Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Dat NU speelde in 2008.
De willekeurige scheefstand maakte het noodzakelijk om de buitenkant opnieuw te vlakken, met de pen op zijn plaats.
Dat was de oplossing om een nieuw, gecorrigeerd referentievlak te maken.
Maar de scheefstand van de pen is daarmee nog niet gecorrigeerd.
Na het vlakken van de buitenkant is de pen gedemonteerd, en nam het vliegwiel weer de oude stand aan. Maar nu met de bovenkant maar binnen gekanteld.
Op de SCK vliegwielbank een voorziening gemaakt om het naar binnen gekantelde gedeelte weer recht te trekken.
Daarna de krukaspenboring opnieuw nageslepen. (met een nieuwe naaldlagerloopring)
Los van de SCK VW bank keert de bovenkant van het vliegwiel weer naar binnen.
Maar na montage van de pen staat alles recht/haaks en in de juiste hartlijn.
Het is wel even puzzelen, en een stappenplan bedenken.
Had moeite om “Het Plan” terug te bedenken.
War; Bedankt voor het meedenken,
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De SCK VW bank.jpg
 
Onbegrijpelijk dat zo iets relatief simpels als een krukas zo moeilijk kan zijn om goed te krijgen.
Is het niet veel eenvoudiger om een krukas uit 1 stuk te maken met gedeelde drijfstangen?
 
Is het niet veel eenvoudiger om een krukas uit 1 stuk te maken met gedeelde drijfstangen?
Is al meerdere keren gedaan, of een poging daartoe.
Maar de beschikbare ruimte tussen en in de carterdelen maakt de glijlager keuze erg moeilijk.
Moet er foto materiaal van hebben maar even zoek op dit moment.
De drijfstangen staan echt naast elkaar maar met verschoven drijfstang zuigerpenogen.
Het leek te gaan lukken maar was gebasserd op standaard HD onderdelen.
U weet wel van de ruime tuimelaars/assen en nokvolgers.
Wel een gerotor oliepomp maar die garanderen geen zekerheid over druk en capaciteit.
Nooit een verslag, over de eerste test ritten, gelezen, maar ik kan het ook gemist hebben.
Hierbij beeldmateriaal van een Vincent één cilinder krukas.
Zie hoeveel materaal er is gebruikt voor stijfheid en stabiliteit.
Ben alijd blij als ik voorbeelden zie van beter doorgedachte constructies.
Het geeft ook het gevoel van; Ik mag het ook zo doen, want anderen hebben het voor mij gedaan.
Het is maar dat het maaiveld glad blijft.
Ben er wel erg druk mee bezig, vindt u ook niet?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Krukas Vincent comet 52.jpg
 
Vincent heeft het motorfietsblok ontworpen als deel van een stermotor van een vliegtuig. Betrouwbaarheid was daar zeker een issue.

Dat zie je hier ook in terug.
 
Ooit wordt het nog wel eens wat
Een positieve benadering Daddy.
Ben wel blij dat je op mij let.
Maar dat "Ooit", daar zit ik een beetje mee.

Het is wel de bedoeling van al dit gedoe.
Wel jammer dat je na bijna 6 jaar niets van de resultaten hoort.
Of het wordt je niet gegund.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
XL-Buell Het radiax systeem.jpg
 
Dat ziet eruit als hele dure drijfstangen, wel mooi, bijna zonde dat je ze niet ziet in je blok. Staan op een blok met zo'n krukas de cilinders nog op lijn? Ik dacht dat die cilinders op lijn juist de reden was voor de gevorkte drijfstangen bij HD.

En dat schuine rollenlager op de linker kruktap op de foto linksboven, hoe stellen ze dat af? Je kunt toch niet zomaar de carterhelften op goed geluk op elkaar schroeven en dan hopen dat de speling bij een warm blok ook nog goed is?
 
Laatst bewerkt:
A Different Type of V-Twin
Een mooi verhaal van bijna 10 jaar geleden.
Waar is deze techniek gebleven?
Of zonde van de tijd geweest?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Midusa offset drijfstangen.jpg
 
Door John Sullivan, geïllustreerd door Jeff Deasey 24 februari 2009
De nieuwe Powerhouse-motor is een gezamenlijk project tussen MID-USA en de motorbouwer Vern Ott, die al heel lang actief is. Vern heeft dit type onderkant oorspronkelijk in het midden van de jaren '80 ontwikkeld voor gebruik in dirt-track-fietsen van XR 750. Na een onderbreking van enkele jaren, had Vern het idee om zijn ontwerp voor Big-Twin-motoren te updaten. De nieuwe motor is het product van Vern's ontwerpcapaciteiten en MID-USA's productontwikkeling manager Larry Curik's vaardigheid in het bijten van onderaannemers die de onderdelen konden maken volgens de hoge normen die Vern eiste. Het resultaat is een motor met een grote cilinderinhoud, 114 ci, die voor het ongetrainde oog lijkt op de meeste Big-Twins. Deze motoren kunnen veilig meer dan 7.500 tpm draaien. In basisvorm genereren ze 135 pk met 130 lb-ft koppel, maar het kan worden opgespoten om meer dan 150 paarden uit te zetten zonder het onderste uiteinde te belasten.
De onderdelen van de Powerhouse-motor zijn afkomstig van enkele van de grootste namen in de V-Twin-prestaties: Delkron, JIMS-bewerking, Falicon-krukascomponenten, Carrillo Industries, KB-prestaties, Comp Cams, Crane Cams, LA Sleeve, Velva-Touch, Hegedus Aluminium Industries en Gardner-Wescott. Elke motor is volledig geassembleerd, getest door drie verwarmingscycli en de kleppen en ontsteking zijn afgesteld. De motoren zijn ook compleet met een inlaatspruitstuk van het flenstype en een kraanontstekingssysteem, maar minder met carburator en dynamo.
Vern gaf ons de rondleiding van de kok over hoe al deze delen samengaan, en het was zeer indrukwekkend. Dus nu met ons mee, en we zullen u de eerste echt nieuwe V-Twin motor in een lange tijd laten zien.
===Google vertaling====
Wat rest zijn wat foto's.
Zou het project zomaar verdwenen zijn?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vraagteken.jpg
 
@MAX-JVA Mijn vader (woonde tot 1980 in Den Haag) kocht in 1974 een nieuwe Sportster (AMF) bij een officiele dealer, deze liep tijdens de rit naar huis vast, door een klemmende zuiger. De Sportster is toen door JVA (volledige naam) hersteld.

De volledige naam JVA op de vorige pagina viel mij gelijk op, en ik ben dus benieuwd of het hier over het zelfde bedrijf gaat als in 1974, plaats Den Haag klopt iig.
 
Het JVA bedrijf zat in de Annastraat in Delft noord. 05-1973-2006
Maaskant kwam regelmatig langs met nieuwe HD's waar van alles aan mankeerde.
De XL motoren hadden vanaf nieuw bijna geen oliedruk.
Bij enkele XL motoren het zijas busje moeten vervangen. Noodzakelijk om het olielampje uit te laten gaan.
Met de juiste excentriciteit weer op zijn plaats maar dan met een kleinere boring.
De eerste Gerotor oliepompen, 1977, gaven soms minuten lang geen olie terug in de tank.
Het carterniveau moest eerst weer hoog genoeg zijn anders werd er geen olie afgezogen.
Ben er nog steeds erg druk mee.
Wel of geen oliedrukmeter enzo.
Na 30 jaar de eerste gecoate oliepomp in behandeling.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PH oliepomp revisiewerk.jpg
 
Idd Maaskant ook een bekende naam, uit de verhalen van mijn vader.
Bij welke dealer de Sportster in 1974 nieuw gekocht is weet ik niet meer. Mijn vader is helaas 10 jaar geleden op 59 jarige leeftijd overleden. Wat ik mij kan herinneren van de verhalen, is dat hij de Sportster opgehaald heeft samen met een maat (Harley club "de Oldtimers")
Op de weg naar huis is de Sportster dus vast gelopen, vervolgens is de Sportster door u dus hersteld en dit is door u onder fabrieksgarantie gedaan. De cilinder voet had een lichte afwijking.
Vervolgens zijn mijn ouders op de Sportster half Europa door getokkeld Engeland en Ierland in het bijzonder. En de Sportster heeft geen klap meer verkeerd gedaan. Ergens in begin jaren "90 is er de eerste overmaat zuigers in gegaan en heeft de Sportster weer de nodige km's voor zijn kiezen gehad, met veel plezier van mijn ouders. De Sportster is overigens nog steeds in bezit van mijn moeder, met dus de door u :t herstelde cilinders.:)
 
De cilinder voet had een lichte afwijking.
Inderdaad in die tijd vele cilinders recht gezet zonder de voering na te boren.
Op een opspandoorn gecentreerd en alleen de voet nagedraaid.
Zo bleven de originele zuigers standaard.
De scheefstand veroorzaakte een schraap effect op de oliefilm op de cilinderwand.
Het grote voordeel van een éénmans bedrijf is dat er geen tijd verloren gaat in oeverloos gezeur wat te doen en wat in de gegeven omstandigheden kan en mag.
Met als doel de HDMOCO te beschermen tegen hun eigen fouten.
Zo blijft het vertrouwen in hun ZGAN motor staan, als een rots.
Dit XL verhaal is een uitzondering.
In de '70-'80 tijd zijn er weinig gelukkige HD kopers geweest.
Reden genoeg om geen nieuwe meer te kopen, begin '80.
============================================================================================
Waarom slijt het zuigers cilinders.jpg
 
Een ander "Bekend XL Verschijnsel" was het loslopen van de linkerzijas.
Het achterlicht was altijd stuk, en de dynamo lade nooit bij.
Dat niet bijladen was snel gevonden; Een losgetrokken kabeltje.
Zat niet meer vast in zijn kabelschoentje.
Maar dat het achterlicht maar kort brande was een ander geval.
De eigenaaar vondt het ook opmerkelijk dat het motorblok zo rommelde, als hij de motor uitzette.
Een ZGAN XL 1977.
Snel een FLH Lowrijder gekocht.
Later komt het XL blok op de werkbank en we zien de bijna doorgedraaide zijas.
Het conus gat in het vliegwiel verbust en met een nieuwe as de krukas hersteld.
Een vulring zo bemeten dat de kraag op de zijas tegen het vliegwiel steund als het conus aangetrokken is.
Opnieuw een HDMOCO fout hersteld.
====================================================================================
S-S XL 2001.jpg
 
@MAX-JVA:
Ik lees hier wel mee omdat ik de techniek die beschreven wordt heel interessant vind, maar heb verder niks met het merk HD, Ik was eigenlijk gewoon benieuwd of het voor jou onderhand niet makkelijker is om een eigen helemaal nieuwe krukas te maken? als ik lees hoeveel tijd en moeite je erin steekt om de fabrieksfouten eruit te halen kan ik me dat zomaar voorstellen. Of is dat dan toch weer net iets lastiger?

Later,

Loek
 
Of is dat dan toch weer net iets lastiger?


Nee eigenlijk was dat de bedoeling.

Een paar jaar geleden al tot de slotsom gekomen dat Gietijzer een onmogelijk krukas materiaal is.
Het leeft onder je handen. Zelfs een as, met de geringste passing monteren, geeft onherroepelijk vervormingen.
In het oem VVT ontwerp is dan ook geen perspassing toegestaan.
De vliegwielen worden door de schotelveren onder hoge druk, alleen axiaal tegen de krukaspen kragen gedrukt.
Het broodje aap verhaal van het scharen is er in geslopen omdat niemand een krukas kan doormeten.
Het moge duidelijk zijn dat de oude conus verbinding nooit echt vast heeft gezeten en toch 100 jaar schaarvrij is gebleven.
De noodzaak van een radiale passing komt door de veerschotel techniek volledig te vervallen.
Dus geen radiale vervormingen meer, en ook geen geduw en gepers, om de afwijkingen te compenseren.
En uiteindelijk, ten einde raad ; Het vastlassen van de krukaspen.
Hiermee wordt de krukas een weggooi product.
=================================================================================================
VVT krukaspen en zijassen.jpg
 
Good old British engineering :) Die Engelsen hebben fraaie dingen gemaakt... maar zijn toch een beetje bij het oude blijven hangen...zoals wel vaker in de geschiedenis :/

@MAX-JVA: Gaat er nog een keer een mooie stalen krukas komen dan ?? :P materiaal vinden moet niet zo'n probleem zijn ijkt me sterke staalsoorten zat. Ik hou het even bij de gesmede Japanse krukas uit m'n TR1. Zitten echt bizar dikke kogellagers aan, die lopen niet stuk*O*

Later,

Loek

PS. ik lees weer lekker mee verder!
 
@MAX-JVA: Gaat er nog een keer een mooie stalen krukas komen dan ??
Ja die gaat er zeker komen.
We zijn al een heel eind op weg.
De RevTech vliegwielen waren een test of ze bruikbaar zijn, of niet.
Op de 4 klokken testbank zijn ze recht, maar hoe blijven ze onder de 1800 cc cilinders met de RTFT, ( Real Time Flow Technology) koppen?
Afbeelding datum; 02-08-2017
===================================================================================================================
VVT zijas recht zetten.jpg
 
VVT Veerschotel Vliegwiel Techniek
Laat je fantasie de vrije loop maar verzin geen onmogelijkheden.
Het is allemaal gebaseerd op logische elementen en krachten.
En dat niemand het ooit eerder heeft gedaan, daar kan ik niets aan doen.
===============================================================================================================
WL-VVT druk en trek kracht.jpg
 
mooi verhaal :t truuk met de veerschotel ziet er goed uit! Maar je schrijft dat de spankracht die de schotels samen leveren met geen schroefdraad geleverd kan worden... Je gebruikt toch ook een schroef? (ook al is die 12.9) die moet dan toch de benodigde kracht leveren lijkt me. Wel fijn dat het een stuk meer gangen zijn dan de moer met maar 4 gangen die je beschrijft. Ik ben het helemaal met je eens dat de tweede oplossing er veel steviger uit ziet zo :t

Wat voor maat schroef gaat er in zo'n verbinding komen?

Ben benieuwd naar de complete krukas :Y

Later,

Loek
 
Een VVT krukas richten en monteren; Er is geen moer aan.
Met twee vingers, en een pijpsleutel, de bout aandraaien, dat is alles.
Zal de tekst overtikken, later.
=====================================================================================================================
VVT montage rekbout.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan