Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

4strokerules

MF veteraan
30 nov 2001
22.260
4.177
Waar ter wereld ik ook kwam.
Naar aanleiding van dit Oliedrukmeter, zin of onzin ? topic, een nieuw topic.
Volgens mij heeft Max nogal wat ervaring met deze blokken, en kan hij er een hoop over vertellen.
Max kom maar op met die foto's en verhalen. ;)

Overzicht

Pagina 1 & 2 Algemene inleiding 4 takt techniek, en verwijzingen naar HD
Pagina 3 carter en lagers, lagers zijdeksel in lijn. Big end, vliegwielen, big end lager, (bewerkte) big end lager kooi.
Pagina 4 olie uit carterontluchting, zuigers (aanpassen speling veren), oliepomp.
Pagina 5 autozuiger,keith black zuiger, flowbank, cilinder kop revisie (aanpassing verbrandingskamer), kleppendeksel (shovel ; scheefstand tuimelaars)
Pagina 6 van alles wat
Pagina 7 versnellingsbakrevisie
Pagina 8 idem en olielekkage, buell, oliepompen, olie(druk)controleur.
Pagina 9 bakrevisie, smering, olielekkage
pagina 10 Sportster, zijkleppers (flow), slecht lopen sportster 883
Pagina 11 aanpassen in en uitlaatklep, foto's sportsterblok
Pagina 12 Extra smeersysteem zuigers, lagering nokkenassen sportster.
Pagina 13 krukas en de afwijkingen daarvan, smering
Pagina 14 koppeling
15 terugblazen in carb. nokkenastiming vervroegen, olie(druk) en pomp, ontsteking
16 ontsteking, van alles wat
17 gelijkheid carterdelen, gebruik torque plates bij cilinder boren ? vacuum tube ( extra zuigersmering) en foto"s daarvan, boren en honen cilinder, cilinderbus los ? slingering zijas krukas, oververhitting, smering
18 spanplaten cilinder, carter vlakken, oliedruk.
19 ontsteking geschikt voor starten met kickstarter, zijklepper schotten in carter, schijvenoliepomp, coating.
20 benzineverbruik, flow
21 (olie)zeefje in carter
22 idem en oliepomp, 2 gescheiden oliesystemen deel 1 smering tuimelaars en units deel 2 smering krukas en zuigers.
23 CV carb, smeersysteem, eigenbouw oliepomp
24 restrictie in pinionshaft (krukas), oliepomp sneller laten draaien ?
25 STP, oliepomp te snel ?
26 van alles wat, roddel en achterklap in Harley land.
27 Nog meer roddel en achterklap.
 
Laatst bewerkt:
Bijna alle foto's van analoog naar digitaal gezet, en zijn nu een verhaal in elkaar aan het draaien over de voor en nadelen van een harley, in de veertig jaar dat we het harleyrevisie bedrijf hadden en onze klanten min of meer de proef konijnen waren ,hadden we na heel wat jaren een harley die betrouwbaar was en die ook met het grootste gemak kon mee komen met het huidige verkeer.
Uitslapen , koffie drinken , bingo spelen best gezellig maar gaat wel snel vervelen,en omdat er toch nog best wel wat vragen zijn vooral over de shovel (mag ook zijklepper's knuckle of pan zijn) deze topic geopend met dank aan 4strokerules.
Zal proberen om elke week wat te plaatsen en als er vragen zijn daar over dan krijg je (na het hier in de groep van wijze mannen te hebben besproken) die zelfde week antwoord.
 
Bijna alle foto's van analoog naar digitaal gezet, en zijn nu een verhaal in elkaar aan het draaien over de voor en nadelen van een harley, in de veertig jaar dat we het harleyrevisie bedrijf hadden en onze klanten min of meer de proef konijnen waren ,hadden we na heel wat jaren een harley die betrouwbaar was en die ook met het grootste gemak kon mee komen met het huidige verkeer.
Uitslapen , koffie drinken , bingo spelen best gezellig maar gaat wel snel vervelen,en omdat er toch nog best wel wat vragen zijn vooral over de shovel (mag ook zijklepper's knuckle of pan zijn) deze topic geopend met dank aan 4strokerules.
Zal proberen om elke week wat te plaatsen en als er vragen zijn daar over dan krijg je (na het hier in de groep van wijze mannen te hebben besproken) die zelfde week antwoord.


:} :} :}

Goed initiatief..
 
Ik ben ook heel erg benieuwd,

SHOVEL FOR EVER

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/375024/50750f2502f32051ca4c92fc58cfe9e6 (shovel01.jpg)​
 
Dan maar meteen een vraag in deze groep.
Mijn shoveltje is vorig jaar kompleet gereviseerd.
De oliedruk is nu weer uitstekend en hij trilt ook ellendig veel minder.
Sinds de revisie is hij ongeveer 500 km gelopen omdat ik met het frame en de rest nog niet klaar was. Wat mij nog een beetje zorgen maakt is het feit dat hij nog steeds behoorlijk olie zuipt. Wat mag hij verbruiken en ligt het aan het nog niet ingelopen zijn??

Gegroet
Erik :]

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/375031/b91c1e8e17c86ad5f49e3693fe099f0a (shovel02.jpg)​
 
je kan even informeren bij willem beens.
heeft zijn werkplaats bij harley world in Amsterdam.

heb wel eens wat gelezen over het aanpassen van de oliekanalen bij shovels maar
daar zal willen je meer over kunnen vertellen.
 
Heb een 1200 shovel met zijspan eraan , ze adviseren me vaak om er een oliekoeler op te zetten . Als ik in stadsverkeer of file rij met warm weer loopt de temperatuur aardig op , zou het dan echt verstandig zijn om te doen?
 
Even naar aanleiding van de twee vragen , twee vragen van onze kant : Erik hoe veel is veel ?
Dromer hoe warm wordt je blok nu ? Een koeler doet zowel in de file als in de stad niet veel,een van ons heeft jaren rond gereden met zijn shovel met een EML bak er aan en deze kwam niet boven de 220 F.
 
Een olie temperatuur meter monteren! voordat je over een koeler gaat nadenken, dan weet je wanneer de zaak echt te heet wordt. Inderdaad wanneer je de oliekoeler het hardst nodig hebt (stads of file verkeer) dan werkt ie niet of weinig.
 
I.V.M. het olie verbruik, op de tot nu toe gedraaide 500 km is er toch wel meer dan 3/4 liter doorheen gedraaid, lijkt me toch wat veel. Met lampje in de cilinder gekeken, geen kool afzetting op de kleppen en de bougies zijn prachtig bruin (croma).
Loopt ook als een t..t.
 
En, hoe kan het ook anders, ik heb nog een ander probleem. Benzine kraan links en de S&S super B rechts dus loopt m,n benzine leiding tussen de cilinders door. Tot 15 graden buiten temperatuur geen probleem daarboven gegarandeerd gasbellen in de leiding met als gevolg dat we natuurlijk blijven staan.
Hoe kan ik de zaak koelen of wie heeft de optimale oplossing
 
Dit topic gaan we zeker in de gaten houden, staat nog een sportster in de schuur van mijn vader te wachten om in elkaar gezet te worden.

Welke benamingen horen nou eigelijk bij welk blok? Sportster is van rond 75, met versnellingen rechts en rem links. Wist het wel maar ben weer vergeten wat voor blok het nou is :X
 
Valt niet mee om deze drie fossielen op een lijn te krijgen, maar het is gelukt.
Naar aanleiding van de problemen van erik (post hierboven, warm worden ,olieverbruik) gaan we als eerste toch iets dieper op de “harley eigenschappen” in.
Als eerste beginnen we met een leuk verhaal , wat uitmond in de revisie van een shovel en alles wat daar bij komt kijken.
Niet alleen leuk maar ook interessant , en ook u zult zich op een gegeven moment verbazen wat ze daar in de USA hebben bedacht ,gedaan maar vooral niet gedaan.
U moet wat we u gaan vertellen laten zien en verklaren, uitleggen enz niet zien als een aanval op het HD imago.
We gaan het ook niet hebben over HD problemen, er zijn geen problemen ,hooguit een verzameling karaktereigenschappen.
Vertel deze reeks verhalen dus niet verder aan mensen die het toch niet begrijpen dat we aan een motor met zoveel proble......sorry “karakter eigenschappen” werken en geld aan uitgeven en er verder dus niet of nauwelijks mee rijden.
Sleutelen is ook een hobby , wordt vaak als verdediging aangevoerd, als u veel geld/tijd aan deze hobby besteed hebt , dan zal uw omgeving (familie, buren enz) toch gaan vragen of het allemaal wel zin heeft gehad.
Uw buren weten ondertussen allang dat je aan een harley moet sleutelen, het kost veel incasserings vermogen om te midden van al dat onbegrip uit te leggen dat je het nog steeds “leuk” vind om aan je harley te sleutelen, maar aan alles is een eind en het “leuke”sleutelen geeft na verloop van tijd toch een naar gevoel, zo van “waar ben ik in godsnaam mee bezig” , en al die andere rijden vrolijk rond en ik weet niet meer hoe verder met deze ‘karaktereige.......PROBLEMEN.
Bent u ook wel eens op zo’n dieptepunt geweest en getwijfeld aan alles wat met harley te maken heeft , dan wordt het voor u een interesant verhaal.
We gaan namelijk “het verhaal” zodanig vertellen dat alle karakter eigenschappen terug gevoerd worden naar de basis van de algemene motor techniek.
Ook een harley is opgebouwd uit een verzameling onderdelen die tezamen een motor genoemd worden.
De techniek die er in zit is dezelfde “motortechniek” zoals in elke andere motor.
Vergelijken we diverse uitvoeringenvan 4 tact motoren met elkaar dan zien we dat het proces wat zich in de verbrandingskamer afspeelt voor alle 4 tact motoren hetzelfde is.
De opbouw verschilt natuurlijk wel per cilinderinhoud en het aantal cilinders en de wijze waarop de motor in het frame is geplaatst.
Op enkele uitzonderingen na heeft Harley uitsluitend V twins gebouwd en dat geeft door de jaren heen een vertrouwd gevoel.
We gaan dus ook alle V twins vanaf 1930 bekijken op hun karaktereigenschappen.
Het probleem is wel dat de problemen in de oudere modellen er door de jaren heen niet zomaar verdwenen zijn, ook dat geeft echter een vertrouwd gevoel.
Het maakt dan ook niet uit aan een Harley uit ‘40 ‘50 ‘60 ‘70 ‘80 ‘90 of 2000 te werken.
Veel ‘eigenschappen’ blijven jarenlang in een bepaald model bestaan.
Pas na de nodige jaren word een model veranderd of niet meer gemaakt.
Al word een bepaald type motor niet meer gemaakt dan blijven in alle verkochte motoren de eigenschappen/problemen van dat type in de motor zitten.
Heeft u een Harley van jaren oud, dan moet u erop rekenen dat de eigenschappen van die tijd nog steeds in de motor zitten, door de jaren heen is slechts weinig veranderd in de diverse uitvoeringen wat het mogelijk maakt om oudere modellen op te waarderen met nieuwere onderdelen.
Nokvolgers van een evo in een panhead van de jaren 50 te zetten is een leuke verbetering maar ook de aftermarkt onderdelen geven veel mogelijkheden oudere modellen op essentiele punten te verbeteren.
Bepaalde eigenschappen van een type motor zullen niet zo gemakkelijk met aftermarkt onderdelen te veranderen zijn.
Veel onderdelen worden exact nagemaakt, waardoor ook de eigenschappen of misschien tekortkomingen of misschien ook wel fouten gekopieerd worden.
Het vervangen van onderdelen is dus niet altijd een verbetering.
Bij het begrip ‘origineel’ moet vaak een vraagteken geplaatst worden.
Het hoort bij een bepaald type/bouwjaar met alle eigenschappen van dat type/bouwjaar.
De kwaliteit van vroeger moet dan ook terug in de tijd vergeleken worden met wat goed, beter of slecht was.
De tijd heeft ook laten zien welke motoren met hun tijd meegingen en welke van de markt verdwenen.
Het is dan ook de liefde voor de HD vanuit de mensen gezien wat het merk heeft doen overleven.
Begin jaren 80 was er niemand meer die een goede reden had om een nieuwe HD te kopen.
Techniek was een vergeten deel van de motor geworden en alleen hulp van buitenaf kon redding voor het merk bieden.
Voor vandaag mooi zat, wij gaan aan de koffie en morgen gaan we verder met deze inleiding, zo te zien duurt het twee weken voordat we aan de revisie gaan beginnen, maar dan is in ieder geval het waarom wat duidelijker.
 
Laatst bewerkt:
@Gijs: die van pappa is een 'Ironhead'; niet de beste uit de stal,maar betrouwbaar te krijgen.
Is dus (met omgekeerde bediening) nog een échte!
Zijn alleen geen 'ruk' (volgens H-D-begrippen dan) waard (i.v.m. problemen rond koeling etc).
Gewoon opknappen dat ding, goeie olie gebruiken en gááán ;)
 
Temperatuurmeter zou een goede optie zijn, Vraag waat voor een en waar te plaatsen. Zoeen die je in de olietank steekt , voldoet die want hier twijfel ik over weet liever de temp van de motor.
Over die koeler heb ik ook al getwijfelt want die werkt alleen als je snelheid hebt. Maar dan koelt hij toch al genoeg door de rijwind. DILEMA
 
Hier het tweede gedeelte van de harley historie , harley had hulp nodig van buitenaf die hulp werd gevonden bij Porsche, bekent door hun ontwikkeling van lucht gekoelde 4 takt motoren .
Zovinden we in de laatste shovels motoren zuigers made in germany bij mahle.
Betere vormgeving en gebouwd volgens diverse normen waren deze zuigers een soort zachte overgang naar de evo motoren.
De compressie verhouding werd met behulp van deze zuigers terug gebracht naar 7:1 wat al duidelijk aangeeft dat de shovels een probleem hebben met de warmte huishouding.
Het is dan ook verwonderlijk dat na 80 jaar lucht gekoelde motoren bouwen , een ander (porsche) moet gaan aangeven hoe verder te gaan.
De cilinder kop van de evo is dan ook een exacte copy van de in duitsland algemeen toegepaste vormgeving, het verschil is wel dat met gelijke boring (zuigerdoorsnede) de slag (afgelegde zuigerweg) bij de evo onveranderd gelijk bleef aan de 1340 shovel, (108mm tegenover de gebruikelijke slag van 74mm).
Al is de boring dan vergelijkbaar, de slag maakt dat de, in de verbrandings kamer aanzienlijk meer cc, de ademhaling verstoren.
Van het warme karakter van onze harley’s kunnen we dus nog steeds genieten, zelfs na 2000 zijn deze karaktereigenschappen nog weinig veranderd.
Dus ook na vele jaren moet de harley rijder zijn rij gedrag aan passen aan het “karakter” van zijn motor , vooral het aanvoelen van wat het motorblok kan en wil is een eigenschap van de ware harley rijder, het huidige verkeer maakt het echter moeilijk voor andere weggebruikers om te begrijpen dat die harley die voor hun rijdt gewoon niet sneller wil.
De verhouding cilinder inhoud/aantal KW is niet gekozen om de levensduur te verlengen maar om te proberen de nog steeds aanwezige handicapvan de boring/slag verhouding te compenseren.
De lange slag maakt dat we een rustig lopende motor hebben maar de ademhaling is snel verstoord waarna oververhitting de motor levensduur sterk beinvloed.
Glukkig kunnen we aan die ademhaling veel doen, vormgeving verbrandings kamers, verhouding klep diameters en aangepastte nokkenas timingen hebben veel invloed op de uiteindelijke werktemperatuurvan het motorblok.
De ademhaling is een logistiek proces: wat er niet goed uitgaat kan er ook niet in, dit lijkt een omgekeerde logica maar uiteindelijk komt het hier op neer dat wat er teveel inkomt na de verbranding, niet goed uitstroomt.
Gas geven geeft dan alleen een vriendelijk gebrom in het luchtfilter maar sneller gaat de motor niet, wel als we het gas terug draaien , dit geeft een kortstondige balans in de ademhaling en de motor wil eventjes sneller.
Al in 1955 werd daarom de tijd dat de inlaatklep openstaat vermindert tegenover de uitlaatmet behulp van de FLH nokkenas.
Ook in de verschillende evo nokkenassen kom je dat nog tegen .
Bij de nokkenassen met het L merkteken is duidelijk te zien dat de inlaatnok korter openstaat dan de uitlaatnok.
Gelukkig kunnen we de nokkenas timing gemakkelijk veranderen door het tandwielvroeger of later op het tandwiel te persen (crane 4graden vroeger of later).
De uitlaatklep vroeger openen geeft een hele verbetering in de ademhaling, dat de inlaat dan vroeger dichtgaat geeft een hogere einddruk wat weer een snellere verbranding geeft.
minder naverbranding maakt dat de motor temperatuur daalt.
Het werd ons langzaam duidelijk in de zeventiger jaren dat er geen eenvoudig recept was om alle eigenschappen(ja er zijn er nog veel meer als dat we beschreven hebben) zo te veranderen dat we een gezond lopend motorblok krijgen.
Lukraak onderdelen kopen en monteren geeft slechts zelden resultaat ondanks alle mooie verhalen die in de bekende onderdelen boeken staan.
Het probleem (laten we het toch maar zo noemen) met problemen is dat als je het niet ziet er geen probleem is, en je het ook niet hoeft op te lossen, zolang er geen oplossing is , is het ontkennen van het probleem de enige weg om verder te gaan.
Gelukkig is de harley zo gebouwd dat er ruimte is voor veranderingen en de bouwstijl geeft genoeg mogelijkheden om verbeteringen aan te brengen zonder het uiterlijk aan te tasten.
De eenvoud van de V twin maakt het voor veel mensen mogelijk zelf aan hun motor te werken, alles is goed berijkbaar en met een voudig gereedschap te demonteren.
aanschaf van een werkplaats handboek (manual) is een goede investering en met het onderdelen boek (parts catalogus) er ook nog bij is het voor veel mensen mogelijk om zelf aan hun harley te sleutelen.
Met behulp van de nodige meet gereedschap en de service manual kan je onderdelen demonteren en controleren op slijtage,
Het vervangen van versleten onderdelen is ook geen probleem, maar het beoordelen of een onderdeel echt versleten is wordt al wat moeilijker , maar met het raadplegen van de in de service manual vermeldde tolerantie tabellen komen de meeste er wel uit wat vervangen moet worden.
Bent u in het bezit van een onderdelenboek met prijslijst dan wordt het toch nog een hele klus om de juistte keuze te maken uit de verschillende mogelijkheden.
Het begrip origineel harley moeten we maar buiten beschouwing laten als we het hebben over de oudere modellen en zelfs voor de nieuwere modellen mogen we blij zijn dat er betere onderdelen op de markt zijn.
De after markt maakt dan ook snel gebruik van de mogelijkheid die de nieuwe modellen geven om betere onderdelen te maken.
De aftermarkt bied dus wel de mogelijkheid om de harley te repareren, maar meer dan repareren of het standaard reviseren wordt het niet.
De echtte problemen worden daarmee niet opgelost en ook de manual van uw motor geeft daarop geen antwoord.
In een service manual worden geen oververhittings problemen behandelt , en wat te doen met een lage oliedruk, wordt ook niet behandelt, overmatig trillen en voor sommige onderdelen wel een hele snelle slijtage , u zult er niets van vinden.
De oorzaak van problemen moeten we zelf opzoeken en vergt soms vele jaren studie van “oorzaak,gevolg,oplossing”
Er bestaat een soort”standaard motortechniek” waaraan elke verbrandings motor moet voldoen, alle 4takt motoren hebben krukassen , kleppen drijfstangen en zuigers , en door vele jaren harley onderdelen te vergelijken met andere motoren kan al een antwoord worden gevonden op diverse problemen.
een motorblok is een verzameling van verschillende technieken, lager-smeertechniek zijn gelukkig technieken gebaseerd op logische elementen.
De hartlijnen in carter,cilinders zijdeksels cilinder koppen en tuimelaars moeten natuurlijk aan bepaalde normen van standaard techniek voldoen.
De warmte huishouding is een veel moeilijker stuk techniek en geeft ook nu nog de nodige problemen.
Voor vandaag weer mooi zat , wij starten onze pan/shovels en gaan op zoek naar een gezellig terras.
 
En hier dan het derde deel, ondanks de hitte buiten gaan wij verder met de temperatuur van een 4takt verbrandingsmotor.
Deze wordt door vele factoren bepaald , het combineren van de verschillende te vervangen onderdelen is een mogelijkheid om de temperatuur te beinvloeden, nokkenassen zijn eenvoudig te vervangen maar om de meest geschikte uit al die assen voor jouw motor te vinden ,kijk dat valt nog niet mee.
In de onderdelen boeken vinden we vele nokkenassen van een bepaald type motor maar alle omschrijvingen daarbij geven het gevoel dat elke nokkenas toegepast kan worden..
Het kost dan ook vele jaren om in deze materie je weg te vinden.
Uitlaten , carburateur , luchtfilter en ontstekingen hebben elk opzich of gecombineerd invloed op het warmte probleem van de motor.
Cilinder koppen kunnen ook vervangen worden en vooral voor de evo-twin cam motor is ruime keuze.
Voor de oudere modellen zijn ook wel vervangende koppen te koop maar helaas zijn dat exacte kopies van de originele, dus je krijgt ze compleet met alle narigheid erbij.

Zelfs de zijklep (WL 750) cilinders en koppen zijn te koop maar ook daarin zitten nog steeds de bij dat type behorende problemen , ondanks de vele jaren zijkleppers bouwen is er door harley nog nooit een goed ademende motor gebouwd.
Ook de vervolg modellen van de WL zijn niet beter geworden, vooral de naar 900cc opgevoerde KH is een school voorbeeld hoe het absoluut niet moet, groter en meer is niet altijd de oplossing.
Vooral het vergroten van de inlaatklep ( ze waren opzoek naar vermogen en snelheid) is een veel gemaakte fout ten aan zien van het verbeteren van de ademhaling .
De oververhitting in deze modellen gaat zover dat er scheuren ontstaan tussen klepzittingen en cilinderwand , de panhead modellen uit diezelfde jaren 50 kennen dit verschijsel ook en wel zo erg dat de cilinderkop haast doormidden breekt.
De VL-- UL -- en VLH zijkleppers met 1200/1300 cc hebben deze overhittings verschijnselen vanaf 1930 tot en met 1948.
Niets dan ellende zult u denken............ nou een beetje wel , door tientallen jaren ook aan deze harley’s gewerkt te hebben kon ook hier voor een oplossing gevonden worden.
Al is niet altijd het doel van sneller gaan de bedoeling geweest, het is wel logisch dat veel CC die beter gaan ademhalen een hoger toerental geeft en dus....... snelheid.
Vooral voor de vroegere harley rijder is het natuurlijk wel interressant om eens te weten of er wat verbeterd is aan de huidige harleys of dat de mythe nog steeds in stand wordt gehouden en we elkaar dus ook nog steeds voor de gek houden, wel de twin cam modellen in 2006 hebben een verbeterde olie pomp er op , en zelfs in het blad (B T ) mag af en toe iets van kritiek geschreven en vermeld worden dat sommige onderdelen toch wel erg snel slijten.
Voor de rest is er toch niet zo veel verandert, regelmatig naar de dealer gaan is zeker voor je garantie aan te raden en een goede verstand houding met de man / vrouw achter de balie is ook gunstig voor het behandelen van de gevallen.
Klachten en kritische vragen over je nieuwe harley moeten dan ook zo voorzichtig mogelijk gedeponeerd worden.
Het blijft voor de dealer natuurlijk moeilijk om techniek en handel in de verhoudingen te blijven zien
ook als er gegronde klachten zijn.
Het niet exact volgen van de service intervallen bij de dealer kan al een reden zijn om een probleem niet te accepteren.
De verwachtingen omtrent prestatie en levensduur zijn meestal hoog en gebaseerd op het feit dat anno 2000 er toch wel wat verwacht mag worden van een moderne harley.
Als je oude shovel plaats maakt voor een evo dan mag je er van uit gaan dat er toch wel wat aan gedaan is ter verbetering.
Helaas het rechtercarter deel is gevoelig voor scheuren, cilinder voeringen raken door de slechtte warmte balans los van het omhulsel van aluminiumen en olie verbruik is het gevolg.
De jongens bij SS maken gelukkig carters en cilinders en nog veel meer om de boel te redden.
De L nokkenas is nog steeds funcitioneel en door het verschil in timing van in en uitlaat blijft de cilinderkop temperatuur binnen de grenzen, een eenvoudige verbetering van de flow in de kop maakte dat ook het pingelen verdween en er geen zuigerveren meer braken.
Gas geven resulteerd nog steeds in een vrolijk gebrom in het lucht filter maar niet in meer snelheid.
De hoeveelheid uitlaatgas heeft bij het toerental weer zijn maxium berijkt , ondanks dat de uitlaatklep 14 graden langer geopend is dan de inlaatklep ontstaat toch weer de bekende grens aan de doorstroming van het mengsel en de motor wil echt niet sneller.
Het probleem zit er dus ook bij de nieuwere type’s Vtwin harley’s nog steeds in , er is dan ook geen garantie dat je door het kopen van een nieuwe harley je beter of sneller kan gaan rijden.
De grens opzoeken wat de motor wil en kan is dus noodzakelijk om niet alleen weg te gaan maar ook weer thuis te komen.
Een geringe stijging van de gemiddelde zomer temperatuur geeft gelijk aan waar de harley problemen zitten ( erik !!!) .
Lage olie druk of helemaal geen druk,oververhitting , doorblazen van koppakkingen , plots hoog olie verbruik en olie verlies door de carter ontluchting.
Het weg vallen van vermogen is gelukkig tijdelijk en met een korte rust periode (koffie )op te vangen , maar het olie verlies door de carter ontluchting is niet met rust op te vangen.
Door olie gebrek is de cilinderwand zodanig beschadigd dat te veel leklucht langs de zuiger het ontluchtings systeem te veel belast en er geen tijd meer is om olie en lucht te schijden van elkaar en de olie mee genomen wordt in de luchtstroom naar buiten.
De verhouding van de toegevoerde hoeveelheid olie in het motorblok en de weer terug naar de olie tank gepompte hoeveelheid moet zo zijn dat ook het opmengen van de olie met lucht geen op een hoping van olie in het motorblok veroorzaakt, ook niet als de retour pomp door slijtage van andere onderdelen enigzins beschadigd is.
De verhouding tussen toe en afvoer is al vele jaren een probleem.
Het aanpassen van de oliepomp van de big twin modellen is vanaf 1936 zeer langzaam gegaan en de verhouding tussen toe en afvoer is daarmee ten kostte gegaan van de retour capaciteit.
Met slechts 25% overcapaciteit is een beetje slijtage en teveel lucht langs de zuiger verantwoordelijk voor het carter ontluchtings probleem.
Zelfs met de twin cam modellen is het probleem nog niet volledig opgelost, maar gelukkig rustig rijden voorkomt veel van deze verschijnselen.


Dit is even een rustpunt in het verhaal, dat we de volgende keer gewoon verder gaan (als er animo voor is) is voor ons geen punt.
hoort u ondertussen mooiere verhalen over harley en zijn onverwoest baar heid en ongelooflijke levensduur, hoor het aan en spreek de man zeker niet tegen en laat het langs je heen gaan.
Het gaat hier om het bespreekbaar maken van problemen en aannemen of geloven van mooie verhalen hoort bij de harley kultuur, het maakt ook niet uit wie of wat er geschreven wordt , u moet het zien als een informatie stroom waar u zelf een weg in moet vinden.
Wij willen je een richting aan geven , gebaseerd op logische en verklaarbare verschijnselen, heel blijven is net zo logisch als kapot gaan.
Alleen de langere termijn verschijnselen zijn wat moeilijker met logica te verklaren, maar ook daar komen we wel uit

Alles zit nu voor de buis naar voetbal te staren , gaan lekker een uurtje blazen met onze shovel’s.
 
Laatst bewerkt:
Max, beschouw dit als opbouwende kritiek, maar je verhalen zijn best wel lang. En als ik ze gelezen heb weet ik soms niet eens wat je hebt geschreven...
Misschien wat kortere stukjes per onderwerp met wat foto's...?

Een fotootje en beschrijving van een specifiek HD probleem en vervolgens een foto + beschrijving van de oplossing zou beter te volgen zijn dan een lap tekst.

Maar ga vooral door :)
 
Ben het helemaal met je eens knukkel, maar als we er eenmaal voor gaan zitten komt er zoveel narigheid naar boven, en als je dan het verhaal leest van erik met zijn "gereviseerde" harley , dan vonden we het toch wel belangrijk om eerst een wat grotere uitleg te doen.
Als we gelijk met de revisie waren begonnen , lijkt het net of we alle moderniseringen voor onze eigen lol deden, en dat was toch echt niet zo, het waren noodzakelijke verbeteringen om te zorgen voor de nodige en prettige kilometers.

Kom op knukkel gewoon even door lezen en als we er achter zijn om ook de wat grotere foto's te plaatsen bij de revisie ( mac) gaan we volgende week over op foto,s met een korte en duidelijke uitleg over het waarom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan