piet, het genereert een hoop inspiratie.
 
tja.. op internet kan je vinden hoe het bmw-alarm te saboteren, en die Asus is met pur-schuim ook goed te neutraliseren..
ik hoop maar dat mijn moto zo vies is (nog nooit gewassen) en zodanig als "wijvenfietsje" bekend staat dat niemand m wil hebben..
Voor een motor die nog nooit gewassen is (hoeveel? 100.000km?) ziet de koplamp er nog schoon uit! 😉
 
Voor een motor die nog nooit gewassen is (hoeveel? 100.000km?) ziet de koplamp er nog schoon uit! 😉

oja, ik was de koplamp en mn helmvizier ELKE tankbeurt..

motor nu op 123.000 nogwat..
vandaag heel even een oranje-driehoek-computer-storing, gelukig na 2x contact-af weer over.
geeft wel vertrouwen hoor.. moet nog naar Riga, Belgrado, Sofia, + wat vakantie + werk-afspraak in Kranj (Slovenia)..
ben nog even onderweg.
Hopelijk laat bmw met niet in de steek..
(er is ook al een stuk plastic afgescheurd, maar dat is niet cruciaal)
 
Bialystok - Vilnius: Prima Rit

Tweebaans wegen.
Polen wat druk, maar van Augustow -> grens lekker rustig.
Lithuania is Prima, rustig rijden, goede wegen, relaxed verkeer.
heuveltjes, maar niet heel veel lekkere bochten, wel tweebaans, dus steeds inhalend.
Voor een landbouwer als ik wel mooi: veel land.
Voor echte motorrijders.. ff geduld, volgende week weer door de Tatra en door de balkan naar Bulgarije..

Vilnius is een toekomstige tourist trap. Middag en avond door old-town gelopen.

Wat fotos in Vilnius

Deze foto voor Joris..
20190526-155326.jpg


Heel veel Deelfietsen en Deelsteps (Elektrisch)
Die stepjes gaan wel retesnel.. riskant...
oh, en je mag alleen op zo'n stepje als je min-18 bent en een hipster-baardje hebt.
20190526-144617.jpg


Baltic-Singing..
Gigantisch veel mensen in klederdracht.
Ik dacht even dat ze weer een (singing-)revolutie waren begonnen, maar het ging om een folklore festival:
20190526-163554.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jeetje Piet. Op Scheef vertelde je de route al en had ik het idee dat het flink zigzaggen werd, maar als ik het zo op Maps zie is het helemaal een knoop.
Veel plezier en geniet ervan!
 
Weer ff bijwerken.

Maandag dus in Vilnius gewerkt (remote, vanuit hotel) en tegelijk praktisch op de laundry gewacht (gewoon europese euro-prijzen, paar shirts wassen is de prijs van een kleine koekblik-tank met diesel). Maandagmiddag ook even kasteel gedaan en nog rondje old-city gedaan.
Was kwam terug met wat lullige stickers erop: "failed to remove stain"... (hardnekkige vlekken, en dat voor die prijzen... )

Dinsdag naar Riga, maar 3 uurtjes, dus alleen de regenbroek snel aan, vanwege wat losse spetters na 10km...
ik had daarna toch 5 dgn om uit te drogen..
dat heb ik geweten... paar onverwachtte plensbuien en verder hele rit geregend.. Flink doorweekt (kwam ondanks goede balaclava-met-membraam toch na uurtje via de kraag naar binnen, en ook de front-rits sloeg na tijdje door)

Wo + do + vr : werk + socials (1x officeel bierproeven gehad, ook daar hebben ze hiptster-knotjes met craft-beer-hobbies, en verder un-officieel bier geproefd, en wat gaan alle bars daar on-christelijk vroeg dicht...).
Za: bijkomen van het vele werk, en vast wat voorgewerkt voor de komende week.

Zondagochted voor ontbijt op de motor (kreeg ik heel attent een ontbijtpakketje mee.. lunchpakket dus, en geplet in de top-kees).
Meteo leek goed en ik wilde Dinsdag in Belgrado werken+wassen, dus .. 2dgn voor zo'n 1700 km.
Als ik op tijd in Beograd was kon ik daar NL mooi goedkoop de broodnodige laundry weer laten doen. Plan is gelukt.

Zondag heerlijk door Baltics en Polen: Lekker rijden toch (hoewel wel errug vlak).
2x risico genomen om de regenbroek niet aan te trekken, ging nog bijna mis, maar het droogde ook snel weer op met rijwind. Was gelukkig niet koud.
Tot aan Rzeszow gekomen. Mooi iets voor op schema.

Maandag om 0700 op de motor, maar door ochtendspits en omleiding meteen 2uur kwijt. Polen slibt dicht. Is goed teken voor de economie, maar niet praktisch.
Wel Heel mooi: Bergjes over naar Slowakije en Hongarije.
Slowakia is een stuk rustiger (dat gedeelte is zo te zien iets armoediger en met veeeel minder verkeer dan in Polen)
Bij Budapest alweer mooi op schema.

Landelijk Hongarije is wel gevaarlijk rijden: zeer matige 2-baans met diepe spoorvorming, waar alles gewoon 120+ gaat en (ooops) paardjes inhaalt.
Doel was een rustige grensovergang naar Subotica. is gelukt.
#Protip: kies minder-frequente grensovergangen, is me de laatste jaren goed bevallen: niet wachten, c.q. doorwuiven motorrijder.
Douaniers zijn goed in "racial profiling" (en pesten?) en je wilt geen zigeuner/turk/hippy-uitkleed-partij voor je neus.

Ruim op tijd bij hotel, en direct staaaaapel was afgegeven. (2x meer dan in Vilnius, en .. bleek ruim onder 900Dinar, 10E. Had stiekum de stickers met "apologies, failed-to-remove-stain" laten zitten. Die stickers zijn weg, en de vlekken zijn er keurig uitgewassen. Degelijk Serbies waswerk, daar kunnen die watjes van Marriott niet aan tippen)

Dinsdag gewerkt. nu op tijd zzzz en morgen lekker rijden. Route zal afhangen van weer+verkeer.

oja, nieuwe routekaart: mn oude telefoon die de routes opnam is nu definitief opgehouden, na een soort zwembad-ervaring tussen Vilnius en Riga.
Dus nu, met huidige telefoon "recording", moest nieuwe route-link voor gemaakt.

oude link

nieuwe link


fotos.. later.
ik maak trouwens een stuk minder fotos, ik doe dit nu al 6 jaar... kan geen fotos blijven maken.
Heb in Polen wel speciaal even een ooievaarsnest gefotografeerd met staande en zittende vogel (afh van het land of de streek brengt een staande/zittende ooievaar geluk/ongeluk). Niet uit bijgeloof, maar gewoon, uit voorzorg toch even wat fotos gemaakt. Later.
 
@David_ZZR verzameltopic, hele eer.
mn eerdere trips waren beter gedocumenteerd.

deze trip te veel non-motor dingen tussendoor.
kijken of ik dat komende week kan verhelpen, ook met wat fotos.

Dat schrijven Is vooral ook leuk als je het later, jaren later, weer eens leest --- oh-jah, toen deed ik...
(sommige routes rijd ik nu voor de n-de keer, ook leuk om te zien hoe de wegen verbeteren, of niet)
 
Vervolg dus..

Woensdag van Zemun (Belgrado) naar Sofia.
ik had drie opties: Langs de Donau (iron gate, Djredap, en dan landelijk door Serbia richting Vidin in Bulgaria, of via Zajecar en Vidin of direct over E80.
Hele rit Donkere wolken en wat spetters.. dus toch maar de snelste, saaiste route gedaan. ben _net_ niet natgeregend, maar ik vermoed dat het rondom Belogradchic (bulgarije) en Montana (bulgarije) wel geregend heeft. Mooie motor-omgeving, maar dus overgeslagen vanwege regendreiging, en ook een beetje door werk-stress. Was ik wel mooi vroeg in Sofia om nog wat voor te werken.

Donderdag: nieuwe band, en door naar Borovets. Werk begint (met een social dinner, Etno-food, ook lekker, wel iedereen al meteen hoofdpijn van de Rakia+whatever, goed begin)

Vrijdag + Zaterdag: werk
(en de social, wij worden hier meestal de bar uitgezet, macho-erekwestie)
Maar dit jaar een extra luidruchtig gezelschap van (oude) "mannetjes" - what time did you guys go to sleep this time?
... snip. had hier aantal aantekeningen willen maken met "over het paard getilde mannetjes" .. laat maar... aantekeningen doe ik wel ergens anders.
De Riga Conference was jonger, leuker, energieker, en ook Relevanter. Toch weer eens over hebben met deze + gene.

Zondag (nu): vooral bijkomen.
Ik blijf Bulgarije een mooi motorland vinden. Onderschat. Veel bergen met niet-extreem bochtenwerk. Gewoon lekker touren.
Afspraak bij motocamp (Idilevo, bij Veliko Tarnovo in de buurt) is afgezegd, dus wat tijd over, en de noodzaak om nog oostelijker te gaan is verdwenen. Wellicht moet ik Bosnia en Croatian Coast eens doen (maar die kust is wel errug touristisch..)
Volgende afspraak is nu met de mensen van Myadventure.bike in Sofia (maandag). Eens kijken of die nog tips hebben
In vroege middag rondje gereden over Bansko, weer met van die regendreiging, maar slechts enkele spatten.
Aantal wegen zijn daar in paar jaar tijd verbeterd. maar is nog veel weg-werk te doen, qua potholes op kleinere wegen. Oppassen.
Edit: en Jawel: daar vallen de PIJPESTELEN. heb ik weer ff geluk vandaag.

Workload lijkt momenteel licht, en volgende "harde" afspraak is in Lubljana, is pas over dikke week.
Lekker Vrij !
(hotel nu bijna leeg, ga ik zwembad maar eens bekijken)
 
Laatst bewerkt:
Beetje rust (ga wel ff zwemmen) voor een drukke man is altijd goed. 😉
 
Ik moet eerlijk bekennen dat het bij ook weer begint te kriebelen. Maar had eigenlijk besloten geen motortrip te doen dit jaar.
 
Je moet opschrijven, anders vergeet je het, en de memories zijn 5jaar later zeker de moeite waard.

We pakken op:

Maandag :
Naar Sofia verhuisd. toch nog beetje werk gedaan, en s avonds eten met de Myadventure.bike crew aoug soug RDD and Bgoug 2019 part 2
Een van de jongens is net 3 maanden in Zuid Amerika geweest (motortrip, self-searching...). Prachtige trip...
Vooral over reizen gehad, niet toegekomen aan mijn wensenlijstje voor de app en de website.. komt wel)

Dinsdag:
remote gewerkt in Sofia. Ook de was laten doen.

Woesdag:
Via heuvels ten noorden van Sofia, lansg Montana, richting Vidin en bij Zajecar Serbia weer in.
GPS ging even los/fout, maar hotel alsnog gevonden, en avondje terraszitten in Krusevac.
Garisson city, veel militairen, en een groot deel daarvan is Vrouw. En Leuk om te zien!
Da's andere koek dan de TU/E die een vrouwenverplichting instelt.

Donderdag: Richting Montenegro.
o.a. een weg-in-onderhoud die zo grof-grindelijk en stofwolkrrijk is dat ik rechtsomkeert maak. Forse omweg, het blijft een "adventure"
Grensovergang is easy.
1e indruk Montenegro is "rommeltje" Matig asfalt, rommelig stadje, veel afval aan de weg (fotos... )
Maar eenmaal halfuurtje in dat land blijken de wegen van Uitstekende Kwaliteit. en vrijwel leeg. Brilliant Rijden daar !
Ook nog keer op goed geluk een zijweg in, zag er op de kaart veelbelovend uit...
En dat Was het ook: in een uur tijd 3 autos en 2 boeren (groetend) aan de kant vd weg gezien (fotos toevoegen...)
telefoon weigerde 1e dag in Montenegro (???? Vodaphone weet ook niet waarom??),. maar met hulp van een roadside-coffee toch iets gevonden.
Overnacht in hotelletje op heuveltop in Niksic. Gaaaf Uitzicht.
Kom er tevens achter dat de vrouw van een collega (muzikante) speelt in Tivat (uurtje afstand, aan de kust). Morgen even langs.

Vrijdag:
met omweg naar Tivat, alwaar een NL koppel aan de haven zit te ontbijten...
Vinden van hotel-terras niet eenvoudig:
1- kustgebied zit muurvast met files, Tivat zeer touristisch.
2-hotel ligt in voetgangersbebied aan haven, en daar staat een moto-agent-op-scooter...
3- parking only in designated garage... (daily rate lijkt amsterdams duur)
rondje, 10min gewacht, dan eindelijk over kade naar hotelterras gesprint...
Moto aldaar onder boom gezet, en Pint-of-still-water please...

Aldaar de Hollanders gevonden...
Zij speelt muziek.Hij werkt overal en nergens voor amerikaans bedrijf, ze wonen lekker hip in Amsterdam.
zijn collegas weten niet dat hij nu daar zit, dus geen FB/Insta fotos etc.. - hehehe.
Mijn 2e Ontbijt op kosten vd concert-organiser, aan de haven van Tivat. Luxe!!
Handen geschud met wereldberoemde artiesten waar ik nog nooit van gehoord heb, en met de sponsor (dank, dank)
Ochtendje Loungen.

s Middags via Tara canyon naar Bosnia.
Weer Brilliant mooie wegen, maar 1 stuk weer heel stoffig: "baustelle". dit keer was het wel te doen..

Hotel in Bosnia was leuk. Heel goedkoop, maar primitive. Van goede wil.
Douche was mwha, boiler moest s avonds onder live-220V gerepareerd worden (vonken eraf)
en warm water was volgende ochten ... lauw.
Wel ok eten en heel vriendelijke eigenaar. Die komt er wel.
Leuke ervaring.

Zaterdag :
Sarajevo, foto van de historische brug (groepen Kinesi, al om 0830)
en fotos van omgeving Sniper Alley (daar staan nu glazen kantoren, wat 25 jaar kan doen.. )

Onderweg naar Mostar: toevallige ontmoeting met een FB-friend: .

ikke, bij een tankstation: Hey, excuse me, but.. are you Sharon ???
zij: .. ??? are you Pee-et ??? (engelse uitspraak voor Piet...)
30sec later stond er een portret van mij op FB (ingeval van een disappearance zou iedereen op FB weten: Sharon last seen together with Piet..)
Twee dagen mee samen gereden.
Zij wilde vooral "de fotos": van de duikers in Mostar, en de Air-base, en dat is makkelijker met zn tweeen.
Mostar gedaan, en hotel gezocht richting Bihac. Sharon wilde per-se Airco, maar dat was goed te vinden.

Zondag...
De Vaart gaat er wat uit als je met 2 bent. Wel veel gezien.
Westelijk Bosnia is leeg, en is mooi rijden. Maar ook veel sporen van de oorlog.
o.a. verlaten dorpen en schoolgebouw met kogelgaten gezien.

s Middags, later dan gepland, de Zeljava airbase "gedaan", alwaar de verplichtte selfies (was een belangrijk doel van Sharon)
je kan daar ook Drag-racen op verlaten startbanen, maar die uitnodiging heb ik maar niet aangenomen.

Maandag:
Ik wilde kustweg doen, maar Sharon moest hurry-hurry naar Graz om thuisvlucht te halen.
Kustweg alleen gedaan, en dat rijdt eigenlijk wel zo lekker.
Aanbevolen Weg, maar doe m Vroeg!!
Na pakweg 1100 is het gewoon druk (op een maandag).
Slovenia in, nog even wat omwegen langs min-of-meer bekende bergweggetjes.
s Avonds biertje met kennissen op het dak van het "oude postkantoor" in Kranj.

Dinsdag:
Werk in gebouw van Iskratel, en ' s avonds presentatie in Ljubljana: Goede Discussies.
ik "doe" Slovenia al sinds 2007, en als men je kent krijg je betere en eerlijker discussies. Goede Meeting!

Woensdag:
Lunch en Coffee afspraken, en lekker door Slovenia Rijden.
Hotel gevonden in Tolmin, lekker jaren-60 interieur. maar wel veel duitsers... : blijkt groepje met wandelgids te zijn. Wat een Discipline!

Donderdag:
Dolomieten. Heerlijk begin. en ik wilde eventueel de Stelvio nog eens rijden.
Blijkt er een Duitse verlofdag te zijn: vanaf pakweg 1100 : Filerijden...
Gezellig hotel gevonden bij Resia (dat meer met die ondergelopen kerktoren)

Vrijdag:
Lunch bij kennis in St Gallen, inclusief korte city-tour.
Avondeten met Duitse kennissen,, een zgn "Stammtisch" bij Wurzburg.
Kennisje krijgt slecht-nieuws bericht. korte nacht.

Zaterdag.
Kennisje heeft onverwacht familie-probleem en moet heel vroeg richting Berlin.
Zodoende zit ik om 0600 weer op de motor.
Nog een coffee met een collega in Egelsbach, en dan ... richting NL, reis is over...
Mooie routes gevonden en gelukkig is de Hocheifel minder druk dan de Dolomiti.
En ik ontdek dat "de fles" zo ongeveer in mijn schoot geworpen is.... dus direct maar een fles-LV gepakt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan