rijbewijs nodig in België help

Pieter741

Rookie
31 mrt 2019
1
0
Hallo, ik zou graag de super soco TC max kopen in België. Ik heb al reeds een rijbewijs B en wordt dit jaar 19. Ik vraag mij nu af of ik nog een extra rijbewijs moet halen of dat ik gewoon met mijn rijbewijs B kan rijden?
 
nee mag je dit apparaat nog niet rijden met je b rijbewijs je moet dit minstens 2 jaar bezitten dan mag je dat.
18 jaar
In de praktijk mag je vanaf 20 jaar met het rijbewijs B op z’n vroegst met een 125 cc’er de weg op mag – en dan nog alleen in België. Wie op zijn 18e motor wil rijden, moet eerst het rijbewijs A1 halen: dat laat toe om met een 125 cc met een vermogen van 11kW/15 pk op de weg te mogen, ook in het buitenland. Na twee jaar kun je dan overstappen naar het A2 rijbewijs voor motoren met een vermogen van 35kW/47pk. Na opnieuw twee jaar is er dan de mogelijkheid om het rijbewijs A te halen. Dan gelden er geen beperkingen meer. Voor wie met 24 jaar start met motorrijden, is er geen getrapt systeem meer en kan er direct voor het ‘volwaardige’ rijbewijs A gekozen worden. hopelijk een antwoord op je vraag.
 
Volgens mij is een Soco TC een "bromfiets" [max 45km/uur] en heb je daar rijbewijs AM voor nodig.
Ik weet niet hoe dat in B is maar in NL heb je die automatisch bij een B[E] rijbewijs.
 
Volgens mij is een Soco TC een "bromfiets" [max 45km/uur] en heb je daar rijbewijs AM voor nodig.
Ik weet niet hoe dat in B is maar in NL heb je die automatisch bij een B[E] rijbewijs.
Voor de bromfiets klasse A, 25km/u, geen rijbewijs nodig, maar in België WÉL een helm!
Voor de bromfiets klasse B, 45km/u, wel een rijbewijs nodig, indien autorijbewijs behaald, heb je die idd ook automatisch. Helm is hier uiteraard ook verplicht.
En sinds enige tijd hebben die dingen eindelijk ook een nummerplaat! Net alsook de brommobielen! Voor die laatste moet je OOK een rijbewijs bromfiets klasse B hebben. De verkoopsleuze "geen rijbewijs vereist", is enkel van toepassing indien je vóór 1961 geboren bent.

Maar, hij heeft het over de Soco TC MAX. Dat is een motor klasse A1.
Daarvoor kan hij, als hij zijn autorijbewijs reeds 2 jaar heeft, 4 uur rijles gaan volgen, en is geen examen vereist, er komt dan een code op je rijbewijs die voorlegt dat je een klasse A1 motor mag besturen, maar, ENKEL BINNEN BELGIË.

Heeft hij zijn rijbewijs nog geen 2 jaar, zijn er 2 mogelijkheden:
  1. Geduldig afwachten tot hij zijn rijbewijs 2 jaar heeft en voornoemde regeling volgen
  2. De duurdere optie, rijles EN examen volgen, een "echt" A1 rijbewijs ipv bijkomende code, en mag hij die klasse A1 ook in het buitenland besturen.
Het is die Soco TC MAX waar ik ook aan zit te denken voor woon werk, maar de actieradius is me nog iets te laag. En een klasse A2 zou toch fijner zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan