Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Rijbewijs verlengen

FredVN

MF veteraan
Lid geworden
15 mrt 2013
Waarderingsscore
960
Bij mijn eerstvolgende bezoek aan NL met de feestdagen wil ik meteen mijn rijbewijs verlengen. Ik moet tegelijk met de aanvraag mijn huidige rijbewijs meesturen naar de RDW. De RDW levert geen verklaring, waarmee ik zonder rijbewijs mag rijden. Kortom, tijdens mijn verblijf in NL achter het stuur van een auto zitten is niet mogelijk.

Of ziet iemand toch nog legale mogelijkheden?

Dat gaat toch via het gemeentehuis? Aanvragen, bij ophalen je oude inleveren?

Laatst bewerkt:
Ah, dt wist ik niet. Maar mag je dan wel een nederlands rijbewijs hebben? Moet je die niet omzetten naar het land waar je ingeschreven staat?

heb je geen rijbewijs van het land waarin je woont? En mag je daar mee in NL rijden?

Voor de motor heb ik al jaren een Vietnamees A1-rijbewijs. En dat Nederlandse rijbewijs is erg handig voor als ik op vakantie in NL ben.

Laatst bewerkt:
Ah, als dat de regels zijn, zul je die moeten volgen lijkt me.

Ku je niet alvast online iets in gang zetten, zodat je als je hier aankomt meteen kan omruilen?

Helaas. Er moet een handtekening op het aanvraagformulier gezet worden + een pasfoto + een originele verklaring van woonplaats. Dat, samen met mijn rijbewijs, durf ik echt niet vanuit Vietnam te sturen.

heb je geen rijbewijs van het land waarin je woont? En mag je daar mee in NL rijden?
Alleen een A1 motorrijbewijs. Geen auto. Ik heb geen flauw idee of ik met een Vietnamees autorijbewijs in NL zou mogen rijden. MBM en andere experts?

Zou op zich nog een mogelijkheid zijn, maar ik betwijfel of ik hier een pasfoto kan laten maken die aan de Nederlandse eisen voldoet.

Is ie al verlopen? Zo niet, dan zou ik een kopie maken en die gebruiken in de tijd dat je pas bij het RDW ligt. OK: je kan hem op dat moment niet presenteren, dus dat kan je gedonder opleveren. Maar: je rijbewijs is niet verlopen, dus het levert geen gezeur met de verzekeringsmaatschappij op, en een welwillende agent zal het waarschijnlijk wel door de vingers zien mits je je verder goed hebt gedragen

Duurt de aanvraag langer dan je tijd hier in nl? Ik zou eens een mailtje sturen naar het RDW en vragen wat eventueel mogelijk is.

Ik denk dat als je een bewijs van aanvraag hebt van RDW, je best met een copietje van je huidige rijbewijs ku t rijden hier hoor. Maar check het voor de zekerheid.

Is je rijgedrag dusdanig dat de kans groot is dat je staande gehouden wordt,
dan zou ik zeker geen risico nemen.
In alle andere gevallen kom je er met een kopie ook wel.

In ieder geval een copie maken van je rijbewijs. Ook van de achterkant.
Ergens ook het rbw nummer noteren. Mocht onverhoopt je rijbewijs zoekraken, dan kun je in NL via dat rbw nummer bewijzen, dat je dat rbw wel degelijk hebt (gehad).
Een Vietnamees rbw zou normaliter in NL erkend moeten zijn, anders zouden Vietnamezen hier nooit een auto/motor kunnen huren.
Maar ik ga ervan uit dat je nog steeds de NL nationaliteit bezit, dus je moet in NL (Schiphol) of
bepaalde grensplaatsen ( Enschede) zo'n document kunnen verkrijgen. Je hebt nu nog voldoende tijd om dat uit te zoeken. Wellicht met de Kerst in NL?
Foto's kun je dan hier ook laten maken, die zijn later vanuit Vietnam best op te sturen,
Ik zou de correspondentie zo mogelijk via e-mail voeren, dan heb je bewijs als iets fout gaat.
Alles scannen, oude rbw ook. Parkeer alles in de cloud of op usb-stick.
Sterkte en veel uithoudingsvermogen gewenst.

ambasade? die zullen toch wel weten wat er moet gebeuren?
en hoe, met diplomatieke post ofzo?

Kan je geen gebruik maken van de regeling voor mensen zonder vaste woon of verblijfplaats ? Je dient het nieuwe rijbewijs aan te vragen in de gemeente waar je op dat moment verblijft. Tijdens de 5 dagen wachttijd, voordat het nieuwe rijbewijs klaar is, kan je blijven rijden met je oude rijbewijs.

Wanneer moet ik mijn rijbewijs verlengen?

Ik zie het al voor me: op de vraag van een agent voor mijn rijbewijs een compleet dossier overhandigen.

De RDW geeft geen verklaringen af. Hun duidelijke antwoord op mijn vraag (en de reden van mijn vraag hier):
U wilt weten of de RDW ook een verklaring afgeeft, waarmee u mag rijden tijdens een rijbewijs verlenging.
Ik moet u helaas mededelen, dat wij geen verklaring afgeven tijdens uw verlenging waarmee u mag rijden in een voertuig zonder rijbewijs. Voor het besturen van een voertuig in Nederland is een geldig rijvaardigheidsbewijs vereist. Wanneer u staande gehouden wordt door de politie, dient u dit bewijs te kunnen tonen. Kunt u dit niet, dan kan dit leiden tot een boete. Wat de regelgeving is, kunt u navragen bij de politie in Nederland via 0900-8844.

De suggestie van Vroembert is een interessante. Ik heb deze mogelijkheid niet gezien omdat de RDW in hun procedure spreekt over “opsturen”. En dat volg je dan braaf. Ik ga dit de komende week na en laat zo nodig mijn dochter de gemeente benaderen. Afhankelijk van dat antwoord maak ik al dan niet een dossier.

Het autogebruik zal trouwens toch vrij beperkt zijn. Mijn dochter heeft haar wagen meestal zelf nodig en ze woont op pakweg 5 minuten lopen van een metrostation. En het overgrote deel van mijn bestemmingen is ook weer dicht bij de metro. Maar een paar zijn een ramp met OV en dan is een auto toch wel erg gemakkelijk (en tevoren ook al bij haar gereserveerd).

Dus je bezit een rijbewijs en mag dus rijden in NL. Je kunt het alleen niet tonen ingeval een staande houding. Lijkt mij een te nemen risico.

Klopt.
Een risico, dat ik ook ga nemen als de gemeente niets wordt.

De mail naar de gemeente is inmiddels ook verstuurd.

Laatst bewerkt:
Maar is je Vietnamees rijbewijs niet gewoon geldig als je officieel daar woonachtig bent?