Rijles Amsterdam

A2Racer

MF'er
21 nov 2023
169
203
Aan de Amstel
Ik ben van plan een proefles te nemen om te kijken of ik motor rijden leuk vindt.
Graag hoor ik aanbevelingen over een goede rijschool.

Mijn locatie is Amsterdam-Zuid maar binnenkort verhuis ik in de buurt van het Amstel station. Reistijd op de fiets max 30 minuten.

EDIT: Ik denk dat op dit moment investeren in een motorpak niet handig is voor mij. Gezien ik erg lang en groot ben lijkt me dat de grotere rijscholen mij eerder een pak kunnen lenen.

EDIT2: Op aanraden van jullie ga ik in ieder geval wel eigen kleding kopen als ik wil gaan motor rijden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wie?
Kan geen tips geven wat betreft Amsterdam.
Maar jaren geleden zelf eens een proefles gedaan en dat was wow ja dit ga ik echt doen. Eigenlijk wist ik dat al😏
Maar ben wel zowat gillend naar een andere rijschool gegaan No way dat die instructeur mij ging leren rijden. Dat wist ik binnen een half uur.
 
Zo een idee heb ik ook. Eerlijk gezegd lijkt mij motor rijden op de snelweg best eng. Maar ik had ook het idee dat ik auto rijden helemaal niet leuk zou vinden en ondertussen vind ik het het leukste wat er is. En fietsen bij de Berlagebrug of Rijksmuseum kan net zo gevaarlijk zijn 😁.
 
dit zal ook wat verder zijn dan wenselijk maar rijschool van hees(zelf gereden) of tom de keijzer, beide in zaandam zijn heel goed
verder gewoon proberen en je wil nooit meer anders
 
Iets verder weg maar een absolute aanrader is Verkeersspecialist Jan Schilder in Volendam.
Dat die ook voor politie/ambulance rijlessen heeft gegeven vindt ik heel gaaf.

Ik zie alleen een bezwaar bij een kleine motorschool, ik ga nog niet investeren in een motorpak. En ik ben 2 meter/110 kilo en heb maat 49 dus ik verwacht dan alleen van grotere rijscholen dat ze mijn maat hebben 🥲. Of ben ik daarin per abuis?
 
Tsja, ik zou vooral naar de kwaliteit en het gevoel wat je bij de rijschool hebt kijken.
Er zal vast wel wat tweedehands redelijke motorkleding te vinden zijn voor niet te veel geld.

Voor een proefles kun je natuurlijk prima naar een grote motorrijschool gaan waar ze mogelijk ook kleding hebben die je kunt gebruiken.
 
zou altijd eigen kleding aanraden, komt en serieuzer over bij instructeur/examinator, en het zal veel fijner zitten dan de standaard kleding die misschien wel/niet in jouw maat aanwezig is op de rijschool. tenzij je straks mp3 wil rijden zou ik echt zelf een motorpak halen, uiteindelijk 'moet' ie er toch wel komen. proefles zou natuurlijk moeten kunnen in geleende kleding, desnoods van een bekende die motorrijdt. als je het eenmaal wat vindt raadt ik eigen kleding echt 1000% aan.

desnoods dingen passen in kledingzaken en kijken of die tweedehands beschikbaar zijn in jouw maat, of in de sale kijken bij zaken, deze week ook nog black friday dus misschien heb je nog wat extra mazzel kwa kosten( rondom amsterdam raad ik BIKEROUTFIT enorm aan, groot assortiment en hele goede prijzen, vraag bij de kassa of er nog wat aan de prijs te doen is, prijskaart prijzen zijn namelijk nooit de uiteindelijke prijzen daar, zeker als je aangeeft beginnend lesser te zijn kunnen ze wat extra korting geven(vaak))
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf bij gerritse les gehad,
Maar ik dacht dat zij niet meer bestonden.

Mijn vrouw ooit een les kado gegeven en kwam met big snile terug rijden met de instructeur achterop..

Maar of hij/ ze nog les geven geen idee,
Wel altijd naar mijn zin gehad daar.
 
Zo een idee heb ik ook. Eerlijk gezegd lijkt mij motor rijden op de snelweg best eng.
De eerste keer snelweg is sowieso eng, maar dat went snel.

Mijn eerste keer snelweg was knooppunt Rotterpolderplein om 16:00 met veel wind.
Bij het invoegen dacht ik 'ja nu flink even gassen en doorschakelen' Vroom, schakelen, vroom, schakelen, nog meer gas, voelde de wind tegen me aan slaan, ja ik ging er meteen goed voor, wat een raket die motor!
Toen keek ik naar links om in te voegen en zag ik een familie in een Polo me inhalen. Ik keek naar beneden en ging 87kmh ;)

Nu rij ik rustig lange stukken 150+ alsof het niks is en moet ik mezelf vaak genoeg even pas op de plaats laten doen.


Maar ik had ook het idee dat ik auto rijden helemaal niet leuk zou vinden en ondertussen vind ik het het leukste wat er is.

Dan ga je motorrijden waarschijnlijk nog veel leuker vinden.

En fietsen bij de Berlagebrug of Rijksmuseum kan net zo gevaarlijk zijn 😁.
Gevaarlijker zelfs.

De meeste doden per KM vallen met E-bikes, daarna scooters, daarna pas motoren.

Motorrijden is gevaarlijker dan autorijden, absoluut, maar het is allemaal erg overtrokken soms.



Anyway, een rijschool kan ik je niet aanraden, ik ken ze daar niet. Wat ik je wel wil aanraden is om thermokleding te dragen, dan een dikke trui/spijkerbroek en daarover de kleding die je te leen krijgt.

Ik heb mijn lessen ook in het najaar/winter gedaan. De motorpakken bij mij rijschool waren prima, alleen niet bepaald warm!

Kleed je aan alsof je met de huidige temperatuur een uur lang in windkracht 10 op een stoel wilt zitten.
 
Pak en helm wil je zelf hebben, hoeft zeker de wereld niet te kosten
( kijk eens bij RAD ofzo )

Lekker fris man, in een ander z'n zweet en meur zitten, hebben we t nog niet over de pasvorm.


En je hebt het toch nodig, laat je niet gek maken dat je meteen het A-merk spul nodig hebt.
Voor een paar 100 zit je al van kruin tot teen in de bescherming.
 
Dat die ook voor politie/ambulance rijlessen heeft gegeven vindt ik heel gaaf.

Ik zie alleen een bezwaar bij een kleine motorschool, ik ga nog niet investeren in een motorpak. En ik ben 2 meter/110 kilo en heb maat 49 dus ik verwacht dan alleen van grotere rijscholen dat ze mijn maat hebben 🥲. Of ben ik daarin per abuis?

Maat 49 is wel extreem, proefles doen op stevige eigen laarzen/schoenen als je die hebt en dan zelf even via MP voor €50 een mooi paar echte kopen.
 
Dank voor alle behulpzame reacties 😁 ! Ik heb uiteindelijk een proefles bij Adil Versnel volgende week zaterdag. Zoals gesuggereerd heb ik gewoon zelf leren schoenen en ook nog een leren jas liggen, dus daar ga ik mijn proefles mee doen (zullen als het goed is toch in de eerste/tweede versnelling ofzo zitten op het parkeerterrein). En ik heb besloten dat ik toch wel wat geld kan missen voor wat motorkleding wanneer ik de lessen verder oppak.
 
Laatst bewerkt:
Een ding dat ik daar nog niet van snap, als je van een naar twee wilt schakelen ga je dus ook eerst naar neutraal? Want dat is 1023456?

Betreft die snelweg bedenk ik me trouwens dat ik al een beetje ervaring heb, vroeger bracht mijn vader me in keeperstenue (:() naar voetbaltraining en probeerde hij hier voor mijn gevoel het 0-100 record te breken met mij achterop. Zal wel wat fijner zijn als je op de goede zitplek zit :).

Betreft die doden per KM zal trouwens denk ik grotendeels komen door het feit dat motor rijders veel meer rijles/ervaring hebben dan mensen op e-bikes en scooters. Met motor lessen zal ik wel weer ook een stuk beter kunnen fietsen/auto rijden/vooruit kijken, auto rijles heeft dat ook gedaan voor het fietsen (twee keer noodstop voor een afslaande auto gemaakt terwijl ik zelf groen licht heb voor rechtdoor.. blijkbaar zijn er niet veel plekken buiten Amsterdam waar ze nog deelconflicten hebben en dan komen die automo.. uh.. koekblikkers 😉 in Amsterdam en zijn we het haasje).
 
Een ding dat ik daar nog niet van snap, als je van een naar twee wilt schakelen ga je dus ook eerst naar neutraal? Want dat is 1023456?
Je opsomming van versnellingen van beneden naar boven klopt:t Maar van 1 naar 2 ga je eigenlijk niet NAAR neutraal maar DOOR neutraal.
Als je vanuit 1 je schakelpedaal met 'normale' kracht omhoog tikt dan kom je automatisch uit in z'n 2. Om hem in neutraal te krijgen moet je echt bewust met weinig kracht je schakelpedaal bedienen.;)
 
Een ding dat ik daar nog niet van snap, als je van een naar twee wilt schakelen ga je dus ook eerst naar neutraal? Want dat is 1023456?

Eigenlijk is het net zoals van 1 naar 2 schakelen met de auto(of alle andere versnellingen met de auto) je komt langs/door neutraal.

Alleen met de motor heb je dat alleen maar tussen 1 en 2.

Mijn ervaring met schakelen met de motor was overigens dat het echt binnen no time super simpel en logisch ging, veel makkelijker dan met de auto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan