Rijden en proefritten na lange tijd niet gereden te hebben

Lid geworden
22 mei 2024
Waarderingsscore
0
Ik heb sinds juli mijn rijbewijs, maar sindsdien niet meer gereden (alleen paar proefritjes gedaan). Door omstandigheden heb ik niet direct een motor gekocht en daardoor ook niet veel kilometers gemaakt, wat eigenlijk wel wordt aangeraden. Inmiddels zijn we ongeveer 4-5 maanden verder sinds ik voor het laatst op een motor heb gezeten, en ik overweeg nu om alvast een motor te kopen voor het nieuwe seizoen, gezien de gunstige prijzen in het najaar. Ik wil verschillende motoren gaan proefrijden, maar ik vraag me af of ik überhaupt nog wel goed kan motorrijden en of het verstandig is om dat nu te doen met de huidige weersomstandigheden.

Ik heb erover nagedacht om een paar opfrislessen te nemen, maar ik ben waarschijnlijk van plan om pas rond maart weer echt op de motor te stappen vanwege het weer. Als ik nu al proefritten maak, zou ik die lessen alsnog nodig kunnen hebben. Ik vraag me af of anderen dit eerder hebben meegemaakt en hoe het voor hen was om zonder opfriscursus weer op de motor te stappen. Maak ik me terecht zorgen of moet ik het gewoon proberen? Ik zou het zonde vinden als ik geen controle over de motor heb tijdens het proefrijden en misschien val of schade veroorzaak.

Als je opfrislessen wilt, gewoon nemen. Niemand houd je tegen, behalve misschien degene die je bankrekening beheert. Er zijn zat gratis proefexamens online waar je je theorie kan toetsen, en als je wat meer praktijk ervaring wil opdoen zodra je een motorfiets gekocht heb kan je natuurlijk altijd gewoon een grote parkeerplaats opzoeken en wat oefeningen doen. Je zal merken dat het fysieke rijden eigenlijk bijna net als fietsen is; je zal het echt niet zo snel verleren.

Is er een reden waarom je niet nog een paar proeflessen nemen als je het vertrouwen weer even terug wilt krijgen terwijl je dat nu niet voelt?

Als je zo panisch bent misschien moet je dan uberhaupt niet opstappen.....
Correct.
En het rijbewijs meteen inleveren .

Donald Trump GIF by PBS News

Ik kan maar één tip geven: neem een paar lesjes, als je je onzeker voelt.
Ik heb dat zelf ook gedaaan na enkele jaren niet meer te hebben gereden en dat scheelde een berg.

Mijn tip is om een lokale rijinstructeur te benaderen en het uit te leggen, dan wete hij of zij ook waar de "pijn"zit en kan daar extra op focussen.

Succes en neem de juiste beslissing!

Niemand kan in je hoofd kijken, dus je moet zelf beslissen. Mss 1 opfrisles openbare weg boeken. 8tjes of de slalom moet je niet opfrissen. Dan weet je waar je staat.

Ik heb sinds juli mijn rijbewijs, maar sindsdien niet meer gereden (alleen paar proefritjes gedaan). Door omstandigheden heb ik niet direct een motor gekocht en daardoor ook niet veel kilometers gemaakt, wat eigenlijk wel wordt aangeraden. Inmiddels zijn we ongeveer 4-5 maanden verder sinds ik voor het laatst op een motor heb gezeten, en ik overweeg nu om alvast een motor te kopen voor het nieuwe seizoen, gezien de gunstige prijzen in het najaar. Ik wil verschillende motoren gaan proefrijden, maar ik vraag me af of ik überhaupt nog wel goed kan motorrijden en of het verstandig is om dat nu te doen met de huidige weersomstandigheden.

Ik heb erover nagedacht om een paar opfrislessen te nemen, maar ik ben waarschijnlijk van plan om pas rond maart weer echt op de motor te stappen vanwege het weer. Als ik nu al proefritten maak, zou ik die lessen alsnog nodig kunnen hebben. Ik vraag me af of anderen dit eerder hebben meegemaakt en hoe het voor hen was om zonder opfriscursus weer op de motor te stappen. Maak ik me terecht zorgen of moet ik het gewoon proberen? Ik zou het zonde vinden als ik geen controle over de motor heb tijdens het proefrijden en misschien val of schade veroorzaak.
Ik zou zeker aanraden om wat proeflessen te nemen, zowel maneuvers als openbare weg. Je bent een nieuwe rijder zonder ervaring, zoals je zelf aangeeft moet je net veel oefenen nu. En na al maanden niet te rijden is zelf een ervaren rijder wat van zijn skills kwijt, in jouw geval zeker. En om dan proef te rijden op motoren die je niet kent of vertrouwd bent.. lijkt me een recept voor ongelukken

Soms ben je te bang, echter is er soms ook reden voor.

Volg je gevoel, de adviezen hier zijn goed bedoeld maar kunnen jou niet helpen, de angst zit wellicht al te diep in je hoofd. 1 les en neem het advies voor hoe verder van de instructeur ter harte.

Laatst bewerkt:
Leden die hier afraden te rijden / lever je rijbewijs maar in; sporen jullie wel? Alles verder goed dit weekend? :N

Is het niet de bedoeling op een motor-forum om mensen enthousiast te krijgen om te gaan rijden / te helpen?..

Kan me goed inleven in TS.. Heeft in de zomer het rijbewijs gehaald met mooi weer. Nu wordt het schijtweer en zijn de omstandigheden toch wat anders. Dat iemand dan even wat minder vertrouwen heeft in zijn/haar kunnen snap ik goed. Dan is het idd. verstandig om wat opfrislessen te nemen om goed te leren rijden in de herfst/winter.

Leden die hier afraden te rijden / lever je rijbewijs maar in; sporen jullie wel? Alles verder goed dit weekend? :N

Is het niet de bedoeling op een motor-forum om mensen enthousiast te krijgen om te gaan rijden / te helpen?..

Kan me goed inleven in TS.. Heeft in de zomer het rijbewijs gehaald met mooi weer. Nu wordt het schijtweer en zijn de omstandigheden toch wat anders. Dat iemand dan even wat minder vertrouwen heeft in zijn/haar kunnen snap ik goed. Dan is het idd. verstandig om wat opfrislessen te nemen om goed te leren rijden in de herfst/winter.
Inderdaad, eerst een paar lessen voor het vertrouwen en de skills en daarna gewoon blijven doorrijden en oefenen. Toen ik in 2016 mijn rijbewijs haalde ging ik express in de regen en slecht weer gaan rijden om het mezelf gewoon te maken, nu doe ik dat minder maar vond het voor mezelf belangrijk veel te oefenen ook na ik mijn rijbewijs had.

Ik haalde mijn A toen ik 19 was, maar ik was pas in de markt voor een motor toen ik 22 was, dus voordat ik voor een motor ging kijken heb ik nog een les genomen om te kijken of ik motorrijden nog steeds leuk vond. Dat is inmiddels 40 jaar geleden, en ik vind ‘t nog steeds leuk :Y .

ik moet eerlijk zijn dat nu het rijden voor mij ook niet zo leuk is, binnendoor wat eigenlijk het mooiste is heb je nu heel veel bladeren en modder dus is het meer snelweg voor mij .

Onzeker...?
Pffffffff......vroegahhhh.....stapten we op de motor zonder rijbewijs en zonder 1 les gehad te hebben.
Waar rubber tegels onder speeltoestellen in het verdere leven al niet toe kunnen leiden.....
De profielnaam dekt de lading i.i.g. uitstekend.
Wow, wat stoer ……… 👍🏻

(Maar wel een profielfoto van een scootâh :+.)

Pffffffff......vroegahhhh.....stapten we op de motor zonder rijbewijs en zonder 1 les gehad te hebben.
Iets om stoer over te doen? Ik weet niet of je er cijfers over kan vinden maar het zal ongetwijfeld veel ongevallen hebben opgeleverd.

Schaam je niet voor een les ofzo. Ik heb gisteren de knmv instructeur gevraagd voor les voor volgend voorjaar…en ik rij motor al 50 jaar… :]

Terug
Bovenaan Onderaan