Richting aangeven bij afbuigende voorrangsweg: wel of niet?

Viaantje

MF veteraan
6 jan 2015
2.554
679
Vianen
Richting aangeven bij volgen van de afbuigende voorrangsweg (wel/niet verplicht)?

Kwam een oude aflevering tegen van Blik Op De Weg met deze vraag?
Na al die jaren is er nog steeds verwarring O-)

Wat doen jullie en is een boete dan reëel :?

on1r.gif

on3r.gif

on2r.gif


https://youtu.be/cB2aLiuSziM?t=6m19s
 
Laatst bewerkt:
Altijd richting als ik die voorrangsweg verlaat. Al vaak gehad dat mensen gewoon verwachten dat je de weg gaat vervolgen ipv afslaan dus vandaar altijd richting.
 
Leuk onderwerp.

Ik probeer het altijd zoveel mogelijk in te schatten of knipperen wel of niet nodig is. Over het algemeen weet ik wel wat er hier in de buurt rondrijdt. Maar tijdens het toeristen seizoen word dat natuurlijk iets lastiger, en dan zal ik wat vaker knipperen.
 
Volgens mij verplicht, omdat je afslaat.
Voorrangsweg of niet veranderd niks aan de regels mbt richting aangeven, naar mijn weten.
 
Het is misschien niet verplicht maar voor het overig verkeer wel zo duidelijk om wel richting aan te geven.
 
Voor zover ik weet hoef je als je bijvoorbeeld op een voorrangsweg die naar links afbuigt geen richting aan te geven naar links, omdat als je de voorrangsweg volgt 'rechtdoor' gaat.
 
Het mag, maar het hoeft niet is wat mij altijd is geleerd. Verlaat je de voorrangsweg door bijvoorbeeld rechtdoor te rijden, dan moet je weer wel richting aan geven.
 
Goed beschouwd in het ook geen voorrangsweg waar je op rijdt, maar een bocht in een doorgaande weg waar 1 of 2 zijwegen op uit komen.

Voor een bocht hoeft men dus geen richting aan te geven, dat begrijpen we allemaal wel. Maar of diegene die vanaf één der zijwegen komt dat ook begrijpt? Tja, dat is wat lastiger in te schatten.


Het mag, maar het hoeft niet is wat mij altijd is geleerd. Verlaat je de voorrangsweg doorgaande weg door bijvoorbeeld rechtdoor te rijden, dan moet je weer wel richting aan geven.

:Y :Y :t
 
Laatst bewerkt:
afbuigende voorrangsweg

5139075327-thumb1.jpg


Wil je een afbuigende voorrangsweg volgen, dan moet je richting aangegeven. Met andere woorden, kun je meer dan alleen maar rechtdoor, geef je richting aan om het overige verkeer te laten zien wat jij van plan bent.
Bij de situatie hiernaast geef je richting aan als op een gewoon kruispunt.


afbuigende voorrangsweg afbuigende voorrangsweg

Bord-0702.gif
Bord-0703.gif


Bij de twee situaties hiernaast geef je richting aan naar links als je de afbuigende voorrangsweg wilt blijven volgen. Wil je de afbuigende voorrangsweg verlaten geef je richting aan naar rechts. Als je rechtdoor gaat is richting aangeven niet verplicht (je slaat immers niet af), maar voor de andere weggebruikers is het wel zo duidelijk als je een teken naar rechts geeft.

bron: Verkeersborden | Theorie | Voorrang | Voorrangsweg | Gratis theorie
 
Laatst bewerkt:
Het mag, maar het hoeft niet is wat mij altijd is geleerd. Verlaat je de voorrangsweg door bijvoorbeeld rechtdoor te rijden, dan moet je weer wel richting aan geven.

Bij rechtdoor rijden behoeft dit niet, je rijdt immers rechtdoor!
Wel bij het afslaan naar een zijstraat.
 
Goed beschouwd in het ook geen voorrangsweg waar je op rijdt, maar een bocht in een doorgaande weg waar 1 of 2 zijwegen op uit komen.

Voor een bocht hoeft men dus geen richting aan te geven, dat begrijpen we allemaal wel. Maar of diegene die vanaf één der zijwegen komt dat ook begrijpt? Tja, dat is wat lastiger in te schatten.:Y :Y :t

+1

Ik stel mij dan voor dat wanneer je de "bocht" gladstrijkt er ook niets met de weg verandert.
Dan is het ook een doorgaande weg met zijwegen (daar waar je wel richting aan zou geven).

Maar kennelijk verschillen hier theorie, praktijk en controlerende functies (politie) stellig van mening..
 
Goed beschouwd in het ook geen voorrangsweg waar je op rijdt, maar een bocht in een doorgaande weg waar 1 of 2 zijwegen op uit komen.

Voor een bocht hoeft men dus geen richting aan te geven, dat begrijpen we allemaal wel. Maar of diegene die vanaf één der zijwegen komt dat ook begrijpt? Tja, dat is wat lastiger in te schatten.:Y :Y :t

De betekenis is: "verloop van voorrangsweg bij kruising"

Dat is een cruciaal verschil met "verloop doorgaande weg". Een verschil.

Deze borden geven dus niet een doorgaande weg aan, maar een voorrangssituatie.

En nogmaals: welke voorrangssituatie dan ook, veranderd niks aan de verplichting mbt richting aangeven.
 
Bij elke belangrijke zijwaartse verplaatsing wel, maar hier volg je de weg toch?
Nee.

Zoals ik net aangeef, is het bord een informatiebord mbt het verloop van voorrang, niet of een weg doorgaand is, of niet.
 
+1

Ik stel mij dan voor dat wanneer je de "bocht" gladstrijkt er ook niets met de weg verandert.
Dan is het ook een doorgaande weg met zijwegen (daar waar je wel richting aan zou geven).

Maar kennelijk verschillen hier theorie, praktijk en controlerende functies (politie) stellig van mening..
Ik ben het met je eens dat het bord iets anders doet vermoeden, dan dat de definitie is :)

Zeker als je bedenkt hoe deze kruisingen in de praktijk aangelegd worden, met uitritten of drempels voor de zijstraten, en een fijne doorlopende weg in de richting van de voorrangsweg.

Maar het bord geeft niet een doorgaande weg aan, maar iets anders :)
 
'Richting aangeven bij afbuigende voorrangsweg (wel/niet verp' > 'Richting aangeven bij afbuigende voorrangsweg: wel of niet?'
 
Tijdens mijn rijlessen in 2012 moest ik wel mijn knipperlicht gebruiken.

Dat is om uit te sluiten dat een naderende automobilist niet kan denken dat je de afbuigende voorrangsweg wel zult verlaten maar dat niet aangeeft. ;)
Goeie instructeur!
 
:^

Bij verlaten wel verplicht.
De definitie van het bord geeft aan dat het een kruising is.
En de informatie dat het bord geeft, is hoe de voorrang is geregeld.

Op basis waarvan is opeens het verplicht richting aangeven bij afslaan veranderd?

En op basis waarvan is rechtdoor rijden een actie waarvoor richting aangeven verplicht is?
Hoewel ik verkeerstechnisch van mening ben dat het goed is om te doen hoor, daar niet van :) Alles wat aan medeweggebruikers duidelijk maakt wat je gaat doen, is mi een plus voor het verkeer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar het bord geeft niet een doorgaande weg aan, maar iets anders :)

Wat geeft het in jouw beleving dan aan?

PS Het gaat hier niet om iets dat ik niet begrijp maar iets dat al jaren een punt van discussie is.
Zodanig dat zelfs de politie ervoor kan bekeuren... :? |( :/
 
Wat geeft het in jouw beleving dan aan?

PS Het gaat hier niet om iets dat ik niet begrijp maar iets dat al jaren een punt van discussie is.
Zodanig dat zelfs de politie ervoor kan bekeuren... :? |( :/
Het geeft verloop van voorrang bij een kruising aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan