Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Mijn vrouw gaat alle OT opmerkingen op een rijtje zetten.
Met het antwoord nummer erbij, dan zijn ze makkelijk terug te vinden.
Puur voor het vermaak.
Ze ontdekt dat ik, voor haar, onbekende eigenschappen bezit.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Max-JVA en Shovel 19740 in actie VVT krukas.jpg
 
Mijn vrouw gaat alle OT opmerkingen op een rijtje zetten.
Met het antwoord nummer erbij, dan zijn ze makkelijk terug te vinden.
Puur voor het vermaak.
Ze ontdekt dat ik, voor haar, onbekende eigenschappen bezit.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Bekijk bijlage 1343697

Max, de M-F crew is aan het kijken wat we eventueel op kunnen zetten, maar dan is het wel handig dat we wat dingen weten.
Misschien is het handig dat je dan ook even je PM beantwoord anders gaat er niet veel meer gebeuren.
 
Ik kom niet verder dan "En toen?"
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
vrijdag om 02:03
En dankzij een serverprobleempje zijn onze PM verdwenen....

Ik had je net een tweede PM gestuurd, had je die nog gelezen of is die ook in het zwarte gat verdwenen ?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Joop Van Amelsvoord <amelsvoord@yahoo.com>
To:noreply@motor-forum.nl


‎Dec‎ ‎21 at ‎10‎:‎02‎ ‎AM

MBM; Hallo;
Geen tweede bericht ontvangen.
Komt nog wel, ik kijk afentoe en laat het je weten.
Groeten MAX-JVA.

On ‎Friday‎, ‎December‎ ‎21‎, ‎2018‎ ‎02‎:‎04‎:‎09‎ ‎AM‎ ‎CET, noreply@motor-forum.nl <noreply@motor-forum.nl> wrote:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Ik kom niet verder dan "En toen?"
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
vrijdag om 02:03
En dankzij een serverprobleempje zijn onze PM verdwenen....

Ik had je net een tweede PM gestuurd, had je die nog gelezen of is die ook in het zwarte gat verdwenen ?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Joop Van Amelsvoord <amelsvoord@yahoo.com>
To:noreply@motor-forum.nl


‎Dec‎ ‎21 at ‎10‎:‎02‎ ‎AM

MBM; Hallo;
Geen tweede bericht ontvangen.
Komt nog wel, ik kijk afentoe en laat het je weten.
Groeten MAX-JVA.

On ‎Friday‎, ‎December‎ ‎21‎, ‎2018‎ ‎02‎:‎04‎:‎09‎ ‎AM‎ ‎CET, noreply@motor-forum.nl <noreply@motor-forum.nl> wrote:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PM zet je niet op het forum, Max. :N

Nee, de inhoud is niet zo prive, maar het is een PM. Bij een PM hoef je geen afweging te maken of je het wel of niet op het forum zet, gewoon niet.
Een PM beantwoorden via PM is ook veel makkelijker dan een PM in een topic zetten en er dan op antwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Ha Max , vergeet gewoon alle gedoe en plaats je foto's met verhaal er achter, die gene die het wil lezen ,prima en de rest slaat het over.
Zelf ooit harley 's gehad en herken helaas veel van de "karakter" eigenschappen die hier worden beschreven.
Het blijven mooie indruk wekkende fietsende ,alleen vanuit financiele hoek bekeken ben ik er mee gestopt.
 
Het blijven mooie indruk wekkende fietsende ,alleen vanuit financiele hoek bekeken ben ik er mee gestopt.
Dat is de belangrijkste reden van het doorgaan met mijn verhaal.
Stop het zinloos laten verrichten van simpel, onrendabel sleutelwerk.
Laat het in één keer zo doen, dat het jarenlang mee gaat, en zonder smoezen van de reparateur, dat het nu eenmaal een Harley is, en die gaan stuk.
Dat weet toch iedereen!
En ze worden ook nog heet.
Ook dat nog.
-------------------------------------------------------------------------------------
Denken.jpg
 
Het lijkt zo massief en stevig, maar dat valt tegen.
Ik vindt dit een zure opmerking, sorry voor mijn taalgebruik.
Je kan een gemonteerde krukas met de hand buigen.
Op de zijas gemeten een 0,10 mm.
Wat dat onder belasting zal doen laat zich raden.
Alweer een zure opmerking.
Foei toch.
Je kan een melding doen over mijn taalgebruik, dat is heel gebruikelijk voor ons MF.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoe sterk zijn oude HD vliegwielen.jpg
 
Het lijkt zo massief en stevig, maar dat valt tegen.
Je kan een gemonteerde krukas met de hand buigen.
Op de zijas gemeten een 0,10 mm.
Wat dat onder belasting zal doen laat zich raden.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Bekijk bijlage 1344379

Zo klinkt het al een stuk minder zuur.;)

Goed dat je weer verder gaat met je topic.:t
 
Red Force, dat is een mooie opmerking, daar leer ik van.
Nog even en het 100 jarig bestaan van HD krukas problemen wordt 101.
Als vroeger iemand aan mij vroeg wanneer worden de HD motoren beter dan nu, dan was rijmen op "2010 misschien", een gebruikelijk antwoord.
In 2008 een S&S krukas recht gemaakt.
Er foto en video werk van gemaakt.
Moet uit een bestand van meer dan 2500 items een verhaal maken.
Hoe was het systeem ook alweer om zelfs de meest kromme S&S krukas recht te maken?
Toch is het de moeite waard want het laat zien waar de krukas problemen van nu zitten.
VVT krukas techniek, voor nu en de volgende 100 jaar.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Handkracht op vliegwiel.jpg
 
De mijne is uit 76.
De mijne is van '75
Uit de tijd dat er vanalles aan mankeerde.
Mijn blok stond maar op 3 poten op het frame.
De links voor motorsteun zweefde 2 mm boven het frame.
Bij verschillende blokken brak deze steun.
Even vastlassen en weer verder.
Het gietwerk was maar voor de helft bewerkt om het motorblok te steunen.
Het blok stond dan ook duidelijk scheef, als je goed keek.
Geen fotowerk van gemaakt, een echte misser.
 
Werk van 10 jaar geleden.
Hogtech zet een 124"S&S neer, bij SuperCycles Kapelle.
Controleer vooral de krukas en de rest natuurlijk ook.
Het was een geperste krukas, dus met de "laatste stand der techniek".
Dat LAATSTE met een T en geen G, wel te verstaan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
S&S 2008 krukas scheef.jpg
 
Goh, lang geleden dat ik nog bij Supercycles ben geweest. Ze zaten destijds nog in Goes. Wim is een eerste klas techneut, maar dat hulpje van 'm? Ik weet 't nog niet.
 
Gaan klagen bij S&S is zinloos, alles wat je stuurt aan berichten over maatafwijkingen wordt door hun gezien als "Binnen onze toleranties".
Over een, vele malen te ruime HVHP pompbody, klagen, werkt niet.
Er is maar één manier; Bedenk een goed plan.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
S&S 124 vliegwiel vervorming rechts.jpg
 
Wat mag je wel en niet over schrijven?
Maar mag je over fouten en problemen zwijgen als je er wel vanaf weet?
Wordt "zwijgen" dan strafbaar?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
S&S pers krukas afwijkingen.jpg
 
Vliegwiel vraagtekens.
Vraagtekens?
Waarom vraagtekens bij vliegwielen, zo moeilijk zijn vliegwielen toch niet?
Twee schijven twee assen en één krukaspen.
De krukaspen verbind de twee schijven met assen en de krukas is compleet.
Niet de drijfstangen vergeten.
Lees het WerkPlaatsHandBoek er maar op na, het is echt niet moeilijk.
Het wordt pas moeilijk als je vraagtekens zet bij stukgelopen bigends en door de harde laag gedraaide assen.
Dan kijk je in het WPHB.
Maar je vindt geen oorzaak en hoe de volgende krukas op te bouwen zonder schade en korte levensduur.
Zo wordt er al 100 jaar aan HD krukassen gewerkt, met nog steeds de soms erg korte levensduur en de gevolg schade gevallen liegen er ook niet om.
Gevolg schade?
Het bekende zuigerpen uit en door de zuigerpenborg draaien en een groef in de cilinderwand makende, is zo een gevolg schade.
Daarna komen de losgewerkte carterbussen aan de beurt.
Oorzaak en gevolg?
Het staat niet in het WPHB.
Bij de eerste PanHaeds werden er zelfs overmaat lagerbussen door de HDMC in de handel gebracht.
Zo kon je aan beide kanten, zowel links als recht , je carter meerdere keren van nieuwe passende lagerbussen voorzien.
Een prachtig initiatief van de HDMC, toch?
Zo werd er een helpende hand toegestoken en dat nog wel van hogerhand.
Het waarom van al die narigheid bleef een vraagteken.
Maar wie was zo dom om vragen te gaan stellen?
Dat doe je toch niet en zeker niet aan de HDMC.
En mag je verwachten dat een gerenommeerd merk als HD, zelf een uitleg geeft aan de gevolgschade van gemaakte fouten in hun product.
Geen handleiding bij de overmaat carterbussen hoe de krukas fouten te verhelpen.
Ook geen shopdoop als nagekomen bericht, over verkeerde onderdelen of tekortkomingen in hun product.
Groef in de cilinder?
Koop een nieuwe cilinder.
Lagerbussen los?
Koop een nieuw carter.
Krukas OOC (out of center) ?
Koop een …..enz.
Simpel en eenvoudig, voor iedereen te begrijpen, maar niemand geeft garantie.
Kost een paar Euro’s , maar je rijd weer.
Let wel op dat je buurman al die HD gerelateerde narigheid niet ziet.
Hij zou je voor gek verklaren.
Ga het ook niet uitleggen, niemand die je zal geloven.
O, ja, nog een gelukkig nieuw jaar.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SSS systeem oude vliegwielen zijas rechts.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan