Rijden met passagier (type motor?)

27 apr 2019
25
10
West-Vlaanderen (BE)
Hallo rijders,

Zoals jullie in de voorstelronde konden lezen zou ik als alles goed gaat binnen een tweetal maanden mijn A-rijbewijs halen.
Nu ben ik aan het rondneuzen welke motor ik zou aanschaffen.

Op termijn wil mijn echtgenote mee achteraan om op die manier comfortabele ritjes te maken. Anderzijds zou de motor ook gebruikt worden voor woon-werk.
Zijn er dingen waar ik voor het rijden met passagier extra moet op letten en/of zijn er specifieke types die hiervoor meer in aanmerking komen.
No panic: ik zal niet vanaf de eerste dag met een passagier gaan rijden, maar als ik dan toch een motor aankoop kan ik gelijk wat verder in de toekomst kijken.
Zijn er tevens tips die je aan de passagier moet meegeven om veilig te kunnen rijden?
 
Je bijrijder moet ervoor zorgen dat je vergeet dat hij of zij achterop zit.
 
Hallo rijders, [...]
Waar jij rekening mee moet houden: gelijkmatig (voorspelbaar) rijden, en natuurlijk ervoor zorgen dat je motor in goede staat van onderhoud is.

V.w.b. de motor: zolang er plek is, en voorzieningen zijn, voor een passagier, kan er een passagier achterop. Misschien wel handig om een motor te kopen waar jullie allebei op passen: een CB125 is iets kleiner dan een K1600, bijvoorbeeld, maar in principe kan het allemaal. In principe zul je minder merken van een passagier naarmate de motorfiets een grotere eigen massa heeft, al hangt het rijgedrag van heel veel meer dingen af.

Hou er rekening mee, zeker als jullie beide wat zwaarder zijn, dat de vering/demping weleens tekort kan schieten. Of en wat je daarvan merkt is sterk afhankelijk van je rijstijl.

Tips voor het rijden: klik
 
Als je veel met passagier rijdt is mijn ervaring dat een grotere toerfiets of een allroad het prettigst rijdt.
De vering is vaak wat beter afgestemd op 2 personen dan bij een sportfiets.

Zeker bij slecht wegdek of iedere 100 mtr een drempel zoals we in Holland hebben, dan is een goede vering een stuk prettiger rijden.
Na diverse sportievere modellen te hebben gereden, nu sinds een jaar een allroad met een lekkere lange veerweg.
Dat had ik jaren eerder moeten doen.

Just my two cents
 
Tja, wat heeft jouw voorkeur en wat is het beste voor mevrouw:
1390724
1390725
 
Willen jullie comfortabel toeren , reizen dan lijkt me een tourmotor zoals de RT bijv een goede keuze.
Al lijkt me bijv een GS ook wel comfortabel al heb je wel niet de windbescherming van een RT of iets in die categorie.
Luiemotorfiets , altijd al een leuke website gevonden met handige tips.
 
Ik heb vorig jaar mijn sportmotor omgeruild voor een BMW F650GS, alleen voor het comfort van de passagier. Waar voorheen ritjes maximaal 3 kwartier aaneengesloten duurden, konden we op de GS uren toeren zonder slapende knieeen. Inmiddels heeft mijn passagier zelf een rijbewijs en een motor, dus mijn uitstekende beginnersmotor met koffers en een heerlijke zetel voor passagier staat te koop: KLIK

Voor wat betreft tips voor de passagier: zeker in het begin, gewoon blijven zitten, armen om jouw middel en meebewegen met jou.
 
Een mens zou door de bomen het bos niet meer zien.
Keuze in overvloed zo blijkt, mr kan moeilijk op alle modellen een testrit met mevrouw gaan doen natuurlijk.

Dat vind ik nu nog het moeilijkste aan motorrijden, al die keuze, die prachtige modellen, ... :kwijl, kwijl:
 
en als advies laat je vrouw eerst bij een ervaren rijder achterop gaan voordat je als rookie daar aan begint. ook duo rijden moet je leren en iemand met een hoop duo ervaring kan een stuk makkelijker de fouten opvangen van iemand die nog nooit achterop heeft meegereden. en samen naar de grond gaan om dat 1 van beiden een foutje maakt en de ander het niet kan opvangen is geen fijne ervaring.
en een proefrit op alles maken met een duo is lastig maar ook in de winkel kan je vaak al wel voelen of de duo lekker achter je kan zitten.
 
En in dat geval is het dan weer makkelijk als je je woonplaats in je profiel hebt staan. Wellicht kun je dan met een MF'er van duo wisselen, jij een ervaren duo achterop, jouw duo bij een ervaren motorrijder achterop
 
Nog een punt waar je aan moet denken is het max. laadvermogen van de motor.
Met 2 personen en wat bagage kan het al snel tot boven de 200kg gaan.
Wil je er nog een keer mee op vakantie dan zit je al snel boven je max.

Mijn motor (toch niet de allerkleinste) een Honda CBR1100-BB, heeft een laadvermogen van net geen 200kg.
Voor mij geen probleem, want met vakantie incl bagage, dan WIL ik niet eens iemand achterop hebben.
Ik weeg zelf al een slordige 110kg, dan topkoffer 25kg, 2 zijkoffers ieder 20kg, en dan nog een rolbag van 15kg.
Al met al, alleen op vakantie met volle bepakking ga ik al aardig richting max!
 
Leer eerst maar eens motorrijden voordat je met een passagier gaat rijden,zeker een passagier die ook geen enkele ervaring heeft
hoe zich te gedragen achterop een motor kan levensgevaarlijke reacties van de motor veroorzaken,een ervaren motorrijder
heeft dan al moeite om dat op te vangen laat staan een beginner.En dan kom ik bij het volgende,zoals al geschreven is rijden grote toermotoren
het fijnst voor een passagier,nadeel is dat deze ook zwaar zijn en eigenlijk ook geen beginner motoren.
Dus kijk eerst maar eens voornamelijk naar een motor waar je zelf op kan leren rijden voordat je er aan gaat denken met een passagier
te gaan rijden en vergeet voorlopig zware motoren.
 
pfffffffffffffffffft , maak t niet te moeilijk jongens , gewoon rustig aan beginnen en t komt allemaal wel goed , t is geen vliegtuig waar je mee weg moet.
Kom op zeg!
 
Leer eerst maar eens motorrijden voordat je met een passagier gaat rijden

Zoals in de openingspost staat kijk ik op iets langere termijn. Ik ben niet van plan om van de eerste dag iemand mee te nemen, maar als ik een motor koop dan ik hier gelijk rekening mee gaan houden denk ik dan.
Natuurlijk kan ik starten met iets klein en tweede kopen op termijn ;)
 
Wat dus erg belangrijk is hoe zwaar zijn jullie beiden heeft er iemand rug problemen. kies dan bv een model waar een topkoffer opkan.
Ik heb de BMW RT gehad als je het over slappe vering hebt jeetje . oke ik kwam dan van een sportmotor af maar toch.
Dus vering instellings en mogelijkheid koffer mogelijkheid geheid wil je op vakantie kort of langer.
 
Geeft iets meer info over je eigen situatie.

-Hoe lang ben je?
-Naar wat voor soort wegen/reizen gaat je voorkeur naar uit?
-Wat is je budget?
-Wat voor rijder denk je te worden?
-etc.

Dat maakt de keuze wat makkelijker.............zowel voor ons als voor jou. :+
 
De kans om op voorhand al direct de motor te kopen die aan al je (toekomstige) wensen gaat voldoen, is erg klein!
Hier op MF kan je wat adviezen krijgen. Maar vaak zijn die adviezen erg persoonlijk. Kan voor jou anders zijn, maar ook worden.

Ik zou zeggen: Koop een motor waarmee je iig wel met 2 goed op zou kunnen zitten.
Bijv een oudere PAN 1100 is daar goed geschikt voor. Niet heel erg duur, wel betrouwbaar.
Ga (samen) ervaren wat het motorrijden inhoudt. Doe (samen) ervaring op.
Vind jij het fijn om iemand achterop te hebben? Vindt je vrouw het wel leuk achterop?
Of mss toch liever alleen rijden. Heeft je vrouw straks zelf een RBW?

Na enkele jaren weet je wat de wensen zijn, maar ook wat je niet (meer) wil.
Koop vervolgens de motor die wel aan je wensen voldoet.
 
De kans om op voorhand al direct de motor te kopen die aan al je (toekomstige) wensen gaat voldoen, is erg klein!
Hier op MF kan je wat adviezen krijgen. Maar vaak zijn die adviezen erg persoonlijk. Kan voor jou anders zijn, maar ook worden.

Ik zou zeggen: Koop een motor waarmee je iig wel met 2 goed op zou kunnen zitten.
Bijv een oudere PAN 1100 is daar goed geschikt voor. Niet heel erg duur, wel betrouwbaar.
Ga (samen) ervaren wat het motorrijden inhoudt. Doe (samen) ervaring op.
Vind jij het fijn om iemand achterop te hebben? Vindt je vrouw het wel leuk achterop?
Of mss toch liever alleen rijden. Heeft je vrouw straks zelf een RBW?

Na enkele jaren weet je wat de wensen zijn, maar ook wat je niet (meer) wil.
Koop vervolgens de motor die wel aan je wensen voldoet.
Een Pan 1100 is een loeizwaar apparaat met bijna 300kg ,dat ga je toch geen beginner aanraden.
Beter is bijvoorbeeld een NT700,DL650,VFR800X
 
Laatst bewerkt:
Hier komt 'ie:

-Hoe lang ben je? 186cm, om en bij de 100kg en geen rugklachten
-Naar wat voor soort wegen/reizen gaat je voorkeur naar uit? Hoofdzakelijk plattelandswegen, af en toe eens een iet bochtiger parcours in de heuvels van de (Vlaamse) ardennen
-Wat is je budget? 5 à 6000 euro
-Wat voor rijder denk je te worden? Zoals ik mezelf nu ken eerder een rustige genieter, geen "circuit-type"
- het woon-werk is een klassieke ringweg
- Ik ben dus niet echt op zoek naar snelheidsmachine, wel naar comfort
- Regelmatig een stukje snelweg zal er ook wel inzitten
- Op termijn is het de bedoeling om onze 2de wagen niet te vervangen (of max een iniemienie) en alle mogelijke verplaatsingen met de motor te doen
 
Een Pan 1100 is een loeizwaar apparaat met bijna 300kg ,dat ga je toch geen beginner aanraden.
Beter is bijvoorbeeld een NT700,DL650,VFR800X
Een Pan is een gemoedelijke motor waar je prima samen op kan zitten.
Ik vind de eerste 2 genoemde bromfietsen veel te minimaal om met 2 te kunnen rijden. (nee, dan geen bagage mee willen nemen)
VFR zie ik meer als sportfiets dan als toerfiets voor 2!
 
Een Pan is een gemoedelijke motor waar je prima samen op kan zitten.
Ik vind de eerste 2 genoemde bromfietsen veel te minimaal om met 2 te kunnen rijden. (nee, dan geen bagage mee willen nemen)
VFR zie ik meer als sportfiets dan als toerfiets voor 2!
We hebben het hier over een beginner,weet je wel hoe zwaar een Pan met berijders is en dan nog de bagage niet meegerekend
je gaat dan richting het gewicht van meer dan 400kg ,jij
denkt dat een beginner in een noodsituatie dat allemaal wel kan houden8)7
 
Nog een punt waar je aan moet denken is het max. laadvermogen van de motor.
Met 2 personen en wat bagage kan het al snel tot boven de 200kg gaan.
Wil je er nog een keer mee op vakantie dan zit je al snel boven je max.

Mijn motor (toch niet de allerkleinste) een Honda CBR1100-BB, heeft een laadvermogen van net geen 200kg.
Voor mij geen probleem, want met vakantie incl bagage, dan WIL ik niet eens iemand achterop hebben.
Ik weeg zelf al een slordige 110kg, dan topkoffer 25kg, 2 zijkoffers ieder 20kg, en dan nog een rolbag van 15kg.
Al met al, alleen op vakantie met volle bepakking ga ik al aardig richting max!

Jesus :? wat sleep jij allemaal mee als je alleen gaat
Ik heb ‘t niet over jezelf :+
Wij gaan met z’n 2 en echt met minder kilo’s bagage
 
Er zijn twee regels;

Je vrouw achterop; koop een motor waar jullie zeker 20cm van elkaar zitten.

Je vriendin achterop; koop een motor waarbij ze zo dicht mogelijk op je zit

Klein naschrift: vertel dit niet aan alletwee 😬 anders moet je weer alleen rijden 🤡
 
Terug
Bovenaan Onderaan